Kirjoittaja nuusku » 21 Joulu 2008, 02:20
Toisessa ketjussa kaipailtiin Hynden viestiä kososlaisuudesta, ja kun tutkin oman tietokoneeni sisältöä, huomasin silloin vuosia sitten tallentaani Vl-foorumilta yhden ainoan viestiketjun koneelleni, ja se näytti ihmeellisesti olevan ko. kaipailtu ketju.
Ajattelin copypasteta sen tähän muisteloksi:
P.S.: Jos palstalla sattuu olemaan kuka tahansa moderaattori, jolla on innostusta vähän siistiä tuon allaolevan ulkoasua (rivinvaihdot, väliotsikoiden tummennokset, ym...), kun copy-paste toiminto tekee tuloksesta sekavan. Voin kyllä itsekin sen sitten tehdä, mutta en tänä yönä, vaan joskus myöhemmin. Ketju myös oli alunperin Opillinen-osastolla, joten jos se soveltuu palstan koeteltujen veljien mielestä sinne myös nykyisenä maailmanaikana, niin pistäkääpä siirtoon.
------------------------------
Hynde
LähetäLähetetty: Sun Kes 19, 2005 11:16 pm Viestin aihe: Kososlaisuus
Kososlaisuuden nimi tule henkilöstä Juhana Alfred Kosonen (1877-1937). Kotoisin hän oli säämingistä, Viipuriin muutettuaan n.1914 aiheutti ristiriitoja vanhoillislestadiolaisuudessa.
Selvemmin kososlaisuus näkyi taisteluna Jumalan valtakunnan päätöksiä vastaan. Tämä toi lukuisia ristiriitoja päätösten tekooon.
Opilliset harhat olivat sisäpiirinen seurakuntaoppi, Seurakunta seurakunnan sisällä, paremmin uskon ymmmärtäneet muodostavat Jumalan valtakunnan. Rippiharhana oli rippi syntien peitteenä. Lankeamattomuuden oppi, lankeaminen kristus kalliolle.
Kososlaisuusden esiintyminen Helsingissä
[Vuollo 1999, Lestadiolaisuus helsingissä vuoteen 1963]
[Särkiniemi 1988, Hyvänpaimenen hoidossa. Helsingin Rauhanyhdistys 100 vuotta.]
Kososlaisuuden kritiikki suuntautui milloin mihinkin eikä sillä ole selvää yhtenäistä dogmaattista perusteita. Kososlaisuus on antinomistinen suuntaus siilä Kosonen opetti ettei neuvon ja opetuksen sanat kuuluneeet uskovaisille.
Kososlaisuuden vaikutukset tulivat Helsinkiin jotteinkin vierailtua Kososen kodissa. Voimistui 1940 luvulla ilmeisesti karjalan siirtolaisten mukana.
Helsingin seurakunnan ristiriidat johtuivat usein kososlaisuudesta.
Kirkkoherroja O.H Jusssilaa ja L.P Tapanista ei haluttu puhumaan.
Siionin uusia työmuotoja arvosteltiin, erityisesti lauantaiseuraa ja ylioppilaskotia.
1951 oli suljettu puhujien kokous, todetttiin kososlaisuutta ilmenevän. Osa paikallisista puhujista suosi ja levitti.
Syksyllä 1958 johtokunnankokous todettiin, että seurakunnassa on keskinäistä rakkauden mukaista mieltä ja sen mukaista toimintaa. SRK puheenjohtaja Erkki Reinikainen käy selvittää tilannetta. Ei näkyviä tuloksia.
Vuonna 1962 Kososlaisuuteen puututaan vahvasti. Maaliskuussa kososlaishenkinen puhuja oli todennutettä Jumala karsii tuoreetkin oksat pois, eikä niitä voida enää oksastaa takaisin viinipuuhun.
Käsitys oli ristiriidassa siihen, että Jumala voi oksastaa myös niitä jotka ovat joutuneet erilleen elävästä viinipuusta.
Ylimääräisessä kokouksessa tulehtunutta tilaa käsitellään. Mukana SRK:n puheenjohtaja Eino Vaherjoki. Puututaan kososlaisuuden lankeamattomuuden oppiin (lankeava lankeaa kristuskallioon). "vääräoppiset opettavat että lankeemuksen jälkeenkin nimi säilyy elämän kirjassa"
Keskustelun jälkeisessä esityksessä todetaan.
--seurakunnassa kososlaisuuden nimellä ja tunnettu ja ilmennyt väärä opetus ja väärä henki julistettaisiin eriseuraksi, pidettäisiin eriseurana ja eriseuraiset erotettaisiin, (2 Tess 3:6; 1 Tim 6:3-6 2 Kor 6:16-17), eikä heitä enää Jumalan terveellä tervehditä.
Kun esitystä kannatetttiin, kososlaiset pyytävät anteeksi.
Puheenjohtana ollut Vaherjoki SRK:sta raportoi kokouksesta "kososlaiset olivat saaneet parannuksen armon". Riitoja esiintyi kuitenkin jälleen kuukauden kuluttua, kun mielipiteet jäivät. Helmikuussa johtokunta päätti erottaa ne jäsenet, jotka eivät olleet nöyrtyneet parannukseen. Kosolaisuus ei pystytty täysin kitkemään pois.
Kososlaisuuden esiintyminen Oulussa
[Kupsala1995, Oulun rauhanyhdistys 100 vuotta]
1950 luvun alusta lähtein näkyi väellä ja voimalla huolta herättäneisiin asioihin puuttumisella.
Osalla oli yhteyksiä lakihenkisen pappisvastaisen vihkosen 1950 painaneeseen Haaparantalaisen Axel M. Kauppiin. 1960 luvulla Vaikutuksen nousu. oli vastavaikutus pappislinjalle 1960 luvun taitteessa. 1963 lähtien pyritttin korjata tilannetta.
1964 kutsuttiin kymmenen kososlaisvaikutteista henkilöä keskustelemaan jäsenien ja tunnettujen maallikkosaarnaajien kanssa. Kutsutut jättivät tulematta. Yhdistyksen johtokunta eroitti sen jälkeen henkilöt jäsenyydestä. Sen jälkeen ryhmittymän järjesti erillään rauhanyhdistyksestä seuroja kodeissaan. Saarnamiehiä heillä oli mm. Simo Näppä ja Herman Kouri.
1970- luvun kososlaisuus
[Savela 1990, 1970- luvun tapahtumien tarkastelua. SRKn vuosikirja 1989.]
[Kupsala1995, Oulun rauhanyhdistys 100 vuotta]
[Kurvinen 1980, Raportti Lestadiolaisuudesta]
1970 luvulla maallistumisilmiön aiheuttama uskon ja Jumalan sanan vastaisten elämäntapojen vuoksi järjestettiin hoitokokouksia. Kososlaisuuden vaikutukset jäivät siionin sisälle ja 1970- luvulla ilmeni taas kososlaisuudesta lähteviä riitoja.
Hoitotilanteen eivät sujuneet ongelmitta kun 1970-luvun alkupuolella esiintyi ns. kuivaa henkeä, isäntähenkeä ja hempeää henkeä. 1975 lähtien puhuttiin väärästä hengestä.
Kososlaisuuden korostuksen vaihtelivat. 1960 luvulle asti selvemmin erottuva yhtenäisempi linja oli 1970 luvulla useina ryhminä. Puhutaan ainakin muutamasta ryhmästä.
Kososlaisuuden takia oli taistelut 1970-luvun alussa ja lopulla.
Ne joiden keskuudessa näkökannat olivat kiristyneet alkoivat pitää vähitellen itseään seurakunnan ydinjoukkona. Oulun rauhanyhdistyksen johtokunnan sisällekin alkoi muodostua sisäpiiri.
Selvät Kososlaiset piirteet tulivat esiin 1970 luvun lopulla kun ilmeni lisäksi synninluvallisuutta omassa elämässä ja toisten ankaraa tuomitsemista.
Kun taisteluissa esiintyi kososlaisia piirteitä niin Kososlaisuutta hoidettiin 1977 alkaen ja erityisesti 1978.
1970-luvun lopulla esiintyi toinenkin kuivahenkinen harha.
Kososlaisuuskäsite sekottui ja aletiin sisältää kososlaisuuteen muuta. Jotkut tulkitsivat itsessään vaikuttavat synnit kososlaisuudeksi. Ettei voi uskoa ellei tee parannusta kososlaisuudesta. Oli myös syntynyt käsitys ettei parannus ole oikea ellei sitä tehdä kososlaisuudesta. Tässä harhassa oli sydämen kaivamista ja julkirippiä ja samanlaisia piirteitä kuin 1900 vaihteen uudessaheräyksessä. Siihen liittyi myös rakkaudetonta puhetta tyyliin ettei kukaan olisi säilynyt lapsuuden uskossa niin ettei olisi kososlaisuuden saastuttamana. Huolta herätti kun tehtiin myös henkilökohtaisista asioista julkisesti rippiä.
Kun nämä vakavat oppiharhat tulivat ilmeiseksi asioita hoidetttiin armolla ja anteeksi antamuksella ja rauha palasi.
Kososlaistapaus
Edellä mainittu kososlainen saarnaaja Simo Näppä tulee myös esiin Warren Hepokosken tutkielmasta. [Hepokoski 2002. The laestadian movement disputes and divisions 1861-2000]
Oulussa oli ainakin kaksi Kososlaisryhmää. Yrjö Paaso yhden ryhmän johtaja syyttää Simo Näppää radion omistamisesta ja Niilo Karjalaista lihan vapaudesta. Näppä ja Karjalainen keräsivät kannatusta. Ehkä merkittävin kososlaisryhmä Näppäläiset liittyi Sillanpääläisyyteen. 1977 perustettu Sillanpääläisyys koostui 1970 luvulla eronneista, kososlaisista ja osasta pappissuunnan eronneista.
1970-luvun mediamylläkän jälkeen julkaitusta kirjasta
poimintoja Kurvisen SRK:n haastattelusta.[Kurvinen 1980, Raportti Lestadiolaisuudesta]
Olen kuullut väitteitä, että epäselvän termin taakse kätketään käsite, jota ei tunne, eikä määrittele kukaan. Miten hyvin vanhoillislestadiolainen seurakunta on siitä selvillä?
-hyvin
----
On jo nyt kirkkohistoriallinen kysymys--Se on eroittautunut omaksi eriseurakseen. On sellaisia pieniä tokkia , täällä Oulussakin muutama. Ja 60-luvulla, 64, erosi pieni erä näitä samoja, mutta ne eivät sillopin liittyneet mihinkään. Mutta nyt on tapahtunut niin että tästä kososlaisuudesta huomattava osa, jotka ovat aikoinaan 60-luvulla ovat jo eroneet, ovat liittyneet tähän josta käytämme sanontaaa sillanpääläisyys, mutta joka on rekisterinimeltään vanhoillislestadiolainen rauhanyhdistys. Se on luuttynyt siihen Amerikan viimeiseen eriseuraan, töröläläisyyteen. Ja ne ovat yhtä. Useat eronneet ovat liittyneet siihen. Tästä on dokumenttitietia.. Tässä mielessä kososlaisuus ei ole vain termi. Se on selvä eriseura, jotka on hoidettu. Osa on tehnyt parannuksen ja osa lähtenyt pois.
Lopuksi koottuja kososlaisuuden ilmenemisen eri muotoja.
-Seurakunnan sisälle muodustuneet sisäpiirit vaikeuttivat toiminnan raittiutta.
-Niissä vaikutti keskinäinen rakkaus mutta jumalan valtakunnan yhteinen rakkaus puuttui.
-Tyytymättömyyttä yhteisiin päätöksiin
-Ulkoisen hurskauden korostus mm pukeutumisessa
-Profetoimisen halukkuus.
-Lankeamattomuus, ymmärsivät: lankeaminen kristuskalliolle
-Omien syntien luvallisuutta ja toisten tuomitsemista
-Muistuttaa myös amerikan pollarilaisuutta, joillakin kososlaisilla oli pollarilaisia vaikutuksia
-Yhteiskunnan arvostelu
-Kansankirkon arvostelu
-Kaikkea arvosteleva, johtokuntia, toimintoja
-Toisten elämän seuraaminen, mm. kirkossa käynnin tarkkailua
-Kirjaimellinen fundamnetalistinen raamatun tulkinta
-Kiivailu 1938 raamatun käytöstä
-Oikean hengen omaavat vain pienen sisäpiirin kuuluvat
-Jyrkkä totuus, jyrkät kannanotot
-Kulmikkaat puheet
-Hurmoskokemukset
-Vieraita tapoja kuten rinkilaulussa siionionlauluja
-Synnin luvalllisuus, lihallisuutta omassa keskuudessa ja salassa
-Eritysesti tartuttiin pappislinjaan eronneidenopillisiin harhoihin
-Lakihenkisten kososlaisten kokemusiin perustuvat puheet kärjistivät papiston ja maallikoiden suhteita pappishajannuksen yhteydessä ja vaikutti merkittävästi tapahtumien kulkuun.
-Ilman SRK:n tietämättä 1946 pidetty Porin kokous. Julkilauselamassa kaikkien pikkuesikoisuuden ja vanhoillisten sovintoneuvottelujen jyrkkä torjuminen. On tulkittu kososlaisuuden ilmenemismuodoksi.
-Kososlaisista ja joistain lakihenkisistä johtui että suhde opetustelevisioon kiristyi ohi yhteisten päätösten.
-Rippiä ilman tarkoitusta jättää syntiä
-Eivät lukeneet paljoa päivämiestä
-Julkaisujen kriittinen arvostelu
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
vl2003
LähetäLähetetty: Maa Kes 20, 2005 8:15 pm Viestin aihe: mielenkiintoinen juttu
Kiitos mielenkiintoisesta jutusta! Itsellenikin tuli jossakin vaiheessa eri lähteitä lueskellessa vähän uutisena, että kososlaisuus todellakin oli aivan "näkyvä" eriseura joskus, niin että olivat selkeästi omana ryhmänään. Pietilän muistan kirjoittaneen myöskin melko myönteiseen sävyyn kososlaisista. Pietilähän tosin jälkimmäisessä kirjassaan kirjoitti myönteisesti jokseenkin kaikista vanhoillisista lähteneistä suunnista.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
vl2003
LähetäLähetetty: Maa Kes 20, 2005 8:20 pm Viestin aihe: Re: Kososlaisuus
Hynde kirjoitti:
Lopuksi koottuja kososlaisuuden ilmenemisen eri muotoja.
-Seurakunnan sisälle muodostuneet sisäpiirit vaikeuttivat toiminnan raittiutta.
-Niissä vaikutti keskinäinen rakkaus mutta jumalan valtakunnan yhteinen rakkaus puuttui.
-Tyytymättömyyttä yhteisiin päätöksiin
-Ulkoisen hurskauden korostus mm pukeutumisessa
-Profetoimisen halukkuus.
-Lankeamattomuus, ymmärsivät: lankeaminen kristuskalliolle
-Omien syntien luvallisuutta ja toisten tuomitsemista
-Muistuttaa myös amerikan pollarilaisuutta, joillakin kososlaisilla oli pollarilaisia vaikutuksia
-Yhteiskunnan arvostelu
-Kansankirkon arvostelu
-Kaikkea arvosteleva, johtokuntia, toimintoja
-Toisten elämän seuraaminen, mm. kirkossa käynnin tarkkailua
-Kirjaimellinen fundamnetalistinen raamatun tulkinta
-Kiivailu 1938 raamatun käytöstä
-Oikean hengen omaavat vain pienen sisäpiirin kuuluvat
-Jyrkkä totuus, jyrkät kannanotot
-Kulmikkaat puheet
-Hurmoskokemukset
-Vieraita tapoja kuten rinkilaulussa siionionlauluja
-Synnin luvalllisuus, lihallisuutta omassa keskuudessa ja salassa
-Eritysesti tartuttiin pappislinjaan eronneidenopillisiin harhoihin
-Lakihenkisten kososlaisten kokemusiin perustuvat puheet kärjistivät papiston ja maallikoiden suhteita pappishajannuksen yhteydessä ja vaikutti merkittävästi tapahtumien kulkuun.
-Ilman SRK:n tietämättä 1946 pidetty Porin kokous. Julkilauselamassa kaikkien pikkuesikoisuuden ja vanhoillisten sovintoneuvottelujen jyrkkä torjuminen. On tulkittu kososlaisuuden ilmenemismuodoksi.
-Kososlaisista ja joistain lakihenkisistä johtui että suhde opetustelevisioon kiristyi ohi yhteisten päätösten.
-Rippiä ilman tarkoitusta jättää syntiä
-Eivät lukeneet paljoa päivämiestä
-Julkaisujen kriittinen arvostelu
Ylläoleva lista on sikäli mielenkiintoinen, että melkeinpä kaikkia noita voi väittää esiintyvän esimerkiksi suomi24-palstalla Shocked .
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Hynde
LähetäLähetetty: Kes Kes 22, 2005 10:06 pm
Lampaitten lihaa hampaissa ja Jumalan lapsen pureminen oli vielä yks kohta, mutta mutta miten sen suomentais. En laittanu sitä siksi siihen.
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
Taavetti
LähetäLähetetty: Tor Kes 23, 2005 4:41 am
Olisiko jotenkin oikean suuntainen suomennos, jos tulkitsisi sen tarkoittavan pahan puhumista takanapäin, ilman aikomustakaan lähteä keskustelemaan asianomaisen itsensä kanssa. Niistä saatettiin märehtiä pienissä porukoissa, mutta seurakunnan kokouksissa vaiettiin, kun olisi ollut oikea aika puhua.
1962 keväällä olin armeijan harmaissa Helsingissä, varsinaisiin hoitotilanteisiin en osallistunut, mutta tulihan asia esille joskus iltakylässä, lähinnä tuskallisina kyselyinä, mistä on kysymys. Toki olisi mielellään vastannut kyseleville, mutta mistä sitä tietämätön. Tokihan asia selvisi, kun tuli seurakunnan kokouksen aika.Toisen paikkakunnan ihmisenä minulla ei ollut sinne asiaa.
_________________
Toivossa on hyvä elää- Elämässä on hyvä toivoa!
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
Hynde
LähetäLähetetty: Lau Elo 13, 2005 1:47 am
Lisätietoa löytyi kirjasta
[Mauri Kinnunen, 2004: Heätysliike kahden kulttuurin rajalla - Lestadiolaisuus Karjalassa 1870-1939]
Sitä mukaellen kirjoitettu. Omat päätelmät ovat usein tyyliin: voi olla, lienee..
---
Kososlaisuuden alkuperä lienee Juho Kososen ja kansanedustaja - saarnaajan Juho Kanniaisen toiminnasta 1920 luvulla. Kaverit ystävystyivät ja Kosonen alkoi kunnioittaa vaikutusvaltaista Kanniaista muita parempana ihmisenä.
Kaveruksissa yhdistyi kososlaisuuden vastakohtaiset tuntomerkit, Kososen kireys ja Kanniaisen välipitämätön elämänvaellus. Tuloksena lakihenkisyys ja synnin luvallisuus.
Kanniainen syrjäytettiin puhujan paikalta 1920-luvun puolessa välissä. kunnianhimon ja keveän elämän vuoksi. Paisunut puhuja nöyrtyi sairauden myötä parannukseen. Kanniainen kuoli 1929.
Jyrkkiä Raamattua korostavia puheita pitänneen Kososen ympärille muodostui ystäväpiiri.
Juho Kososen 50-vuotis synttäreillä sattui ensimmäinen riita Kososen ja Pohjois-suomen lähetysmiesten kanssa opillisista painotuksista.(v.1927)
Riidoista huolimatta kosonen sai toimia ainakin seuraavana vuonna lähetyspuhujana.
Viipuriin muodostui Kososen ympärille puolue. Kososlaisuuteen kuului jyrkkä toiminnan puitteiden rajaus. Krittiikkiä aiheutti Seuratilojen yhteinen hallinnointi uudestiheränneitten kanssa ja luterilaisen kirkon papit. Tätä taustaa vasten on todennäköistä, ettei häntä valittu yhteisen yhdistyksen johtokuntaan, vaikka hän oli Viipurin keskeisin vanhoillisten saarnaaja.
Kun uudestaheräyksestä vanhoillisiin 1932 liittyi pappi Kustavi Lounasheimo niin jo syntynyt erimielisyystilanne muuttui jopa hajaannuksen asti, joskin hajaannus ei ollut lopullinen. Kososen vastapuolelle tuli Lounasheimo. Riitoja siten on kuvattu myös henkilöristiriidoksi. Henkilöriidan syyt voivat olla Kososen kritiikin ilmentymä: Kustavi Lounasheimon pappis ja uudestiheräys tausta.
Yhteisiin seuroihin ei juurikaan kokoonnuttu vaan
1930-luvun puolessa välissä Lounasheimon puolella olevat kokoontui rauhanyhdistyksellä ja Kososen kannattajat Kososen kodissa. SRKn lähetystoimen johtoonkin kuulunut saarnaaja Rieti Honkavuori muutti 1935 töihin Viipurin ja alkoi toimia ryhmien sovittelijana.
Asiaa hoidettiin pitämällä kokouksia jossa Kosonen oli kerrankin suuttunut, marssinut ovelle, tokaissut "Haistoote työ paska". Kosonen sairastui ennen kuolemaansa ja riitakummpanien kanssa riidat sovittiin sairasvuoteen äärellä. Kosonen kuoli 27.10.1937. Sovinnosta huolimatta kososlaisuutena tunnettu liikehdintä jäi elämään Kososen kuoleman jälkeen.
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
Kicki
LähetäLähetetty: Lau Elo 13, 2005 10:56 pm
Kun lukee vääristä hengistä, niin rukous nousee omasta puolesta, että ei vaan itse joutuis sellaiseen mukaan. Ja jos sellaiseen syntiin joutuiskin, että Jumala antaisi synnistä tunnon ja löytäis takasin ja sais palaamisen armon.
Sielunvihollinen ei ole jouten näissäkään asioissa...
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
emka
LähetäLähetetty: Lau Elo 13, 2005 11:16 pm Viestin aihe: Sielunvihollisella
Sielunvihollisella on kova kiire nykyään,ja sen huomaa joka puolella. Rukous on, että varjeltuisi tässä Jumalan valtakunnassa,. Jos jostain voi sielunvihollista kiittää, niin ahkeruudesta. Mutta säilyttäkäämme usko hyvässä omassatunnossa,silloin ei tule "vahinkoa"Taivaanisä meitä siihen auttakoon!
_________________
Ne jotka valaisevat toisten elämän,valaisevat omansakin.
J:M:Barrie
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
Kicki
LähetäLähetetty: Lau Elo 13, 2005 11:18 pm Viestin aihe: Re: Kososlaisuus
vl2003 kirjoitti:
Hynde kirjoitti:
Lopuksi koottuja kososlaisuuden ilmenemisen eri muotoja.
-Seurakunnan sisälle muodustuneet sisäpiirit vaikeuttivat toiminnan raittiutta.
-Niissä vaikutti keskinäinen rakkaus mutta jumalan valtakunnan yhteinen rakkaus puuttui.
-Tyytymättömyyttä yhteisiin päätöksiin
-Ulkoisen hurskauden korostus mm pukeutumisessa
-Profetoimisen halukkuus.
-Lankeamattomuus, ymmärsivät: lankeaminen kristuskalliolle
-Omien syntien luvallisuutta ja toisten tuomitsemista
-Muistuttaa myös amerikan pollarilaisuutta, joillakin kososlaisilla oli pollarilaisia vaikutuksia
-Yhteiskunnan arvostelu
-Kansankirkon arvostelu
-Kaikkea arvosteleva, johtokuntia, toimintoja
-Toisten elämän seuraaminen, mm. kirkossa käynnin tarkkailua
-Kirjaimellinen fundamnetalistinen raamatun tulkinta
-Kiivailu 1938 raamatun käytöstä
-Oikean hengen omaavat vain pienen sisäpiirin kuuluvat
-Jyrkkä totuus, jyrkät kannanotot
-Kulmikkaat puheet
-Hurmoskokemukset
-Vieraita tapoja kuten rinkilaulussa siionionlauluja
-Synnin luvalllisuus, lihallisuutta omassa keskuudessa ja salassa
-Eritysesti tartuttiin pappislinjaan eronneidenopillisiin harhoihin
-Lakihenkisten kososlaisten kokemusiin perustuvat puheet kärjistivät papiston ja maallikoiden suhteita pappishajannuksen yhteydessä ja vaikutti merkittävästi tapahtumien kulkuun.
-Ilman SRK:n tietämättä 1946 pidetty Porin kokous. Julkilauselamassa kaikkien pikkuesikoisuuden ja vanhoillisten sovintoneuvottelujen jyrkkä torjuminen. On tulkittu kososlaisuuden ilmenemismuodoksi.
-Kososlaisista ja joistain lakihenkisistä johtui että suhde opetustelevisioon kiristyi ohi yhteisten päätösten.
-Rippiä ilman tarkoitusta jättää syntiä
-Eivät lukeneet paljoa päivämiestä
-Julkaisujen kriittinen arvostelu
Ylläoleva lista on sikäli mielenkiintoinen, että melkeinpä kaikkia noita voi väittää esiintyvän esimerkiksi suomi24-palstalla
Niinpä,,, siellä on kaikkea mahdollista. Kunhan tämä palsta säästyis sellaiselta...
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
emka
LähetäLähetetty: Sun Elo 14, 2005 12:29 am Viestin aihe: Älä
Älä muuta sano Exclamation Sitä toivomme,ja rukoilemme. Hyvää yötä Very Happy
_________________
Ne jotka valaisevat toisten elämän,valaisevat omansakin.
J:M:Barrie
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
Pottu
LähetäLähetetty: Maa Elo 15, 2005 10:16 pm
Mitä muuten tuo rinkilaulu tarkoittaa??
_________________
Smile
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
Hynde
LähetäLähetetty: Lau Elo 20, 2005 12:15 am
Pottu kirjoitti:
Mitä muuten tuo rinkilaulu tarkoittaa??
koillismaan nuoret lauloivat vieraalla tavalla siioninlauluja ringissä toisistaan kiinni pitäen. Näin tapahtui aikoinaan oulun isojen seurojen väliajalla.
Siinä sattui sellaisia liikutuksia joiden pohja on tunnepitoinen hurmos eikä uskosta tuleva liikutus. Taustalla on ilmeisesti 1800-luvulla koillismaalla esiintynyt ns. kylmähyppy jossa liikutuksesta tuli itsetarkoitus, kokemus johon pyrittiin. Lihalliset liikutukset ovat vaarallisia koska ne johtaa hurmahenkisyyteen.
Paavo Rintalan romaanissa rikas ja köyhä esiintyy sellaisen kuvaus. En itse jaksa lukea sitä kirjaa enkä löytäny kohtaa kun plarasin kirjan läpi.
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
vl2003
LähetäLähetetty: Sun Elo 21, 2005 8:49 pm Viestin aihe: rinkilaulu
Ilmeisesti sitä esiintyi mm joissakin suviseuroissa? Tällaisia laulurinkejä jouduttiin ilmeisesti aivan hajottamaan muiden ihmisten toimesta.
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
Pottu
LähetäLähetetty: Tor Syy 08, 2005 6:34 pm
Luin sen Rintalan kirjan. Rinkilaulusta en löytäny mitään kuvausta, mutta oli siinä kerrottu seuroista Oulussa ja liikutuksista.
_________________
Smile
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
Hynde
LähetäLähetetty: Sun Syy 18, 2005 10:15 pm
Oulun RYn historian viitteissä luki että siinä Rintalan kirjassa on kuvattu rinkilaulua.
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
Baptisti
LähetäLähetetty: Maa Syy 19, 2005 9:42 am
Ihan mielenkiintoinen selvitys kososlaisuudesta. Vaikutti aika rehdille ja puolueettomalle selvitykselle. Tosin ihmetytti vähän se arviointi synnin luvallisuudesta kun Kannisto erotettiin puhujan tehtävästä kepeän elämän takia.
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
Pottu
LähetäLähetetty: Maa Syy 19, 2005 10:48 am
Hynde kirjoitti:
Oulun RYn historian viitteissä luki että siinä Rintalan kirjassa on kuvattu rinkilaulua.
No höhhöh! Luin vissii silmät kii. No myönnettäköön, että luin vähän harppoen. (Kirja ei innostanu niin paljon) Yritin kyllä lukea kaikki seurakuvaukset, mutta ehkä joku jäi huomaamatta.
_________________
Smile
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
Taavetti
LähetäLähetetty: Lau Jou 10, 2005 8:32 am
Baptisti kirjoitti:
Ihan mielenkiintoinen selvitys kososlaisuudesta. Vaikutti aika rehdille ja puolueettomalle selvitykselle. Tosin ihmetytti vähän se arviointi synnin luvallisuudesta kun Kannisto erotettiin puhujan tehtävästä kepeän elämän takia.
Niinpä!! Synnin luvallisuutta on sanottu kepeäksi elämäksi, elämäksi syntien alla, oppia ettei synnissä eläminen kadota. On aivan eri asia elää synnissä ja suosia sitä, se ei ole Raamatun mukaista. Toinen asia on uskovaiselle joutua syntiin sielun vihollisen petosten kautta, ja panna syntiä pois. upottaa sitä armon mereen, pyytää, saada ja uskoa anteeksi.
Se vihollinen aina kiertää meitä, etsien heikkoa kohtaa, josta pettää ja saada lankeamaan. Elävä usko opettaa matkan vikoja pesemään pois, viemään niitä Jeesuksen veren alle. Sen jälkeen niitä ei ole, niitä ei ole lupa muistella. Toki haluamme korjata synnin aiheuttamaa pahennusta uskovaisten, mutta myös ulkopuolistenkin edessä. Sillä tavalla haluamme pitää esillä hyvää menoa kaikkien ihmisten edessä. Siihen ei kukaan pysty omilla voimillaan, mutta Jumalan armon voima riittää siihenkin, se myös antaa voimaa Jumalan voimasta heikkovoimaiselle kilvoittelijalle.
_________________
Toivossa on hyvä elää- Elämässä on hyvä toivoa!
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
Taavetti
LähetäLähetetty: Tor Jou 29, 2005 5:45 pm
tästäkin utelo voisi lukea. tätäkin keskustelua voidaan vielä jatkaa, jos haluat.
_________________
Toivossa on hyvä elää- Elämässä on hyvä toivoa!
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.