Kysymys opista

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Kysymys opista

ViestiKirjoittaja sinitiainen » 14 Syys 2022, 17:14

Siionin lähetyslehdessä nro 1, 19.1. 2022, oli katkelma Ari-Pekka P:n toimittamasta kirjasta Miten minä uskon.
Siinä katkelmassa sanottiin seuraavasti: 'Kymmenen käskyn laki sisältää kaiken sen, mitä Jumala vaatii ihmiseltä suhteessa itseensä ja suhteessa lähimmäisiin'.

Onko tuo katkelma Raamatun mukainen, erityisesti nostan esiin sanat 'KAIKEN SEN'. Onko tuo katkelma,jossa lukee 'kaiken sen', petollista opetusta? Mielestäni on olemassa syntejä, joita ei mainita kymmenessä käskyssä. Entä odottaako Jumala uskovalta Jesus Kristuksen käskyjen ja sanojen pitämistä? Entä Matt. 7:21? Ei jokainen, joka sanoo minulle: Herra, Herra! tule taivaan valtakuntaan; mutta joka tekee minun isäni tahdon, joka on taivaissa.

[Ilm. 21:8] Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja haureellisten ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema.

[1.Kor. 6:9] Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan kuningaskuntaa? Älkää eksykö. Eivät haureelliset, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset,
10 eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan kuningaskuntaa.

Kymmenessä käskyssä ei tietääkseni kielletä mm. juopottelua, mutta juomarit joutuvat tulijärveen. Uskon, että Jumalaa vaatii uskovalta, että uskova ei ole juoppo. Kymmenessä käskyssä kielletään sanomasta väärää todistusta [valhe todistusta] lähimmäisestä. Eräs suomalainen politiikko valehteli CV:ssään paksun valeen ansioistaan. Arvelen, että hän ei siinä rikkonut kymmentä käskyä, mutta syyllistyi silti syntiin.

Entä Jesus Kristuksen käskyt ja sanat? Opettaako vl-kristillisyys Jesus Kristuksen sanojen ja käskyjen pitämistä? Mielestäni Jesus Kristuksen käskyt ja sanat eivät ole sama asia kuin kymmenen käskyä.

[Matt. 7:24-27] Sen vuoksi on jokainen joka kuulee nämä sanani ja tekee niitten mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen joka rakensi talonsa kalliolle. Rankkasade lankesi ja virrat tulivat ja tuulet puhalsivat ja syöksyivät sitä taloa vastaan, mutta se ei sortunut, sillä se oli perustettu kalliolle. Mutta jokainen joka kuulee nämä sanani eikä tee niitten mukaan, on verrattava tyhmään mieheen joka rakensi talonsa hiekalle. Rankkasade lankesi ja virrat tulivat ja tuulet puhalsivat ja syöksähtivät sitä taloa vastaan, ja se sortui, ja sen sortuminen oli suuri.

[jakeesta Matt. 7:12] Kaikki siis mitä tahtoisitte että tekisivät teille ihmiset, siten ja te tehkää heille



[Joh. 7:16] Jesus vastasi heille ja sanoi: 'Minun oppini ei ole minun, vaan hänen, joka on minut lähettänyt.

[Joh 12:47] Ja jos joku kuulee minun sanani eikä usko, niin häntä en minä tuomitse; sillä en minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan että vapahtaisin maailman.
48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä puhuin, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.
49 Sillä en minä itsestäni puhunut, vaan Isä, joka minut lähetti, itse antoi minulle käskyn, mitä minun pitää sanoman ja mitä puhuman.
50 Ja minä tiedän, että hänen käskynsä iäinen elämä on. Sentähden, minkä puhun, sen puhun niin, kuin Isä on sanonut minulle.

[Joh. 14:10] Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, hän tekee teot,

[Joh. 14:15] Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni.

[Joh. 14:21] Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa, mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle.

[Joh. 14:23] Jesus vastasi ja sanoi hänelle: Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan

[Joh. 15:10] Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan

[Joh. 15:12] Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut.

[Joh. 17:8] Sillä ne sanat, jotka sinä annoit minulle, minä olen antanut heille; ja he ottivat ne vastaan ja tiesivät totisesti minun lähteneen sinun tyköäsi ja uskoivat, että sinä lähetit minut.

[Joh. 17:14] Minä olen antanut heille sinun sanasi, ja maailma vihasi heitä, koska he eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.

[1.Joh. 2:3-5] Ja siitä me tiedämme hänet tuntevamme, että pidämme hänen käskynsä.
Joka sanoo: Minä tunnen hänet, eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä.
Mutta joka pitäisi hänen sanansa, totisesti hänessä Jumalan rakkaus on täydellistynyt. Siitä me tiedämme, että me hänessä olemme.

[1.Joh. 3:22-24] ja mitä ikinä anomme, sen me häneltä saamme, koska pidämme hänen käskynsä ja teemme sitä, mikä on hänelle otollista.
Ja tämä on hänen käskynsä, että meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jesus Kristuksen nimeen ja rakastaa toinen toistamme, niinkuin hän on meille käskyn antanut.
Ja joka pitää hänen käskynsä, se pysyy Jumalassa ja Jumala hänessä. Ja siitä me tiedämme hänen meissä pysyvän, siitä Hengestä, jonka hän on meille antanut.

[1.Joh 4:21] Ja tämä käsky meillä on häneltä, että joka rakastaa Jumalaa, se rakastakoon myös veljeänsä.

[1.Kor. 7:19] Ei ympärileikkaus ole mitään, eikä ympärileikkaamattomuus ole mitään, vaan Jumalan käskyjen pitäminen.

[1.Kor. 14:37] if any one doth think to be a prophet, or spiritual, let him acknowledge the things that I write to you -- that of the Lord they are commands

[1.Kor. 14:37] Jos joku luulee olevansa profeetta tai hengellinen, tietäköön, että mitä teille kirjoitan, ne ovat Herran käskyjä.

Mielestäni tuo jae 1.Kor. 14:37 on eräs hyvä todiste sille, että sana käsky ei aina viittaa lain käskyihin.
sinitiainen
tutustunut
 
Viestit: 45
Liittynyt: 18 Helmi 2014, 10:38

Re: Kysymys opista

ViestiKirjoittaja Pitkätukka » 19 Syys 2022, 13:45

sinitiainen kirjoitti:Onko tuo katkelma Raamatun mukainen, erityisesti nostan esiin sanat 'KAIKEN SEN'. Onko tuo katkelma,jossa lukee 'kaiken sen', petollista opetusta? Mielestäni on olemassa syntejä, joita ei mainita kymmenessä käskyssä.

Jännä miten tuo farisealaisuus - omiin tekoihin perustuva usko - edelleen elää ja kuinka pyritään kirjoittamaan kaikenkattavia isien perinnäissääntöjä, eli "syntilistoja" :shock:

Kymmenen käskyn laki sisältää kaiken.
Lain tehtävä on avata ja osoittaa ihmiselle se, että omilla töillään ihminen ei tule autuaaksi, vaan ajaa etsimään armoa.
Jeesus ei tullut kumoamaan lakia, vaan täyttämään sen.
Tarvittiin luvattu Kristuksen sovitustyö.
Jeesus jätti omilleen Pyhän Hengen oppaaksi ja lohduttajaksi seurakuntaansa.
Pyhän Hengen voimasta Kristuksen lähetyskäskyn mukaisesti vieläkin julistetaan epäonnistuneelle ja katuvalle evankeliumia Jumalan valtakunnasta.
Pyhä Henki myös osoittaa ihmisen omassatunnossa synnin synniksi ilman syntilistoja.
Usko on lahja, sitä ei voi "ostaa" hyvillä töillä tai lakia täyttämällä.

Mark 1:15 Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi.

Joh. 3:14-21 Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.
Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.
Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.
Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.
Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt."
Kuva
Avatar
Pitkätukka
Ylläpitäjä
 
Viestit: 232
Liittynyt: 04 Loka 2005, 22:16
Paikkakunta: Vaasa

Re: Kysymys opista

ViestiKirjoittaja mies » 19 Syys 2022, 14:46

sinitiainen kirjoitti:Kymmenessä käskyssä ei tietääkseni kielletä mm. juopottelua, mutta juomarit joutuvat tulijärveen.

Arvelisin, että ei taida olla käskyä, jota ei rikottaisi, jos juopotellaan? Toisin sanoen, mielestäni juopottelulla rikotaan äkkiä kaikkia käskyjä, ensimmäisestä lähtien.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Kysymys opista

ViestiKirjoittaja O.M » 26 Syys 2022, 08:58

Vl-foorumi on pitkään ollut hiljainen kuin aavekaupunki, joten mukava saada vähän keskustelua tännekin. Kiitos pohdinnoista, Sinitiainen.

sinitiainen kirjoitti:Onko tuo katkelma Raamatun mukainen, erityisesti nostan esiin sanat 'KAIKEN SEN'. - - Onko tuo katkelma,jossa lukee 'kaiken sen', petollista opetusta? Mielestäni on olemassa syntejä, joita ei mainita kymmenessä käskyssä.


Laajasti ymmärrettynä kymmenen käskyä sisältää kaiken Jumalan tahdosta. Ks. Lutherin selitykset käskyistä.

sinitiainen kirjoitti:Entä odottaako Jumala uskovalta Jesus Kristuksen käskyjen ja sanojen pitämistä? Entä Matt. 7:21? Ei jokainen, joka sanoo minulle: Herra, Herra! tule taivaan valtakuntaan; mutta joka tekee minun isäni tahdon, joka on taivaissa.


Isän tahto toki on, että hänen käskynsä pidettäisiin. Koska Isä tietää, ettei se perisynnin vuoksi ole mahdollista, Isän tahto on: "Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä." (Joh. 6:40.) Näkeminen ei ole tuossa se juttu: "Jeesus sanoi hänelle: "Sentähden, että minut näit, sinä uskot. Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat!"" (Joh. 20:29.)

sinitiainen kirjoitti:Kymmenessä käskyssä kielletään sanomasta väärää todistusta [valhe todistusta] lähimmäisestä. Eräs suomalainen politiikko valehteli CV:ssään paksun valeen ansioistaan. Arvelen, että hän ei siinä rikkonut kymmentä käskyä, mutta syyllistyi silti syntiin.


Laajemmin ymmärtäen CV:n väärentäminen on rikkomusta samaa työtä hakevia lähimmäisiä vastaan, sillä väärentämisellä voi väärennöksen onnistuessa saada ansaitsematonta etua ja saada sellaisen työn/aseman, joka ilman väärentämistä olisikin mennyt jollekin toiselle. Poliitikon CV:hen en ota kantaa.

sinitiainen kirjoitti:Entä Jesus Kristuksen käskyt ja sanat? Opettaako vl-kristillisyys Jesus Kristuksen sanojen ja käskyjen pitämistä? Mielestäni Jesus Kristuksen käskyt ja sanat eivät ole sama asia kuin kymmenen käskyä.


Jeesuksen mukaan kaikki käskyt tiivistyvät kahteen asiaan: "Jeesus vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat."" (Matt. 22:37-40.)

Pitkätukka kirjoitti:Lain tehtävä on avata ja osoittaa ihmiselle se, että omilla töillään ihminen ei tule autuaaksi, vaan ajaa etsimään armoa.


Yhdyn Pitkätukan ilmaisemaan kantaan ja perustelen asiani Raamatulla seuraavasti. Lain tehtävä on paljastaa ihmisen mahdottomuus käskyjen täyttämiseen ja niin ajaa ihminen uskomaan Kristukseen: "Niin on laki ollut meidän opettajamme Kristuksen tykö, että me uskon kautta vanhurskaaksi tulisimme. Mutta sitte kuin usko tuli, niin emme enempi ole sen opettajan alla." (Gal. 3:24-25.) Saatuaan uskon lain tehtävä päättyy ja ihminen saa uuden opettajan: "Sillä Jumalan armo, kaikille ihmisille terveellinen, on ilmestynyt. Joka meidät opettaa kaiken jumalattoman menon hylkäämään ja maailmalliset himot, ja tässä maailmassa siviästi ja hurskaasti ja jumalisesti elämään," (Tit. 1:11-12.)

Jumalan armo ei opeta ihmistä tekemään syntiä, vaan "kaiken jumalattoman menon hylkäämään ja maailmalliset himot, ja tässä maailmassa siviästi ja hurskaasti ja jumalisesti elämään", mutta ilman lain tuomiota. Uskovainen haluaa elää Jumalan tahdon mukaisesti, koska on saanut paljon anteeksi ja koska niin on oikein. Lakia ja armoa opettajana on joskus verrattu siihen, että nuorallatanssija kävelee köyttä ilman turvaverkkoa (laki) ja turvaverkon kanssa (armo).
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00


Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron