Tietokone

Tietokoneongelmat ja ohjeet foorumin käyttöön

Tietokone

ViestiKirjoittaja Sinisielu » 11 Maalis 2008, 23:50

Onko sinulla omaa tietokonetta? Millainen se on? Onko se ollut monesti huollossa?
Mun käsittämättömän huonon tuurini ansiosta marraskuussa 2007 hankkimani uusi tietokone on jo toista kertaa takuuhuollossa. :???: Tänään sen raahasin liikkeeseen ja siellä koneen vastaanottanut mies huomasi ärtymystilani ja lupasi huoltaa koneen huomiseksi. Saapa nähdä miten käy.
Avatar
Sinisielu
puurtaja
 
Viestit: 657
Liittynyt: 19 Loka 2004, 08:24

ViestiKirjoittaja Sinisielu » 13 Maalis 2008, 21:29

Niinhän ne lupasi. En saanu konetta vielä takas. :eek:
Avatar
Sinisielu
puurtaja
 
Viestit: 657
Liittynyt: 19 Loka 2004, 08:24

ViestiKirjoittaja Taavetti » 13 Maalis 2008, 22:42

Sinisielu kirjoitti:Niinhän ne lupasi. En saanu konetta vielä takas. :eek:

Siinä saattoi olla ennalta aavistamattomia ongelmia, tai tuli liikkeeseen yllättävän paljon päivystysluontoisia tehtäviä. Parempi se on saada vaikka ajan kanssa hyvään kuntoon, kuin huolimattomasti hätiköiden sellaiseen puolikuntoon, että kohta tulee uudelleen sama vika.
Tiedostojen puhdistaminen on todella hidasta hommaa, jos joutuu käsityöhön. Onneksi enimmät epäpuhtaudet saa pois erilaisilla puhdistusohjelmilla.
Jos taas joutuu joitakin osia vaihtamaan, vaihdon nopeus riippuu siitäkin, kuinka kauan tarvittavan osan hankinta kestää.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Emka » 13 Maalis 2008, 23:21

Nää vanhat koneet on hyviä, ei ole tarvinnu korjauttaa :)
Ei täällä mihinkään saisi vietyäkään paitsi naapurikaupunkiin.

No, mulla on se etu,että tuttava on ATK insinööri ja jos ongelmia tulee niin ohimennessään poikkeaa korjaamaan.
Viikko sitten vaihtoi palomuurin koneelle.
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja nuusku » 13 Maalis 2008, 23:37

Viime vuosina ei ole kone hajonnut, ennen joskus hajosi.

Kovalevy on joskus hajonnut, varmaankin useamminkin kuin yhden kerran. Se on ehkä kaikkein ikävin tapahtuma, mitä voi tulla eteen, koska silloin voi menettää kaikki tietonsa, ts. vaikka takuu korvaisi levyn, se ei korvaa menetettyjä tietoja.

Vuosituhannen alussa hajosi muistipiiri, ja se vika olikin vaikea havaita: Vähitellen vain katosi yksittäisiä tiedostoja kovalevyltä, ja Windows antoi hetki hetkeltä enemmän virheilmoituksia, vaikka yhä toimi. Lopulta virheiden määrä ylitti jo ymmärryksen. Kesti aika kauan ,ennenkuin ymmärsin että nyt onkin muistissa häikkää.

Joskus hajosi vanhasta PC:stä virtalähteen tuuletin (tai itse asiassa se hajosi melko säännöllisesti aina noin vuoden välein), siihen aikaan en vielä osannut korjata sitä itse joten piti käyttää huollossa. 90-luvun alussa hajosi Amigasta itse virtalähdekin, joka oli alimitoitettu kapasiteetiltaan.

90-luvun puolivälissä hajosi modeemi ukonilmalla, onneksi käytössäni oli kaksi modeemia.

Taisi olla menneisyydessä joskus muitakin onkelmia. Nykykoneissa ei ole ollut paljoakaan.

Käyttöjärjestelmä sinänsä on joskus seonnut, silloinhan ei vika ole itse koneen komponenteissa. Varsinkin ennenvanhaan kävi joskus niin, että Windows tai jokin muu käyttöjärjestelmä menetti toimintakykynsä, ja oli pakko uudelleenasentaa ja onkia tiedostot monimutkaisilla menetelmillä talteen ennen levyn formatointia. Nyt näin ei ole käynyt enää vuosiin, eli Windows XP:tä ja Windows Vistaa en ole saanut juuri kirveelläkään sellaiseen tilaan, että ne olisivast menettäneet toimintakykynsä. Ilmeisesti erilaiset varmistuksen ovat nykyään niin korkealla tasolla, että tällainen on harvinaisempaa kuin ennen.

Ikävin oma virhe tapahtui noin kolme vuotta sitten, jolloin mulla oli pakatussa ZIP-tiedostossa historiallisia dokumentteja omista tekemisistäni ja kirjoittamiani viestejä eri foorumeilta aina vuodesta 1990 asti, samoin monia vanhoja valokuvia yms, mutta jonkun koneen/kovalevyn/tms vaihdon yhteydessä epähuomiossa tuhosin nämä tiedostot, niin että luulin niiden olevan jollain cd:llä mutta eivät olleetkaan. Vasta paljon myöhemmin, sitten kun tietojen palautus ei enää ollut mahdollista, havaitsin, että tulin tuhonneeksi koko koneenkäyttöhistoriani viidentoista vuoden ajalta. Se harmitti kauheasti, olisi ollut niin mukavaa lukea ja muistella vanhoja tekemisiään joskus myöhemmällä iällä.

Minulla on nyt tosi uusi tietokone, tästä kiitos suomalaiselle yhteiskunnalle, eli tukijärjestelmä korvasi koulunkäynnin yhteydessä puolet uuden tietokoneen hinnasta, jos ostan sellaisen. Olen tähän tosi tyytyväinen. Itse panostan nykyään tietokoneen hiljaisuuteen, eli tähänkin koneeseen kävin vaihtamaan hiljaisia komponentteja heti kun se saapui kotioni. Kotelo oli jo valmiiksi vuorattu äänieristysmatolla, joten en joutunut itse vuoraamaan sitä kuten entisiä koneita, mutta vaihdoin tuulettimet hiljaisiin malleihin saadakseni koneesta mahdollisimman äänettömän. Itselleni se on tärkeämpää kuin koneen nopeus. Eipä tämä foorumeilla surffailu vaadi paljoakaan tehoja koneelta, mutta itseäni häiritsee jos kone hurisee kuin jokin lentokone. Koneen hiljaiseksi tekeminen ei maksakaan kuin jokusen hassun kympin.
Litteä näyttö on mielestäni loistava keksintö, jostain syystä se on ainakin omille silmilleni paljon mukavampi kuin kuvaputkinäyttö, ja se ei myöskään pidä sitä korkeataajuuksista vinkunaa kuten useimmat kuvaputkinäytöt.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja Taavetti » 14 Maalis 2008, 21:57

Kun eka kerran menetin kaikki tiedostot koneeltani, minulla oli jo silloin tärkeimmät kopioitu levykkeelle ja vanhalle koneelle, jota käytän silloin tällöin kirjoittamiseen. Reilu vuosi sitten tutustuin muistitikkuun, johon on helppo tallentaa kaikki vähänkän merkittävämmät tiedostot. Siellä ne ovat tallessa, vaikka sattuisi kone tilttaamaankin.

Varmuuskopioita kannattaa harkita kaikille vähänkin merkittävämmille tiedostoille.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Sinisielu » 14 Maalis 2008, 23:19

En tienny miten ne pelitallennukset ois voinu pelastaa...todennäkösesti siinä ei ollukaan muita vaihtoehtoja ku asentaa se sit uudestaan...muut tiedostot oli kyllä liikkeessä tallennettu ja laitettu takas, en mä sieltä kaikkea menettänyt. 8)
Avatar
Sinisielu
puurtaja
 
Viestit: 657
Liittynyt: 19 Loka 2004, 08:24

ViestiKirjoittaja Taavetti » 15 Maalis 2008, 05:49

Minulla on internet yhteys alkanut takkuilemaan, silloin tällöin se on kokonaan poikki. Onneksi on internet avustaja ohjelma koneessa, se tarkistaa yhteydet, korjaa niitä tai antaa ohjeen korjaamiseen. Tänä aamuna viimeksi oli yhteys poikki, tarkastuksessa avustaja ilmoitti, ettei koneessa ole yhtään toimivaa verkkosovitinta, saman tien se antoi ohjeen, mitä nappuloita pitää painaa, että kone palautuu viimeiseen toimivaan tilaan. Uudelleen käynnistämisen jälkeen kaikki pelasi taas loistavasti.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä


Paluu Foorumin käyttö



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa