Kumpaa tulee ennemmin totella...

Muistoja menneiltä ajoilta sekä
Vanhoja säilyttämisen arvoisiksi harkittuja keskusteluja foorumillamme.

Vastaukseni

ViestiKirjoittaja nuusku » 15 Touko 2006, 01:15

Mielenkiintoinen gallup. Arvelen, että oma Raamatun tuntemukseni on niin kehnoa, että on turvallisempaa totella seurakuntaa kuin yrittää itse löytää Raamatusta kaikki vastaukset. Se on kuitenkin salattu Jumalan sana, jota Pyhä Henki on avannut seurakunnalle ja seurakunnan paimenille, enemmän kuin minulle. Joskus Raamattua lukiessa herää jopa enemmän kysymyksiä kuin vastauksia, kun nuo kirjoitukset pitäisi tuntea kokonaisuutena ja laaja-alaisesti. Joten vastaukseni galluppiin on, että heikkona uskovaisena ennemmin tottelen seurakuntaa. Siitä huolimatta, enemmän kyllä voisi lukea Raamattua, monia kohtia sieltä ihmeellisesti joskus avautuu, jos vaan jaksaa sitä lukea.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja Weha » 15 Touko 2006, 16:10

Ajattelin tuota asiaa ja äänestin seurakuntaa.

Jos me luemme Raamattua, kaikki me eksymme ja katselemme porukankin omaan korvasyyhyyn. Mutta, ensin täytyy uudestisyntyä seurakuntaan, sitten Jumala avaa ymmärryksen, Jumalan valtakunnasta, sisältäpän. Turha on kuitenkaan luulla ymmärtävänsä paremmin vieläkään Raamattua, kuin Jumalan seurakunta.

Eli meidän tulee kuulla, mitä Henki seurakunnille sanoo. Tässä pitää olla lampaankorva.

Eli seurakunnan ylin ohje on Raamattu ja uskovaiset kuulevat seurakuntaa. Nää ei ole ollenkaan vastakkaisia asioita.


nuusku, olen ihan samaa mieltä. Mielestäni hienosti oot ymmärtänyt.
Weha
 

ViestiKirjoittaja lampi » 15 Touko 2006, 16:38

Ilman muuta Raamatun tulee olla uskovan ihmisen auktoriteetti. Jumala on luvannut, jottei tyhminkään eksy tieltä. Jos ajattelisi niin, jotta tulee ennemmin uskoa seurakuntaa niin silloinhan se menisi niin, että ensin silmät ummessa valittaisiin joku porukka (käytännössä varmaan menee niin, jotta se mihin vanhemmatkin kuuluu) ja sitten kuvitellaan sen porukan olevan ainoa oikea paikka ja sokeasti uskotaan mitä siellä väitetään... ja oikiasti voidaan olla vaikka missä... :roll:
lampi
 

ViestiKirjoittaja Weha » 15 Touko 2006, 17:19

apt.8:31. Mutta hän sanoi: kuinka minä taidan ymmärtää, ellei joku minua johdata? Ja hän rukoili Philippusta, että hän tulis ja istuis hänen kanssansa.

Hebr.13:7. Muistakaat teidän opettajianne, jotka teille Jumalan sanaa puhuneet ovat, joiden uskoa te seuratkaat, ja ottakaat vaari, millainen loppu heidän menollansa oli.

Joh.10:16. Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen.

Matt.18:17. "Ellei hän kuuntele heitäkään, ilmoita seurakunnalle. Ja jos hän ei tottele seurakuntaakaan, suhtaudu häneen kuin pakanaan tai publikaaniin".
Weha
 

ViestiKirjoittaja Nepheg » 15 Touko 2006, 17:24

Äänestin "raamattu", mutta luin sen jälkeen Hannun ja Nuuskun perustelut ja voin yhtyä heidän näkökantoihinsa täysin.
Yksittäinen seurakuntalainen voi ajatella raamatinkohdista aluksi aivan erilailla, mutta minäkin luotan viimekädessä ennemmin seurakunnan opetukseen kuin omiin "aatoksiin" :o .

Raamattua on aina luettava ja verrattava puheita siihen, siksi äänestin aluksi raamattu.
Olisin siis Hannun ja Nuuskun perustelujen jälkeen äänestänyt seurakuntaa, mutta ääntä ei taida saada enää vaihdettua. :(
Tehty mikä tehty... :?
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja Weha » 15 Touko 2006, 19:05

Ef.1:22. Jumala on alistanut kaiken hänen valtaansa ja asettanut hänet kaiken yläpuolelle seurakuntansa pääksi.
Weha
 

ViestiKirjoittaja Taavetti » 15 Touko 2006, 20:29

Oikean seurakunnan paras tuntomerkki on, että se perustelee ja etsii opetuksensa raamatusta. Niin on tapahtunutkin siinä uskovien yhteydessä, josas saan Jumalan suuresta armosta matkaani taivaltaa.

Tämä periaate on hyvä muistaa sellaisen, joka sitä uskovien yhteisöä vielä etsiskelee. Lopulta se on kuitenkin niin, ettei yksikään ihminen omilla voimillaan ja ymmärryksellään etsi Jumalaa, eikä Hänen vanhurskautta. Jumala on se, joka etsii ihmisä ja antaa löytää itsenSä. Jeesus neuvoi etsimmään Jumalan valtakuntaa ja Hänen vanhurskauttansa, mutta toisessa kohdassa kuitenkin muistutti, ettei yksikään voi Isää löytää, ellei Isä vedä häntä puoleensa.

Muistan siitä kohdan myös vanhan liiton puolelta, yritän löytää ja kirjoitan tänne, jos onnistuu.

Profeetta Jeremialle on annettu seuraavan kaltaiset sanat: 11.Sillä Minä kyllä tiedän, mitkä teistä Minun ajatukseni ovat, sanoo Herra; rauhan ja ei murheen ajatukset, että Minä olen antava teille sen lopun,jonka te toivotte.
12. Ja teidän pitää Minua rukoileman, ja käymän ja anoman Minulta, ja Minä kuulen teitä.
13. Teidän pitää etsimän minua ja löäytämän Minun; sillä jos te etsitte Minua kaikesa sydämestänne,
14. Niin Minä tahdon antaa itseni löytä äteiltå, sanoo Herra, ja käntää teidän vankiutenne, ja koota teitä kaikesta kansasta ja kaikista paikoista, joihin Minteidät ajanut olin, sanoo Hera; ja tahdon antaa teidän tulla ällensä tähån paikkaan, josta Minä olen antanut viedä teitä pois. (Jer. 29: 11 -14 )

Tämä on ennustus pakkosiirtoalisuudesta palaamiselle, mutta väkivltaa Jumalan sanalle tekemättä voi soveltaa myös ihmisen etsintään ja Jumalan valtakunnan löytämiseen. Meidät on pantu etsijöiksi, mutta emme löydä, ellei Jumala johdata ja tarjoa auttavaa kättään valtakuntansa yhteydessä.

Saman kaltainen opetus löytyy myös toisen Aikakirjan 15 luvun alusta, kannattaa etsiä ja lukea.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Hynde » 16 Touko 2006, 22:12

Sellainen juttu jäi että
pakkosiirtolaisuudesta tullessa huomasivat yllättyneenä mitä kaikkea laissa olikaan.
Tuli mielen etteikö siellä sitten raamattua ehditty lukea.

Keskiajallakaan ei paljoa raamattua voinu lukea. Nekin vähät oli latinaksi.
Raamattua ei ole aina ollut saatavilla.
Avatar
Hynde
Ylläpitäjä
 
Viestit: 283
Liittynyt: 23 Helmi 2005, 16:20
Paikkakunta: Helsinki-Vantaa ja Espoo

ViestiKirjoittaja Taavetti » 16 Touko 2006, 22:28

Sen ajan Raamatut, eli lakikirjat, olivat kääröinä temppeleissä tai muissa säilytyspaikoissa. Mooseksen laki ja profeettojen kirjoitusket eivät olleet jokaisen saatavilla, ne oli käsin kopioituja, ja kaliilta.

Korjasin vain muutaman kirjoitusvirheen, en muuta. Taavetti
Viimeksi muokannut Taavetti päivämäärä 17 Touko 2006, 15:29, muokattu yhteensä 1 kerran
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Elena » 17 Touko 2006, 15:26

Minusta tähän on aika vaikea vastata, sillä pidän molempia erittäin tärkeinä. Aina kaikelle täytyy loytyä pohja ja perustelu Raamatusta. Toisaalta seurakuntaakin on hyvä kuunnella. :? Jätän vastaamatta galluppiin.
Avatar
Elena
tosi pirteä
 
Viestit: 321
Liittynyt: 28 Syys 2005, 21:02
Paikkakunta: Aika lähellä

ViestiKirjoittaja Maarimi » 28 Touko 2007, 14:12

Vl-opin perustana ovat raamattu ja lut.tunnustus.

Jumalan valtakunta on on löydettävissä maan päältä armon valtakuntana, ja taivaassa kunnian valtakuntana.

Tarkoittaako tämä siis, että Jumalan valtakunta = srk?

Minun on vähän vaikea käsittää, että uskovien/seurakuntien taustayhteisö olisi korotettu Jumalan/pelastuksen tuojan asemaan, vaikka se siinä välittäjänä onkin Pyhän Hengen kautta.

Vl: ovat yksimielisiä uskossa, opissa ja rakkaudessa. Tämän ymmärrän tarpeellisena lauman "kurissa" pitämiseksi.

Ja eikö nämä erehtymättömien puhujien saarnat perustu aina raamattuun. Heidän inhimilliseen puoleen en nyt tohdi ottaa kantaa.
Avatar
Maarimi
sisupiristäjä
 
Viestit: 419
Liittynyt: 07 Heinä 2006, 00:06
Paikkakunta: Länsi Suomi

ViestiKirjoittaja lukkari » 28 Touko 2007, 14:41

Maarimilta keskustelua varmasti synnyttävä kirjoitus. Voisin vastata vaikka oletan, että kokeilet vain...
SRK ei ole sama kuin Jumalan valtakunta. Jumalan valtakuntahan kulkee sydämestä sydämeen, mutta tämän kai tiesitkin.

Sitten toiseen asiaan kommentoisin, että Jumalan valtakunnassa ovat käytössä laupiaan samarialaisen kaksi hoivapenninkiä armo ja totuus.

Minulle hieman vieras näkökulma tuo lauman "kurissa" pitäminen, kun olen kokenut, kuinka Hyvä Paimen on hoitanut minuakin, niinkuin eräässä laulussa lauletaan:
Äänellänsä lempeällä, omiansa hoitelee.
Lähtehellä elämän hän, janoavat juottelee.
lukkari
Valvoja
 
Viestit: 553
Liittynyt: 14 Loka 2006, 12:52

ViestiKirjoittaja Hynde » 28 Touko 2007, 16:53

Jos "kurissa" sanaa voin käyttää, niin
seurakunta pitää "kurissa" saarnaajansa.
Avatar
Hynde
Ylläpitäjä
 
Viestit: 283
Liittynyt: 23 Helmi 2005, 16:20
Paikkakunta: Helsinki-Vantaa ja Espoo

ViestiKirjoittaja O.M » 28 Touko 2007, 17:44

Maarimi kirjoitti:Tarkoittaako tämä siis, että Jumalan valtakunta = srk?


Muotoilisin sen niin, että Jumalan valtakunta on kyllä srk:n (seurakunnan) synonyymi, muttei SRK:n (Suomen rauhanyhdistysten keskusyhdistys ry.). Ajalliset organisaatiot, kuten Suomen evankelisluterilainen kirkko, SRK ja paikalliset rauhanyhdistykset ovat olemassa, koska niiden puitteissa Jumalan valtakunnan työtä on helpompi tehdä kuin järjestäytymättömänä.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Taavetti » 28 Touko 2007, 19:40

Minun on vähän vaikea käsittää, että uskovien/seurakuntien taustayhteisö olisi korotettu Jumalan/pelastuksen tuojan asemaan, vaikka se siinä välittäjänä onkin Pyhän Hengen kautta.


Ei ole yhdistystä minnekään korotettu, asia on niin päin, että ihmiset, jotka ovat saaneet säilyttää elävää uskoa sydämessään ja niin ollen ovat Jumalan sanan mukaisesti pelastuksen sanoman kuljettajia ihmisten keskuuteen. He ovat perustaneet ensin paikallisia yhdistyksiä ja sen jälkeen vuonna 1906 ensin lähetystoimen keskustoimiston, joka muutamaa vuotta myöhemmin muodostettiin keskusyhdistykseksi paikallisille Rauhan yhdistyksille. Tästä on kyllä paljon kirjoitetua historiikkia olemassa ja lisää on tulossa, kun vain jaksamme odottaa. Kirjoitustyö on käynnissä.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja lukkari » 28 Touko 2007, 20:23

lukkari kirjoitti:SRK ei ole sama kuin Jumalan valtakunta. Jumalan valtakuntahan kulkee sydämestä sydämeen, mutta tämän kai tiesitkin.


Vähän tarkennusta..(jos joku mietti, mitähän tuokin mahtoi tarkoittaa?) Jumalan valtakuntahan on uskovaisen ihmisen sydämessä. SRK on ajallinen organisaatio, joka on tarkoitettu ja perustettu meidän asioiden hoitamiseen ja Jumalan valtakunnan työn tekemisen helpottamiseksi.
lukkari
Valvoja
 
Viestit: 553
Liittynyt: 14 Loka 2006, 12:52

ViestiKirjoittaja Maarimi » 28 Touko 2007, 21:18

Taisi Taavetti asettaa tämän ketjun minulle "porkkanaksi" :D . Hyvinpä se osuikin ajatuksiini, ja Lukkari sen huomasi :wink: .

Eipä tästä juuri väittelyn aihetta tahdo löytää. Ainakin Lukkarin kanssa olemme hyvin yksimielisiä, että JUMALAN VALTAKUNTA ON USKOVAISEN IHMISEN SYDÄMESSÄ!

Vaikka kyllähän tuolla O.M. taisi kirjoittaa, että Srk ei ole Jumalan valtakunta vaan seurakunta. Noin se ei kyllä ole minulle vielä kirkastunut. Ja siitä lienee montaa mielipidettä vl: en keskuudessa.

Niin, ja onhan ne saarnaajatkin hyvä pitää "kurissa ja nuhteessa" (Hynde tästä kommentoi).

Ja voihan se kurikin olla lempeää, jos se on oikeudenmukaista.
Avatar
Maarimi
sisupiristäjä
 
Viestit: 419
Liittynyt: 07 Heinä 2006, 00:06
Paikkakunta: Länsi Suomi

ViestiKirjoittaja Taavetti » 28 Touko 2007, 21:36

Maarimi kirjoitti:Taisi Taavetti asettaa tämän ketjun minulle "porkkanaksi" :D . Hyvinpä se osuikin ajatuksiini, ja Lukkari sen huomasi :wink: .

Ja voihan se kurikin olla lempeää, jos se on oikeudenmukaista.


En sellaista edes huomannut ajatella. Tutkistelin aamulla joutessani vanhoja viestiketjuja, joitakin aiheeltaan vanhentuneita poistinkin, saadakseni tilaa uusille keskusteluille. Tästä aiheesta mietin, poistaako kokonaan, lyhentääkö vähän. Lopulta päädyin säilyttämään sellaisenaan, ainakin toistaiseksi. Kirjoitin pienen viestin loppuun, että tämä säilyisi mahdolliselta suuremmalta siivoukselta. Ei siinä sen kummempaa minun osaltani, mutta oliko jossakin meitä ylempänä jotakin muuta mielessä, sitä sopii arvailla.
Viimeksi muokannut Taavetti päivämäärä 03 Joulu 2008, 06:43, muokattu yhteensä 1 kerran
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Jaakko » 29 Touko 2007, 09:00

1)Taivasten valtakunta.

2)Jumalan valtakunta.

3)Jumalan seurakunta.


Oliko vielä joku?


Näistä on ainakin teologiveljet joskus alustaneet/selvittäneet näiden käsitteiden eroja.

Sanoisinko, että sellaisen maitoruokaa syövän lapsen kohdalla, nämä käsitteet lienevät merkitykseltään hyvin samankaltaisia. Ylipäätänsä uskovaisten kesken talostellessa ei ole koskaan haluttu takertua sanoihin vaan antaa Jumalan täydellisyyden kirkastua yksin Kristuksen kautta. Meitä kehotetaan ja halummehan onkin rakentua tässä yhteisessä uskossa ja opissa, mutta Jumala on se, joka on kullekin juuri sen uskonmitan ja ymmärryksen jakanut, jonka Hän on parhaaksi nähnyt.
Jaakko
Valvoja
 
Viestit: 373
Liittynyt: 11 Huhti 2005, 08:37

ViestiKirjoittaja Jaakko » 29 Touko 2007, 09:08

Täydennän sen verran, että takertumisella tarkoitan sitä, että jostakin tehtäisiin kuorma veljen/sisaren uskonelämään. Haluhan on aina siihen, että osaisimme toinen toistamme tukea ja kuormia kantaa ja sillä, jolla on ymmärrys, olkoon myös Jumalan armosta taito selittää sitä muille, jotta kaikki voisimme rakentua siinä asiassa.
Jaakko
Valvoja
 
Viestit: 373
Liittynyt: 11 Huhti 2005, 08:37

EdellinenSeuraava

Paluu Arkistofoorumi



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron