Kirjoittaja O.M » 13 Syys 2006, 16:37
Taavetti mainitsi yhdessä keskustelussa Biblian rekisterissä olevat maininnat uskon synnystä. Tutkiskelin asiaa. Tältä näyttää:
”Välikappale, jonka kautta usko vaikutetaan, on evankeliumin sana Kristuksesta, joko saarnattu, kuultu tahi muutoin hartaudella luettu ja tutkiskeltu, Rom.10:17. Joh.17:20. 1.Kor.1:21. 2.Kor.4:6. (Jossa Kristus, ansionsa kanssa, on oikia perustus, 1.Kor.3:11.) Niin myös näkyväinen sana, ja korkiat sakramentit, Rom.4:10. Kol.2:12. Tit.3:5. Joh.3:5. Eph.5:26. Välikappaleelliset palveliat on saarnavirka, 1.Kor.3:5.”
Liekö Lutheria vai onko tekstejä jonkun muunkin kynästä kuin Lutherin? Huomionarvoista kuitenkin on, että kaikki kohdat koskevat saarnaamista/kuultua eikä yksikään hartaudella luettua/tutkiskeltua:
”Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta” (Room.10:17).
”Mutta en minä ainoasti heidän edestänsä rukoile, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minun päälleni” (Joh.17:20). --> Hyvä kohta, johon en aiemmin olekaan kiinnittänyt erityistä huomiota.
”Sillä että Jumalan viisaudessa ei maailma tuntenut Jumalaa viisauden kautta, niin kelpasi Jumalalle tyhmän saarnan kautta niitä vapahtaa, jotka sen uskovat” (1.Kor.1:21).
”Että Jumala, joka käski valkeuden pimeydestä paistaa, se paisti tunnon valkeuden meidän sydämissämme Jumalan kirkkaudesta Jesuksen Kristuksen kasvoissa” (2.Kor.4:6).
”Sillä muuta perustusta, ei taida yksikään panna, vaan sen, joka pantu on, joka on Jesus Kristus” (1.Kor.3:11).
Yhtään kohtaa ei tosiaan esitetä, joissa usko tulisi luetusta sanasta.
Mielenkiintoista on myös, että väitetäänkö Biblian rekisterissä, että myös ”korkiat sakramentit” voisivat toimia välikappaleena, jonka kautta usko vaikutetaan. Jos niin on, kohdat eivät ainakaan vakuuta.
”Kuinkas se hänelle luettiin: koska hän oli ympärileikkauksessa, eli esinahassa? Ei ympärileikkauksessa, vaan esinahassa” (Room.4:10). --> Tuossa nimenomaan vakuutetaan, että Aabrahamille luettiin vanhurskaus uskosta ennen sakramenttia, ei sakramentissa. Seuraava jae vielä vahvistaa tämän:
”Ja hän sai ympärileikkauksen merkin vahvistukseksi, että hän oli uskon kautta vanhurkaaksi tehty, joka hänellä esinahassa oli, että hänen piti oleman kaikkein uskovaisten isä esinahassa, että se niillekin vanhurskaudeksi luettaisiin,” (Room.4:11).
”Ynnä hänen kanssansa kasteen kautta haudatut, jossa te myös hänen kanssansa olette nousseet ylös uskon kautta, jonka Jumala vaikuttaa, joka hänen kuolleista herättänyt on” (Kol.2:12). --> Tämän kohdan jos lukisi yksinään, voi varmaan helposti hämääntyä. Kohta tuleekin lukea osana asiayhteyttään:
”11 Jonka kautta te myös ympärileikatut olette sillä ympärileikkauksella, joka käsittä tapahtuu, syntisen ruumiin pois panemisen kautta, lihassa, Kristuksen ympärileikkauksella,
12 Ynnä hänen kanssansa kasteen kautta haudatut, jossa te myös hänen kanssansa olette nousseet ylös uskon kautta, jonka Jumala vaikuttaa, joka hänen kuolleista herättänyt on,
13 Ja on teidät hänen kanssansa eläväksi tehnyt, kuin te synnissä kuolleet olitte, ja teidän lihanne esinahassa, ja on meille kaikki synnit anteeksi antanut.
14 Ja on pyyhkinyt pois sen käsikirjoituksen, joka säätyin kautta meitä vastaan oli ja oli meille vastahakoinen: sen hän otti pois ja naulitsi ristiin,”
--> Ensin tulee ”ympärileikkaus, joka käsittää tapahtuu” (=usko, jota seuraa hedelmänä syntisen ruumiin pois paneminen), vasta sitten liiton vahvistus kasteessa. Tuo on kuitenkin luultavasti hankalimpia kohtia.
”Ei vanhurskauden töiden kautta, joita me tehneet olemme, vaan laupiutensa kautta hän meidät autuaaksi teki, uuden syntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta” (Tiit.3:5). --> Biblian rekisterissä ilmeisesti luullaan tuon kohdan ”uuden syntymisen peson” tarkoittavan kastetta, vaikka kyse on elävällä vedellä (=Jumalan sanalla) pesemisestä.
”Jesus vastasi: totisesti, totisesti sanon minä sinulle: ellei joku synny vedestä ja Hengestä ei hän taida Jumalan valtakuntaan sisälle tulla” (Joh.3:5). --> Sama virhe. Kohdan vesi ei tarkoita kastevettä, vaan elämän vettä, Jumalan sanaa. Raamatunpaikka nimenomaan vahvistaa, että sana (”vesi”) vaatii aina Hengen elävöittämään sanan.
”Että hän sen pyhittäis, ja on sen jo puhdistanut veden pesossa sanan kautta” (Ef.5:26). --> Tässä kohden sanotaankin jo selvästi, että ”veden peso” tapahtuu sanan kautta, ei suinkaan kasteveden kautta.
Elämän vedestä on lukuisia raamatunpaikkoja, jotka osoittavat, ettei se voi tarkoittaa kastevettä.