Palveluiden ja sivujen hidastalusta

Tietokoneongelmat ja ohjeet foorumin käyttöön

Palveluiden ja sivujen hidastalusta

ViestiKirjoittaja Taavetti » 19 Joulu 2007, 14:56

Kirjoitin Mopin palstalle vastineen siellä näkemääni kyselyyn Foorumi.infon hitaasta toiminnasta. Kopioin oman tekstini tänne, sillä saattaa olla joskus tapahtuvien hidasteluiden sattuessa tilannetta selittävää arvoa. Hyvä on tietää se jo ennakolta.

Foorumin perustajalla ei ole suoraa yhteyttä siihen, mille palvelimelle foorumi asettuu. Ainoa mahdollisuus olisi ollut siirtää foorumin perustamista siihen asti, että palvelin 3 otettiin käyttöön.
Olen vajaan vuoden ajan seurannut Foorumi.infon toimintaa. Alkuaan osuin vahingossa, etsiessäni sukutietoa Googlen avulla aivan vahingossa viime tammikuussa ensimmäiselle Foorumi.infoon perustettuun koefoorumiin. Siinä oli vain ylläpitäjä, eikä muita käyttäjiä. Samalla löysin linkkejä varsinaisiin Foorumi.info palveluihin ja näin kehotuksen perustaa oma foorumi. Löysin myös osoitteen tukisivuille.

Koska olimme ns Larssin palstalle tyytymättömiä Lycosin palvelun ja päivitysten puuttumiseen ja käytettävissä olevan tilan vähäisyyteen ja etsimme vaihtoehtoista palvelinta. Rekisteröidyin siis tukifoorumiin ja aloin seurata sen keskusteluja saadakseni lisää tietoa ja oppia. Pian avasin oman koefooruminkin, joka silloin meni palvelin 2.lle, kuten tämäkin Mopin palsta, joka siirtyi tänne hiukan sen jälkeen, kun olin ensimmäisen kokeiluni tehnyt Foorumi.infon alueella. Nämä tiedot kerroin vain taustaksi, kun olimme vakuuttuneita Foorumi.infon palvelun laadusta, avasin uuden foorumin, mutta siitä vaiheesta teillä taitaa ollakin tietoa.

Nyt kerron vielä sen, mitä olen saanut selville seuratessani Foorumi.info tukifoorumin keskusteluja. Kaikkiaan Foorumi.infossa on (4) neljä palvelinta. Toiminta on alkanut nykyisenä pääpalvelimena tunnetusta, joka on käytössä vieläkin ja sinne on sijoitettuna muutamia foorumeita vieläkin. Sen tärkein tehtävä nykyisin on kuitenkin kaikkien Foorumi.info varmuuskopioinnissa.
Kun ensimmäinen palveli alkoi täyttyä, tuli käyttöön toinen tunnuksella Foorumi.info1, sen täyttyessä kolmas, eli 2 tunnuksella, jossa on minun ensimmäinen koefoorumini ja tämä Mopin foorumi. Kun tuli aika minun tehdä vlfoorumi uudelle palvelimelle, oli käytössä jo numerolla 3 varustettu neljäs palvelin. Nyt sekin on jo täyttynyt ja on otettu käyttöön Foorumi.info4.

Palvelun ja yhteyden hidasteluihin on monia syitä, joista ainakin pari yleisintä tulkoon mainituiksi. Siirtokaista voi olla kokoonsa nähden ylikuormitettu, alkaen aivan sieltä käyttäjän omalta koneelta, jatkuen läpi siirtoketjun foorumin palvelimelle asti. Ahtain kohta siirtolinjalla vaikuttaa eniten hidasteluun. Voi olla oman keskuksesi alueella paljon käyttäjiä, välityspalvelimella tai niiden välisissä yhteyksissä. Sen voitte havaita parhaiten illan myöhäisinä hetkinä, kun on paljon surfaajia samaan aikaan, niin kaikkiin sivustoihin ei tahdo päästä lainkaan, tai pääsee hyvin hitaasti.

Voivat olla täysiä myös Foorumi.infon omat palvelimet, siksi niitä uusia ottavatkin käyttöön. Huoltavat vanhempia palvelimia ja tänä aamuna luin tukifoorumista, että vähintään kerran kuukaudessa tarkastavat kaikki foorumit, samalla käyttämättömät poistaen. Foorumeita on paljon, suurimmat 100 000 -200 000 viestiä sisältäviä. Paljon tulee tottumattomien kokeiluja, jotka eivät selviä alkua pidemmälle. Sellaisia Tomppa poistaa tarkastusten yhteydessä. Tuli nyt ehkä tarpeettoman pitkäksi, jos tästä on haittaa, voi tämän poistaa, ajattelin vain kertoa kun sattui kysymys eteeni.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Paluu Foorumin käyttö



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron