Kysymys parista sanonnasta

Muistoja menneiltä ajoilta sekä
Vanhoja säilyttämisen arvoisiksi harkittuja keskusteluja foorumillamme.

Kysymys parista sanonnasta

ViestiKirjoittaja nuusku » 21 Marras 2006, 19:45

Olen monesti miettinyt, joten päätin kysyä, että mitä tarkoittaa sanonta "Jeesuksen veren korjaajana" ? Ymmärtäisin jos viimeinen sana olisi "korjaamana", mutta tuota en ole oikein ymmärtänyt. Jospa joku jaksaisi selittää sen?

Toinen melko epäselvä sana minulle on "aljettu", olen päätellyt että se tarkoittaisi "alkanut" tai "alkuun päässyt", lieneekö jotain semmoista?
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja Weha » 21 Marras 2006, 19:53

Niin oon minäkin tuuminut tuota sanontaa. Voisiko se sitten yksinkertaisesti tarkoittaa sitä, että on halu olla Jeesuksen veren korjaajana, eli omistaa itselle sen. Kieliasu lienee vanhaa?
Weha
 

ViestiKirjoittaja Taavetti » 21 Marras 2006, 20:06

Korjaaminen sanana viittaa vanhaan elonkorjuun käytäntöön, samoin Isrelin kansa korpivaelluksen aikaiseen mannan keräämiseen. Maassa kasvanutta tai muuten maassa olevaa ruokaa kerätään eli korjataan, siinä se lyhyesti. Jeesusken veren korjaaja pyytää ja omistaa anteeksiantmuksenlohduttavaa sanomaa ja sillä tavalla korjaa, eli kerää päivän annoksen sielun ravintoa itselleen.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Nepheg » 21 Marras 2006, 22:08

Taavetin lailla olen asian itsekin ymmärtämässä antamassasi kohdassa.

Mark: 6:41. Ja kuin hän otti ne viisi leipää ja kaksi kalaa, katsoi hän taivaaseen, kiitti ja mursi leivät, ja antoi opetuslapsillensa pantaa niiden eteen: ja ne kaksi kalaa jakoi hän kaikille.
42. Ja he söivät kaikki ja ravittiin.
43. Ja he korjasivat kaksitoistakymmentä täysinäistä koria muruja, ja myös kaloista.
44. Ja niitä, kuin söivät, oli lähes viisituhatta miestä.

Sana korjata saattoi tarkoittaa keräämisen lisäksi esim. hoitamista, oikaisemista tms. riippuen asianyhteydestä.

Kuten Anonyymikin varmaan tarkoitti, korjaamme (uskomalla) saarnassa sitä Jeesuksen priiskoitusverta omien syntiemme pesemiseksi pois.
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

Re: Kysymys parista sanonnasta

ViestiKirjoittaja uuja » 21 Marras 2006, 23:45

Toinen melko epäselvä sana minulle on "aljettu", olen päätellyt että se tarkoittaisi "alkanut" tai "alkuun päässyt", lieneekö jotain semmoista?[/quote]

aljettu = aloitettu
Avatar
uuja
tutustunut
 
Viestit: 40
Liittynyt: 05 Loka 2006, 00:26

ViestiKirjoittaja Taavetti » 21 Marras 2006, 23:51

Aljettu on vanha muoto aletusta, siis aloitetusta, tässä taapauksessa uskosta, mutta käsitteenä muustakin aloitetusta.

Näin netipalstalla voisi sanoa vaikkapa: Älä jätä kesken aloittamaasi viestin kirjoitusta, vanhassa muodossa aljettua kirjoitusta, tasi jotakin muuta vastaavaa.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja uuja » 21 Marras 2006, 23:54

Näin netipalstalla voisi sanoa vaikkapa: Älä jätä kesken aloittamaasi viestin kirjoitusta, vanhassa muodossa aljettua kirjoitusta, tasi jotakin muuta vastaavaa.[/quote]

tahi minä suuresti käyn hänen tekstiänsä nauttimaan.. :-)
Avatar
uuja
tutustunut
 
Viestit: 40
Liittynyt: 05 Loka 2006, 00:26

ViestiKirjoittaja nuusku » 22 Marras 2006, 00:37

Näinhän tämä onkin! Enpä älynnyt aluksi ajatella tuon verbin kaksoismerkitystä, vaan mietin ainoastaan, että korjaaminenhan on sitä, kun jokin rikkinäinen korjataan ehjäksi. Enkä hoksannut, että sehän tarkoittaa myös tuota keräämistä.

Näin siis sitä sielun ruokaa ja Jeesuksen verta saa korjata sen verran kuin kunakin päivänä kuluttaakin. Minusta tuntuu, että lihallinen ihmiseni mielellään korjaisi sitä varastoonkin, mutta se ei ole mahdollista. Sehän on kuitenkin maailman turvallisinta ravintoa, sillä se ei varmastikaan lopu kesken, vaan sitä riittää jokaiselle elämän päivälle juuri sen verran kuin henkilö kuluttaa. Jumala siinä varjelkoon, että saisi säilyä halukkaana taivaallisen ravinnon korjaajana, eikä enää halajaisi takaisin sinne Egyptin lihapatojen äärelle.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

....

ViestiKirjoittaja mutsi » 22 Marras 2006, 00:55

Jännä sana tuokin, että toivon että KOSTUN kunniaan, kostun perille.
Avatar
mutsi
Valvoja
 
Viestit: 303
Liittynyt: 23 Huhti 2005, 22:38
Paikkakunta: Hailuoto

Re: ....

ViestiKirjoittaja Taavetti » 22 Marras 2006, 01:14

mutsi kirjoitti:Jännä sana tuokin, että toivon että KOSTUN kunniaan, kostun perille.


Siinäkin on vanha sanonta, kostaminen vanhemmassa merkityksessä tarkoittaa maksamista. Esimerkiksi vanhoissa teksteissä kun kiitetään lähimmäist ähänen palveluksestaan, voi kittäjä sanoa: Kost Jumal tai Jumal kostakoon.

Meidän kielessämme sana kaiketi tunnetaan paremmin rankaisemisena. On tapahtunut vähittäinen sanan merkityksen muutos.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Nepheg » 22 Marras 2006, 17:26

Ainakin täällä päin suomea sanotaan "ei siitä paljoa kostu" eli tarkoitus vastaa samaa kuin " ei siitä paljoa hyödy".
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja JIA » 22 Marras 2006, 20:12

Ohi aiheen, mutta en malta olla sanomatta: Karjalassa päin on naisen päähinettä sanottu kostoksi. En muista oliko kosto nyt naidun vai naimattoman naisen päähine. Mikähän senkin sanan takana lienee?
JIA
 

ViestiKirjoittaja Taavetti » 15 Joulu 2009, 23:46

Vieläkin nämä vanhat sanonnat saattavat joitakin kiinnostaa.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä


Paluu Arkistofoorumi



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron