Minkä synnin vuoksi ei tule rukoilla?

Muistoja menneiltä ajoilta sekä
Vanhoja säilyttämisen arvoisiksi harkittuja keskusteluja foorumillamme.

ViestiKirjoittaja O.M » 07 Heinä 2008, 09:28

Olen ajatellut Jumalan seurakuntaa vastaan taistelevista niin, että vainosihan Sauluskin seurakuntaa ja silti hänestä tuli Jumalan valittu ase, kun Jumala otti hänet tunnolta kiinni ja antoi evankeliumin kuulemisen kautta tulla valtakuntaansa.

Yksi hätkähdyttävä ero tuli kuitenkin mieleeni. Saulushan teki niin epäuskon tilassa. Lapsenuskonsa menettämisen jälkeen hän ei ollut päässyt maistamaan Jumalan armoa.

Tunteeko Raamattu esimerkkejä sellaisista ihmisistä, jotka päästyään Jumalan armosta osalliseksi jälleen lankeavat, alkavat vainota seurakuntaa, ja taas saavat taas parannuksen armon?
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja teepee » 08 Heinä 2008, 08:12

Hurjaa olisi, jos katuvalle syntiselle ei syntiä saarnattaisi anteeksi.

Raamatunkohta on kieltämättä vaikea ymmärtää, enkä itse sitä ainakaan tajua. Muistanpa erään lapsuudenystäväni, joka ahdistui tuosta lukioiässä ihan mielensä järkkymiseen asti.

Mutta itse kyllä haluan uskoa, että tuhlaajapojan palaamisen armo kuuluu kaikille uskonsa jättäneille, eikä usko ole mikään "once-in-a-lifetime - juttu". Etsikonaikansa tietysti on kullakin, mutta se on eri asia.
teepee
 

ViestiKirjoittaja Jani_S » 08 Heinä 2008, 10:04

teepee kirjoitti:Hurjaa olisi, jos katuvalle syntiselle ei syntiä saarnattaisi anteeksi.


Tällainen on turhaa voivottelua, sillä katuvalle saarnataan aina synnit anteeksi.

Raamatunkohta on kieltämättä vaikea ymmärtää, enkä itse sitä ainakaan tajua. Muistanpa erään lapsuudenystäväni, joka ahdistui tuosta lukioiässä ihan mielensä järkkymiseen asti.


Terveellinen Jumalan sana ei ahdista ketään. Se erottaa hyvän ja pahan, mutta lupaa aina kuulijansa valita hyvän. Syy ihmisen turmelukseen ja ahdistukseen ei ole Jumalassa eikä hänen sanassaan.

Mutta itse kyllä haluan uskoa, että tuhlaajapojan palaamisen armo kuuluu kaikille uskonsa jättäneille, eikä usko ole mikään "once-in-a-lifetime - juttu". Etsikonaikansa tietysti on kullakin, mutta se on eri asia.


Tuhlaajapojan vertaus olkoon rohkaisuna kaikille eksyneille, jotka kuulevat Jumalan kutsuvan äänen. Se älköön kuitenkaan harhauttako ketään luulemaan, että etsikkoaika olisi rajaton. Raamattu neuvoo olemaan paaduttamatta sydäntä, kun Jumala kutsuu. Turhaanko tämä varoitus on kirjoitettu?

Lueskelin illalla vanhoja suviseurasaarnoja (1970-luvulta) ja kiinnitin huomion siihen, miten selvästi niissä varoitellaan mm. etsikkoajan ohittamisesta. Vaikka totuuden sana ei ole niissä päällimmäisenä, vaan armo ja anteeksianto, niin silti saarnaajat muistavat varoittaa myös sydämen paaduttamisen vaarasta. Kuningas Saulin vilpistely lienee esimerkki selvimmästä päästä. Häntä ei palauttanut oikealle tielle edes profeetta Samuelin puhuttelu, vaan hän valehteli silmät päästään tällekin, pani syntinsä kansan syyksi ja mitä kaikkea hän tarinoikaan oman synnintunnon kadottua kokonaan. Näin on asia yhä; kun armolla ei ole enää sijaa sydämessä, lähtee sieltä tuota pikaa myös totuus.
Jani_S
 

ViestiKirjoittaja Ahasverus » 08 Heinä 2008, 15:44

Kylläpä oli Jani_S:llä paikoin niin dogmaattisen rankkaa yleistystä koskien Jumalan sanaa, että oikein rukoilen, että tuo on kirjoitettu huumorilla... :shock:
Ahasverus
 

ViestiKirjoittaja Nepheg » 08 Heinä 2008, 17:42

Ahasverus kirjoitti:Kylläpä oli Jani_S:llä paikoin niin dogmaattisen rankkaa yleistystä koskien Jumalan sanaa, että oikein rukoilen, että tuo on kirjoitettu huumorilla... :shock:


Oikein Jani_S kirjoittaa.
Mielestäni jopa niin ytimekkäästi että en edes ala sitä enempää avaamaankaan.

Siinäkin mielessä hänen kirjoitus osui kohdalleen, kun ateisti Ahasveruskin jo alkaa rukoilemaan. :-(
Ateistihan ei rukoile edes leikillään olemattomalle, mutta jotain positiivista on tapahtunut kun Ahasveruskin ristii kätensä. :-(
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja Ahasverus » 09 Heinä 2008, 12:14

Olen lähes tulkoon täysin eri mieltä Jani_S:n kirjoituksen kanssa.

Mutta toinen pointti: minä EN ole ateisti! A-teistithän kieltävät varmasti jonkin sellaisen olemassaolon, jonka olemassaoloa ei voi mitenkään todistaa. Eli kyseessä on kolikon kaksi eri puolta. Oma näkemykseni sen sijaan on, että Jumalan tai jumalien olemassaolon tai olemattomuuden todistaminen ei tule olemaan koskaan mahdollista, joten on parempi jättää se kunkin henkilökohtaisen uskon asiaksi. Erityisen kiinnostavia sen sijaan ovat erilaiset teologiset konseptiot: eli käsitetäänkö jumala yhdeksi jakamattomaksi substanssiksi, kaikkialla läsnäolevaksi voimaksi, ihmisjärjelle käsittämättömäksi tahoksi vai ankaraksi Isäksi...erilaisista ei-teistisistä näkemyksistä puhumattakaan. Minä en siis asetu yksioikoisesti joko-tai-akselille tämän asian suhteen.
Ahasverus
 

ViestiKirjoittaja Hynde » 09 Heinä 2008, 22:12

Ahas. Agnostikko vai?

Minusta on hassun kivaa lukea järkitieteellä selostettua henkisten keskustelujen etenemistä.
Avatar
Hynde
Ylläpitäjä
 
Viestit: 283
Liittynyt: 23 Helmi 2005, 16:20
Paikkakunta: Helsinki-Vantaa ja Espoo

ViestiKirjoittaja Ahasverus » 09 Heinä 2008, 22:44

Ehkä filosofisesti lähinnä sitä, jos on pakko kuulua johonkin kategoriaan.
Ahasverus
 

ViestiKirjoittaja luther76 » 27 Heinä 2008, 22:18

Kappale Johanneksen ensimmäsen kirjeen selityksestä 1902 SLEY 1532
1. Joh. 5:16

Lutherin selitys tähänkin raamatun jakeeseen...

http://www.angelfire.com/poetry/luther/joh.html
luther76
 

Edellinen

Paluu Arkistofoorumi



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron