Hyvät työt tuomiolla

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Re: Hyvät työt tuomiolla

ViestiKirjoittaja mies » 12 Maalis 2018, 11:57

Ikäänkuin jatkoksi: (huomaa: siellä ilmenee, ei täällä ilmene)
Arndt kirjoitti:5. Herra ei jätä puhettaan vielä siihen, vaan Hän kiittää uskovaisten laupeuden töitä. Minä isosin, ja te ruokitte minua, janosin ja te juotitte minua, alastoin ja te vaatetitte minua, sairas ja te opitte minua, outo ja te otitte minua huoneeseen, vankina ja te tulitte minun tyköni. Kuinka? Ovatko hurskaat sitte ansainneet ijankaikkisen elämän sellaisilla hyvillä töillä? Ei suinkaan. Sillä me jo kuulimme sen oleman Jumalan valmistaman siunauksen, perinnön, joka sentähden on lahja, eikä ansaittu tavara. Ne ovat vain uskon ja vanhurskauden hedelmiä. Ne ovat sellaisia töitä, jotka omat Jumalassa tehdyt, Joh. 3:21, jotka Hän kätkee, niinkuin sinettisormuksen, Sir. 17:18. Ne ovat taivaaseen kootut tavarat, joita varkaat eivät varasta, ei koi syö, eikä ruoste raiskaa. Ne ovat hedelmät hyvästä puusta, joka kantaa hedelmän aikanaan, jonka lehdet eivät surkastu. Siellä ilmenee, kellä on ollut oikea ja totinen usko, joka on vaikuttanut rakkauden. Totisesti tulet siellä töittesi jälkeen tuomituksi, Ilm. 20:12; sillä työt ovat uskon todisteita; puu arvostellaan hedelmistään, jos se on hyvä eli paha: jokainen puu, joka ei kanna hyvää hedelmää, hakataan ja tuleen heitetään, Matt. 7:18,19.

Opi tästä, että kaikki hyvät työsi ja laupeutesi lähimmäistä kohtaan ovat hengellinen kylvö, joka kasvaa ijäisyyteen, ja josta saat kerran niittää ilman lakkaamatta. Joka tiiviisti kylvää, sen pitää myöskin tiiviisti niittämän, 2. Kor. 9:6. Samoin kuin pikkaraisesta luonnollisesta siemenestä kasvaa satakertainen hedelmä, samoin antaa vähäinen hengellinenkin siemen ijäisen sadon. Eikö kuitenkin ole kovin suuri palkinto, kun vähäisestä ajallisesta Hyvästä työstä seuraa lakkaamatoin niittäminen! Ah, joka sen toki oikein ymmärtäisi ja sitä miettisi, niin tottahan hän ahkerasti täällä kylväisi!

6. Mutta meidän tulee vielä tarkemmin tutkistella uskovaisten vastausta: Herra, koska me näimme sinun isoovan, ja ruokimme sinua? taikka janoovan, ja juotimme sinua? taikka outona, taikka alastoinna, taikka sairasna, taikka vankina? Niin vastaa Kuningas: totisesti sanon minä teille: sen kuin te olette tehneet yhdelle näistä vähimmistä minun veljistäni, sen te teitte minulle.

Oppikaa tästä, että jokainen uskovainen kristitty on Kristuksen liha ja veri, on Hänen ruumiinsa jäsen. Kristus on uskon kautta yhdistetty Häneen ja Hänen kanssaan: Kristus isoo hänessä, Kristus janoo hänessä, Kristus kärsii hänessä vilua ja alastomuutta, Kristus tulee hänessä vainotuksi, vangituksi, on hänessä sairas. Samoin tulee Kristus jäsenissään ruokituksi, juotetuksi, vaatetetuksi, opituksi, lohdutetuksi ja huoneeseen otetuksi. Kristus kohtaa sinua lähimmäisessäsi, ei sinun tarvitse mennä taivaaseen Häntä palvelemaan. Koska siis tiedät Kristuksen asuvan lähimmäisessäsi, hänessä isoovan, janoovan, kärsimän vilua, olevan sairaana, niin etkö tahdo ruokkia Herraa Kristusta, juottaa ja vaatettaa Häntä? Kutsuuhan Kristus heitä veljikseen, vieläpä lapsikseen. Äiti rakastaa lapsiansa, sillä hän on ne kivulla synnyttänyt; mutta rakkaampina pitää Kristus lapsensa, jotka Hän kärsimisensä kivulla on synnyttänyt. Kuulkaa te, jotka kohdussa kannetaan, Jes. 46:3. Ah tätä tämmöistä rakkautta ja uskollisuutta! Se on oleva valittujen ja uskovaisten iloa tuottava tuomio.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Hyvät työt tuomiolla

ViestiKirjoittaja sinitiainen » 30 Maalis 2019, 15:18

Taavetti kirjoitti:Hepr. 10:24
Ja ottakaamme vaari toinen toisestamme, että me ahkeroitsemme rakkaudesta ja hyvistä töistä,

Jaak. 2:24
Niin te siis näette, että ihminen töistä vanhurskautetuksi osoitetaan ja ei ainoastansa uskosta.
Korostetaan Jaakobin kirjeen kohdassa sanaa osoitetaan.


O.M. kirjoitti koskien jaetta Jaak. 2:24 osiossa Martti Lutherin ajalta keskusteluketjussa Esipuhe Jaakobin kirjeeseen

O.M kirjoitti: Jos oikein ymmärsin pikaisella silmäyksellä, alkutekstissä ei ole sen enempää tulla- kuin osoittautua-verbiä, vaan se olisi lisätty selkeyden vuoksi käännöksiin.

Westschott-Hort-laitos:
"24 ορατε οτι εξ εργων δικαιουται ανθρωπος και ουκ εκ πιστεως μονον"

Bysantin tekstilaitos:
"24 ορατε τοινυν οτι εξ εργων δικαιουται ανθρωπος και ουκ εκ πιστεως μονον"

Textus Receptus:
"24 ορατε τοινυν οτι εξ εργων δικαιουται ανθρωπος και ουκ εκ πιστεως μονον"

Olen samaa mieltä kuin O.M. siitä, että siinä ei ole tulla- eikä osoittautua- verbiä.

[Jaak. 2:24, Raamattu kansalle käännös] Te näette, että ihminen vanhurskautetaan teoista eikä yksin uskosta

[Jaak 2:24, vuoden 1642 Raamatunkäännös] Nijn te sijs näette/ että ihminen töistä wanhurscaxi tule/ ja ei ainostans vscosta.

[Jaak 2:24, vuoden 1548 Uuden testamentin käännös] Nijn te sijs näette/ ette Inhiminen Töiste Wanhurskatan/ ia ei waiuoin Uskosta/

[Jaak. 2:24, KJV] Ye see then how that by works a man is justified, and not by faith only.

[Jaak. 2:24, vuoden 1938 käännös] Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta.

[Jaak. 2:24, Toivo koilon käännös] Näette [siis], että ihminen vanhurskautuu teoista eikä ainoastaan uskosta

[1.Joh. 3:7, v. 1776 käännös] Lapsukaiset, älkäät antako kenenkään teitänne vietellä. Joka vanhurskautta tekee, se on vanhurskas, niinkuin hänkin vanhurskas on.

Ajattelin myös vertailla jakeita Jaak. 2:24 ja Room. 3:28. Kuten voitte huomata, jakeessa Jaak. 2:24 ei ole sanaa laki sanan teko/työ yhteydessä, mutta jakeessa Room. 3:28 on sana laki sanan teko/työ yhteydessä.

[Room. 3:28, v. 1776 käännös] Niin me siis sen siksi pidämme, että ihminen tulee vanhurskaaksi uskon kautta, ilman lain töitä.
[Room. 3:28, Raamattu Kansalle käännös] Päädymme siis siihen, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta ilman lain tekoja.
[Jaak. 2:24, Raamattu kansalle käännös] Te näette, että ihminen vanhurskautetaan teoista eikä yksin uskosta

Jos nyt otetaan tarkasteltavaksi seuraavat neljä tekoa, niin mielestäni kaksi ensimmäistä tekoa ovat lain tekoja.

Joku tekee viittansa kulmiin tupsut, koska jakeessa [5.Moos. 22:12] sanotaan että:
Tee itsellesi tupsut viittasi neljään kulmaan, johon verhoudut

Joku viettää happamattoman leivän juhlaa, koska jakeessa 2.Moos. 23:15 sanotaan että:
Pidä happamattoman leivän juhla: seitsemänä päivänä syö happamatonta leipää, niinkuin minä olen sinua käskenyt, määrättynä aikana aabib-kuussa, sillä siinä kuussa sinä olet lähtenyt Egyptistä; mutta tyhjin käsin älköön tultako minun kasvojeni eteen.

Joku uskova, jolla on runsaasti rahaa, antaa rahaa nälkiintyneelle ei-uskovalle, koska hän tahtoo pitää Jesuksen käskyn, jossa käsketään [jakeesta Matt. 7:12] 'kaikki siis mitä tahtoisitte että tekisivät teille ihmiset siten ja te tehkää heille'

Joku uskova ottaa vaarin Jesuksen sanoista jakeissa Matt. 25:36 'minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa', ja menee vierailemaan lähellä asuvan sairaan uskovan [samaa sukupuolta olevan kuin itse] luona. 

Sellainen sivuhuomatus vielä, että jakeesta Room. 9:32 puuttuu alexandrialaisesta tekstissä kreikan sana nomos, suomeksi laki. Sana nomos löytyy tuossa jakeessa byzanttilaisessa tekstissä, ja textus receptuksessa, ja myös suom. v. 1776 käännökseeen se on käännetty, mutta puuttuu useista uudemmista käännöksistä. Uskon, että byzanttilainen teksti on tarkempi kuin alexandrialainen.

[Room. 9:32, v. 1776 käännös] Minkätähden? Ettei he sitä uskosta, mutta niinkuin lain töistä etsivät. Sillä he ovat loukanneet itsensä loukkauskiveen.
sinitiainen
tutustunut
 
Viestit: 45
Liittynyt: 18 Helmi 2014, 10:38

Re: Hyvät työt tuomiolla

ViestiKirjoittaja Hannes69 » 22 Huhti 2019, 23:12

Tuo alkukieliseen tekstiin tutustuminen on varmasti hyvä ja tärkeä asia mutta jos se nousee liian tärkeäksi, käy niin että tie taivaaseen menee hukkaan tyhmiltä ja yksinkertaisilta. Kuitenkin Raamattu vakuuttaa että tässä pitää matka ja tie oleman, jolta ei tyhmäkään eksy.
Eli meneekö hengelliseksi saivarteluksi ja itsensä kirjanoppineeksi osoittamiseksi kun tuollaiseen kielihifistelyyn syvälle mennään?
Hannes69
Hannes69
Valvoja
 
Viestit: 819
Liittynyt: 24 Syys 2010, 01:00
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Hyvät työt tuomiolla

ViestiKirjoittaja sinitiainen » 23 Touko 2019, 17:10

ELIHU kirjoitti:
Humilton kirjoitti:Tuon tähän keskusteluun yhden ajatuksen viimeisestä tuomiosta. Raamatun mukaan siellä tuomitaan ihmiset tekojensa mukaan, olivat ne hyviä tai pahoja. Tuomiot siis teoista. Tekoja punnitaan.




Jos olisi niin kuin tätä tuomiosunnuntain tekstiä usein tulkitaan, että "hyvien" tekojen perusteella päästäisiin taivaaseen, silloin esim. olisi Jeesuksen sanat valhetta ristinryövärille,( ei hän ehtinyt mitään hyviä töitä tehdä ennen kuolemaansa, hän uskoi Herran Jeesuksen omaksi vapahtajakseen..).
Jeesuksen sanat olisi valhetta myös pienestä lapsesta, jolla ei ole esitettävänä hyviä tekoja, kuitenkin Jeesus asettaa pienen lapsen/Lapset aivan esikuviksi uskovaisista.


Uskon, että Jumala ei ole yksisilmäinen, vaan että hän ottaa huomioon sen, että on uskovia, jotka sairauden, vanhuudenheikkouden tai jonkun muun pätevän syyn takia eivät pysty tekemään hyviä tekoja, ja että on uskovia, jotka sairauden, vanhuudenheikkouden, nuoren iän [pienet lapset] tai jonkun muun pätevän syyn takia pystyvät tekemään vain erittäin vähäisen määrän hyviä tekoja.

VERTAAN edellämainittua asiaa seuraavaan asiaan; jakeessa 2.Tess. 3:10 sanotaan: 'Me sääsimme teille, että kuka ei tahdo työtä tehdä, ei hänen syömänkään pidä'. Mielestäni tuosta jakeesta 2.Tess. 3:10 ei voi vetää sellaista johtopäätöstä, että pikkulapset, sairaat ja vanhuudenheikot eivät saisi syödä, jos eivät tee leipätyötä. Jos joku sellaisen väärän tulkinnan tekisi, niin sellainen olisi mielestäni yksisilmäinen tulkinta. Eli mielestäni vaikuttaa siltä, että tuossa jakeessa 2.Tess. 3:10 ei ole erikseen mainittu poikkeustapauksia, vaikka sellaisia käsittääkseni on.

2.Tess. 3:7 Tiedättehän itse, kuinka meidän jälkiämme on seurattava, sillä me emme ole olleet kurittomia teidän keskuudessanne,
3:8 emmekä ilmaiseksi syöneet kenenkään leipää, vaan työssä ja vaivassa me ahkeroitsimme yöt ja päivät, ettemme olisi kenellekään teistä rasitukseksi;
3:9 ei niin, ettei meillä olisi siihen valtaa, vaan me tahdomme olla teille esikuvaksi, että te kulkisitte meidän jälkiämme.
3:10 Sillä jo silloin, kun olimme teidän tykönänne, me sääsimme teille, että kuka ei tahdo työtä tehdä, ei hänen syömänkään pidä.
3:11 Sillä me olemme kuulleet, että muutamat teidän keskuudessanne vaeltavat kurittomasti, eivät tee työtä, vaan puuhailevat sellaisessa, mikä ei heille kuulu.
3:12 Semmoisia me käskemme ja kehoitamme Herrassa Jesuksessa Kristuksessa, tekemään työtä hiljaisuudessa ja syömään omaa leipäänsä.

Apt. 20:34 Vaan te itse tiedätte, että nämät kädet ovat minua tarpeissani ja niitä, jotka minun kanssani olivat, palvelleet.
35. Kaikki olen minä teille osoittanut, että niin pitää työtä tehtämän: heikkoja korjattaman ja muistettaman Herran Jesuksen sanoja, jotka hän sanoi: autuaampi on antaa kuin ottaa
- - - - - - - - - -

Ja uskon, että on on uskovia, jotka sairauden, vanhuudenheikkouden tai jonkun muun pätevän syyn takia eivät pysty tekemään hyviä tekoja, mutta jotka silti pääsevät taivaaseen, ja perustelen tätä näkemystäni sillä mitä Jesus sanoi sille ristiinnaulitulle ryövärille, kts. Luuk 22:43.

Joh. 5:28 Älkää ihmetelkö tätä, sillä hetki tulee, jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä
5:29 ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyviä tehneet, ylösnousemukseen elämän, ja ne, jotka ovat pahoja tehneet, ylösnousemukseen tuomion

Luuk.
23:43 Niin Jesus sanoi hänelle: Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa.

Muuten, mielestäni jakeet Jaak. 2:15-24 täsmäävät oikein hyvin sen kanssa mitä sanotaan jakeissa Matt. 25:31-46.

Jaak 2:15 Jos veli tai sisar on alaston ja jokapäiväistä ravintoa vailla
16 ja joku teistä sanoo heille: Menkää rauhassa, lämmitelkää ja ravitkaa itsenne, mutta ette anna heille ruumiin tarpeita, niin mitä hyötyä siitä on?
17 Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on kuollut itsessään .
18 Joku ehkä sanoo: "Sinulla on usko, ja minulla on teot"; näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä teoistani näytän sinulle uskon.
19 Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat.
20 Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja kuollut on?
21 Eikö Aabraham, meidän isämme, tullut vanhurskaaksi teoista, kun vei poikansa Iisakin uhrialttarille?
22 Sinä näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli täydelliseksi;
23 ja niin toteutui Raamatun sana: Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi, ja häntä sanottiin Jumalan ystäväksi.
24 Te näette, että ihminen vanhurskautetaan teoista eikä ainoastaan uskosta

[1.Joh. 3:7 ] Lapsukaiset, älkäät antako kenenkään teitänne vietellä. Joka vanhurskautta tekee, se on vanhurskas, niinkuin hänkin vanhurskas on.

[1.Joh. 3:10] Siitä käy ilmi, ketkä ovat Jumalan lapsia ja ketkä paholaisen lapsia. Joka ei tee vanhurskautta, hän ei ole Jumalasta, ei myöskään se, joka ei veljeänsä rakasta.

[Matt. 25:31-46]
Mutta kun ihmisen poika tulee kunniassaan ja kaikki ne pyhät enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu valtaistuimelle kunniansa.
32 Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista.
33 Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, ja vuohet vasemmalle.
34 Silloin kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: tulkaa, minun isäni siunatut, ja omistakaa se kuningaskunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.
35 Sillä minun oli nälkä,
ja te annoitte minulle syödä; minä janosin, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut luoksenne;
36 minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.
37 Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoavana ja annoimme sinulle juoda?
38 Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut luoksemme, tai alastomana ja vaatetimme sinut?
39 Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?
40 Niin kuningas vastaa ja sanoo heille: totisesti sanon teille: kaikki, mitä teitte yhdelle näistä veljistäni vähimmistä, [sen] minulle teitte.
41 Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iäiseen tuleen, joka on valmistettu paholaiselle ja hänen enkeleillensä.
42 Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä
; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda;
43 minä olin outo, ja te ette ottaneet minua luoksenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.
44 Silloin hekin vastaavat sanoen: herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastomana tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?
45 Silloin hän vastaa heille ja sanoo: totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.
46 Ja nämä menevät pois iäiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iäiseen elämään.

 
[Huom uskon, että jakeissa Matt. 25:31-46 sanat 'minun oli nälkä' , ''minä olin alaston', EIVÄT tarkoita KAIKKIA nälkäisiä ja alastomia, VAAN että ne sanat tarkoittavat USKOVIA, joilla oli nälkä, ja uskovia, jotka olivat alastomia, perustelunani mm. sanat veljistäni vähimmistä jakeessa Matt. 25:40, ja uskon, että vain uskovat ovat Jesuksen veljiä. Lue Heb. 2:11-13, Heb. 2:17, Room 8:9, Ef. 3:17 , Joh 1:12.]
sinitiainen
tutustunut
 
Viestit: 45
Liittynyt: 18 Helmi 2014, 10:38

Re: Hyvät työt tuomiolla

ViestiKirjoittaja Pitkätukka » 24 Touko 2019, 12:40

sinitiainen kirjoitti:Uskon, että Jumala ei ole yksisilmäinen, vaan että hän ottaa huomioon sen, että on uskovia, jotka sairauden, vanhuudenheikkouden tai jonkun muun pätevän syyn takia eivät pysty tekemään hyviä tekoja, ja että on uskovia, jotka sairauden, vanhuudenheikkouden, nuoren iän [pienet lapset] tai jonkun muun pätevän syyn takia pystyvät tekemään vain erittäin vähäisen määrän hyviä tekoja.

Jumalan edessä ihmisen parhaatkin teot ovat kuin saastainen vaate.

Matt. 25: kirjoitti:35 Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minä janosin, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut luoksenne;
36 minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.

Ensisijaisesti ruoka ja juoma tarkoittaa hengellistä ruokaa ja juomaa, evankeliumia.
Joka ottaa evankeliumin vastaan, puetaan vanhurskauden vaatteeseen.
Evankeliumin uskominen synnyttää rakkauden. Siitä teidät minun lapsikseni tunnetaan, että te rakkauden keskenänne pidätte
Konkreettiset teot (joihin esim. pieni lapsi tai sairas eivät pysty) ovat hengen hedelmiä jotka syntyvät rakkaudesta. Hyvät työt eivät ketään kuitenkaan autuuta tai pelasta.
Vain Pyhän Hengen voimalla saarnatun evankeliumin uskominen pelastaa. Se on se ainut teko joka kelpaa Jumalan edessä. Ja joka ei sekään ole ihmisen oma teko, tai suorittamista, vaan Jumalan lahja.

Omista teoista tulee helposti rikkautta.
Huokiampi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan tulla Jumalan valtakuntaan

Haluatko peltoon kätketyn aarteen?
Kuva
Avatar
Pitkätukka
Ylläpitäjä
 
Viestit: 232
Liittynyt: 04 Loka 2005, 22:16
Paikkakunta: Vaasa

Re: Hyvät työt tuomiolla

ViestiKirjoittaja sinitiainen » 24 Touko 2019, 16:53

Pitkätukka kirjoitti:Vain Pyhän Hengen voimalla saarnatun evankeliumin uskominen pelastaa. Se on se ainut teko joka kelpaa Jumalan edessä.


[Matt. 1:21] Ja hän on synnyttävä pojan, ja sinä olet kutsuva hänen nimensä Jesus, sillä hän on vapahtava kansansa heidän synneistänsä.

[Jakeesta Room. 8:24] Sillä me olemme toivossa vapahdetut.

[Tiitus 3:5] ei töistä vanhurskaudessa joita teimme, vaan laupeutensa mukaan hän vapahti meidät, kautta uudestisyntymisen pesun ja Pyhän Hengen uudistuksen

[Näissä edellä olevissa jakeissa kreikan verbi sozo on käännetty sanalla vapahtaa, jakeessa Tiitus 3:5 vuoden 1776 käännöksessä sozo on käännetty sanoilla autuaaksi teki ja v. 1938 ja v. 1992 käännöksissä sanalla pelasti siinä jakeessa.]


Uskon toki, että hyvät työt eivät vapahda synneistä / pelasta synneistä. Mutta tarvitaanko uskon pään, sielun pelastuksen saavuttamiseen kuuliaisuutta?


[Heb 5:9] ja kun oli täydelliseksi tullut, tuli hän iäisen pelastuksen aikaansaajaksi niille kaikille, jotka ovat hänelle kuuliaiset,

[ Room. 13:11] Ja että me sen tiedämme, nimittäin ajan, että nyt on aika unesta nousta; sillä nyt lähempänä pelastuksemme kuin silloin kun uskoimme.

[Room. 6:16] Ettekö tiedä, että jolle antaudutte palvelijoiksi kuuliaisuuteen, palvelijoita olette [sille], jolle olette-kuuliaisia, joko synnin [palvelijoita] kuolemaksi tai kuuliaisuuden [palvelijoita] vanhurskaudeksi.

[Matt. 10:22] Ja te tulette olemaan kaikkien vihattavina nimeni tähden; mutta se joka kesti loppuun asti, se on tuleva pelastetuksi.

[Fil. 2:12] So that, my beloved, as ye always obey, not as in my presence only, but now much more in my absence, with fear and trembling your own salvation work out,

[Jaak 1:21] … ottakaa vastaan sana, joka on teihin istutettu ja joka voi sielunne pelastaa

[1. Piet. 1:9] saavuttavina uskonne pään, sielujen pelastuksen

[Heb. 1:14] Eivätkö he kaikki ole palvelevia henkiä, palvelukseen lähetettyjä niitä varten, jotka saavat pelastuksen periä.
sinitiainen
tutustunut
 
Viestit: 45
Liittynyt: 18 Helmi 2014, 10:38

Edellinen

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron