Uskon synnystä Biblian rekisterissä

Muistoja menneiltä ajoilta sekä
Vanhoja säilyttämisen arvoisiksi harkittuja keskusteluja foorumillamme.

Uskon synnystä Biblian rekisterissä

ViestiKirjoittaja O.M » 13 Syys 2006, 16:37

Taavetti mainitsi yhdessä keskustelussa Biblian rekisterissä olevat maininnat uskon synnystä. Tutkiskelin asiaa. Tältä näyttää:

”Välikappale, jonka kautta usko vaikutetaan, on evankeliumin sana Kristuksesta, joko saarnattu, kuultu tahi muutoin hartaudella luettu ja tutkiskeltu, Rom.10:17. Joh.17:20. 1.Kor.1:21. 2.Kor.4:6. (Jossa Kristus, ansionsa kanssa, on oikia perustus, 1.Kor.3:11.) Niin myös näkyväinen sana, ja korkiat sakramentit, Rom.4:10. Kol.2:12. Tit.3:5. Joh.3:5. Eph.5:26. Välikappaleelliset palveliat on saarnavirka, 1.Kor.3:5.”

Liekö Lutheria vai onko tekstejä jonkun muunkin kynästä kuin Lutherin? Huomionarvoista kuitenkin on, että kaikki kohdat koskevat saarnaamista/kuultua eikä yksikään hartaudella luettua/tutkiskeltua:

”Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta” (Room.10:17).
”Mutta en minä ainoasti heidän edestänsä rukoile, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minun päälleni” (Joh.17:20). --> Hyvä kohta, johon en aiemmin olekaan kiinnittänyt erityistä huomiota.
”Sillä että Jumalan viisaudessa ei maailma tuntenut Jumalaa viisauden kautta, niin kelpasi Jumalalle tyhmän saarnan kautta niitä vapahtaa, jotka sen uskovat” (1.Kor.1:21).
”Että Jumala, joka käski valkeuden pimeydestä paistaa, se paisti tunnon valkeuden meidän sydämissämme Jumalan kirkkaudesta Jesuksen Kristuksen kasvoissa” (2.Kor.4:6).
”Sillä muuta perustusta, ei taida yksikään panna, vaan sen, joka pantu on, joka on Jesus Kristus” (1.Kor.3:11).

Yhtään kohtaa ei tosiaan esitetä, joissa usko tulisi luetusta sanasta.

Mielenkiintoista on myös, että väitetäänkö Biblian rekisterissä, että myös ”korkiat sakramentit” voisivat toimia välikappaleena, jonka kautta usko vaikutetaan. Jos niin on, kohdat eivät ainakaan vakuuta.

”Kuinkas se hänelle luettiin: koska hän oli ympärileikkauksessa, eli esinahassa? Ei ympärileikkauksessa, vaan esinahassa” (Room.4:10). --> Tuossa nimenomaan vakuutetaan, että Aabrahamille luettiin vanhurskaus uskosta ennen sakramenttia, ei sakramentissa. Seuraava jae vielä vahvistaa tämän:
”Ja hän sai ympärileikkauksen merkin vahvistukseksi, että hän oli uskon kautta vanhurkaaksi tehty, joka hänellä esinahassa oli, että hänen piti oleman kaikkein uskovaisten isä esinahassa, että se niillekin vanhurskaudeksi luettaisiin,” (Room.4:11).

”Ynnä hänen kanssansa kasteen kautta haudatut, jossa te myös hänen kanssansa olette nousseet ylös uskon kautta, jonka Jumala vaikuttaa, joka hänen kuolleista herättänyt on” (Kol.2:12). --> Tämän kohdan jos lukisi yksinään, voi varmaan helposti hämääntyä. Kohta tuleekin lukea osana asiayhteyttään:

”11 Jonka kautta te myös ympärileikatut olette sillä ympärileikkauksella, joka käsittä tapahtuu, syntisen ruumiin pois panemisen kautta, lihassa, Kristuksen ympärileikkauksella,
12 Ynnä hänen kanssansa kasteen kautta haudatut, jossa te myös hänen kanssansa olette nousseet ylös uskon kautta, jonka Jumala vaikuttaa, joka hänen kuolleista herättänyt on,
13 Ja on teidät hänen kanssansa eläväksi tehnyt, kuin te synnissä kuolleet olitte, ja teidän lihanne esinahassa, ja on meille kaikki synnit anteeksi antanut.
14 Ja on pyyhkinyt pois sen käsikirjoituksen, joka säätyin kautta meitä vastaan oli ja oli meille vastahakoinen: sen hän otti pois ja naulitsi ristiin,”

--> Ensin tulee ”ympärileikkaus, joka käsittää tapahtuu” (=usko, jota seuraa hedelmänä syntisen ruumiin pois paneminen), vasta sitten liiton vahvistus kasteessa. Tuo on kuitenkin luultavasti hankalimpia kohtia.

”Ei vanhurskauden töiden kautta, joita me tehneet olemme, vaan laupiutensa kautta hän meidät autuaaksi teki, uuden syntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta” (Tiit.3:5). --> Biblian rekisterissä ilmeisesti luullaan tuon kohdan ”uuden syntymisen peson” tarkoittavan kastetta, vaikka kyse on elävällä vedellä (=Jumalan sanalla) pesemisestä.
”Jesus vastasi: totisesti, totisesti sanon minä sinulle: ellei joku synny vedestä ja Hengestä ei hän taida Jumalan valtakuntaan sisälle tulla” (Joh.3:5). --> Sama virhe. Kohdan vesi ei tarkoita kastevettä, vaan elämän vettä, Jumalan sanaa. Raamatunpaikka nimenomaan vahvistaa, että sana (”vesi”) vaatii aina Hengen elävöittämään sanan.
”Että hän sen pyhittäis, ja on sen jo puhdistanut veden pesossa sanan kautta” (Ef.5:26). --> Tässä kohden sanotaankin jo selvästi, että ”veden peso” tapahtuu sanan kautta, ei suinkaan kasteveden kautta.

Elämän vedestä on lukuisia raamatunpaikkoja, jotka osoittavat, ettei se voi tarkoittaa kastevettä.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

Re: Uskon synnystä Biblian rekisterissä

ViestiKirjoittaja O.M » 14 Syys 2006, 17:17

Elämän vedestä raamatunpaikkoja:

"Teidän pitää ammuntaman vettä ilolla autuuden lähteistä" (Jes.12:3).
"Silloin rammat hyppäävät niinkuin peurat, ja mykkäin kieli pakahtuu kiitokseen; sillä korvessa pitää vedet vuotaman, ja virrat erämaassa. Ja karkia paikka pitää järveksi tuleman, ja kuiva maa kuohuvaksi vedeksi; ja kuopassa, jossa kärme makasi, pitää heinän, ruovon ja kaislan oleman. (Jes.35:6-7.)
"Sillä minä tahdon vuodattaa vedet janoovaisen päälle, ja virrat kuivan päälle; minä tahdon vuodattaa henkeni sinun siemenes päälle, ja siunaukseni jälkeentulevaistes päälle" (Jes.44:3).
"Kaikki janoovaiset, tulkaat vetten tykö, tekin, joilla ei ole rahaa, tulkaat, ostakaat ja syökäät; tulkaat, ostakaat, ilman rahaa ja ilman hintaa, viinaa ja rieskaa" (Jes.55:1).
"Sillä ajalla on avoin lähde Davidin huoneelle ja Jerusalemin asuvaisille oleva syntiä ja saastaisuutta vastaan" (Sak.13:1).
"Silloin pitää Jerusalemista elävät vedet vuotaman, puoli osa itäistä merta päin, ja toinen puoli hamaan äärimäiseen mereen; ja sen pitää sekä kesällä että talvella tapahtuman" (Sak.14:8).
"Tulkaat minun tyköni kaikki, jotka työtä teette ja olette raskautetut, ja minä tahdon teitä virvoittaa" (Matt.11:28).
"Jesus vastasi: totisesti, totisesti sanon minä sinulle: ellei joku synny vedestä ja Hengestä ei hän taida Jumalan valtakuntaan sisälle tulla (Joh.3:5).
"Mutta joka siitä vedestä juo, jonka minä hänelle annan, ei hän janoo ijankaikkisesti; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kuohuu ijankaikkiseen elämään" (Joh.4:14).
"Jesus sanoi heille: minä olen elämän leipä: joka tulee minun tyköni, ei hän suinkaan isoo, ja joka uskoo minun päälleni, ei hän koskaan janoo" (Joh.6:35).
"Mutta viimeisenä suurena juhlapäivänä seisoi Jesus ja huusi, sanoen: joka janoo, se tulkaan minun tyköni ja juokaan. Joka uskoo minun päälleni, niinkuin Raamattu sanoo, hänen kohdustansa pitää vuotaman elämän veden virrat." (Joh.7:37-38).
"Että hän sen pyhittäis, ja on sen jo puhdistanut veden pesossa sanan kautta" (Ef.5:26).
"Ei vanhurskauden töiden kautta, joita me tehneet olemme, vaan laupiutensa kautta hän meidät autuaaksi teki, uuden syntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta" (Tit.3:5).
"Ja hän sanoi minulle: Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoovalle elämän veden lähteestä lahjaksi" (Ilm.21:6).
"Ja hän osoitti minulle puhtaan elämän veden virran, selkiän niinkuin kristallin, vuotavan Jumalan ja Karitsan istuimesta" (Ilm.22:1).
"Ja henki ja morsian sanovat: tule. Ja joka kuulee, se sanokaan: tule. Joka janoo, se tulkaan, ja joka tahtoo, se ottakaan elämän vettä lahjaksi." (Ilm.22:17.)

Nuo kohdat eivät voi tarkoittaa kastevettä, sillä kastevettä ei esim. juoda.
Viimeksi muokannut O.M päivämäärä 15 Syys 2006, 11:41, muokattu yhteensä 1 kerran
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

Seurakuntaoppia

ViestiKirjoittaja Veha » 28 Joulu 2006, 22:39

On se varmasti oikein kun sanotaan, että vastatkaa silloin kun todistusta kysytään ja ollaan asiallisesti kiinnostuneita.

Eräs tapaamani henkilö väitti, etä vain paikalliseurakunnan tarvitsee olla opetukseltaan samanmielinen.
On kuitenkin niin, että uskovaiset ovat opettaneet, että usko ja oppi on samaa eri paikkakunnilla ja ihan kaikkialla maailmassa, elävässä kristillisyydessä. Näin on myös kaikkina eri aikoina, että usko ja oppi on ollut samaa.
Kaikenmaailman turhanpujia sitä riittääkin. Kaiken pohjalla onkin sekaoppi.
Veha
 

ViestiKirjoittaja Taavetti » 29 Joulu 2006, 00:41

2. Pietarin kirje 1
5 Niin ahkeroitkaat kaikella vireydellä teidän uskonne avua osoittamaan, ja avussa tointa,
6 Ja toimessa kohtuullisuutta, ja kohtuullisuudessa kärsivällisyyttä, ja kärsivällisyydessä jumalisuutta,
7 Ja jumalisuudessa veljellistä rakkautta, ja veljellisessä rakkaudessa yhteistä rakkautta.
8 Sillä koska nämät täydellisesti teissä ovat, niin ei he teitä salli löydettää joutilaina eli hedelmättöminä meidän Herran Jesuksen Kristuksen tuntemisessa.
9 Mutta jolla ei näitä ole, hän on sokia, ja ei näe mitään kaukaa, ja on unohtanut itsensä olleen puhdistetun entisistä synneistänsä.
10 Sentähden, rakkaat veljet, ahkeroitkaat paremmin sitä, että te teidän kutsumisenne ja valitsemisenne vahvistaisitte; sillä jos te sen teette, niin ette suinkaan koskaan kompastu.

Tähän Raamatun kohtaan eneiten perustu näkemys, että samalla paikkakunalla on vain yksi oikea Kristuksen armon osallisuudessa matkaa tekevä joukko. Tuo korostetu jae osoittaa myös, että eri paikakunnilla olevien udkovien tulee olla yhteiessä rakkaudessa keskenään. Ettei siis ole yhdellä paikkakunnalla joukko , joka pitä yhteyttä jonnekin, ja toisen paikkakunnan uskovaiset pitävät yhteyttä aivan toiseen uskoa tunnustavien joukkoon.

Eri paikkauntien uskovaiset ovat samaan Henkeen juotetut keskenään, mutta myös kautta maailman olevien ja kilvoittelevien Jumalan lasten kanssa. Silloin tällöin olen pelkistänyt sen lauseeseen: Kristityn yhteys yhteiseen seurakuntaan kulkee kotisiionin kautta. Tästä on enemmänkin Raamattua toisessa keskustelussa tässä samassa foorumissa.

Poistin vanhan osoitteen, koska se vei Lycosin yleiselle sivulle.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

valtakunta = joukko ihmisiä?

ViestiKirjoittaja Tero A.A. » 29 Tammi 2007, 20:26

Tutkin ainakin Koivuniemen raamattuhausta, mutta mielestäni en löytänyt kohtaa, jossa sanottaisiin, että Jumalan valtakunta = joukko ihmisiä. Jos olette eri mieltä, kertokaa, missä kohdassa. Se että Jumalan valtakunta on sisäisesti teissä, ei opeta että uskovaisen ei tarvitsisi enää rukoilla: tulkoon sinun valtakuntasi. Sitäkin pitää rukoilla, ei vain ulkoalukuna, vaan sydämestä, että taivasten valtakunta oikeasti olisi meissä / sinussa /minussa ja myös, ettemme sitä kadottaisi. Matteus 13:44:ssä sanotaan, että taivasten valtakunta on peltoon kätketyn aarteen kaltainen. Ei siis se pelto, vaan se aarre. Se että ihmisen on ostettava koko se pelto, tarkoittaa, että ihmisen on hyväksyttävä tämä Kristuksen näkyvä seurakunta, jossa on oikea jumalanpalveluksen muoto ja järjestys, vikoineen ja virheineenkin, että hän saisi omistaa siihen kätketyn aarteen omakseen.
Tero A.A.
vakiintunut
 
Viestit: 136
Liittynyt: 11 Marras 2006, 15:18

Re: valtakunta = joukko ihmisiä?

ViestiKirjoittaja O.M » 30 Tammi 2007, 09:57

Ko. raamatunkohta, Luuk.17:21, johon viittasit, on käännetty seuraavasti:

"Ei myös heidän pidä sanoman: katso tässä, katso siellä; sillä katso, Jumalan valtakunta on teidän keskellänne" (1776).
"Eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä" (1938).
"Eikä voida sanoa: 'Se on täällä', tai: 'Se on tuolla.' Katsokaa: Jumalan valtakunta on teidän keskellänne." (1992.)* [Toinen tulkinta: sisäisesti teissä.] [Ap. t. 28:31; Room. 14:17]

Ko. raamatunkohdassa Jeesus puhui epäuskoisille fariseuksille, joissa Jumalan valtakunta ei varmasti ollut sisällisesti.

Yhteen raamatunkohtaan ei kuitenkaan tarvitse turvautua, sillä kohtia on lukuisia, esim.

"Tehkäät parannus; sillä taivaan valtakunta on lähestynyt" (Matt.3:2).
"Jos minä ajan ulos perkeleitä Jumalan Hengellä, niin Jumalan valtakunta tuli teidän tykönne" (Matt.12:28).
"Sentähden sanon minä teille: Jumalan valtakunta pitää teiltä otettaman pois ja annettaman pakanoille, jotka sen hedelmän tekevät" (Matt.21:23).
"Ja hän nosti silmänsä opetuslastensa puoleen, ja sanoi: autuaat te vaivaiset; sillä teidän on Jumalan valtakunta" (Luuk.6:20).
"9 Ja parantakaat sairaita, joita siinä on, ja sanokaat heille: Jumalan valtakunta on teitä lähestynyt.
10 Mutta kuhunka kaupunkiin te tulette sisälle, ja ei he teitä ota vastaan, niin menkäät ulos sen kaduille, ja sanokaat:
11 Tomunkin, joka teidän kaupungistanne tarttui meihin, me pudistamme teille: kuitenkin se tietäkäät, että Jumalan valtakunta oli teitä lähestynyt." (Luuk.10:9-11.)
"Sillä ei Jumalan valtakunta ole ruoka ja juoma, mutta vanhurskaus, ja rauha, ja ilo Pyhässä Hengessä" (Room.14:17).
"Sillä Jumalan valtakunta ei ole puheessa, vaan voimassa" (1.Kor.4:20).
(--> On muuten mielenkiintoinen kohta ns. sananpyhitysoppia vasten, mutta ei liity varsinaisesti tähän aiheeseen.)

Se että Jumalan valtakunta on sisäisesti teissä, ei opeta että uskovaisen ei tarvitsisi enää rukoilla: tulkoon sinun valtakuntasi. Sitäkin pitää rukoilla, ei vain ulkoalukuna, vaan sydämestä, että taivasten valtakunta oikeasti olisi meissä / sinussa /minussa ja myös, ettemme sitä kadottaisi.


Olet varmasti aivan oikeassa, että myös Jumalan valtakunnan kansalaisen on tarpeellista rukoilla: tulkoon sinun valtakuntasi. Jumalan valtakunnan kansalaisen tulee rukoilla valtakunnan tulemista kuitenkin eri merkityksessä kuin epäuskoinen. Epäuskoisen tulee rukoilla, että hän löytäisi Jumalan valtakunnan maan päältä, uskovaisen vain, että hän säilyisi Jumalan valtakunnan osallisuudessa loppuun asti ja että kirkkauden valtakunta tulisi myös loistossaan. Toistaiseksi Jumalan maja ihmisten keskellä on kuin hakomaja yrttitarhassa, halveksittu ja ylenkatsottu maailman kansalaisilta.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

Re: valtakunta = joukko ihmisiä?

ViestiKirjoittaja Tero A.A. » 30 Tammi 2007, 16:39

Sitä Raamattu ei ainakaan opeta, että Jumalan valtakunta olisi ylpeissä ihmisissä. Ylpeitä silmiä Jumala kavahtaa (Ps. 101:5).

Laestadiuksen kirjoittamassa kirjassa Huutavan ääni korvessa yhdelle kärkäsluontoiselle piikatytölle taivaan valtakunnan asia kirkastui, kun Laestadius saarnasi että suurimmasta tulee pienin ja pienimmästä suurin. Tämä tyttö vaipui kotiin tultuaan horrokseen ja näki suuren näyn Jumalan joukosta. Siinä Laestadius toteaa, että parasta mitä tämä piikatyttö oli oivaltanut, on että Jumalan valtakunta ei ole mikään näkyvä asia vaan se on sydämentila, vastakohta pimeyden valtakunnalle.
Tero A.A.
vakiintunut
 
Viestit: 136
Liittynyt: 11 Marras 2006, 15:18

Re: valtakunta = joukko ihmisiä?

ViestiKirjoittaja lukkari » 30 Tammi 2007, 16:52

Tero A.A. kirjoitti:Sitä Raamattu ei ainakaan opeta, että Jumalan valtakunta olisi ylpeissä ihmisissä. Ylpeitä silmiä Jumala kavahtaa (Ps. 101:5)


Minussa on ainakin omalta puolelta paljonkin ylpeyttä...ihan liikaakin. Näin olen kokenut. Olisikos se ylpeys sitä, ettei näe omaa ylpeyttä? Me olemme kaikki kaksiosaisia. Ylpeys käy lankeemuksen edellä... monta kertaa minä olen langennut. Jumala antakoon nöyryyttä parannuksen askelille, sitä kannattaa rukoilla.
lukkari
Valvoja
 
Viestit: 553
Liittynyt: 14 Loka 2006, 12:52

ViestiKirjoittaja Emka » 30 Tammi 2007, 22:21

Jos niin ikävästi on asiat, niin vielä on pesulähde Siionissa,Siellä saa pestä matkalla likaantuneet jalat evankeliumilla.

Luuk. 11:4

Ja anna meille meidän syntimme anteeksi, sillä mekin kaikille meidän velvollisillemme anteeksi annamme. Ja älä johdata meitä kiusaukseen. Mutta päästä meitä pahasta.


Ef. 4:32

Mutta olkaat keskenänne ystävälliset ja laupiaat, ja anteeksi antakaat toinen toisellenne niinkuin Jumala teillekin Kristuksen kautta anteeksi antanut on.
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

Re: valtakunta = joukko ihmisiä?

ViestiKirjoittaja O.M » 31 Tammi 2007, 09:42

Tero A.A. kirjoitti:Sitä Raamattu ei ainakaan opeta, että Jumalan valtakunta olisi ylpeissä ihmisissä. Ylpeitä silmiä Jumala kavahtaa (Ps. 101:5).


Tässä olet aivan oikeassa. Hengen hedelmä ei ole ylpeys. Kuitenkin tunnen ja tiedän itsekin joutuneeni lukemattomia kertoja tähän ylpeyden syntiin. Jos olen ollut sinua kohtaan ylpeä, pyydän sitäkin anteeksi. On kuitenkin aina eri asia joutua ylpeyden syntiin kuin elää ylpeydessä.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Emka » 31 Tammi 2007, 18:56

Näin on, Pyhä Henki sydämessä on neuvomassa ja lohduttamassa jos mieltä ahdistaa!
Jumalanlasten yhteys on meille "turva verkosto"

Minulla on aina Suviseuroissa sellainen mieli,että silloin tuntuu sielunvihollisenkin kuiskutukset olevan kaukana,kun saa olla Yhdessä parvessa taivaan muuttolintujen kanssa. "Siel´yhdes parves´liidellen..." on Siioninlaulun laulajakin runoillut
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

Re: valtakunta = joukko ihmisiä?

ViestiKirjoittaja Taavetti » 04 Helmi 2007, 11:55

Tero A.A. kirjoitti:Tällähän palstalla on huhuttukin, etten minä olisi enää uskomassa. Silloin ainakin vielä olin, ainakin nimeltä, kun se väärä huhu oli, mutta nyt kyllä tuntuu niin heikolta.


Varsinaista huhua en ole kuullut, ihmetteleviä kyselyjä kuitenkin pari, kolme kertaa. Lars-Leevi palstalla jouduin syksyllä oikaisemaan sinne levinnyttä väärää huhua vime kesäisestä SRKn vuosikokouksesta. Saman oikaisun olen kerran tai kahdesti kirjoittanut myös S24 palstalle.

Väite oli sellainen, että joku johtokunnan erovuoroinen jäsen olisi jollakin tavalla ehdottanut itseään uudelleen valittavaksi. Paikalla mukana olleena voin kertoa, ettei sellaista ehdotusta tehnyt kukaan. Huhu on saattanut alkaa väärin käsityksenä siitä, että erään kuolon uneen nukkuneen veljen tilalle oli kaksi yhtä hyvää ehdokasta. Johtokunnan jäsen, (veli ei ollut tietoni mukaan erovuorossa) ehdotti kompromissia aikaa vievän äänestyksen välttämiseksi. Puheenvuoronsa hän aloitti arastellen: "Minun ei edes pitäisi käyttää tätä puheenvuoroa, mutta kysyn nyt kuitenkin, olisiko mahdollista tällaienen järjestely, että nyt valittaisiin veli pohjoisesta samalta paikkakunnalta, josta oli kotoisin veli, jonka tilalle nyt johtokunnan jäsentä valitsemme. Etelän veljelle varmasti tulee mahdollisuksia lähivuosina, on tulossa vuosikoklouksia ja erovuoroisuuksia, kenties nopeammin, kuin saatamme arvata."

Jos valinta olisi mennyt äänestykseen, (kuten joillakin nettipalstoilla on vaadittu jälkikäteen kiivauteen asti) olisi valinta kohdistunut suurella toden näköisyydellä aivan samalla tavalla, mikä nyt oli valinta ilman äänestystä, kun etelän ehdottajat neuvon mukaan keskenään neuvoteltuaan vetivät ehdotuksensa pois. Heidän ei olisi ollut mitenkään pakko sitä tehdä, mutta viisaalla vetäytymisellään antoivat ehdokkaalleen tulevina vuosina entistä suuremmat mahdolisuudet valinnalle.

Tuliko nyt turhankin pitkästi tekstiä? On kuitenkin aiheellista leikata siipiä epäterveiltä ja Siionia hajottavilta huhuilta.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 03 Tammi 2008, 09:17

Siirrän tämän aiheen Muistojen foorumiin, ei museoitavaksi vaan löydettäväksi ja luettavaksi.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 26 Loka 2016, 19:43

Raitis seurakuntaoppi ei takaa uskon oikeellisuutta, mutta siitä on suuri apu etsinnässä ja löytämisessä, jos huomaa joutuneensa eksyksiin. Suomennettuna olen sitä ensin itselleni, myöhemmin toisillekin selittänyt, että yhteydet yhteisen seurakuntaan kulkevat paikallisen seurakunnan kautta. Eli on tärkeää pitää kunnossa oma yhteys kotispaikkakunnan uskovaisiin. Samalla on hyvä tarkata, että oman paikallisen uskovaisten joukon yhteys yhteiseen, paikallisten seurakuntien kokonaisuuteen on kunnossa ja elävä.


Taavetti on tönäissyt viestiketjua viimeksi klo 26 Loka 2016, 19:43
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä


Paluu Arkistofoorumi



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron