Avioliitto raamatun valossa

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Re: Avioliitto raamatun valossa

ViestiKirjoittaja mies » 03 Tammi 2018, 14:43

totuuspelastaa kirjoitti:Tässä on raamatun avioliitto: ja se on yksinkertainen, suora Jumalan tie; tarvittaessa mennään naimisiin ensi treffeillä, ilman kihlaustakaan.

1. Moos 24:63-67

Eräänä iltana Iisak lähti kävelemään, ja kun hän kohotti katseensa, hän näki kamelikaravaanin lähestyvän.

Kun Rebekka puolestaan näki Iisakin, hän pudottautui kamelinsa selästä
ja kysyi palvelijalta: "Kuka on tuo mies, joka tulee tuolta meitä vastaan?" Palvelija vastasi: "Hän on minun isäntäni."

Silloin Rebekka otti huivin ja peitti kasvonsa.

Palvelija kertoi Iisakille kaiken, mitä oli tapahtunut.

Iisak vei Rebekan äitinsä Saaran telttaan ja otti hänet vaimokseen. Iisak rakasti häntä ja sai lohdun äitinsä kuoleman tuottamaan suruun.

Tulkinta on erikoinen.

Martti Luther: Ensimmäisen Mooseksen kirjan selitys 18–24: 1. Moos. 24:54-61 kirjoitti:Viimeinen kohta puhuu tytön suostumuksesta. Ennen lähtöä hänet kutsutaan paikalle ja häneltä kysytään, tahtooko hän lähteä palvelijan matkaan. Sillä tavalla siis avioliitto toteutuu, että meillä on siinä Jumala paikalla, hän, joka on sen perustanutkin lukemattomia hyviä tarkoituksia varten ja joka itse liittää puolisot toisiinsa, eikä hän toimi ainoastaan yhteenliittäjänä vaan myös siunaajana.

Hän vaatii kuitenkin sekä vanhempien että tytön keskinäistä yksimielisyyttä, jotta liitto olisi laillinen ja todella jumalallinen.


"Iisak vei Rebekan äitinsä Saaran telttaan" - Saarahan oli jo kuollut, niinkuin tietänet. Varmasti lienee aikuisella Iisakilla ollut omakin teltta.
Raamatun mukaan (1Moos.18) Saara oleili Abrahamin teltassa, joten lienee paikallaan olettaa, että Iisak vei Rebekan Abrahamin luokse?

Mainisemasi tulkinta juontunee likaisesta ajattelusta.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Avioliitto raamatun valossa

ViestiKirjoittaja totuuspelastaa » 03 Tammi 2018, 16:20

Eiköhän tämä ollut tässä.

Jokaista Jumalan lasta kehotan vetäytymään näistä vääryyden ja pilkkaajien piireistä. Kokoontukaa sellaisten kanssa, jotka oikeasti tunnette. Muuten tulette itse osallisiksi näiden käärmeiden synteihin. Aivan oikein on Kristus teistä sanonut - että raatelevia susia olette, ja kuolemaa on vain teissä täynnä.

Taavetille sanon profetian, että tuo sairautesi on vain alku sille, mitä Jumalalla on sinulla varalla - sinun syntiesi vuoksi, joita et saa anteeksi koska olet harhaopin levittäjä ja lasten syöjä. Sinua Herra löi sairaudella, jotta tulisit kääntymykseen - mutta nyt on syntiesi mitta tullut täyteen.

Jaak. 3:1

Veljeni, kovin monien teistä ei pidä ryhtyä opettajiksi, sillä te tiedätte, että meidät opettajat tullaan tuomitsemaan muita ankarammin.

1. Kor. 5:11

Nyt täsmennän vielä: jos jotakuta sanotaan veljeksi mutta hän on siveetön tai ahne, epäjumalanpalvelija, pilkkaaja, juomari tai riistäjä, älkää olko tekemisissä hänen kanssaan. Älkää edes aterioiko tällaisen kanssa.
totuuspelastaa
kiinnostunut
 
Viestit: 13
Liittynyt: 01 Tammi 2018, 21:08

Re: Avioliitto raamatun valossa

ViestiKirjoittaja totuuspelastaa » 03 Tammi 2018, 16:37

Joh 8:59 Silloin he poimivat kiviä heittääksensä häntä niillä; mutta Jeesus lymysi ja lähti pyhäköstä.
totuuspelastaa
kiinnostunut
 
Viestit: 13
Liittynyt: 01 Tammi 2018, 21:08

Re: Avioliitto raamatun valossa

ViestiKirjoittaja nuusku » 04 Tammi 2018, 00:29

Etsin jotain kohtaa kommentiksi tähän, löysin vain tämän:

Tyroksen ruhtinaan tuomio

2 Sinä ihmisen poika, sano Tyron ruhtinaalle: näin sanoo Herra, Herra: että sinun sydämes paisuu, ja sinä sanot: minä olen Jumala, minä istun Jumalan istuimella keskellä merta; vaikka sinä olet ihminen ja et Jumala, kuitenkin yltyy sinun sydämes, niin kuin Jumalan sydän.
3 Katso, sinä olet olevinas viisaampi Danielia, ettei sinulta mitään salattu olisi;
4 Ja että sinä toimellas ja taidollas olet sen voiman saanut, ja koonnut sinun tavaroihis kultaa ja hopiaa,
5 Ja olet sinun suurella viisaudellas ja kaupallas niin suuren voiman saanut; siitä sinä olet niin ylpiäksi tullut, että sinä niin voimallinen olet.
6 Sentähden sanoo Herra, Herra näin: että sinun sydämes ylpeilee, niinkuin sinä Jumala olisit;
7 Sentähden katso, minä tahdon lähettää muukalaiset sinun päälles, julmat pakanat; heidän pitää miekkansa vetämän sinun kaunista viisauttas vastaan, ja tekemän sinbun suuren kunnias häpiäksi.
8 Heidän pitää sinun paiskaaman luolaan, että sinun pitää kuoleman keskellä merta, niinkuin tapetut.
9 Mitämaks, jos sinä murhaajalles sanot: minä olen Jumala; vaikka et sinä Jumala ole, vaan ihminen, ja olet sinun murhaajas kädessä.
10 Sinun pitää kuoleman, niinkuin ympärileikkaamattomat, muukalaisten käsiin; sillä minä olen sen sanonut, sanoo Herra, Herra.

(Hes.28)
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

Edellinen

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron