Siionin vuoren tykönä

Muistoja menneiltä ajoilta sekä
Vanhoja säilyttämisen arvoisiksi harkittuja keskusteluja foorumillamme.

Siionin vuoren tykönä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 07 Marras 2006, 19:16

hetetty: Tii Syy 27, 2005 10:11 pm Viestin aihe: Siionin vuoren tykönä
Tämä on mielenkiintoinen kohta. Se kertoo monta kohtaa mitä sisältyy armosta uskomiseen siionissa. Onko joku kuullut seuroissa tai uskovaisten kirjoituksissa tätä selitettävän?

Hepr 12

22 Vaan te olette käyneet Zionin vuoren tykö, ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin, ja monen tuhannen enkelitten joukon tykö,
23 Yhteisen kokouksen ja esikoisten seurakunnan tykö, jotka taivaissa kirjoitetut ovat, ja Jumalan, kaikkein tuomarin tykö ja täydellisten vanhurskasten henkein tykö,
24 Ja uuden Testamentin välimiehen Jesuksen tykö, ja priiskotusveren tykö, joka parempia puhuu kuin Abelin (veri).

uusi [ja siellä on uuden liiton välimies Jeesus ja vihmontaveri, joka huutaa, mutta ei kostoa niin kuin Abelin veri.]

25 Katsokaat, ettette häntä kiellä pois, joka puhuu; sillä jos ei ne paeta saaneet, jotka kielsivät sen, joka maan päällä käskyn antoi, paljoa vähemmin me, jos me sitä pyydämme karttaa, joka taivaasta puhuu,
26 Jonka ääni silloin maata järisti; mutta nyt hän lupaa ja sanoo: vielä minä nytkin kerran tahdon järistää, en ainoastansa maata, mutta myös taivasta.
27 Mutta kuin hän sanoo: vielä kerran, tahtoo hän osoittaa, että järiseväiset pitää muutettaman niinkuin ne, jotka rakennetut ovat, että järisemättömät pysyisivät.
28 Sentähden saamme me sen valtakunnan, joka ei järistä taida, meillä on armo, jonka kautta me Jumalaa palvelemme, hänen mielensä nouteeksi, siveydellä ja pelvolla
29 Sillä meidän Jumalamme on kuluttavainen tuli.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hannu Wegelius
.....................................................................................................
Niin, tuo on yksi lohduttava lempikohtani, johon olemme uskon kautta käyneet...
Takaisin alkuun

Hynde
Valvoja


Liittynyt: 23 Hel 2005
Viestejä: 588
Paikkakunta: Helsinki-Vantaa ja Espoo
.....................................................................................................
Joskus sitä jää miettii jotain kohtaa niin on mukava ja mielenkiintoista seuroissa kuunnella.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Tämä kohta on yksi, ehkä tärkeinkin silloin, kun oli valallla kiista Esikoisiksi nimetyn haarautuman kanssa. Tähän kohtaan vedoten jellivaaran puhujat väittivät, että siihen astinen esikoinen, Juhani Raattamaa oli siirtänyt seurakunnan johtamisen ja esikoisuuden Jellivaaran saarnaajille. Itäläiset eli vanhoilliset taas tulkitsivat samassa hoitokokouksessa J.Raattamaan lausumat sanat sitomiseksi.

Jellivaaralaiset sitten opettivat, raamatunkohtaan vedoten, että apostoli kehottaa tulemaan esikoisten seurakuntaan. Vanhoilliset eivät mitään esikoisten seurakuntaa tunnustaneet, vaan opettivat että Herra Jeesus on meidän ainoa esikoisemme, joka on meidän edellämme noussut kunnian taivaaseen meitä odottamaan.

Nyt en muista varmaksi lähdettä, josta olen tämän lukenut, mutta ainakin Heikki Jussilan, Kutsujan armo, ja myös Aulis Zidbeckin kirja Juhani Raattamaasta ovat toden näköisiä lähteitä, varsinkin se jälkimmäisenä mainittu.

Olisi mielenkiintoista tietää myös, tarkoittiko Seppo Lohi juuri tätä tapahtumaa, kun hän kertoi lestadiolaisten hajaannuksiin vaikuttaneen joidenkin väärinkäsitystenkin.

Omana kommenttina kuitenkin mainitsen, väärinkäsitys tai ei, Jumalan sallimatta niitäkään ei ole tapahtunut. Vaikka ne eivät ole Jumalan tahto, niitä tulee, kun Jumala ottaa varjelevan kätensä pois ja sallii eksymisen. Kun aikanaan kysellen yritin löytää vanhoista kirjoituksista eroa esikoisten ja vanhoillisten opetuksen välillä, ainoa vanhoillisten puolelta esitetty oli tämä: Herraa Jeesusta kirkastetaan meidän ainoana esikoisenamme.

Olin oppinut siihen astisessa elämässäni lähinnä paikallisten esikoisten kautta kerrotun, kun he eivät käyttäneet verhoja, eivät kravattia, ja niistä moittivat vanhoillisia. Itse en esikoisten kanssa paljon keskustellut, mutta vähän kuitenkin.
_________________
Toivossa on hyvä elää- Elämässä on hyvä toivoa!
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Siionin vuoren tykönä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 02 Heinä 2008, 08:58

Tämä levyketallenne saattaa olla jossakin foorumilla ennestään, mutta koska en löytänyt millään otsikon hakusanalla, laitan tähän ennen levykkeeltä poistamista. Jos joskus löytyyy muualta foorumiltamme, voidaan toinen poistaa.
--------------------------------------------------------

Hynde
Valvoja
Liittynyt: 23 Hel 2005
Viestejä: 588
Paikkakunta: Helsinki-Vantaa ja Espoo

Lähetetty: Tii Syy 27, 2005 10:11 pm Viestin aihe: Siionin vuoren tykönä

Tämä on mielenkiintoinen kohta. Se kertoo monta kohtaa mitä sisältyy armosta uskomiseen siionissa. Onko joku kuullut seuroissa tai uskovaisten kirjoituksissa tätä selitettävän?

Hepr 12

22 Vaan te olette käyneet Zionin vuoren tykö, ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin, ja monen tuhannen enkelitten joukon tykö,
23 Yhteisen kokouksen ja esikoisten seurakunnan tykö, jotka taivaissa kirjoitetut ovat, ja Jumalan, kaikkein tuomarin tykö ja täydellisten vanhurskasten henkein tykö,
24 Ja uuden Testamentin välimiehen Jesuksen tykö, ja priiskotusveren tykö, joka parempia puhuu kuin Abelin (veri).

uusi [ja siellä on uuden liiton välimies Jeesus ja vihmontaveri, joka huutaa, mutta ei kostoa niin kuin Abelin veri.]

25 Katsokaat, ettette häntä kiellä pois, joka puhuu; sillä jos ei ne paeta saaneet, jotka kielsivät sen, joka maan päällä käskyn antoi, paljoa vähemmin me, jos me sitä pyydämme karttaa, joka taivaasta puhuu,
26 Jonka ääni silloin maata järisti; mutta nyt hän lupaa ja sanoo: vielä minä nytkin kerran tahdon järistää, en ainoastansa maata, mutta myös taivasta.
27 Mutta kuin hän sanoo: vielä kerran, tahtoo hän osoittaa, että järiseväiset pitää muutettaman niinkuin ne, jotka rakennetut ovat, että järisemättömät pysyisivät.
28 Sentähden saamme me sen valtakunnan, joka ei järistä taida, meillä on armo, jonka kautta me Jumalaa palvelemme, hänen mielensä nouteeksi, siveydellä ja pelvolla
29 Sillä meidän Jumalamme on kuluttavainen tuli.
----------------------------------------------
Hannu Wegelius
Vieras
Lähetetty: Tii Syy 27, 2005 10:18 pm Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä
Niin, tuo on yksi lohduttava lempikohtani, johon olemme uskon kautta käyneet...
----------------------------------------------------------------------

Hynde
Valvoja
Liittynyt: 23 Hel 2005
Viestejä: 588
Paikkakunta: Helsinki-Vantaa ja Espoo

Lähetetty: Lau Jou 17, 2005 12:08 am

Ajattelin nostaa tämän ylös. Kesti siis pari kuukautta kun oli puhe tästä. Myöskin Vaasassa kuulin olleen, jonka kuuntelin nauhoitettuna.

Joskus sitä jää miettii jotain kohtaa niin on mukava ja mielenkiintoista seuroissa kuunnella.
Silloin tuntee vähästäkin raamatun lukemisesta olevan paljon hyötyä.
--------------------------------------------------------
Taavetti
Liittynyt: 09 Huh 2005
Viestejä: 1358
Paikkakunta: Suomenselkä

Lähetetty: Lau Jou 17, 2005 1:32 am
Laitanpa minäkin merkkini tähän, että löydän joskus omien viestieni kautta nopeammin ja varmemmin. Vuosia sitten olen tämän selitystä kuullut, en enää tarkkaan muista, enkä nyt väsyneenä jaksa kirjoittaakaan. Shocked
_________________
Toivossa on hyvä elää- Elämässä on hyvä toivoa!
------------------------------------------------------------
Taavetti
Liittynyt: 09 Huh 2005
Viestejä: 1358
Paikkakunta: Suomenselkä

Lähetetty: Lau Hel 25, 2006 12:41 am Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä
Tämä kohta on yksi, ehkä tärkeinkin silloin, kun oli vallalla kiista esikoisiksi nimetyn haarautuman kanssa. Tähän kohtaan vedoten Jellivaaran puhujat väittivät, että siihen astinen esikoinen, Juhani Raattamaa oli siirtänyt seurakunnan johtamisen ja esikoisuuden Jellivaaran saarnaajille. Itäläiset eli vanhoilliset taas tulkitsivat samassa hoitokokouksessa J. Raattamaan lausumat sanat sitomiseksi.

Jellivaaralaiset sitten opettivat, raamatunkohtaan vedoten, että apostoli kehottaa tulemaan esikoisten seurakuntaan. Vanhoilliset eivät mitään esikoisten seurakuntaa tunnustaneet, vaan opettivat että Herra Jeesus on meidän ainoa esikoisemme, joka on meidän edellämme noussut kunnian taivaaseen meitä odottamaan.

Nyt en muista varmaksi lähdettä, josta olen tämän lukenut, mutta ainakin Heikki Jussilan, Kutsujan armo, ja myös Aulis Zidbeckin kirja Juhani Raattamaasta ovat toden näköisiä lähteitä, varsinkin se jälkimmäisenä mainittu.

Olisi mielenkiintoista tietää myös, tarkoittiko Seppo Lohi juuri tätä tapahtumaa, kun hän kertoi lestadiolaisten hajaannuksiin vaikuttaneen joidenkin väärinkäsitystenkin.

Omana kommenttina kuitenkin mainitsen, väärinkäsitys tai ei, Jumalan sallimatta niitäkään ei ole tapahtunut. Vaikka ne eivät ole Jumalan tahto, niitä tulee, kun Jumala ottaa varjelevan kätensä pois ja sallii eksymisen. Kun aikanaan kysellen yritin löytää vanhoista kirjoituksista eroa esikoisten ja vanhoillisten opetuksen välillä, ainoa vanhoillisten puolelta esitetty oli tämä: Herraa Jeesusta kirkastetaan meidän ainoana esikoisenamme.

Olin oppinut siihen astisessa elämässäni lähinnä paikallisten esikoisten kautta kerrotun, kun he eivät käyttäneet verhoja, eivät kravattia, ja niistä moittivat vanhoillisia. Itse en esikoisten kanssa paljon keskustellut, mutta vähän kuitenkin.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Siionin vuoren tykönä

ViestiKirjoittaja Jani_S » 02 Heinä 2008, 12:40

Hepr 12:

22. Vaan te olette käyneet Zionin vuoren tykö, ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin, ja monen tuhannen enkelitten joukon tykö,
23. Yhteisen kokouksen ja esikoisten seurakunnan tykö, jotka taivaissa kirjoitetut ovat, ja Jumalan, kaikkein tuomarin tykö ja täydellisten vanhurskasten henkein tykö,
24. Ja uuden Testamentin välimiehen Jesuksen tykö, ja priiskotusveren tykö, joka parempia puhuu kuin Abelin (veri).


Tässä kirjeen kohdassa tuntemattomaksi jäänyt kristitty selittää heprealaisille eli lähinnä Jerusalemissa asuville kristityille sitä Jumalan lapsen osaa, jonka he ovat saaneet uskomalla evankeliumin. Hän käyttää Jumalan valtakunnasta melko tuttujakin nimityksiä.

Yhteinen kokous ja esikoisten seurakunta tarkoittavat sitä Jumalan lasten joukkoa, joka kokoontuu yhteen pysyen apostolien selittämässä opissa ja uskossa. "Esikoiset" eivät ole tämän seurakunnan erillinen johtoryhmä, vaan esikoisia ovat kaikki armon saaneet, sillä he pääsevät nauttimaan täyttä esikoisoikeutta uskon kautta. Jeesus Kristus, Jumalan poika, isänsä ainoa luonnollinen esikoinen, antoi henkensä heidän edestään tehden heidät veljikseen ja tasaveroisiksi perintöosan saajiksi Isän luona taivaassa.

Saatuaan uskon lahjan heprealaiset kristityt voivat kaikkien Jumalan lasten tavoin käydä myös Jumalan tykö, hänen joka kaiken tuomitsee. Kun he rukouksessa kääntyivät Jumalan puoleen, hän ei kuitenkaan kuunnellut heitä tuomitsevana, kuten juutalaiset ymmärsivät ja ymmärtävät vieläkin. Jumalan lapsi voi vieläkin käydä Isänsä tykö ilman tuomion pelkoa, sillä hänen Isänsä rakastaa häntä. Jeesuksen sovituksen kautta armahdetulle on temppelin esivaate revennyt kahtia estämästä pääsyä kaiken pyhimpään; tie taivaallisen Isän luokse on myös silmin nähden auki.

Kun heprealaiset kristityt olivat uskoneet evankeliumin, oli Pyhä Henki puhdistanut heidän sydämensä. Näin he saivat nauttia täyttä vanhurskautta ja Jumalan rauhaa. Näin heillä oli myös pääsy täydellisten vanhurskasten henkien tykö, eli osallisuus niistä uskon viisauksista, joita Jumalan näkee kulloinkin hyväksi seurakunnalleen ilmoittaa.

Vaikka heprealaiset, samoin kuin kaikki muutkin evankeliumin uskojat, julistetaan tässä "esikoisiksi", Jeesuksen kanssaveljiksi, kerrotaan heidän silti käyneen hänen eteensä saamaan priiskoitusverta. Tällä kirjeen kirjoittaja todistaa, että kirjeen saajat ovat tulleet parannuksen kautta uskoon ja saaneet esikoisoikeuden Jeesuksen veren kautta. He eivät olleet väärän hengellisyyden (esikoislestadiolaisten) tavoin vain julistautuneet esikoisiksi, vaan antaneet puhdistaa tuntonsa evankeliumin saarnalla. Heilläkin oli varmasti lankeemuksia, joita he eivät jaksaneet uskoa ilman rippiä (erityistä parannusta tietystä synnistä) pois, mutta siihenkin evankeliumi antoi voiman. Ei tarvinnut lähteä omistelemaan esikoisoikeutta eikä väittelemään sen saamisperusteista, kun sai senkin aivan lahjaksi, ilman mitään omaa tekoa.

Jerusalemin ja lähialueiden Jumalan lapset turvasivat Jeesuksen sovintoveren voimaan. Abelin, ensimmäisen marttyyrin veri ei ollut heidän voimanlähteenään, kuten se on omavanhurskailla, jotka eivät tunne Jeesusta eivätkä ole saaneet maistaa hänen sovintovertaan. Vaikka Abel oli uskovainen ja hänen sielunsa kelpasi Jumalalle, hänen vuotanut verensä ei sovita kenenkään syntejä, sillä se veri vuoti vain langenneesta ihmisestä. Se ei ollut puhdas eikä pyhä veri, vaikka Abelin sielu olikin. Omavanhurskas ottaa osansa myös Abelin verestä yhä meidän päivinämme, sillä hän murhaa yhä Jumalan armolapsen; jos ei fyysisesti niin ainakin hengellisesti. Tästä verestä juopuneena (Ilm 17:6) hän jatkaa tekojaan viimeiseen tuomioon saakka.

Kaikki hajaannukset Jumalan seurakunnassa ovat synnin seurausta, myös esikoislestadiolainen eriseura. Kun kilvoitus lakkaa maailmaan mielistymisen seurauksena eikä parannuksen paikkaa löydy, on edessä ero seurakunnasta, vaikka ulkonainen meno olisi kuinka oikean näköistä tahansa. Nyt viimeisinä maailman aikoina vihollisen viettelykset ovat niin hienoja ja Jumalan valtakuntaan pesiytyneet uskonkäsitysten (opilliset) erot usein niin vaikeasti nähtävissä, että vikaan joutunut ja synnissä viihtyvä saa rukoilla tosissaan Jumalaa, ettei eksyisi aivan kokonaan, sikäli kuin hänellä on palaamisen halua. Jumalan armolapsi saa kuitenkin vielä uskoa rauhassa, sillä evankeliumin paiste on Jumalan huoneessa yhä aivan yhtä kirkas kuin ennenkin.
Jani_S
 

Re: Siionin vuoren tykönä

ViestiKirjoittaja O.M » 13 Joulu 2013, 06:25

Taavetti kirjoitti:Kun aikanaan kysellen yritin löytää vanhoista kirjoituksista eroa esikoisten ja vanhoillisten opetuksen välillä, ainoa vanhoillisten puolelta esitetty oli tämä: Herraa Jeesusta kirkastetaan meidän ainoana esikoisenamme.


Jani_S kirjoitti:
Hepr 12:

22. Vaan te olette käyneet Zionin vuoren tykö, ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin, ja monen tuhannen enkelitten joukon tykö,
23. Yhteisen kokouksen ja esikoisten seurakunnan tykö, jotka taivaissa kirjoitetut ovat, ja Jumalan, kaikkein tuomarin tykö ja täydellisten vanhurskasten henkein tykö,
24. Ja uuden Testamentin välimiehen Jesuksen tykö, ja priiskotusveren tykö, joka parempia puhuu kuin Abelin (veri).

- -
Yhteinen kokous ja esikoisten seurakunta tarkoittavat sitä Jumalan lasten joukkoa, joka kokoontuu yhteen pysyen apostolien selittämässä opissa ja uskossa. "Esikoiset" eivät ole tämän seurakunnan erillinen johtoryhmä, vaan esikoisia ovat kaikki armon saaneet, sillä he pääsevät nauttimaan täyttä esikoisoikeutta uskon kautta. Jeesus Kristus, Jumalan poika, isänsä ainoa luonnollinen esikoinen, antoi henkensä heidän edestään tehden heidät veljikseen ja tasaveroisiksi perintöosan saajiksi Isän luona taivaassa.


Tuossa on Taavetilla ja Jani_S:lla sanottuna mielestäni oleellisimmat asiat aiheesta. Ainut luonnollinen esikoinen on Jeesus ja uskon kautta jokaisella uskovalla on esikoisoikeus eli Jumalan valtakunnan perintöosa. Uskon kautta jokainen uskovainen pääsee kerran juhlaa viettävän esikoisten seurakunnan mukana taivaaseen, ei kuitenkaan isoesikoisten eriseuran, vaan todellisen Kristuksen seurakunnan mukana.

Raamattu ei puhu mitään esikoisista siinä merkityksessä, että uskovaisten keskuudessa olisi jokin erityinen "esikoisten ryhmä", jonka haltuun olisi annettu Jumalan valtakunnan salaisuudet. Ko. asia on tutkittava yksinomaan Raamatun valossa.


Taavetti on tönäissyt viestiketjua viimeksi klo 13 Joulu 2013, 06:25
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00


Paluu Arkistofoorumi



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron