käpy kirjoitti:Tuomiosunnuntain tekstissä Matt. 25 opetetaan hyvien töitten tarkastelua viimeisellä tuomiolla. Miksi viimeisellä tuomiolla ei tarkastella onko uskoa, tai onko synnit anteeksi? Vaan puhutaa hyvistä töistä.
Humilton kirjoitti:Tuon tähän keskusteluun yhden ajatuksen viimeisestä tuomiosta. Raamatun mukaan siellä tuomitaan ihmiset tekojensa mukaan, olivat ne hyviä tai pahoja. Tuomiot siis teoista. Tekoja punnitaan.
Joh.6 kirjoitti:28 He kysyivät: "Mitä meidän tulee tehdä, että tekomme olisivat Jumalan tekoja?" 29 Jeesus vastasi: "Uskokaa häneen, jonka Jumala on lähettänyt. Se on Jumalan teko."
1992: Ef.2 kirjoitti:8 Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja. 9 Se ei perustu ihmisen tekoihin, jottei kukaan voisi ylpeillä. 10 Mekin olemme Jumalan tekoa, luotuja Kristuksen Jeesuksen yhteyteen toteuttamaan niitä hyviä tekoja, joita tekemään Jumala on meidät tarkoittanut.
Augustine: On Grace and Free Will kirjoitti:Now, hear and understand. "Not of works" is spoken of the works which you suppose have their origin in yourself alone; but you have to think of works for which God has moulded (that is, has formed and created) you. For of these he says, "We are His workmanship, created in Christ Jesus unto good works."
Now he does not here speak of that creation which made us human beings, but of that in reference to which one said who was already in full manhood, "Create in me a clean heart, O God;" concerning which also the apostle says, "Therefore, if any man be in Christ, he is a new creature: old things are passed away; behold, all things have become new. And all things are of God." 2 Corinthians 5:17-18 We are framed, therefore, that is, formed and created, "in the good works which" we have not ourselves prepared, but "God has before ordained that we should walk in them."
ELIHU kirjoitti:Raamatun kokonaissanoma pelastuksen saavuttamisesta on mielestäni hyvin selkeä : Oikea, Jumalan lahjoittama usko vie perille...
käpy kirjoitti:Tuomiosunnuntain tekstissä Matt. 25 opetetaan hyvien töitten tarkastelua viimeisellä tuomiolla. Miksi viimeisellä tuomiolla ei tarkastella onko uskoa, tai onko synnit anteeksi? Vaan puhutaa hyvistä töistä.
Johannes (5:24) kirjoitti:Totisesti, totisesti minä sanon teille:
joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt,
sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi,
vaan on siirtynyt kuolemasta elämään.
kalamos kirjoitti:Minä en löydä tuosta tekstikatkelmasta mitään muuta perustetta tuomiolle
kuin näiden ihmisten teot ja tekemättä jättämiset.
kalamos kirjoitti:Joo. Tosin tuo ketju näytti olevan vielä monologi,
mutta sitten keskustelua löytyy muun muassa täältä:
viewtopic.php?f=1&t=5467
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa