Kolmas Jumalanpalvelus

Muistoja menneiltä ajoilta sekä
Vanhoja säilyttämisen arvoisiksi harkittuja keskusteluja foorumillamme.

Kolmas Jumalanpalvelus

ViestiKirjoittaja Taavetti » 30 Loka 2006, 21:58

Hynden avauksen mukaan
Liittynyt: 23 Hel 2005
Viestejä: 558
Paikkakunta: Helsinki-Vantaa ja Espoo

Lutherin seurakuntaihanne on

Mutta kolmas Jumalanpalvelus tapa, oikea evankelinen järjestys ei olisi tapahtuva niin julkisesti kaiken kansan joukossa; vaan niiden, jotka tahtovat tosimielessä olla kristittyjä sekä tunnustaa evankeliumia kädellä ja suulla, tulisi merkityttää nimensä luetteloon ja kokoontua omassa keskuudessaan johonkin kotiin rukoilemaan, lukemaan, kastamaan, sakramenttia nauttimaan ja harjoittamaan kristillisiä töitä. Tämän järjestyksen mukaan voitaisiin tuntea, nuhdella, ojentaa, sulkea yhteydestä pois eli panna pannaan Matt ev 18 luvun mukaisesti ne, jotka eivät käyttäytyisi kristillisesti.

Zidbeck 85 s 125
Lä2
Köhler 1907 Zu Luthers Kirchenbegriff. - Der christliche Welt.

Saksalaisen messun esipuheessa kansankirkon jumalanpalvelus tehtävästä

Nämä kaksi jumalanpalvelustapaa ovat niin toimitettava, että ne pidetään julkisesti koko kansan edessä. Siinä on useita jotka eivät vielä usko tai ole kristittyjä--

Sillä täällä ei vielä ole olemassa mitään järjestettyä ja vakiintunutta seurakuntaa, jonka piirissä voitaisiin evankeliumin mukaan hallita kristittyjä; vaan se on julkinen kehoitus uskoon ja kristillisyyteen.


Zidbeck 1985 s.126

Lä2
Formula Missae. Deutsche Messe.
Takaisin alkuun
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Tapu
Liittynyt: 21 Jou 2004
Viestejä: 96

LähetäLähetetty: Kes Tou 18, 2005 8:45 am Viestin aihe: Onko tämä esikuva !
" Tämän järjestyksen mukaan voitaisiin tuntea, nuhdella, ojentaa, sulkea yhteydestä pois eli panna pannaan Matt ev 18 luvun mukaisesti ne, jotka eivät käyttäytyisi kristillisesti. "

Tämäkö on esikuva hoitokokouksille ?

Minkähänlaisissa yhteyksissä tuo esiintyy Raamatussa ? Yksilön tarpeet/ seurakunnan tarpeet?

Ei kai julkisen nöyryytyksen pelkoa käytetty Raamatun aikana ? Nyt vaikuttaa, että vanhoilliset joutuvat jatkuvasti pelkäämään hoitokokoukseen joutumista. Onko se ikään kuin yleinen tuomioistuin, jossa häpeärangaistuksen saa, vaikka todettaisiin aiheettomasti nuhdeltavaksi kutsutuksikin.

Tästäköhän johtuu, ettei lapset uskalla ottaa kantaa uskontotunneilla. Onko taustalla aina väärän ymmärryksen pelko ?

Tätä ei esiinny muissa herätysliikkeissä. Jehovantodistajilla on joitakin tälläisiä tapoja. Esiintyikö tätä tapaa Lestadiuksen ja Raattamaan aikana ?
Ja tuottiko se silloin hyviä tuloksia ?

Toivon, että oikaisette, kun minulle on syntynyt negatiivinen kuva hoitokokouksistanne.
Takaisin alkuun
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tapu

Liittynyt: 21 Jou 2004
Viestejä: 96
Lähetä Lähetetty: Kes Tou 18, 2005 9:09 am Viestin aihe: Sorry ! Vastaa lainaamalla viestiä
Pahoittelen, että unohdin edellisestä !

Uusheränneillä saattaa olla samanlainen hoitokokouskäytäntö, kuin teillä !

tapu

**************************************************************i
Taavetti

Liittynyt: 09 Huh 2005
Viestejä: 1294
Paikkakunta: Suomenselkä
Kes Tou 18, 2005 4:54 pm
Tapulle ja kaikille toisillekin tiedoksi.

Kun seuraa tämän palstan avauksia, saa aivan väärän kuvan Vanhoillisten hoitokokousten määrästä Sikäli tämä ei kuvaa ollenkaan Vanhoillisten käytäntöjä. Enemmän niitä on ollut viimeksi 1970 luvulla. En ole kuullut toteuneista hoitokokouksista kymmeniin vuosiin, luulen niitä jossakin pidetyn. Tämän palstan avauksissa on jostakin syystä ollut yhden prosentin käytännöstä kuudenkymmenen prosentin kirjoitukset. En ymmärrä, mistä se johtuu, omat aavistukseni minulla on.

Koska palstan keskustelujen avaukset näin liioittelevat totuutta, on joidenkin palstalle kirjautumattomien taholta esitetty palstan nimen muuttamista, ettei Vanhoillis Lestadiolaisuudesta anneta vääristeltyä kuvaa.
_________________
Toivossa on hyvä elää- Elämässä on hyvä toivoa!

Viimeinen muokkaaja, Taavetti pvm Kes Hel 15, 2006 12:24 pm, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Taavetti

Liittynyt: 09 Huh 2005
Viestejä: 1294
Paikkakunta: Suomenselkä
Lähetetty: Kes Tou 18, 2005
Vanhan testamentin aikana järjestettiin hoitokokouksia, nimi oli vain toinen. Aina kun jotakin merkittävää oli tulossa Herra antoi kansan johtajaksi valitulle käskyn, kokoa kansa ja jokainen puhdistautukoon.

Uuden liiton alkuvuosina kokoonnuttiin keskustelemaan asioista, joista oli syntynyt erimielisyyttä tai epäselvyyttä. Sellainen järjestettiin mm Jerusalemissa apostolien ja vanhimpien kokouksena. Siellä käytiin kiivas väittely, lopulta oli kuitenkin yksimielinen päätös: Näin kelpasi Pyhälle Hengelle ja meille, jne

Jo LLL , mutta erikoisesti Juhani Raattamaa kutsuivat koolle uskovaisia, paitsi kiertokouluun, raittiuskokouksiin, seuroihin, myös keskustelemaan ajankohtaisista asioista. joskus niissä oli aihetta antaa nuhteitakin sellaisille, jotka pyrkivät tunnustamaan uskoa , mutta elivät uskovaiselle sopimatonta elämää. Sellaisia ihmisiä LLL kutsui armonvarkaiksi, vai kuinka?

Erikoisesti 1970-luvulla Vanhoilliset järjestivät kokouksia, joissa keskusteltiin kristitylle sopivasta vaelluksesta. Ajan ilmiönä pyrki synnin luvallisuus keskuuteemme, sitä haluttiin vastustaa.. Kokousten pääsisältö ei suinkaan ollut ankarilla nuhteilla lannistaa ihmisten syntitaipumusta, vaan opastaa langenneita armon alttarin äärelle.
_________________
Toivossa on hyvä elää- Elämässä on hyvä toivoa!

Viimeinen muokkaaja, Taavetti pvm Tor Tou 19, 2005 3:52 pm, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Tapu

Liittynyt: 21 Jou 2004
Viestejä: 96


Lähetä Lähetetty: Tor Tou 19, 2005 10:52 am Viestin aihe: Kiitos !
Kiitos vastauksesta !

Sillä on siis tausta.

Taavetti kertoi kuitenkin, että julkisesti tehty rikkomus on käsiteltävä julkisesti, että muut pelkäisivät. (Jostain vanhasta Päivämiehestä). Siis pelon aiheuttaminen on eräs tarkoitus.

Onkohan se valheellista panettelua, kun kuulimme, että eräs henkilö oli joutunut pyytämään seurakunnan edessä anteeksi, kun oli tervehtinyt erään kiinteistökaupan yhteydessä esikoislestadiolaista "Jumalan terve"-tervehdyksellä. Tälläinen anteeksipyyntövaatimusko on eri asia, kuin hoitokokous? Mihinkä se voisi perustua ? (Se oli kai kiirinyt ulkopuolistenkin tietoon, mutta emme ole voineet saada vahvistusta asiaan.)

Ymmärrämme tervehtimiskiellon kyllä, vaikka meillä muilla ei sellaista ole.

TOIVON, ETTEI TÄMÄ PITÄISI PAIKKAANSA. TÄLLÄISTÄKIN SAATETAAN TEISTÄ PUHUA. Ei kai tällaista ole voinut tapahtua.
Takaisin alkuun
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Taavetti

Liittynyt: 09 Huh 2005
Viestejä: 1294
Paikkakunta: Suomenselkä

Lähetetty: Tor Tou 19, 2005 1:47 pm Viestin aihe:
Anteeksi Tapu, on ollut mielessä vastata enemmän, mutta ne arkiset kiireet ovat painamassa. Vastaan nyt vain tuohon pelko kysymykseen, se lainaus oli suoraan raamatusta, muistaakseni Paavalin kirjeestä. Ymmärtänet, että pelkoa on monenlaista. Herran pelko on viisauden alku, sanotaan Raamatun sananlaskussa. Toisessa raamatun paikassa todetaan, että täydellinen vapaus karkottaa pelon. Ymmärtänet, että on kysymys aivan erilaista peloista näissä paikoissa.

Luther aloittaa käskyjen selitykset sanoilla, Meidän tulee peljätä ja rakastaa Jumalaa, niin että....

Eri asia on orjan pelko, eri asia on lapsen arkuus, ettei vain Taivallisen 'vanhimman tahtoa vastaan tekisi.

Uusheränneillä ei tietääkseni ole hoitokokouksia, he hoitavat saman asian ankaralla lain saarnalla. Pitäneekö paikkansa väite, että Esikoisillakin on lain saarnan vaatimus. Ainakin joskus on ollut?
_________________
Toivossa on hyvä elää- Elämässä on hyvä toivoa!

Viimeinen muokkaaja, Taavetti pvm Tor Tou 19, 2005 4:17 pm, muokattu 1 kertaa
.....................................................................................................
Taavetti

Liittynyt: 09 Huh 2005
Viestejä: 1294
Paikkakunta: Suomenselkä
Lähetetty: Tor Tou 19, 2005 3:45 pm
" Laki on Mooseksen kautta annettu, armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta". Emme saarnaa lakia uskovaisille, saatamme kyllä antaa rakkauden neuvoja. Laki vaatii täydellisyyttä, evankeliumi korjaa ja parantaa haavoittuneen syntisen. Tämä on niin tarkkaa, että ensin armo, sitten totuus.

Jotenkin tuntuu kummalta,että tämä on näin vaikea sinun käsittää, kun ajattelee, että emme ole opillisesti kovin kaukana toisistamme. Karosofia käsitti muutamasta lauseesta, että on kysymys pitkälle viedystä rakkauden osoituksesta, josta on pelottelu kaukana. Tämä on kummallista sikäli, että uskoin Karosofian olevan paljon kauempana meidän opetuksestamme.

Toisaalta ymmärrän pahat puheet ja niiden laajuuden.Se on niiden katkeroituneiden puhetta, jotka eivät haluakaan olla kuuliaisia rakkauden pyhille ohjeille, jotka haluavat tehdä omien mieltymystensä mukaan. Jotka ovat käsittäneet neuvot uskoksi kohdalleen, ovat niitä maan hiljaisia, eivätkä paljon pidä melua, sillä je haluavat pitää rippisalaisuudet, kätkeä ne, niin kuin suljettu kaivo, jonne on synnit upotettu.

NIITÄ EI ONGITA SIELTÄ, ARMONMERESTÄ, ELI ARMON KRISTALLINKIRKKAASTA VIRRASTA POIS!!
_________________

Toivossa on hyvä elää- Elämässä on hyvä toivoa!
------------------------------------------------------------------------------------
Goran

Liittynyt: 16 Tou 2005
Viestejä: 1

Lähetetty: Tor Tou 19, 2005 4:07 pm
Tapu kirjoitti:
Uusheränneillä saattaa olla samanlainen hoitokokouskäytäntö, kuin teillä !

Ei ole. Uusheräys on nykyään lähinnä lähetysjärjestö, jolla ei ole kovinkaan paljon leimallisesti lestadiolaista toimintaa.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Taavetti

Liittynyt: 09 Huh 2005
Viestejä: 1294
Paikkakunta: Suomenselkä

LähetäLähetetty: Tor Tou 19, 2005 8:15 pm Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä
Tapulle vielä tämän kerran, vastaan jotakin siitä seurakunnan edessä anteeksi pyytämisestä. Kysymys on vain siitä ,että pahennus korjataan niin laajalti, kuin sen aiheuttaja sitä on levittänyt. Mitään vaatimuksia ei aseteta, sillä vaatijan sauva on särjetty, synnin kahléet kirvonneet ja vanki on päästetty vapaaksi orjuudesta.

Selvin sanoin uudelleen, emme ole lain,vaan armon alla. Jumalan armo, terveellinen, opettaa jumalattoman menon hylkäämään ja tässä maailmassa siveästi elämään.

Hyvää kesän alkua Tapulle ja toisillekin.
_________________
Toivossa on hyvä elää- Elämässä on hyvä toivoa!
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Gerson

Liittynyt: 19 Tou 2005
Viestejä: 2
Raamatun aikanakin kokoonnuttiin sekä pyhäkköihin, että koteihin.

"Eivätkä he lakanneet, vaan opettivat joka päivä pyhäkössä ja kodeissa ja julistivat evankeliumia Kristuksesta Jeesuksesta" (Apt. 5:42)

"Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella" (Apt. 2:46)
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Taavetti

Liittynyt: 09 Huh 2005
Viestejä: 1294
Paikkakunta: Suomenselkä

Löysin tämänkin keskustelun, kun luin ja tutustuin vanhoihin keskusteluihin. Tässä asiassa tuntuu olevan paljon enemmän epätietoisuutta, kuin keväällä saatoin aavistaakaan. Olen kyllä muistanut tämän lupaukseni vastata Tapulle (ja toisillekin kysyville), mutta välillä on ollut hukassa keskustelu,. Jotenkin myös tunnen itseni vajaasti ymmärtäväksi, että näitä ryhtyisin julkisesti selittämään. Hyvä jos itse niistä tarpeeksi ymmärrän, ilman Jumalan johdatusta en sitä vähääkään voi kirjoittaa.
Kuitenkin, jos on tarpeen, yritän joskus jotakin naputella.
Vanhoillislestadiolainen keskustelupalsta Foorumin päävalikko
Sivu 1 Yht. 1
Viimeksi muokannut Taavetti päivämäärä 18 Huhti 2008, 21:24, muokattu yhteensä 1 kerran
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 27 Syys 2014, 23:52

Tämä keskustelu on aikanaan poistunut palstalta suursiivouksessa, palautin sen Googlen sivun kautta. Nyt löysin sen täältä, kun aihe tuntui taas ajankohtaiselta, tartuin siihen ja korjasin muutamia lyöntivirheitä ja lisäsin väliviivoja viestien väleihin.

Raamatun kohta, jota yritin Tapulle kertoa, löytyy Paavalin kirjeestä Timoteukselle. Se on siis aitoa Raamatun tekstiä. Raamattuhaun usean jakeen haku ei toimi vieläkään, joten jos aion useita jakeita saada näkyviin, jotenkin täytyy keinotella tai kirjoittaa itse. Tässä on kuitenkin kohta ja teksti Biblian mukaan, katsokaa suoraan Raamatusta, jos kiinnostaa.

Tämän jakeen johdolla oli joskus 1930 -luvulla keskusteltu lestadiolaisten puhujien kokouksessa. Löysin kokous selostuksen vanhasta 1960 -luvun Päivämiehestä joskus 1970 -luvun lopulla. Teksti ja kirjoitus avasi minulle asioita, joissa olin kipuillut muutaman vuoden.
Ja se Paavalin kirjeen jae:

Löytyi 1 jae Biblia 1776 tekstistä.

1. Tim. 5
19. Älä salli vanhinta vastaan yhtään kannetta, vaan kahden eli kolmen todistajan kautta.
20. Nuhtele niitä, jotka syntiä tekevät, kaikkein kuullen, että muutkin pelkäisivät.
21. Minä rukoilen Jumalan ja Herran Jeesuksen Kristuksen ja valittuin enkelien edessä, ettäs nämä pidät ilman valitsemista, ja älä mitään tee toisen puolta pitäin.

Kirjoitin itse edeltävän ja jälkeen tulevan jakeen, tummensin etsinnän kohdejakeen.


Taavetti on tönäissyt viestiketjua viimeksi klo 27 Syys 2014, 23:52
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä


Paluu Arkistofoorumi



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron