Anteeksiannon sanat

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Anteeksiannon sanat

ViestiKirjoittaja Joonatan » 27 Tammi 2020, 14:44

Kuten tiedämme, Luther saarnasi aikanaan syntejä anteeksi Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Vastaavasti nykyään saarnataan syntien olevan anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Kauniita ja raamatullisia tapoja molemmat. Tiedämme myös, että synninpäästöä saarnattaessa ei sanoilla sinänsä ole väliä, sillä Pyhä Henki vaikuttaa anteeksiantamuksen aina, kun uskovainen sitä saarnaa janoiselle sielulle.

Tästä johtuen uskovaiset ovat eri aikoina käyttäneet eri muotoja ja mukaelmia anteeksiannon sanoista. Lutherin sanat ja meidän nykypäivän ihmisten sanat toki tiedämme, mutta millä sanoilla syntejä saarnattiin anteeksi vaikkapa hussilaisten, lukijaisten, tai varhaisten vanhoillislestadiolaisten aikana?
On koti, jonne myrskyt maan / ei saavu milloinkaan. / Ei sinne aallot raivollaan / käy rauhaa rikkomaan. / Oi koti! Sinne saavumme, / kun päättyy mainen matkamme.
-Siionin laulu 286-
Avatar
Joonatan
tutustunut
 
Viestit: 45
Liittynyt: 21 Tammi 2020, 14:40

Re: Anteeksiannon sanat

ViestiKirjoittaja O.M » 28 Syys 2020, 10:22

"Jeesuksen nimessä ja veressä" -muotoon synninpäästön sanat muotoutuivat vähitellen 1800-luvulla. Raattamaan varhaisimmissa kirjeissä esiintyy mm. muotoa "synnit ovat anteeksi todistetut Herran nimessä" tms. Yksittäisinä Jeesuksen nimessä ja veressä saattaa esiintyä jo 1840-luvun lopulla tai 1850-luvulla, mutta nykymuotoonsa synninpäästön sanat näyttävät muotoutuneen Raattamaan kirjeisiin joskus 1870- tai 1880-luvulla. On tosin jo aikaa, kun olen viimeksi Raattamaan kirjeitä lueskellut.

Piispa Gustaf Johansson arvosteli lestadiolaisia pitkin 1800-luvun loppua, että syntejä annettiin anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Hänen mukaansa Jeesuksen nimessä saattoi syntejä antaa anteeksi, mutta veressä ei perustunut hänen mielestään Raamattuun. Heprealaiskirjeen mukaan ilman veren vuodatusta ei ole yhtään syntien anteeksiantamusta, joten piispa oli väärässä.

Laestadius kirjoitti, että näki tien elämään vasta Lapin Marian kanssa käymänsä keskustelun jälkeen, vaikka oli tätä ennen toiminut pitkään pappina. Historiallisista dokumenteista ei ilmene, millä sanoilla elävä usko välittyi Pyhää Henkeä sydämessään kantaneelta saamelaisnaiselta rovasti Lars Levi Laestadiukselle. Raattamaan mukaan Lapin Maria todisti Laestadiukselle, että hänen on uskottava sellaisena kuin hän on.

Henki tekee eläväksi suullisesti saarnatun sanan kautta. Emme tiedä tarkkaan, millä sanoilla evankeliumia on eri aikoina julistettu. Uskon, että sanan julistajan sydämessä asunut Pyhä Henki on sanan tehnyt kaikkina aikoina eläväksi niin, että saarnattu sana on vastaanottavassa sydämessä vaikuttanut elävän uskon. Laestadius sai elävän uskon Lapin Marialta.Luther sai elävän uskon tuntemattomaksi jääneeltä munkilta, joka muistutti hänelle katolisen kirkon teko-oppia vastaan uskontunnustuksen sanat: "ja syntien anteeksiantamiseen". VT:ssä on kohta, jossa profeetta Natan nuhtelee ankarasti Daavidia. Daavid tulee tuntoihinsa, jonka jälkeen Natan toteaa suunnilleen: sinun syntisi annetaan anteeksi. Sanat eivät olleet samat kuin meidän aikana. Henki oli sama - kuten on ollut maailman alusta.
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

Re: Anteeksiannon sanat

ViestiKirjoittaja Jani_S » 28 Syys 2020, 20:20

Liitän tähän toisaalla tässä foorumissa olevan aloitukseni:

Vanhoillislestadiolaisessa kristillisyydessä käytetty synninpäästön sanallinen muoto kuuluu: "Jeesuksen nimessä ja veressä saat uskoa syntisi anteeksi". Vaikka sanallinen muoto ei ole ratkaiseva, on tämä lause jäänyt elämään lähes ainoana synninpäästön ilmauksena.

Kun Laestadius ja Raattamaa saarnasivat evankeliumia, he päätyivät tähän ilmaukseen. Myös ennen sanallisen muodon vakiintumista oli evankeliumi toki ollut vaikuttava, eikä "ilman synninpäästön sanoja" uskoneiden tarvinnut tehdä uutta parannusta. Toki hekin kuulivat nämä sanat niiden tultua käyttöön ja he sydämessään tunsivat ne oikeaksi evankeliumin ytimeksi.

Otin Lutherin teoksesta Mannaa Jumalan lapsille kaksi kohtaa, jotka osoittavat, miten luterilainen vl-kristillisyyden synninpäästön ulkoinen muotokin on. Luther selittää nimittäin seuraavasti:


On saarnattava hänen nimessään parannusta (Luuk. 24:47)

Herra hylkää tässä sellaisen parannuksen, joka ei tapahdu hänen nimessään. Se ei tapahdu hänen nimessään, kun alan riehua omissa teoissani ja rohkenen sillä tavoin yrittää päästä synneistäni. Sitä Jumala ei voi sietää, sillä se ei ole parannusta Jeesuksen nimessä. Parannus hänen nimessään tapahtuu sen sijaan näin: Kristukseen uskoville Jumala antaa parannuksen heidän uskonsa kautta koko eliniäksi, ei vain silmänräpäykseksi tai hetkeksi. Kristitty ei näet heti tule täysin puhtaaksi, vaan parannus kestää koko hänen elinaikansa. Kristuksen sanojen mukaan älköön siis kukaan ryhtykö omilla teoillaan ja omassa nimessään parantamaan elämäänsä. Eihän kukaan ole synnin vihollinen. Jos sen sijaan alan uskoa Kristukseen enkä epäile, että hän on ottanut pois syntini ja lohdutan itseäni hänen ylösnousemisellaan, tulee sydämeen halu rientää tekemään tehtäväni ilman vaativaa pakkoa. Sanon: Koska Herrani on tehnyt minulle kaiken tämän, minäkin tahdon noudattaa hänen tahtoaan parantamalla itseni Herrani mieliksi ja kunniaksi. Näin syntyy oikea parannus. Se lähtee sydämen pohjasta ja tapahtuu uskon synnyttämästä halusta, kun tutkin sydämessäni sitä, kuinka suuren rakkauden Kristus on minulle osoittanut.


Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä (1. Joh. 1:7)

Kristityllä on oltava taito ja ymmärrys antaa laille ja teoille niiden oikea käyttö ja samalla korottaa Jeesuksen sovitusveren oppi niin korkealle ja avaralle kaikkien lakien yläpuolelle kuin taivas on maata. Kun näet kristitty on oikeassa kristillisyydessään tekemisissä ainoastaan Jumalan kanssa, hän ei itsessään tiedä mistään synnistä eikä ansiosta. Hän elää kuin toisessa uudessa maailmassa. Vaikka hän tunteekin syntejä, hänen ei sovi katsella niitä itsessään, vaan hänessä, jonka päälle Jumala ne pani. Hän ei siis katsele niitä sellaisina synteinä, jotka vangitsevat hänet omassatunnossaan, vaan sellaisina, kuin ne Kristuksessa ovat sovitetut ja voitetut. Jumala ei ole näet tahtonut panna niitä meidän päällemme, koska emme jaksa kantaa niitä. Meidän täytyisi vaipua ja hukkua niiden alla. Sen sijaan hän on tehnyt Kristuksesta sellaisen synnin kantajan, jolla on vahvemmat hartiat kuin meillä. Kristus kantaa synnin niin, että sen on rauettava tyhjiin."
Jani_S
tosi ahkera
 
Viestit: 506
Liittynyt: 30 Loka 2010, 00:24

Re: Anteeksiannon sanat

ViestiKirjoittaja O.M » 29 Syys 2020, 11:21

Jatkona vielä: verestä lauletaan paljon vanhoissa Siionin lauluissa. Monet muutkin Siionin laulut ovat kauniita, mutta omasta mielestäni erityisesti juuri vanhat, joissa lauletaan Jeesuksen viattomasta kärsimyksestä ja viattomasta verestä juuri minun, juuri sinun ja koko ihmiskunnan syntien tähden - Raamatun ydinsanomasta. Ne laulut eivät ole syntyneet tyhjiössä, vaan lauluja verestä laulettiin ennen lestadiolaisuutta lukijaisuudessa ja herrnhutilaisuudessa. Elävä usko lienee ollut vaikuttamassa laulujen sanoituksiin. Toisaalta tähän taustaan asetettuna synninpäästön sanamuoto "Jeesuksen nimessä ja veressä" on luontevaa.

Lestadiolaisuuden alkuajan saarnaajat lukivatkin herrnhutilaisvaikutteista kirjallisuutta, mm. Erkki Antti, jonka tausta on viklundilaisuudessa.
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

Re: Anteeksiannon sanat

ViestiKirjoittaja Humilton » 01 Loka 2020, 18:37

O.M kirjoitti:"synnit ovat anteeksi todistetut Herran nimessä" tms.


Esikoislestadiolaisuudessa käytetään sanontaa todistaa toiselle synnit anteeksi.
Avatar
Humilton
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1126
Liittynyt: 10 Loka 2007, 01:13


Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron