- Uusi liitto (Raakel) / vanha liitto (Lea)
- Kristillinen kirkko (Raakel) / Synagooga (Lea)
Listaa voisi jatkaa paljon, mutta olkoon nämä kuin esimerkkeinä.
Raamatullinen fakta on, että Raakel kuoli ennen Leaa ja hän kuoli heti Benjamin synnyttämisen seurauksena.
Joosefin syntymän jälkeen Raakel totesi:
Biblia: 1.Moos.30 kirjoitti:24 Ja kutsui hänen nimensä Joseph, sanoen: Herra lisätköön minulle vielä toisen pojan.
Miksi vain vielä "toisen pojan"? Miksi ei esimerkiksi kolmea tai viittä? Syy saattanee olla siinä, että ensimmäinen raskaus ei välttämättä ollut helppo.
Rabbi Moses ben Naḥman Girondi (Ramban) k.1270 kertoo (Teos: The Passions of the Matriarchs), että Jaakobin kaksiavioisuus loppui heti, kun hän pääsi Israelin maahan, viitaten seuraavaan:
1992: 3.Moos.18 kirjoitti:'
18 Älä vaimosi eläessä ota hänen sisartaan sivuvaimoksesi äläkä yhdy häneen.
lisäten, että se kuolema tapahtui heti kohtapuoliin maan rajan ylittettyä. (Välttäisin mielelläni juutalaisviitteitä, mutta Lyra tunsi Midrash:n kommentaarit, jonka päälle teki 1.Mooseksen kirjan kommentaarit, joita Luther aktiivisesti lainasi, olen havainnut että joskus niihin on pudonnut asian vierestä tai ihan asiaakin, vaikkakin vallan harvoin!)
Israelin maata (luvattua maata) ovat monet kirkkoisät pitäneet metaforina Jumalan valtakunnasta, ja Jaakobia kuvana Kristuksesta. Näinollen Kristuksella on yksi seurakunta; olipa Jaakobilla muutama sivuvaimo Bilha ja Silpa. Sivuvaimoista sen verran, että Augustine piti Salomonin vaimoja mahdollisena kuvana Kristuksen kirkoista: Salomolla oli vaimoja ja sivuvaimoja yhteensä tuhat. Kuitenkin Faaraon tytär oli se oikea Salomonin vaimo: ja ajattelen, että nuo 999 muuta vaimoa kuvaavat ennemmin niitä kirkkokuntia, jotka luulevat olevansa Kristuksen kirkkoja. Nythän niitä lahkoja lienee enemmän kuin koskaan, joten ajattelisin, että se viestii tätä lopun aikaa. Salomonin temppelin alueella oli myös riikinkukkoja, joista aikalailla varmuudella voin sanoa, että ne ovat parannuksen saaneita mustalaisia: riikonkukot ovat Intiasta, josta historia kertoo mustalaistenkin tulleen.
Raakel ja Lea, kirkko ja synagooga elivät alkukristillisena aikana yhdessä. Lea, synagoga väistyi äkisti. Mutta sitten myöhemmin Raakel kuolee synnytyksessä. Jäljelle jää Lea.
Kuoleeko Kristillinen kirkko synnytysasioihin? Viestiikö se, että kun lääkärit sanovat, ettei nyt enää parane sinun tai sinun synnyttää, vaan pitäisi ehkäistä? Jos pelkää omaa kuolemaa, tai vointi on ylen huono, niin luonnollisesti sitä voinee pidättäytyä. Yhtälailla pidättäytymisen "risti" on myös homoseksuaalilla uskovaisella.
Kristus sanoo:
1992: Matt.12 kirjoitti:30 Joka ei ole minun puolellani, on minua vastaan, ja joka ei yhdessä minun kanssani kokoa, se hajottaa.
Se, että tuodaan julki ja pidetään hyväksyttävänä ehkäisyä esim. vakavan sairauden takia on hajottamassa ja jakamassa mielipiteitä. Jotkut eivät sitä pidä oikeana, jotkut pitänevät. Salomonin miekka olisi lapsen halkaissut: mutta lapsi kuului sille, joka ei halunnut sitä jaettavan. Yhtälailla sitä toivoisi, ettei asian tiimoilta tulisi sellaista hengellistä miekkaa, joka kertoisi ehkäisyn olevan sallittua silloin ja tällöin ja tuolloin: juurikin se on hajottamassa, ei kokoamassa.
Voinee olla kuitenkin, että Raakel, Kristillinen kirkko pakanakansoista kuolee synnytykseen liittyviin komplikaatioihin. Voiko asia olla näin? Toki toivon ettei ole. Päivämiehessä julkaistaan lukemani mukaan lähiaikoina artikkeli, jossa SRK:n kanta ehkäisyyn tulee selvästi esiin.