Tervehdys

Tutustuminen palstaan ja toisiimme sekä hiljaisten nimimerkkien etsinnät.

ViestiKirjoittaja Taavetti » 25 Elo 2011, 05:01

Ensiksikin, tervetuloa keskustelemaan CyberAngel. Olen muutaman kerran jakanut kovin pitkäksi venähtäneitä esittäytymiskeskusteluja, ja tässä tuntui olevan sopiva sauma jakamiseen.
Jakamisiin on ollut syynä se, että pitkien ketjujen keskivaiheille perin harvat tuskin koskaan vilkaisevat, mutta tässä tapauksessa myös se, että tähän on tullut aiheita, jotka poikkeavat normaaleista esittäytymisistä. Siksi lie parempi tämän olla omana keskustelunaan, kuitenkin täällä esittäytymisten joukossa.

Varsinaisiin muihin aiheisiin en ainakaan nyt ota kantaa muuten, kuin että Raamatun käännökset ovat käännöksiä kaikki, eivät alkuperäistä tekstiä. Kaikilla niillä on hyvät ja huonot puolensa. Olemme suosineet Bibliaa siksi, että siinä ovat keskeiset, autuuden tielle ohjaavat kohdat oikein, muun Raamatun opetukseen verraten käännetty. Siitä huolimatta, heikkoutensa on siinäkin, vanhassa käännöksessä. Siksi käytämme mieluusti useita, ainakin kolmea käännöstä rinnakkain, muistaen, että ne ovat käännöksiä, joilla jokaisella on hyvät ja vähemmän hyvät puolensa.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja hepa » 26 Elo 2011, 10:32

CyberAngel kirjoitti:Teen sen mitä Raamatussa lukee. Minua ei voi syntiin osoittaa.
Amen.

Lopetan aiheen seuraamisen
[v] => [ ] Ilmoita vastauksesta


1. Joh. 1:8
Jos me sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me petämme itsemme, ja ei ole totuus meissä.
9 Jos me tunnustamme meidän syntimme, niin hän on uskollinen ja hurskas, joka meille synnit anteeksi antaa ja puhdistaa meitä kaikesta vääryydestä,
10 Jos me sanomme: emmepä me syntiä tehneet ole, niin me teemme hänet valehteliaksi ja ei hänen sanansa ole meissä.
Joh. 7:38
Joka uskoo minun päälleni, niinkuin Raamattu sanoo, hänen kohdustansa pitää vuotaman elämän veden virrat.
->Raamattuun pitää uskoa kokonaisuudessaan
--------------------
1. Piet. 3:21
Se nyt meitäkin kasteessa autuaaksi tekee, joka sitä aavisti (ei että lihan saastaisuudet pannaan pois, vaan että se on hyvän omantunnon liitto Jumalan tykönä) Jesuksen Kristuksen ylösnousemisen kautta,
Ap. t. 8:
15 Jotka, kuin he sinne tulivat alas, rukoilivat niiden edestä, että he olisivat saaneet Pyhän Hengen;
16 (Sillä ei hän ollut vielä yhdenkään niiden päälle laskettu alas, vaan olivat ainoastaan Herran Jesuksen nimeen kastetut.)
17 Niin he panivat kätensä heidän päällensä, ja he saivat Pyhän Hengen.
->kasteessa ei saa syntejä anteeksi
-------------------
Matt. 6:14
Sillä jos te anteeksi annatte ihmisille heidän rikoksensa, niin myös teidän taivaallinen Isänne antaa teille anteeksi.
Joh. 20:23
Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.
2. Kor. 2:10
Mutta joille te jotain anteeksi annatte, sen minä myös anteeksi annan; sillä jolle minä jotain anteeksi annoin, sen minä anteeksi annoin teidän tähtenne Kristuksen puolesta, ettemme saatanalta voitetuksi tulisi;
1. Kor. 1:21
Sillä että Jumalan viisaudessa ei maailma tuntenut Jumalaa viisauden kautta, niin kelpasi Jumalalle tyhmän saarnan kautta niitä vapahtaa, jotka sen uskovat,
Ef. 1:5
Ja on säätänyt meitä korjattaa lapsiksensa, Jesuksen Kristuksen kautta, hyvän tahtonsa jälkeen,
6 Kunniallisen armonsa kiitokseksi, jonka kautta hän on meitä otolliseksi tehnyt siinä rakkaassa,
7 Jossa meillä on lunastus hänen verensä kautta, nimittäin syntein anteeksi-antamus, hänen armonsa rikkauden jälkeen,
Jonka hän meille runsaasti kaikkinaisen viisauden ja taidon kautta antanut on,
9 Ja on meille tahtonsa salaisuuden hyvästä suomastansa tiettäväksi tehnyt, ja sen hänen kauttansa tuottanut edes,
--------------
Luuk. 22:
14 Ja kuin jo aika tullut oli, istui hän pöydän tykönä ja kaksitoistakymmentä apostolia hänen kanssansa.
15 Ja hän sanoi heille: minä olen halulla halainnut syödä tätä pääsiäislammasta teidän kanssanne, ennekuin minä kärsin.
16 Sillä minä sanon teille, etten minä suinkaan silleen siitä syö, siihenasti kuin se täytetään Jumalan valtakunnassa.
17 Ja hän otti kalkin, kiitti, ja sanoi: ottakaat ja jakakaat keskenänne.
18 Sillä minä sanon teille, etten minä suinkaan juo viinapuun hedelmää, siihenasti kuin Jumalan valtakunta tulee.
19 Ja hän otti leivän, kiitti ja mursi, ja antoi heille, sanoen: tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan: se tehkäät minun muistokseni;
20 Niin myös kalkin ehtoollisen jälkeen, sanoen: tämä kalkki on uusi Testamentti, minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan.
1. Kor. 11:27
Sentähden joka kelvottomasti syö tästä leivästä ja juo Herran kalkista, se on vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
->ehtoollinen on muistoateria, siinä ei saa syntejä anteeksi
----------------
Ps. 127:3
Katso, lapset ovat Herran lahja, ja kohdun hedelmä on anto.
1. Moos. 38:9
Mutta Onan tiesi, ettei siemen olisi tullut hänen omaksensa: koska hän siis makasi veljensä emännän kanssa, antoi hän sen pudota maahan, ja turmeli sen, ettei hän olisi antanut veljellensä siementä.
10 Ja se paha, kuin hän teki, ei kelvannut Herralle, joka kuoletti myös hänen.
->ehkäisy on syntiä
----------------
Ef. 4:
3 Ahkeroitkaat myös pitämään hengen yhteyttä rauhan siteen kautta:
4 Yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin tekin olette teidän kutsumisessanne yhdenkaltaiseen toivoon kutsutut,
5 Yksi Herra, yksi usko, yksi kaste,
6 Yksi Jumala ja kaikkein Isä, joka kaikkein päällä on, ja kaikkein kautta, ja teissä kaikissa.
32 Mutta olkaat keskenänne ystävälliset ja laupiaat, ja anteeksi antakaat toinen toisellenne niinkuin Jumala teillekin Kristuksen kautta anteeksi antanut on.

Ef. 1:
21 Kaiken hallituksen ja vallan ja väkevyyden ja herrauden päälle, ja kaiken sen päälle, joka nimittää taidetaan ei ainoastaan tässä maailmassa, mutta myös tulevaisessa,
22 Ja on kaikki pannut hänen jalkainsa alle, ja on myös hänen pannut pääksi kaikkein päälle seurakunnalle,
23 Joka on hänen ruumiinsa, sen täyttämys, joka kaikki kaikissa täyttää.

2. Joh. 1:
4 Minä olen suuresti ihastunut, että minä löysin sinun lapsistas niitä, jotka totuudessa vaeltavat, niinkuin me käskyn Isältä saaneet olemme.
9 Jokainen, joka harhaelee ja ei pysy Kristuksen opissa, ei hänellä ole Jumalaa: joka pysyy Kristuksen opissa, hänellä on sekä Isä että Poika.
10 Jos joku tulee teidän tykönne ja ei tuo tätä opetusta kanssansa, niin älkäät häntä huoneeseen ottako, älkäät myös häntä tervehtikö.
->On vain yksi oikea seurakunta
-----------
34 Teidän vaimonne pitää seurakunnissa ääneti oleman; sillä ei heille ole sallittu puhua, vaan että he ovat alamaiset, niinkuin myös laki sanoo.
35 Mutta jos he jotain oppia tahtovat, niin kysykööt miehiltänsä kotona; sillä häijysti se vaimoille sopii, että he seurakunnassa puhuvat.
36 Eli onko Jumalan sana teistä tullut? Taikka onko se ainoasti teidän tykönne tullut?
37 Jos joku luulee itsensä prophetaksi, eli hengelliseksi, se tutkikaan, mitä minä teille kirjoitan, että ne ovat Herran käskyt.
->nainen ei sovi papiksi/puhujaksi yli seurakunnan
---------------
Jaak. 2:10
Sillä jos joku koko lain pitää, ja rikkoo yhdessä, hän on vikapää kaikissa.
11 Sillä se, joka sanoi: ei sinun pidä huorin tekemän, hän on myös sanonut: ei sinun pidä tappaman. Jos et sinä huorin tee, mutta tapat, niin sinä olet lainrikkojaksi tullut.
12 Näin te puhukaat ja näin te tehkäät, niinkuin ne, jotka vapauden lain kautta pitää tuomittaman.
13 Sillä armotoin tuomio pitää hänen päällensä tuleman, joka ei laupiutta tehnyt; ja laupius kehuu tuomiota vastaan.
14 Mitä se auttaa, rakkaat veljeni, jos joku sanoo hänellänsä uskon olevan, ja ei hänellä kuitenkaan ole töitä? Taitaako usko hänen autuaaksi saattaa?
17 Näin myös usko, jos ei hänellä töitä ole, on kuollut itsessänsä.
18 Mutta sanokaan joku: sinulla on usko, ja minulla on työt: osoita minulle sinun uskos sinun töilläs, niin minäkin tahdon minun uskoni osoittaa minun töilläni.
19 Sinä uskot, että yksi Jumala on, sen sinä oikein teet; perkeleet myös sen uskovat ja vapisevat.
20 Mutta tahdotkos tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman töitä kuollut on?
->uskosta vuotavat hyvät hedelmät, eli uskon työt
Viimeksi muokannut hepa päivämäärä 29 Elo 2011, 08:28, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu

ViestiKirjoittaja Taavetti » 26 Elo 2011, 10:47

CyberAngel kirjoitti:Jakamisiin on ollut syynä se, että pitkien ketjujen keskivaiheille perin harvat tuskin koskaan vilkaisevat, mutta tässä tapauksessa myös se, että tähän on tullut aiheita, jotka poikkeavat normaaleista esittäytymisistä. Siksi lie parempi tämän olla omana keskustelunaan, kuitenkin täällä esittäytymisten joukossa.

OK, mutta ei kai tämä vielä kovin pitkä ole?

Aivan oikein, ei ollut pitkä, eikä ole vieläkään, mutta saattaa jatkua vielä tästä. Viestisi oli pitkähkön ketjun lopuilla, ja oli aiheellista olettaa, että olisi ennen pitkää jäänyt keskelle. Oletin tähän löytyvän runsaasti ja monipuolisesti jatkoviestejä, ja jokaisen viestin merkitseminen omalla kruksillaan olisi viestien lisääntyessä vaikeuttanut ja hidastanut jakamista. Kun vielä sain vihjeen jakamisesta, tuntui turha viivyttely aiheettomalta. Pikaisesti pykäämääni otsikkoa voisi vielä harkita, vaihdetaanko vai annetaanko olla.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 27 Elo 2011, 16:50

Avasin tämän ketjun tarkoituksena vastata ensimmäisessä CyberAngelin viestissä hänen kertomaansa kirjaimelliseen Raamatun tulkintaan. Ensiksi havaitsin, että hän oli tyhjentänyt tekstit viestiruuduistaan. Syytä siihen voin vain arvailla, kenties kävi niin, että kun Jumalan Sana ei saanut parantaa, se aiheutti närkästyksen ja pahentumisen.

Kerron nyt kuitenkin sen, mitä mieleeni tulee kristillisyytemme Raamatun tulkinnasta. Ei se ole kirjaimellista, eikä vähemmän kirjaimellista eli soveltavaa, vaan se on molempia samalla kerralla ja samaan aikaan. Jeesus kertoi monia vertauksia, joita ei sovi aivan kirjaimellisina tulkita. Myös apostoli Paavali tulkitsi luomiskertomusta soveltaen, ainakin seuraavassa katkelmassa, josta korostan mainittua kohtaa.

2. Korinttolaiskirje 4
1 Sentähden, että meillä senkaltainen virka on, sen jälkeen kuin armo meidän kohtaamme tapahtunut on, niin emme suutu,
2 Vaan vältämme salaiset häpiät ja emme vaella kavaluudella, emmekä petoksella Jumalan sanaa turmele, vaan me ilmoitamme totuuden ja meitämme julkisesti kaikkein ihmisten omaatuntoa kohtaan Jumalan edessä osoitamme.
3 Jos nyt meidän evankeliumimme on peitetty, niin se on niille peitetty, jotka kadotetaan,
4 Joissa tämän maailman jumala on uskottomain taidot soaissut, ettei evankeliumin paiste heille pitäisi Kristuksen kirkkaudesta valistaman, joka on Jumalan kuva.
5 Sillä emme itse meistämme saarnaa, vaan Kristuksesta Jesuksesta, että hän on Herra; mutta me olemme teidän palvelianne Jesuksen tähden.
6 Että Jumala, joka käski valkeuden pimeydestä paistaa, se paisti tunnon valkeuden meidän sydämissämme Jumalan kirkkaudesta Jesuksen Kristuksen kasvoissa.
7 Mutta meillä on tämä tavara savisissa astioissa, että se ylönpalttinen voima pitää oleman Jumalalta ja ei meistä.
8 Meillä on joka paikassa ahdistus, mutta emme sitä sure: meillä on pakko, mutta emme epäile.
9 Me kärsimme vainoa, mutta ei meitä anneta ylön; me painetaan alas, mutta emme huku.
10 Me viemme ympäri aina Herran Jesuksen kuoleman meidän ruumiissamme, että Herran Jesuksen elämäkin meidän ruumiissamme ilmoitettaisiin.
11 Sillä me, jotka elämme, annetaan ylön aina kuolemaan Jesuksen tähden, että Jesuksen elämäkin meidän kuolevaisessa lihassamme ilmoitettaisiin.


On Raamatussa sellaistakin, joka on ymmärrettävä sellaisenaan, kirjaimellisesti. Eniten lie silti sellaista, jolla on sekä kirjaimellinen että symbolinen merkitys. Lainatussa Paavalin kirjoituksen kohdassa mainittu kohta luomiskertomuksesta on yksi sellainen, mutta ei suinkaan ainoa. Jääköön tämä vähäinen yritelmäni nyt tähän, jatketaan keskustelua jos siltä tuntuu, tai annetaan asian olla koskemattomana. Jääköön Angelin tyhjät ruudut toistaiseksi paikalleen, jossakin vaiheessa ne kyllä siivotaan pois.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja vanamo.n » 27 Elo 2011, 19:29

Eiköhän tämän CyberAngelsin tarkoitus ollutkin saada meidät täällä provosoitumaan. Kun tekstiään luki niin meikäläinen isoäiti ihan hengästyi eikä meinannut pysyä edes mukana tässä vauhdikkaassa nuorisomeiningissä. Palautui jotenkin mieliin Nummelan suviseuroissa näkemäni auto, joka ajoi keskiyöllä asuntovaunumme ohi ja autossa soi kovaa hengellinen rock ja nuori mies huusi, että meidän isovanhempamme olivat aikoinaan vanhoillislestadiolaisia! Auto mainosti sitä kuinka Jumala on rakkaus.
Jeesus, sinun alkamasi usko on ja kilvoitus.
Myös on sinun hallussasi matkan päässä vapahdus. Silloin minut uupuneen noudat kotiin taivaaseen. (Virsi 301:6)
Avatar
vanamo.n
ahkera
 
Viestit: 483
Liittynyt: 29 Elo 2009, 16:56
Paikkakunta: Laukaa

ViestiKirjoittaja Taavetti » 27 Elo 2011, 20:04

Taisi silti käydä niin, että kyberEnkeli provosoitui itse, lopputulos sen parhaiten kertoo. Siksi myös näiden tyhjennettyjen ruutujen annetaan olla tällaisina vähän aikaa, ettei kellekään jää pimentoon, miten ruudut ovat tyhjenneet, jokaisessa ruudussahan on muokkaajan nimimerkki. Emme halunneet häntä näin karkottaa, hän halusi itse jäädä sanattomaksi. On sentään muutamia lainattuja katkelmia häneltä muiden viesteissä. Tämän kaltaisessa ruutujen tyhjennyksessä on syy, jos joskus joudumme estämään omien viestien muokkauksen. Muutaman kerran aiemmin olemme sellaiseen ratkaisuun joutuneetkin, mutta niistä on jo useampi vuosi kulunut.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Emka » 28 Elo 2011, 17:36

Tyhjät ruudut kertovat enempi kuin kirjoitetut ;) Saimmepa taas kerran nähdä miksi meille toisinaan tulee näitä käännytys yritteliäitä kirjoittajia.
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä


Paluu Tullaan tutuiksi



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron