Raamatussa esiintyviä paikan nimiä

Muistoja menneiltä ajoilta sekä
Vanhoja säilyttämisen arvoisiksi harkittuja keskusteluja foorumillamme.

Raamatussa esiintyviä paikan nimiä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 02 Heinä 2008, 08:18

Aikanaan siivouksessa poistuneen keskustelun aiheesta, onnistuin tallentamaan Googlen sivulta. Vaikka keskustelussa ehdittiin käsitellä vain yhden paikan nimen merkitys, kannattaa sekin mielestäni tuoda tänne, ja jatkaa keskustelua mahdollisilla muilla raamatullisista paikkojen nimistä, en ole varma, onko tämä oikea paikka tällem mutta jos parempi paikka löytyy, siirretään sitten sinne.
Tässä tämä vanha keskustelu:
-------------------------------------------

JIA
Liittynyt: 17 Elo 2005
Viestejä: 161
Paikkakunta: Oulunseutu

LähetäLähetetty: Tor Huh 13, 2006 1:28 pm Viestin aihe: Paikan nimiä ja muita aiheita Raamatusta Vastaa lainaamalla viestiä
Ajattelin että voisi olla tarpeen joku ketju kysymyksille, jotka liittyvät Raamatun paikkoihin tai henkilöihin. Aina kun joku tietää ja kertoo, se samalla lisää kaikkien Raamatuntuntemusta.

Itse olen monta viikkoa pohtinut, mikä paikka ja mihin tapahtumaan liittyy Siionin laulussa 115 toisen säkeistön alussa mainittu Belial? En saa millään mieleeni, olisiko sitä jossakin kohti Raamatussa mainittu.

Laulussa puhutaan Belialin aalloista ja tulee tuntuma, että se on jotakin suurta ja mahtavaa, meri? tulva?
----------------------------------------------------------------
emka
Liittynyt: 25 Tam 2005
Viestejä: 510
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

LähetäLähetetty: Tor Huh 13, 2006 2:32 pm Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä
Katsoin nettiRaamatusta sanahaulla belial, eikä tärpännyt, jospa joku osaisi kertoa, mitä se sana tarkoittaa?
_________________
Ne jotka valaisevat toisten elämän,valaisevat omansakin.
J:M:Barrie
-----------------------------------------------------------
Taavetti
Liittynyt: 09 Huh 2005
Viestejä: 1409
Paikkakunta: Suomenselkä

Lähetetty: Tor Huh 13, 2006 3:56 pm
Google-haulla, Bel, löytyi kymmeniä sivuja. Raamattuhaku antoi sanalla bel kaksi kohtaa, toinen Jesajan , toinen Jeremian kirjaan. Babeliin viitattiin siinä jakeessa, jonka katsoin. Olisiko se Bel ollut kaupunki niillä alueilla. Sen beliel sanan loppu, el tarkoittaa ainakin jumalaa. Jeesushan huusi ristillä: Eli, Eli, lama sabaktani, en muista tarkkaan viimeisen sanan kirjoitusasua. Suomeksi siis: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit.

Sama el pääte on monissa raamatun aikaisissa nimissä, esimerkiksi: Israel. Samuel, Gabriel, Gamaliel. Samoin paikan nimessä Betel, siis paikka jossa Jakob nukkui pakomatkallaan kivi päänsä alla. Siinä hän näki unessa tikapuut taivaaseen ja enkelit niillä. Aamulla hän nimitti sen Beteliksi, sanoen: Totisesti tässä on Jumalan huone ja taivaan ovi, enkä minä sitä tiennyt. Betel merkitsee siis Jumalan huonetta, jos oikein sen muistan.
_________________
Toivossa on hyvä elää- Elämässä on hyvä toivoa!
----------------------------------------------------
mutsi
Liittynyt: 23 Huh 2005
Viestejä: 98
Paikkakunta: oulu

Lähetetty: Tor Huh 13, 2006 6:54 pm
Uusin raamatunkäännös ei käytä Belial-nimitystä, ei myöskään 33/38-käännös.

Sen sijaan Bibliasta se löytyy, esim Job 34:34 ja 5Moos 13:13. Kun luette noita paikkoja, huomaatte, että on kyse epäjumalain palveluksesta. Biblian rekisterissä Belial on suomennettu sanalla "ilkiä konna".

Uudemmissa raamatunkäännöksissä on Belial-nimen kohdalla käytetty esin ilmaisua "kelvottomat miehet", "roisto".

Saatananpalvonnassa Belial on käytetty nimi. Vaikkapa heavy-metal-yhtyeen nimenä Lord Belial.

Ilmestyskirjassa Belial voidaan yhdistää Antikristukseen. Neljäs sinetti.
-------------------------------------------------------------------
mutsi
Liittynyt: 23 Huh 2005
Viestejä: 98
Paikkakunta: oulu

Lähetetty: Tor Huh 13, 2006 10:48 pm
piti olla job 34:18

------------------------------------------------
mutsi
Liittynyt: 23 Huh 2005
Viestejä: 98
Paikkakunta: oulu

Lähetetty: Per Huh 14, 2006 8:10 am

Pienenä selityksenä semmonen, etten kylläkään juuri mitään tiedä heavy-musiikista.
Laitoin Googleen hakusanaksi "belialin maa" ja "belialin aallot". Niiltä sivuilta tuli saatananpalvontakin vastaan ja tuo yhtyeen nimi, jonka aiemmassa viestissäni mainitsin.
--------------------------------------------------------
Palle
Liittynyt: 24 Hel 2006
Viestejä: 62

LähetäLähetetty: Per Huh 14, 2006 12:30 pm Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä
Minulla on käsitys, että Belial on sielunvihollinen. Luther tai Laestadius taisi puhua heistä, jotka lähtevät seuraamaan Belialia Kristuksen sijaan. Belialin aaltoja me joudumme kaikki tuntemaan, eikä niissä taida mitään mahtavaa olla..
----------------------------------------------------------------
JIA
Liittynyt: 17 Elo 2005
Viestejä: 161
Paikkakunta: Oulunseutu

Lähetetty: Maa Huh 17, 2006 9:27 am

Tästäkin näkee, että aina kannattaa kysyä kun ei itse tiedä. Olipa todella erilainen vastaus mitä kuvittelin. Olen nolona miettinyt kaikkia järviä, jokia ja meriä, mitä Raamatussa on mainittu....
--------------------------------------------------------------
Hynde
Valvoja

Liittynyt: 23 Hel 2005
Viestejä: 625
Paikkakunta: Helsinki-Vantaa ja Espoo

Lähetetty: Maa Huh 17, 2006 9:39 pm

oon kuvitellu että belialin aallot on maailman pauhaava meri.

Luulen että Beliar on sama asia.

Tarkistinpa samantien raamatusta ja

bibliassa tosiaan belial näyttää olevan KRn beliar

15 Ja mikä sovinto on Kristuksella belialin kanssa? taikka mikä osa on uskovaisella uskottoman kanssa?

15 Voivatko Kristus ja Beliar* olla yhtä mieltä? Mikä voi liittää uskovan sellaiseen, joka ei usko?

Kirkkoraamatun selitys
[Beliar, joka on johdettu hyödyttömyyttä, mitättömyyttä tarkoittavasta heprean sanasta belija'al, on tässä Jumalan vastustajan nimitys.] [1. Kun. 18:21; 1. Kor. 10:20,21]
--------------------------------------------------------------------
Taavetti
Liittynyt: 09 Huh 2005
Viestejä: 1409
Paikkakunta: Suomenselkä

Lähetetty: Tii Huh 18, 2006 12:07 am Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä
Sitä epäjumala ilmaisua etsin jo aiemmin, kun hain vastausta ilmaisuun, joka on alkuaan kahden sanan yhdistelmä. Joskus nuorempana olen lukenut sellaisestakin, kuin Baabelin Belistä. En sitä Apokryfikirjoista löytänyt, vaikka sieltä etsin. Baabelin lohikäärmeestä on kappaleet, liittyikö siellä Bel jotenkin samaan, ehkä.
Tältä pohjalta lie vanha Raamatun suomentaja löytänyt sielunvihollisen nimeksi virolaisen jumalan nimen, onhan niillä saman kaltainen alku. Se virolainen nimi lie tutumpi ainakin Turun seudulla, kuin vanhat israelilaiset ja sen seudun epäjumalat.
_________________
Toivossa on hyvä elää- Elämässä on hyvä toivoa!
----------------------------------------------------------------------
Taavetti
Liittynyt: 09 Huh 2005
Viestejä: 1409
Paikkakunta: Suomenselkä
Lähetetty: Tii Huh 18, 2006 8:04 am

Jäi eilen illalla auki raamattu siitä kohdasta, josta yritin etsiä lukua Babelin Belistä. Silmäilin tekstiä ja siinähän luki Belin nimi useasti. Käänsin lehden taakse päin, siinä se etsimäni luku seisoi selvin kirjaimin. Löytyy keskikoko Biblian sivulta 1321, ainakin minun raamatustani. Sen edellä on Historia Susannasta ja Danielista, Belin jälkeen seuraa luku Babelin lohikäärmeestä ja Asarian rukous. Kannattaa lukea, jotakin niistäkin oppii.

Mutta itse asiaa, Belialia se ei miksikään muuta. Belial on yksi epäjumala, usein Jumalan vastustajaksi mainittu. Silmiin pistävää on kuitenkin, että sellaisilla nimillä nimettiin paikkoja. Sama ilmiö nähdään tosin myös Suomessa, vaikka kristinuskoon liittyviä nimiä on vähemmän. On niitä kuitenkin, Ehkä vanha pakanuuden aikainen nimiperintö on jättänyt vähän tilaa kristiliselle nimeämiselle. Belialkaan ei liity elävään uskoon muuten, kuin Jumalan vastustajana, kilpailijana.
_________________
Toivossa on hyvä elää- Elämässä on hyvä toivoa!
-------------------------------------------------------------------
ELIHU
Liittynyt: 12 Huh 2005
Viestejä: 93

Lähetetty: Tii Huh 18, 2006 10:46 am Viestin aihe: Re: Paikan nimiä ja muita aiheita Raamatusta
JIA kirjoitti:
[quote]"Ajattelin että voisi olla tarpeen joku ketju kysymyksille, jotka liittyvät Raamatun paikkoihin tai henkilöihin. Aina kun joku tietää ja kertoo, se samalla lisää kaikkien Raamatuntuntemusta.

Itse olen monta viikkoa pohtinut, mikä paikka ja mihin tapahtumaan liittyy Siionin laulussa 115 toisen säkeistön alussa mainittu Belial? En saa millään mieleeni, olisiko sitä jossakin kohti Raamatussa mainittu.

Laulussa puhutaan Belialin aalloista ja tulee tuntuma, että se on jotakin suurta ja mahtavaa, meri? tulva?"[/quote]



" Belial (hebr. kelvottomuus, pahuus ja jumalattomuus)
RM: ssa puhutaan B: n pojasta, 1sam. 25:17 ja B :n tyttärestä 1sam.16 , B: lin lapsista Tuom. 19;22 .
Toisinaan sillä tark. kuolemaa ja turmiota; niinpä puhutaan B :n puroista(eli turmion virroista) ,Ps. 18:5
Myöhemmin tuli sana (useimmiten Beliar- muotoisena merkitsemään pahaa henkiiolentoa, jota tavallisesti tarkoit. saatanalla ja perkeleellä.
Tässä merkityksessä sanaa käyttää Paavali 2kor. 6:15
Uudessa (1938- käännöksessä) Vanhan testament. suomennoksessa esiintyy hebr. Belial vain käännöksenä. "
Aapeli Saarisalo: Raamatun sanakirja
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Paluu Arkistofoorumi



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron