Profiilikuva

Tietokoneongelmat ja ohjeet foorumin käyttöön

Profiilikuva

ViestiKirjoittaja rupattelija » 09 Loka 2020, 18:46

Moi, olen uusi täällä. :wave:

Profiilikuvan kanssa on ongelmaa ja
nolottaa että olen peukalo keskellä kämmentä.
Tarvitsisin vähän apua. :oops:
Avatar
rupattelija
tutustunut
 
Viestit: 19
Liittynyt: 09 Loka 2020, 18:35

Re: Profiilikuva

ViestiKirjoittaja rupattelija » 09 Loka 2020, 23:56

Yritin uudelleen luoda profiilikuvan, mutta se ei mennyt läpi. Pitäisi olla tietty koko mutta en tiedä miten kuvan kanssa pitäisi tehdä joko suurentamalla tai pienentämällä.... :shifty:

Avatarin täytyy olla vähintään 20 pikseliä leveä, 20 pikseliä korkea ja maksimissaan 170 pikseliä leveä ja 190 pikseliä korkea. Lähettämäsi avatar on 272 pikseliä leveä ja 428 korkeus pikseliä.
Avatar
rupattelija
tutustunut
 
Viestit: 19
Liittynyt: 09 Loka 2020, 18:35

Re: Profiilikuva

ViestiKirjoittaja nuusku » 11 Loka 2020, 23:53

rupattelija kirjoitti:Yritin uudelleen luoda profiilikuvan, mutta se ei mennyt läpi. Pitäisi olla tietty koko mutta en tiedä miten kuvan kanssa pitäisi tehdä joko suurentamalla tai pienentämällä.... :shifty:

Avatarin täytyy olla vähintään 20 pikseliä leveä, 20 pikseliä korkea ja maksimissaan 170 pikseliä leveä ja 190 pikseliä korkea. Lähettämäsi avatar on 272 pikseliä leveä ja 428 korkeus pikseliä.


Onko sinulla Windows 10? Jos se toimii kuten omani, tee näin:

Avaa kuva tuplaklikkaamalla normaalikoossa. Jos se avautuu Valokuvat-sovelluksessa, niin nämä ohjeet pitäisi toimia. Jos se avautuu jossain muussa sovelluksessa, yritä saada avattua se Windowsin Valokuvat-sovelluksessa. Sitten:

- Kuvan yläpuolella näkyvän valikon riviltä näet monia vaihtoehtoja -> valitse oikeassa reunassa oleva kolme vaakasuuntaista pistettä hiirtä painamalla. Silloin pitäisi avautua uusi valikko.
-> valitse avautuneesta valikosta "Muuta kokoa"
-> valitse "Määritä mukautetut mitat"
-> Kirjoita kohtaan "korkeus" 190 ja säilytä kuvasuhde. Tai leveys-kohtaan 170 ja säilytä kuvasuhde. Säilyttääksesi kuvasuhteen, vaihtele noita numeroita niin, että windows laskee toisen arvon asettaessasi (leveyden/korkeuden) toiseksi arvoksi, sis leveydeksi enintään 170 ja korkeudeksi 190. Pienemmät numerot eivät haittaa, koska nuo ovat ylärajoja.
-> klikkaa "Tallenna versio, jonka kokoa on muutettu"

Etsi sitten tallennettu kuva ja lataa se avatariksesi.

Jos tämä ei toimi, kysy uudelleen.

Oikealta kolme pistettä -> valikko avautuu
Kuva
Muuta kuvan kokoa: Vaihtoehto C, mukautetut mitat:
Kuva
Leveys ja korkeus maksimirajojen puitteisiin, sitten tallenna kuva pienempänä:
Kuva
"Tallenna versio jonka kokoa on muutettu" Kun avaat tallennetun version, se on nyt pienempi:
Kuva
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

Re: Profiilikuva

ViestiKirjoittaja nuusku » 12 Loka 2020, 00:39

Tietokonemaailmassa kuvien koot lasketaan pikseleissä. Nykyiaikaisissa litteissä näytöissä pikseli on helpompi ymmärtää vanhanaikaiseen kuvaputkinäyttöön verrattuna. Oman tietokoneeni näytössä on 1920x1080 pikseliä. Se on nykyään melko yleinen määrä. Pikselit voi kuvitella hyvin pieninä valopisteinä, jotka perustuvat nestekide- tai led-tekniikkaan. Ne syttyvät, sammuvat, vaihtavat väriään. Yhteenlaskettuna tässä näytössä on siis noin 2 miljoonaa valopistettä. Paljain silmin niitä ei erota yksittäisiksi pisteiksi, mutta suurennuslasin avulla voi havaita, että kaikki tietokoneen näytössä oleva kuva koostuu pienistä neliömäisistä pisteistä. Kuvaputkiaikana pisteet muodosti yksi iso elektronitykki, joka heijasti ne sähköisinä fotoneina kuvaputkea vasten, ja kuvaputkessa oleva tekniikka sytytti ruutuun kuvan, mutta nykyaikana jokainen piste muodostuu suoraan näytön pinnalle ilman mitään tykkiä tai sädetystä.

Kalliimmaat älypuhelimet voivat sisältää yhtä monta pikseliä kuin iso tietokonenäyttö (esim. 1920 x 1080), toki eripäin ajateltuna, koska puhelimen näyttö on pystysuunnassa vaakasuuntaa isompi. Silti esimerkiksi nyt tämän foorumin Avatar-kuvan koko on fyysisellä mittanauhalla mitattuna puhelimessa paljon pienemmän kokoinen kuin tietokoneen näytössä. Tämä johtuu siitä, että vaikka puhelimeen on rakennettu yhtä monta nestekide- tai led-teknologiaan perustuvaa pikkuruista valopistettä, ne valopisteet ovat kooltaan pienempiä kuin tietokoneen näytössä, vaikka niiden lukumäärä olisikin sama.

Mitä suurempi näyttö ja mitä vähemmän pikseleitä on yhtäaikaisesti, sitä todennäköisemmin paljas silmä voi erottaa, että näytön kuva koostuu pistemäisestä rakenteesta.

Kun tietokoneella olevaa kuvaa pienentää, ei pikseleiden koko siitä muutu miksikään, pelkästään niiden määrä. Kuvaohjelma ottaa osan pikseleistä pysyvästi pois. Esimerkiksi joka toinen piste kuvassa poistetaan ja joka toinen säilytetään. Kuva pysyy ihmissilmälle yhtä tarkkana kuin oli aiemminkin, koska kaikki reaalimaailmassa oleva näkyvä asia on yleensä vähintään muutaman pikselin kokoinen, eikä pikselien poisto heikennä kuvaa laadultaan kun silmällä katsoo, mutta kuvasta poistuu silti tietoa pois. Jos pientä kuvaa sen sijaan yrittää tietokoneella suurentaa, niin silloin siitä tulee usein epäselvä, koska kuvaohjelma joutuu ikään kuin tyhjästä luomaan kuvaan uusia pikseleitä. Pikselit kun ovat niitä fyysisiä nestekide/led-valoja, niin pikseleiden kokoa ei voi ohjelma muuttaa, vaan niiden koko on näyttöön sidottu ja samassa näytössä aina sama. Joten kuvan suurentamiseksi on kuvaohjelman keksittävä uusia pikseleitä tyhjästä, yleensä se tapahtuu kopioimalla viereisen pikselin eli pisteen värisävy uuteen pikseliin, jonka ohjelma joutuu luomaan. Jos kuvan suurentaa esim. nelinkertaiseksi, kuvaohjelma yleensä kopioi yhden pisteen neljäksi pisteeksi, siis tekee pienestä neliöstä isomman neliön. Mitä enemmän pientä kuvaa suurentaa, sitä palikkamaisemmalta se alkaa näyttää.

Yksi nykyaikainen keksintö, jossa pikselin fyysinen koko katselijan kannalta muuttuu, on videotykki. Tykistä lähtevien pikselien eli kuvapisteiden määrä on aina sama, mutta mitä kauemmas valkokankaasta tykin sijoittaa, sitä suurempina pikselit näkyvät. Ja mitä lähemmäs valkokangasta tykin vie, niin sitä pienempiä ovat pikselit kooltaan. Niiden lukumäärä on silti vakio. Siksi videotykin kuva näyttää ihmissilmään sitä tarkemmalta, mitä lähemmäksi se valkokangasta on sijoitettu.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

Re: Profiilikuva

ViestiKirjoittaja rupattelija » 12 Loka 2020, 17:44

Minulla on applen läppäri, Nuusku. Jospa voisin laittaa profiilikuvan sinulle sähköpostilla ja siten sinä muuttaisit sen sopivaksi kooksi ja siten lähettäisit sen minulle sähköpostilla?
Avatar
rupattelija
tutustunut
 
Viestit: 19
Liittynyt: 09 Loka 2020, 18:35

Re: Profiilikuva

ViestiKirjoittaja nuusku » 13 Loka 2020, 22:22

rupattelija kirjoitti:Minulla on applen läppäri, Nuusku. Jospa voisin laittaa profiilikuvan sinulle sähköpostilla ja siten sinä muuttaisit sen sopivaksi kooksi ja siten lähettäisit sen minulle sähköpostilla?

Sopiihan se niinkin. Profiilisivuni kautta voi sähköpostia lähettää.

Minulla kuitenkin myös itselläni Applen pöytäkone, ja laitan seuraavaan viestiin ohjeet, miten kuvan koon voi muuttaa Macillä. Minulla ei ole uusin macOS käyttöjärjestelmä siinä, joten valikoissa voi olla joitain vivahde-eroja uusimpaan versioon verrattuna. Lue Mac-ohjeeni, ja jos se ei auta, niin laita sähköpostissa minulle.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

Re: Profiilikuva

ViestiKirjoittaja nuusku » 14 Loka 2020, 02:16

Profiilikuvan muokkaaminen Mac-tietokoneissa (kuvakaappaukset otettu macOS:n versiosta High Sierra v.10.13.6)


1. Avaa kuva normaalisti tietokoneella

2. Kuva-ikkunan ollessa aktiivisena, avaa yläpalkissa näkyvästä Työkalut-valikosta "Säädä kokoa...". Kuva:
Kuva

3. Nyt näet kuvan mitat, mutta näet mitat senttimetreissä etkä pikseleissä. Paina "cm" tekstin kohdalla nappia, ja valitse avautuvasta valikosta cm:n sijasta vaihtoehto "pikseliä". Sen jälkeen mitat muuttuvat pikseleiksi. Kuva:
Kuva

4. Foorumin profiilikuvan suurin leveys on 170 ja korkeus 190 pikseliä. Jos kuvasi on leveämpi kuin korkea, kirjoita leveys-kohtaan 170. (korkeus muuttuu automaattisesti). Jos kuva on korkea mutta kapea, kirjoita korkeus-kohtaan 190 (leveys muuttuu automaattisesti). Huolehdi siitä, että leveys- ja korkeusarvot ovat korkeintaan sallitut 170x190. Pienemmät luvut eivät haittaa. Kun haluttu koko on em. ylärajojen sisällä, homma on ok, eli paina OK. Kuva:
Kuva

5. Nyt kuva on vielä tallennettava tietokoneelle. Kuva-ikkunan ollessa aktiivisena, valitse Arkisto-valikosta vaihtoehto "Tallenna". Kuva tallentuu nyt pienempänä tietokoneellesi. Kuva:
Kuva

6. Tallennettuasi kuvan pienenä, etsi tietokoneestasi se pienenä tallennettu kuva, ja lataa se VL-Foorumiin avatariksesi. Jos tämä ei onnistu, kysy meiltä neuvoa.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

Re: Profiilikuva

ViestiKirjoittaja rupattelija » 15 Loka 2020, 07:23

nuusku kirjoitti:
rupattelija kirjoitti:Minulla on applen läppäri, Nuusku. Jospa voisin laittaa profiilikuvan sinulle sähköpostilla ja siten sinä muuttaisit sen sopivaksi kooksi ja siten lähettäisit sen minulle sähköpostilla?

Sopiihan se niinkin. Profiilisivuni kautta voi sähköpostia lähettää.

Minulla kuitenkin myös itselläni Applen pöytäkone, ja laitan seuraavaan viestiin ohjeet, miten kuvan koon voi muuttaa Macillä. Minulla ei ole uusin macOS käyttöjärjestelmä siinä, joten valikoissa voi olla joitain vivahde-eroja uusimpaan versioon verrattuna. Lue Mac-ohjeeni, ja jos se ei auta, niin laita sähköpostissa minulle.


Tsekkaapa yv.
Avatar
rupattelija
tutustunut
 
Viestit: 19
Liittynyt: 09 Loka 2020, 18:35

Re: Profiilikuva

ViestiKirjoittaja rupattelija » 25 Loka 2020, 10:35

Kiitos Nuusku! Nyt profiilikuva näkyy. :thumbup:
Avatar
rupattelija
tutustunut
 
Viestit: 19
Liittynyt: 09 Loka 2020, 18:35


Paluu Foorumin käyttö



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron