Kirjoittaja Tertzi » 30 Joulu 2011, 06:32
Muutamia painotuksia ja eroja joissa vanhoillislestadiolaisuudessa ehkä suhtaudutaan eri tavalla kuin muissa herätysliikkeissä tai "kansankirkossa", tarkoitan tässä nyt kansankirkolla luterilaiseen tunnustukseen pitäytyviä pappeja, en niinkään liberaaleja.
Ehkäisykysymykseen ymmärrän että Raamatusta ei täysin suoraa vastausta löydy, se on sikäli ymmärrettävää ettei asia ollut tuolloin vielä ajankohtainen, moneen muuhunkin nykyajan ilmiöön johon uskovat joutuvat ottamaan kantaa voi olla vaikea löytää niin suoria Raamatunjakeita että ne kaikki voisivat samalla tavalla ymmärtää, käsittääkseni luther opetti että on olemassa ehdonvallanasioita joissa uskovien on toimittava omantuntonsa mukaan. Tämän näkisin yhdeksi sellaiseksi. Joskus on otettu tässä yhteydessä esiin Onanin tapaus, mutta olen oppinut että siinä kyse oli lankousavioliitosta mitä vastaan Onan kapinoi.
Synninpäästö toisen uskovan kautta. Tämä on minulle kansankirkollisena vieras painotus, yleensä sunnuntaijumalanpalveluksessa on yhteinen synnintunnustus ja synninpäästö, pidän tätä käytäntöä hyvänä, ja olenkin ollut harmissani että tämä näyttäisi puuttuvan kokonaan mm. vapaista suunnista. Itse olen oppinut siihen että uskova voi ja uskovan tulisi pyytää rukouksessa syntejään anteeksi Jumalalta/Jeesukselta, henkilökohtainen ripittäytyminen on kirkossamme vierasta, ilmeisesti sielunhoidollisissa keskusteluissa esim. papin tai diakonin kanssa tähän saattaa olla mahdollisuus, mutta yhteisöllistä käytäntöä jossa tämä olisi luonnollinen osa ei ole. Lestadiolaisuus näyttäisi poikkeavan tässä asiassa, mutta toisaalta pelkään ettei siitä tulisi lakihenkistä tapaa jossa ei esim. uskalla käydä nukkumaan peläten että jokin synti on tunnolla. Näen tämän käytännön siis ensisijaisesti kauniina tapana, mutta en pelastuskysymyksenä. Silloin kun olemme uskossa Jeesukseen näen että olemme Jeesuksen veren suojassa ja myös ne synnit joita emme ole tajunneet pyytää anteeksi on Jeesus ristillä sovittanut.
Suhtautuminen televisioon tai mediaan. Ymmärrän sen vallan joka medialla on nykyisin esim. nuorten ajatteluun, ja ne huonot vaikutteet joille voi altistua jos vaikkapa katselee televisiota illat ilman että osaa sitä itse vielä mitenkään rajoittaa kuten omassa nuoruudessani oli. Opiskeluaikoina oli niin paljon muuta ajateltavaa, tuolloin olin mm. juuri löytänyt Jeesuksen, ettei muutamaan vuoteen tullut tv:tä seurattua, omistan kuitenkin edelleen tv-laitteen mutta en sitä montaa kertaa vuodessa käytä, kuten eivät monet ikäiseni "maailmassa elävätkään" nykyisin enää katsele, sen sijaan saatan katsoa uutisia ja ajankohtaisohjelmia yle areenasta jolloin ei ainakaan tule nähneeksi paljasta pintaa sisältäviä musiikkivideoita tai muuta vastaavaa. Valitettavasti - niin hyödyllinen kuin netti tiedonhaussa onkin, monet päätyvät sopimattomille sivuille jo ala-asteiässä, aikuisena tietysti osaa paremmin kontrolloida netin käyttöänsä. Halusin vain sanoa että itselleni netti on ollut suurempi kiusaus aikoinaan kuin televisio, vaikka oikein käytettynä se on hyvä viestintäväline.
Virkakysymys. ts naispappeus. Ymmärrän että miehet ja naiset voivat jakaa osan tehtävistä jotka nykyisin kirkko on rajannut papin virkaan kuuluviksi ja jotka ennen kuuluivat lehtorin tehtäviin, sen vuoksi, vaikka käsitänkin Raamatussa Jumalan antaneen seurakunnan johtamisen miehen vastuulle, ja toivoisin että ainakin kirkkoherran ja piispan virat olisivat säilyneet miehen tehtävinä, niin naiset voivat toimia Raamatun mukaan sananjulistajana siltä osin kuin tämä järjestys toteutuu, valitettavaa on että naiset joutuvat ottamaan vastaan papin viran päästäkseen toteuttamaan kutsumustaan kertoa Jeesuksesta kansankirkossa, sen sijaan muutamissa herätysliikkeissä, lestadiolaisuus mukaanlukien tästä kirkon päätöksestä ei ole tullut omantunnon ongelmaa niille jotka haluavat pitäytyä perinteisessä virkakäsityksessä vaan seurakunnan paimenen tehtävä on näissä rajattu miehelle ja naisille on annettu esimerkiksi evankelistan tehtäviä, jotka kirkon viroista puuttuvat.
Näen kuitenkin yhdistäviä asoita olevan niin paljon enemmän kuin erottavia, että en pysty näkemään näiden kysymysten aiheuttavan "eriseuraisuutta" tai sitten ymmärrän tuon käsitteen Raamatusta hieman eri tavalla. Näen sen enemmän uskonkysymyksenä kuin opillisena kysymyksenä, siis että on niitä jotka nimellisesti kuuluvat seurakuntaan mutta eivät jaa samaa uskoa, sen sijaan ymmärrän että ne jotka jakavat yhteisen uskon ovat yhtä Herrassa pienistä opillisista eroista huolimatta.
Yhtenä hienona asiana viimekesäisissä suviseuroissa oli opetus uudestisyntymisestä, tämä oli myös omassa uskoontulossani tärkeä asia, koska kirkko tästä liian vähän puhuu, sen sijaan vapaissa suunnissa ja herätysliikkeissä tämä painotus on selkeämmin esillä. Oli ilo huomata että tästä opetetaan myös vanhoillislestadiolaisten piirissä. Näen kuitenkin niin että uudestisyntyneitä on maailmassa paljon eikä tämä uudestisyntyneiden joukko noudata seurakuntarajoja ja vaan se on sydämen uskoa ja yhteyttä Herraan Jeesukseen Pyhässä Hengessä. Tästä uudestisyntymisestä vain käytetään vähän erilaisia nimityksiä, lestadiolaisten käyttämä nimitys parannuksen armon saamisesta kuulosti minulle ensin hieman vieraalta, mutta se varmaan kuvaa hyvin omaakin uskoontuloani, jossa sain uskon lahjana Jumalalta, vaikka en siis tätä ilmaisua normaalisti käytäkään.
Muutamia muitakin sanontoja ja asioita on jotka näyttävät vaihtelevan eri seurakuntakulttuureissa, esimerkiksi jokaisella herätysliikkeellä on omat laulukirjansa, ja joillakin omat tervehdyksensä, aluksi pidin tätä kirjavuutta hämmentävänä, mutta nyt olen tottunut siihen ja pidän sitä inhimillisenä ja voin ajatella sitä rikkautena, kunhan näistä tavoista ei tehdä Raamatun rinnalle nousevia sääntöjä, jotka voisivat koitua Kristuksen tuntemisen esteeksi.
En tiedä voisiko minusta koskaan tulla lestadiolaista, koska en ole siinä ympäristössä kasvanut, ja näen kaikki kirkon herätysliikkeet samanvertaisina, en osaa enkä tahdo asettaa niitä paremmuusjärjestykseen. En kuitenkaan usko että ratkaisevaa on se mihin kuuluu vaan se kenelle kuuluu.
Viimeksi muokannut
Tertzi päivämäärä 30 Joulu 2011, 07:13, muokattu yhteensä 1 kerran