totuuspelastaa kirjoitti:Tässä on raamatun avioliitto: ja se on yksinkertainen, suora Jumalan tie; tarvittaessa mennään naimisiin ensi treffeillä, ilman kihlaustakaan.
1. Moos 24:63-67
Eräänä iltana Iisak lähti kävelemään, ja kun hän kohotti katseensa, hän näki kamelikaravaanin lähestyvän.
Kun Rebekka puolestaan näki Iisakin, hän pudottautui kamelinsa selästä
ja kysyi palvelijalta: "Kuka on tuo mies, joka tulee tuolta meitä vastaan?" Palvelija vastasi: "Hän on minun isäntäni."
Silloin Rebekka otti huivin ja peitti kasvonsa.
Palvelija kertoi Iisakille kaiken, mitä oli tapahtunut.
Iisak vei Rebekan äitinsä Saaran telttaan ja otti hänet vaimokseen. Iisak rakasti häntä ja sai lohdun äitinsä kuoleman tuottamaan suruun.
Tulkinta on erikoinen.
Martti Luther: Ensimmäisen Mooseksen kirjan selitys 18–24: 1. Moos. 24:54-61 kirjoitti:Viimeinen kohta puhuu tytön suostumuksesta. Ennen lähtöä hänet kutsutaan paikalle ja häneltä kysytään, tahtooko hän lähteä palvelijan matkaan. Sillä tavalla siis avioliitto toteutuu, että meillä on siinä Jumala paikalla, hän, joka on sen perustanutkin lukemattomia hyviä tarkoituksia varten ja joka itse liittää puolisot toisiinsa, eikä hän toimi ainoastaan yhteenliittäjänä vaan myös siunaajana.
Hän vaatii kuitenkin sekä vanhempien että tytön keskinäistä yksimielisyyttä, jotta liitto olisi laillinen ja todella jumalallinen.
"Iisak vei Rebekan äitinsä Saaran telttaan" - Saarahan oli jo kuollut, niinkuin tietänet. Varmasti lienee aikuisella Iisakilla ollut omakin teltta.
Raamatun mukaan (1Moos.18) Saara oleili Abrahamin teltassa, joten lienee paikallaan olettaa, että Iisak vei Rebekan Abrahamin luokse?
Mainisemasi tulkinta juontunee likaisesta ajattelusta.