Mitä mieltä evoluutiosta?

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Mitä mieltä evoluutiosta?

Täysin huijausta.
12
32%
Osaksi totta, osaksi ei.
14
37%
pääpiirteissään ihan ok.
12
32%
 
Ääniä yhteensä : 38

ViestiKirjoittaja Karosofia » 09 Tammi 2006, 10:38

Minä olen asian samalla tavalla ajatellut kuin JasMiina.

Evoluutiokysymys ei kuitenkaan ole minulle mikään oleellinen asia - uskoni ei heilahtelisi sinne tai tänne, vaikka tiede todistaisi asiasta mitä tahansa. Luomiskertomus etenee evoluutiojärjestyksessä (ensin aurinko (valo), sitten maa, sitten vesi, sitten kasvit, lopuksi eläimet ja viimeiseksi ihminen) ja Jumalalle yksi päivä on kuin tuhat vuotta. Ihan hyvin evoluutioteoria voi olla vastaus siihen, MITEN Jumala kaiken loi. Oli tai ei, minulle riittää, että luomiskertomus pitää joka tapauksessa paikkansa :)

Eikä minua haittaisi, vaikka apinasta olisimmekin saaneet alkumuotomme. Ehkä Aatami ja Eeva olivat ensimmäiset ihmismäiset olennot ja muuttuivat ihmisiksi kun "Jumala puhalsi hengen"?
Karosofia
 

ViestiKirjoittaja Hynde » 09 Tammi 2006, 13:03

Apina on huumorieläin.
Avatar
Hynde
Ylläpitäjä
 
Viestit: 283
Liittynyt: 23 Helmi 2005, 16:20
Paikkakunta: Helsinki-Vantaa ja Espoo

ViestiKirjoittaja O.M » 19 Syys 2006, 13:35

Luomiskertomus - evoluutio-kysymystä voi pohdiskella esim. seuraavasti.

1 = tosi; 0 = epätosi; 0-1 osittain tosi, osittain epätosi
a, b, c = 2-arvologiikka; d, e, f = sumea logiikka

a) toinen 1, toinen 0
b) molemmat 1
c) molemmat 0
d) molemmat 0-1
e) toinen 1, toinen 0-1
f) toinen 0, toinen 0-1

Oman kantani mukaan luomiskertomus on 1, evoluutio jotain 0 ja 1 välillä eli osittain tosi ja luultavasti osittain epätosi. Tieteellinen teoria ei koskaan voi saavuttaa subjektiivisena totuutena uskonnollisen dogmin asemaa. Jos saavuttaa, se ei enää ole teoria vaan on noussut dogmin asemaan.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Maarimi » 19 Syys 2006, 14:04

Usko on sydämen, ei järjen asia!

Järkeä/älykkyyttä voi kyllä yrittää soveltaa monessa muussa asiassa :D
Avatar
Maarimi
sisupiristäjä
 
Viestit: 419
Liittynyt: 07 Heinä 2006, 00:06
Paikkakunta: Länsi Suomi

ViestiKirjoittaja hannu » 20 Syys 2006, 06:40

Luomiskertomuksen järjellä ymmärtäminen ei anna kenellekään uskoa, mutta toisinaan on helpottavaa huomata että juskon asiat sopivat järkeenkin. Jos eivät sovi, niin ei uskominen siihen lopu päinvastoin alkaa!

Olen kuullut mm. tilastotieteilijä James Gallup (?) suusta lähteneenä seuraavan totuuden: "Pystyn osoittamaan tilastollisesti Jumalan olemassa olon. Kuinka suuri todennäköisyys olisi siinä, että silmän kehittyessä mikään ei olisi mennyt pieleen." Erittäin pieni! ehkä jotain 0,00000001%. Luonnollinen ja järjen mukainen selitys on tähän että jokin on ohjannut asioiden kulkua.

Entä sama todennäköisyys koko ihmistä luotaessa?
hannu
vakiintunut
 
Viestit: 129
Liittynyt: 12 Heinä 2006, 09:53
Paikkakunta: Länsi-Suomi

ViestiKirjoittaja Jaakko » 20 Syys 2006, 09:37

Niin, tiedettä vastaan "soditaan" tieteellä.


Näinhän se on tämän maailman tapa. Sinänsä valitettavaa, mutta uskon näkökulmasta niin ihana asia on kuitenkin se, että tieteellinen tutkimus ja tieteelle ominainen keskustelu ei koskaan voi ihmistä saattaa tuntemaan ja tietämään Jumalasta sellaista, jonka Hän vain valituilleen ilmoittaa.

(Nykymaailman arvostama professori, S.Hawking, on todennyt tähän tapaan "the actual point of creation lies outside the scope of presently known laws of physics" ja hänkin taitanee uskoa/tunnustaa Jumalan olemassaolon).


Olin nuori poikanen silloin, kun kuulin veljemme Erkki Reinikaisen alustamana tuosta silmäaiheesta. Silloinkin eräs sisar kyseli, että miten me voimme olla niin varmoja, ettei ihmisen kehitysteoria ole sellainen kuin se on esim.monen tiedemiehen mielestä. Tällaisissa asioissa saattaa myös sekoittua uskon näköälat ja tieteessä hallitseva järki. Uskon näköalathan ovat aina pysyneet samana, sillä Jumalan sana ei muutu. Sitävastoin ajallinen tieto ja ymmärrys lisääntyy, muuttuu, häviää jne.


Joskus on ollut mielessä ottaa selville tuon silmään liittyvän laskennan perusteet, mutta on vain jäänyt ja se, mitä silmästä tiedän ja se matematiikan opettaja on saanut päähän jäämään, sen perusteella on tuntunut hyvin uskottavalta tuo evoluutiotieteen romuttaminen silmän osalta ja sitä kautta kokonaisuudessaankin. Joka tapauksessa tieteeseen liittyy niin paljon sellaista, jossa saa myös ns.hattua nostaa ja ei riitä oma järki siihen.

Tämä tästä ja tähän olisi sitten hyvä jatkaa uskon näköaloista, joista jo edellä on puhuttu.
Jaakko
Valvoja
 
Viestit: 373
Liittynyt: 11 Huhti 2005, 08:37

ViestiKirjoittaja O.M » 20 Syys 2006, 11:05

Jaakko kirjoitti:(Nykymaailman arvostama professori, S.Hawking, on todennyt tähän tapaan "the actual point of creation lies outside the scope of presently known laws of physics" ja hänkin taitanee uskoa/tunnustaa Jumalan olemassaolon).


Olen lukenut hänen aiemman populäärikirjansa Ajan lyhyt historia. Siinä hän luonnehtii itseään lähinnä ateistiksi. Mieli on toki saattanut muuttua sen jälkeen. Se tuoreempi suurille massoille kirjoitettu opus on lukematta.

Jaakko kirjoitti:Olin nuori poikanen silloin, kun kuulin veljemme Erkki Reinikaisen alustamana tuosta silmäaiheesta. Silloinkin eräs sisar kyseli, että miten me voimme olla niin varmoja, ettei ihmisen kehitysteoria ole sellainen kuin se on esim.monen tiedemiehen mielestä. Tällaisissa asioissa saattaa myös sekoittua uskon näköälat ja tieteessä hallitseva järki. Uskon näköalathan ovat aina pysyneet samana, sillä Jumalan sana ei muutu. Sitävastoin ajallinen tieto ja ymmärrys lisääntyy, muuttuu, häviää jne.


Erkki Reinikainen torjuu evoluution kirjassa Näin on kirjoitettu (1986), mutta jättää auki mahdollisuuden, että Jumalan kuusi luomispäivää saattaisivat olla pitempiä ajanjaksoja kuin 24 h. Tätä mahdollisuutta tukee ainakin havainto, että aurinko (ja kuu) luotiin vasta neljäntenä päivänä.

1.Moos.1:14-19
"14 Ja Jumala sanoi: tulkoon valkeudet taivaan vahvuuteen, eroittamaan päivää ja yötä: ja olkoon merkeiksi, ja ajoiksi, ja päiviksi ja vuosiksi.
15 Ja olkoon valkeudeksi taivaan vahvuudessa, paistamaan maan päälle. Ja tapahtui niin.
16 Ja Jumala teki kaksi suurta valkeutta: suuremman valkeuden päivää hallitsemaan, ja vähemmän valkeuden yötä hallitsemaan, ja tähdet.
17 Ja Jumala pani ne taivaan vahvuuteen, paistamaan maan päälle.
18 Ja hallitsemaan päivää ja yötä, ja eroittamaan valkeutta ja pimeyttä. Ja Jumala näki sen hyväksi.
19 Ja tuli ehtoosta ja aamusta naljäs päivä."

Toisaalla sanotaan myös, ettei Jumalalle päivä ole sama kuin ihmiselle:

"Sillä tuhat ajastaikaa ovat sinun edessäs niinkuin eilinen päivä, joka meni ohitse, ja niinkuin vartio yöllä" (Ps.90:4).
"Mutta tätä yhtä ei pidä teiltä salattaman, minun rakkaani: yksi päivä on Herran edessä niinkuin tuhannen ajastaikaa, ja tuhannen ajastaikaa niinkuin yksi päivä" (2.Piet.3:8).

Itse en tyrmäisi sitäkään mahdollisuutta, etteikö evoluutio olisi voinut olla Jumalan luomistapa. Jumalalle on mahdollista luoda asiat sanallaan niin, että kun Hän on jotain sanonut, se on välittömästi. Kuitenkin
- Jumala on säätänyt, että tulemme ravituiksi leivällä, vaikka Hän voisi ravita meidät ilman leipääkin.
- Jumala on säätänyt, että ihminen vanhurskautetaan sanalla, vaikka Hän voisi vanhurskauttaa meidät ilman sanaakin.
- Kun Sana tuli lihaksi, Hän sikisi Pyhästä Hengestä, mutta sen jälkeen Jeesus kasvoi äitinsä kohdussa, syntyi, varttui nuorukaiseksi ja mieheksi niin kuin kuka tahansa meistä. Sanalle olisi ollut mahdollista tulla lihaksi hetkessä, mutta Sana valitsi "luonnollisemman" reitin, koska Hän näki niin hyväksi.
- Jumalalle on mahdollista luoda maailma sanallaan yhdessä hujauksessa, mutta Hän voi käyttää luomiseen myös pitempiä aikoja ja omia menetelmiään, jos niin hyväksi näkee. Näitä menetelmiä voidaan ehkä tieteellisin menetelmin tutkia.

En tarkoita tuolla, että tulisi luopua raamattuperiaatteesta tai että kenenkään tarvitsisi harrastaa Big Bang&evoluutio-teorioiden ja luomiskertomuksen yhteensovittelua. Raamatussa on kaikki, mitä tarvitaan. Joku puhuja sanoikin vähän aikaa sitten, että Jumalan valtakunnan saarna on ollut aina sama eikä koskaan ole tarvinnut miettiä sen yhteensopivuutta ihmisteorioiden kanssa. Jumala loi ihmisen kuudessa päivässä. Evoluutioteoriasta saatetaan vielä joskus luopua yleisesti, vaikka tällä hetkellä ei siltä näytä. Jumalan sana sen sijaan ei muutu. Tieteellisten teorioiden paikkansa pitävyyttä tulee arvioida sen mukaan, miten ne sopivat yhteen Raamatun kanssa, ei toisinpäin.

Ns. deistisen evoluution torjun ehdottomasti. Se tarkoittaa uskomusta, että Jumala saattoi maailman alkuun, mutta jätti sen sitten oman onnensa nojaan kehittymään mihin suuntaan tahtoo. Uskon, että kaikessa, mitä maailmankaikkeudessa tapahtuu, on mukana Jumalan käden ohjaus. Uskon, ettei kaikkea, mitä maailmankaikkeudessa tapahtuu, voida selittää luonnonlaeilla. Raamattu on suorastaan pursuaa luonnonlakien vastaisia tekoja ja tapahtumia.

Edellä kirjoittamani perusteella mielestäni uskovaiselle on oikeutettua uskoa:
1) Nuoren maan kreationismiin: Jumala loi sanallaan maailman kuudessa 24 tunnin vuorokaudessa noin 6000 vuotta sitten.
2) Vanhan maan kreationismiin: Jumala loi sanallaan maailman kuudessa Jumalan päivässä tarkemmin määrittelemättömänä aikana tarkemmin määrittelemättömällä tavalla.

Mielestäni uskovainen ei voi uskoa:
1) Ateistiseen evoluutioon (yllättävää).
2) Deistiseen evoluutioon (deismi on luottamuksen puutetta Jumalan johdatukseen maailman, ihmisten ja kansojen vaiheissa).

Olen valmis pitäytymään myös ns. nuoren maan kreationismissa, jos Henki seurakunnille niin ilmoittaa.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Jaakko » 20 Syys 2006, 11:28

Näin olen itsekin Hawkingsin suhteen ajatellut, mutta tarkoitus oli sanoa, että hänkin muistaakseni on tunnustanut / myöntynyt ajatukselle Jumalan olemassaolosta. Lähtökohta kaikkeen on kuitenkin se, että kaikki asiat pitäisi pystyä ja pystyttäisiin selittämään tieteellisestä lähtökohdasta.


Hyvin paljon samanlaisia mietteitä on käynyt mielessä O.M., mistä kirjoitit.
Jaakko
Valvoja
 
Viestit: 373
Liittynyt: 11 Huhti 2005, 08:37

ViestiKirjoittaja Jaakko » 20 Syys 2006, 11:29

Siis Hawkingsin lähtökohta. Piti tämä selventää, ettei tule väärinkäsityksiä.
Jaakko
Valvoja
 
Viestit: 373
Liittynyt: 11 Huhti 2005, 08:37

ViestiKirjoittaja O.M » 20 Syys 2006, 12:45

Jaakolle: Mukava kuulla, etten ole ajatuksineni yksin. Raamattu on Jumalan erityinen ilmoitus (Luther Vähässä katekismuksessa). Sen tehtävä on ilmaista Jumalan tahto, sovitus, ihmisen mahdottomuus, Jumalan armo ja armojärjestys ihmisille. Se on kirja (tai oikeastaan kirjakokoelma) pelastushistoriasta. Itse en lue sitä luonnontieteiden oppikirjana. Oikeastaan Raamattu käsittelee luonnontieteitä melko vähän, lähinnä kertoo maailman luomisesta sekä monista Lähi-idän eläin- ja kasvilajeista.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Taavetti » 20 Syys 2006, 17:10

Lyhyesti vaij muistelen, että Lutherin mukaan Jumalan luomistyö jatkui hänen aikanaan ja jatkuu vielä tänäkin päivänä. Viittaan Vähän kateksimuksen selityksen alkuun ensimmäiseeen uskon kappaleeseen.

Minä uskon , että Jumala on minut ja kaikki olennot luonut ....

Koska minä olen Jumalan luomistyöän tulos, ovat myös kaikki tänän elävät ja syntyvät ihmiset, eläimet, kasvit j.n.e.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja hannu » 20 Syys 2006, 20:20

Aamenen voisi sanoa näihin puheenvuoroihin. Eipä ole juuri lisättävää.

Yhden asian kuitenkin haluaisin vielä nostaa esille.

Sain tahtomattani nipoun jehovan todistajien lehtisiä, joista yhdessä oli kuvattu maailman luomista Raamatun mukaan (minä kurja erehdyin sitä vielä selaamaan!!). Siinä tuotiin esille ajatus, jota en ole tavannut ainakaan tässä keskustelussa. En tiedä onko terveellistä sitä tänne tuoda, mutta kyseessä on puhtaasti Raamatun lauseet.

Siis Raamatun alusta:

"Alussa loi Jumala taivaan ja maan. Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä..."

Tuo ensimmäinen lause alussa... tarkoitti kirjoittajan mielestä sitä ajanjaksoa, jolloin maailmankaikkeus luotiin. Myöhemmin alkoi jakso, jolloin lyhyessä ajassa luotiin kaikki mitä maapallollamme on. Tuo aika alkaa kolmannessa jakeessa "Ja Jumala sanoi,: tulkoon valkeus, ja valkeus tuli" Kirjoituksessa oli vielä se, että on olemassa jonkinlaisia tieteellisiä todisteita siitä, että eliölajit on syntyneet melko lyhyessä ajassa tiettynä aikana.

Kaiken kaikkiaan siis järkeen hyvin vetoavaa tekstiä. Olivat vielä erittäin tieteellisesti kuvitettuja ja hienolle paperille painettu. Lensivät kyllä lyhyen selailun jälkeen roskiin. Voisi jopa lainata Lestadiusta, joka sanoi että sielunvihollisen verkot ovat toisenlaiset kuin Jumalan valtakunnan verkot. Ne ovat hienointa silkkiä, eivätkä tahdo erottua, vaan sitten vasta kun niissä on kiinni. Toisenlaiset verkot ovat Jumalan valtakunnan verkot. Niin karkeat kovat että suomut irtoaa kun kiinni joutuu, ja on vielä helppo väistellä ihmisen niitä verkkoja.

Siis varoituksen sana: Jos lähdemme panemaan painoa liikaa luomiskertomuksen ym. ymmärtämiseen unohtuu helposti se yksinkertainen uskon saarna, joka on pääasia.
hannu
vakiintunut
 
Viestit: 129
Liittynyt: 12 Heinä 2006, 09:53
Paikkakunta: Länsi-Suomi

ViestiKirjoittaja Taavetti » 20 Syys 2006, 20:37

Muistan tähän erään pappisveljen saarnaa vuosikymmenen takaa. Tekstinä oli luomiskertomus. Selityksen alkuna hän mainitsi, että luomiskertomus on enemmän uskon tunnustus, kuin joku tieteellinen määritelmä.

Uskontotieteessä sitä voi pohtia, vaikkakaan ei kovin paljoa, mutta luonnontiede on aivan muuta.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja nuusku » 20 Syys 2006, 22:08

Minun mielestäni on tosi mielenkiintoista, että ensimmäisenä päivänä Jumala loi valkeuden, mutta kuitenkin vasta neljäntenä päivänä Jumala loi tähdet eli luonnollisen valon lähteet. Eli kyse oli ensin jostain muusta valosta. Jossain seuroissa muistan puhujan kertoneen asiasta, mutta joku tietäväinen voisi kyllä siitä täälläkin vähän kirjoittaa!

Minä myös jäin miettimään, että Jumala loi vasta neljäntenä päivänä ajanlaskun mahdollisuuden, eli auringon ja tähdet erottamaan päiviä ja vuosia, mikä siis oli päivä ennenkuin Jumala asetti auringon paikoilleen, josta me päivän mittaamme. Sitäkin mietin, että ne meidän ihmisten mittarit, joilla yritämme ajoittaa historiaa miljoonien vuosien taakse jostain hiilen puoliintumisajasta, ovat melko onnettomia, sillä kyllähän Jumala voi saada hiilenkin vanhenemaan vaikka miljoona vuotta yhdessä päivässä! Emmepä kukaan olleet näkemässä niitä aikoja. Ja kun Jumala itse asuu iankaikkisuudessa, jossa ei ole aikaa. Itse en ainakaan kykene ymmärtämään millaista on jossain missä ei ole käsitettä aika. Kun oma elämä täällä on sidottu aikaan, ei sitä voi ymmärtää häntä joka on _luonut_ ajan. Uskon kautta sitä aivan hitusen joskus käsittää Jumalan suuruutta, mutta kokonaisuudessaan se taitaa valjeta vasta taivaassa.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja Taavetti » 21 Syys 2006, 01:52

En uskaltaisi kirjoittaa tähän seuraavia sanoja, jos en löytäisi niitä Raamatusta. Muistin sanat ja etsin ne Paavalin 2 kirjeestä Korinttolaisille, 4 luvussa.
5. Sillä emme itse meistämme saarnaa, vaan Kristuksesta Jeesuksesta, että Hän on Herra; mutta me olemme teidän palvelijanne Jeesuksen tähden.
6. Että Jumala käski valkeuden pimeydessä paistaa, se paisti tunnon valkeuden meidän sydämissämme Jumalan kirkkaudesta Jeesuksen Kristuksen kasvoissa.
7. Mutta tämä tavara on meillä savisissa astioissa, että se ylenpalttinen voima pitää oleman Jumalalta ja ei meiltä.

Sieltä löytyi niin hyviä sanoja, että oli vaikeaa ratkaista, mitä niistä kirjoitan. Aikomani yhden jakeen lisäksi kirjoitin hiukan enemmän, mutta kannattaa jokaisen avata Raamattu siitäkin kohtaa ja lukea vaikka koko luku nyt alkajaisiksi.

Tässä on vastausta myös äskettäin toisessa keskustelussa esitettyyn kysymykseen Jeesuksen syntymisen ajankohdasta.
Viimeksi muokannut Taavetti päivämäärä 12 Helmi 2013, 17:54, muokattu yhteensä 1 kerran
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja O.M » 22 Syys 2006, 10:57

nuusku kirjoitti:Minun mielestäni on tosi mielenkiintoista, että ensimmäisenä päivänä Jumala loi valkeuden, mutta kuitenkin vasta neljäntenä päivänä Jumala loi tähdet eli luonnollisen valon lähteet. Eli kyse oli ensin jostain muusta valosta.


Taavetti siteerasikin jo Paavalia. Maailman valkeus on itse Jeesus Kristus, Jumalan Poika, totinen Jumala Jumalasta ja totinen ihminen ihmisestä.

Joh.1:1-5:
"1 Alussa oli sana, ja se Sana oli Jumalan tykönä, ja Jumala oli se Sana.
2 Tämä oli alussa Jumalan tykönä.
3 Kaikki ovat sen kautta tehdyt, ja ilman sitä ei ole mitään tehty, joka tehty on.
4 Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus,
5 Ja valkeus paistaa pimeydessä, jota ei pimeys käsittänyt."

nuusku kirjoitti:Ja kun Jumala itse asuu iankaikkisuudessa, jossa ei ole aikaa. Itse en ainakaan kykene ymmärtämään millaista on jossain missä ei ole käsitettä aika.


Tuon kirkkoisä Augustinuksen ajatuksen, eli että aika alkoi vasta luomisesta (tai ateisteille: maailman synnystä), hyväksyvät kaikki nykyfyysikotkin. Monet vain eivät ole (tai ainakin kiistävät olevansa) erityisen kiinnostuneita, mitä on aikajanan molemmin puolin vai onko mitään. Iankaikkisuus siellä ainakin odottaa. Onko se tila, jossa aika loppuu, vai tila, jossa aika vain jatkuu ja jatkuu jne. Noita saa pohdiskella, mutta lopulta ne selviävät vasta, kun usko muuttuu näkemiseksi, vajaa lakkaa ja täydellinen alkaa. Raamattu kertoo hyvin vähän, mitä ajan rajan tuolla puolen odottaa. Sitä ei ole silmä nähnyt eikä korva kuullut, mutta parempaa, täydellistä, on edessä. Sen voimme uskon kautta nähdä niin kuin kuvastimesta jo täällä ajassa.

Kuten hande06 sanoikin osuvasti, uskovaisten ei oikeastaan tarvitse panostaa lainkaan luomiskertomuksen järjelliseen ymmärtämiseen. Riittää kun vain yksinkertaisesti uskoo sen, että Jumala on maailman sanallaan luonut kuudessa päivässä, niin kuin Raamattu opettaa. Filosofian ja turhain jaaritusten kautta monet vietellään, sillä Jumalan viisaudessa Jumala näki hyväksi, ettei maailma tunne Jumalaa viisauden kautta. Moninaiset opetuksen tuulet puhaltavat, mutta kaikkinaisten muutosten keskellä on suojaisa rauhan valtakunta, josta kaikuu vielä muuttumattomana ikiaikainen Jumalan valtakunnan saarna, kutsuen yhä armosta osattomia parannukseen omistamaan tavaraa taivaassa. Kaikkinaisen valheen saarnan keskellä voi tuntea heikkouttakin, mutta Kristus on heikoissa väkevä, Hän on alkamansa uskon Kristuksen päivään asti päättävä.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja O.M » 22 Syys 2006, 13:58

Pikku kikkailua:

Jumalan sana ja Jumalan Sana eivät ole tarkalleen ottaen samoja asioita, vaikka harvemmin niillä suurta merkityseroa on, Kristustahan uskovaiset saarnaavat. Isolla kirjaimella kirjoitettuna Sana on yhtä kuin jumaluuden toinen persoona, Jeesus Kristus. Huomasin näet, että olen kirjoittanut Jumalan luoneen maailman sanallaan. Yhtä mielekkäästi olisin voinut kirjoittaa Jumalan luoneen maailman Sanallaan, sillä Lunastajan Kristuksen kautta on kaikki luotu.

Jehovan todistajien Uuden maailman käännöksessä Sana on tarkoitushakuisesti kirjoitettu pienellä. Jehovan todistajat edustavat jo alkukristillisenä aikana esiintynyttä areiolaista harhaoppia, joka kieltää Jeesuksen jumaluuden ja kolminaisuusopin. Kirjaimen koolla on merkitystä joissain tapauksissa, esim. "Sillä kolme ovat, jotka todistavat taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi ovat" (1.Joh.5:7). Kolminaisuusopin kieltämisen takia jehovalaisia ei pidetä uskontotieteellisessä merkityksessä kristittyinä, he kun eivät hyväksy Nikean uskontunnustusta. Uskontotieteellinen kristitty ja sydämen kristitty ovat myös eri asioita, kuten uskovaiset tiedämme. Maailman monissa väärissä hengellisyyksissä on uskontotieteellisessä merkityksessä kristittyjä, mutta väärissä hengellisyyksissä ei voi olla sydämen kristittyjä. Mutta tuli harhailtua vähän itse aiheesta elikä evoluutiosta. Menköön kuitenkin, kun kerran kirjoitin.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Taavetti » 23 Joulu 2006, 08:17

Sopivasti O.M asiasta kikkaili. Voin yhtyä ajatuksiin, sanoihin ja päätelmiin.
Viimeksi muokannut Taavetti päivämäärä 05 Elo 2011, 03:27, muokattu yhteensä 1 kerran
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja nuusku » 16 Helmi 2009, 22:50

Mielenkiintoista informaatiota.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja mies » 06 Kesä 2013, 08:33

Asiaan liittyen Kirkko-isien ja Lutherin kantaa asiaan; Barnabaksesta aina Lutheriin (tuota Lutherin teosta en tosin ole itse lukenut). Niissä sävel on se, että luomiskertomuksen 6:na päivänä luomistyö tuli tehtyä, ja alkaa sapatti. Siis niin, että se on myös profetia kuin tulee käymään, eli että maailma kestää 6000 vuotta eli 6 päivää. Kuitenkin Luther myös ymmärsi, että sitä päivää ei tiedä kukaan. Lutherin mukaan 1540 jkr oli 5500 vuotta maailman alusta lähtien. 6000 vuotta olisi siis 2040. Mutta viimeinen 1000 vuotta olisi
lyhennetty. Luther kuitenkin kertoo, että hän lähinnä harrastuksenaan näitä laski. Tiedot poimin alta:

http://www.lutheranwiki.org/The_Apocalyptic_Luther


Kirkko-isät:

Barnabas:

Therefore, my children, in six days, that is, in the six thousand years, all
things will be finished.

http://www.archive.org/stream/epistleof ... 8/mode/2up


Irenaeus:

This is an account of the things formerly created, as also it is
a prophecy of what is to come. For the day of the Lord is
as a thousand years; and in six days created things were
completed : it is evident, therefore, that they will come to an
end at the sixth thousand year.

http://www.archive.org/stream/writingso ... 7/mode/2up


Martin Luther: Dr. Martin Luthers Sämmtliche Schriften, herausgegeben von Dr. Joh. Georg Walch. Bd. 14, Neue revidirte Stereotypausgabe, St. Louis, Concordia Publishing House 1898, Cols. 484-491. kirjoitti:
The World Will Exist for 6000 Years.
Two Thousand Empty.
Two Thousand of the Law.
Two Thousand of the Messiah.
These are the six days of the week before God.
The seventh day is the eternal Sabbath.
Ps. 90:4 and 2 Pet. 3:8: A thousand years are as a day.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron