Kumpaa tulee ennemmin totella...

Muistoja menneiltä ajoilta sekä
Vanhoja säilyttämisen arvoisiksi harkittuja keskusteluja foorumillamme.

ViestiKirjoittaja O.M » 29 Touko 2007, 11:26

Jaakko kirjoitti:1)Taivasten valtakunta.

2)Jumalan valtakunta.

3)Jumalan seurakunta.


Oliko vielä joku?


Näistä on ainakin teologiveljet joskus alustaneet/selvittäneet näiden käsitteiden eroja.


En ole itse ollut kuuntelemassa ko. alustuksia, mutta käytän niitä lähes toistensa synonyymeina. Jumalan valtakunta = näkymätön seurakunta. Todellinen Jumalan seurakunta on näkymätön, vaikuttaa näkyvän seurakunnan (evankelisluterilaisen kirkon) sisällä. Jumalan valtakunta on sekä maan päällä että taivaassa. Maan päällä on myös armon taivas. :) Isä meidän -rukouksessa rukoillaan, että "Isä meidän, joka olet taivaissa" (huom. monikko), ts. taivaassa, joka on ajan ja tilan toisella puolella, kuin myös armon taivaassa omiensa keskellä.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Jaakko » 29 Touko 2007, 11:39

Siitä on aikaa, kun kuulin ja siksi, en alkanut muistelemaan mitään. Lähinnä tulee mieleen/muistuu, että nämä liittyivät juuri tällakin palstalla ilmi tulleeseen eli asioiden saivarteluun / monessa "viisaaksi kasvaneeksi" esim.uskosta osattoman omavanhurskaan kanssa. Kaikki keinot kun vihollinen pyrkii käyttämään hyväksi, jotta parannuksen teko olisi mahdonta tai ainakin vaikeaa. Sitten ei mikään tule kuitenkaan esteeksi, kun Jumala armossaan ja rakkaudessaan riisuu ihmisen aivan alasti - kaikesta omastaan.
Jaakko
Valvoja
 
Viestit: 373
Liittynyt: 11 Huhti 2005, 08:37

ViestiKirjoittaja Jaakko » 29 Touko 2007, 11:52

Suomi24 oli ainakin aikoinaan hyvin paljon tällainen sanoilla kikkailun ja filosofisten jaaritteluiden keidas. Milloin mitäkin sanottiin meidän opiksemme ja turhaan sitä alkaa vänkäämään / vastaväittämään. Tämä evankeliumi pysyy peitettynä, jos Jumalan tahto on sellainen. Tässäkin mielessä on enemmän kuin kiittämistä joka päivä, että juuri minulle on armo tapahtunut ja juuri minä saan olla Jumalan lapsi. Ei voi suurempaa nimeä kantaa tämän maailman päällä.
Jaakko
Valvoja
 
Viestit: 373
Liittynyt: 11 Huhti 2005, 08:37

ViestiKirjoittaja lukkari » 29 Touko 2007, 12:57

Jaakko: aamenta vastaa.

Aivan kuten Haapsaaren Jouko alustuksessaan totesi, synnillä on sellainen ominaisuus, että kun sitä ei ahkeroida laittaa pois, niin se hämärtää näkökykyä. En tiedä olenko oikeassa, mutta se saattaa hämärtää näkemästä myös sitä, nimittäin missä Kristus on.

Kol 1:

Apostoli palvelee kirkkoa
24 Nyt iloitsen saadessani kärsiä teidän hyväksenne. Sen, mitä Kristuksen ahdistuksista vielä puuttuu, minä täytän omassa ruumiissani hänen ruumiinsa hyväksi, joka on seurakunta. [Room. 12:5; 1. Kor. 12:27; 2. Kor. 1:5, 4:12; Ef. 3:13; Fil. 2:17]
25 Minusta on tullut sen palvelija, kun Jumala suunnitelmansa mukaisesti uskoi minun tehtäväkseni ilmoittaa teille täydellisesti sanansa, [1. Kor. 9:17; Ef. 3:7]
26 salaisuutensa, joka on ollut kätkössä aikojen alusta, sukupolvesta toiseen, mutta jonka Jumala nyt on paljastanut pyhilleen.
[Room. 16:25,26+]
27 Hän on tahtonut antaa heille tiedoksi, miten häikäisevän kirkas on tämä kaikille kansoille ilmaistava salaisuus: Kristus teidän keskellänne*, kirkkauden toivo. [Voidaan kääntää myös: »Kristus teissä». Kirjoittaja tarkoittaa joko seurakuntaa tai yksityisiä kristittyjä.] [Room. 9:23]
28 Häntä me julistamme, ja me neuvomme ja opetamme jokaista ihmistä kaikella viisaudella, jotta voisimme asettaa jokaisen ihmisen Jumalan eteen täysi- ikäisenä Kristuksen tuntemisessa. [Ef. 4:13]
29 Sitä varten minä ponnistelen ja taistelen kaikella hänen voimallaan, sillä voimalla, joka vaikuttaa minussa.

Jumala saakoon meille kirkastaa seurakunnan kalleutta. Paavalihan sanoo tässä kuinka se salaisuus on häikäisevän kirkas. Tämä oikeastaan kuuluisi seurakuntaopin alle, mutta olkoon nyt täällä.
lukkari
Valvoja
 
Viestit: 553
Liittynyt: 14 Loka 2006, 12:52

ViestiKirjoittaja Maarimi » 29 Touko 2007, 13:26

Jaakko, olen samaa mieltä, että evankeliumi pysyy peitettynä, jos se on Jumalan tahto. Hän on meiltä salattu monelta osin.

Ihmetellä tosin voimme. Se on varmaan luonnekysymys. Toiset ovat enemmän tutkijapersoonia, ja nauttivat asioiden selvittämisestä. Toiset, joita melkeinpä kadehdin, ovat käytännöllisempiä eivätkä turhia mieti.

Kumpi ominaisuus sitten uskon säilymisen kannalta on parempi? Ei varmaan kumpikaan. Molemmilla on kompastuskivensä.

Että olsivat nuo em. kolme synonyymeja? Hmm... Ajattelisin, että taivasten sekä Jumalan valtakunta ovat lähinnä sellaisia. Ennemminkin voisin mieltää, että taivaan Isä, Jeesus Kristus ja Pyhä Henki olisivat yhtä kuin taivaan valtakunta ja Jumalan valtakunta. Seurakuntaa en ihan Jumalaksi pysty ajattelemaan, vaikka siellä vaikuttaisiksin Pyhä Henki. Siinä on hienoinen ero. Tosin voihan sitä niinkin ajatella, että Jumalan lapset kuuluvat Jumalan valtakuntaan/seurakuntaan täällä maan päällä, ja olemme yhtä Kristuksen kanssa.

Tuo Ef.4:13 on mielenkiintoinen. Julistamme, opetamme ja neuvomme, jotta voisimme olla Jumalan edessä täysi-ikäisiä Kristuksen tuntemisessa. Minä ainakin olen KIITOLLINEN jokaisesta opettavaisesta sanasta, jonka saan täältäkin lukea ja saarnoista kuunnella.

Täällä on se hyvä puoli, että rohkenette asiallisesti korjata, kun oppimattomampi menee vikaan. Minä en ainakaan siitä loukkaannu. On tärkeä, että voi kyseenalaistaa, eikä tarvitse yrittää olla viisaampi kuin on. Ilkeämielisestä tavasta kysellä ja vastailla en pidä. Huumoria ja jonkin sortin ilkikurisuutta ymmärrän, ja harrastanen itsekin :oops: .

Hellettä on ainakin meillä päin, enkä valita. Ja kasvit somasti kasvaa. On peltoni aarteita täys...
Avatar
Maarimi
sisupiristäjä
 
Viestit: 419
Liittynyt: 07 Heinä 2006, 00:06
Paikkakunta: Länsi Suomi

ViestiKirjoittaja O.M » 31 Touko 2007, 09:24

Maarimi kirjoitti:Että olsivat nuo em. kolme synonyymeja? Hmm... Ajattelisin, että taivasten sekä Jumalan valtakunta ovat lähinnä sellaisia. Ennemminkin voisin mieltää, että taivaan Isä, Jeesus Kristus ja Pyhä Henki olisivat yhtä kuin taivaan valtakunta ja Jumalan valtakunta. Seurakuntaa en ihan Jumalaksi pysty ajattelemaan, vaikka siellä vaikuttaisiksin Pyhä Henki. Siinä on hienoinen ero. Tosin voihan sitä niinkin ajatella, että Jumalan lapset kuuluvat Jumalan valtakuntaan/seurakuntaan täällä maan päällä, ja olemme yhtä Kristuksen kanssa.


Minäkin miellän taivasten valtakunnan enemmän "korkeuksissa" (ajan ja tilan ulkopuolella) olevaksi (on tosin myös mainittu armon taivas). Jumalan valtakunta on myös maan päällä.

"Ja Pharisealaiset kysyivät häneltä: koska Jumalan valtakunta olis tuleva? Vastasi hän heitä ja snaoi: ei Jumalan valtakunta tule niin, että se taidettaisiin nähdä. Ei myös heidän pidä sanoman: katso tässä, katso siellä; sillä katso, Jumalan valtakunta on teidän keskellänne." (Luuk.17:20-21.)

Valtakunta oli siis olemassa jo ennen Jeesuksen pois menoa, mutta kuten Pyhä Henkikin, valtakunta ilmeisesti tuli jotenkin erityisellä tavalla hänen sovituksensa/taivaaseen astumisen jälkeen. Jeesus lupasi piskuiselle laumalleen valtakunnan.

"Älä pelkää, piskuinen lauma; sillä teidän Isällänne on hyvä tahto antaa teille valtakunnan" (Luuk.12:32).

"Sillä minä sanon teille, etten minä suinkaan juo viinapuun hedelmää, siihenasti kuin Jumalan valtakunta tulee" (Luuk.22:18).

"Sentähden sanon minä teille: Jumalan valtakunta pitää teiltä otettaman pois ja annettaman pakanoille, jotka sen hedelmän tekevät" (Matt.21:43).

Jumalan valtakunta maan päällä on taivaasta alas laskettu uusi Jerusalem, Jumalan maja ihmisten seassa.

Joh.21:
"1 Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan, sillä ensimäinen taivas ja ensimäinen maa katosi, ja ei meri silleen ole.
2 Ja minä Johannes näin pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, astuvan alas taivaasta, Jumalalta valmistetun, niinkuin morsiamen kaunistetun hänen miehellensä.
3 Ja kuulin suuren äänen taivaasta sanovan: katso Jumalan maja ihmisten seassa, ja hän on asuva heidän kanssansa, ja he tulevat hänen kansaksensa, ja itse Jumala on oleva heidän kanssansa ja heidän Jumalansa."


Tämä on kiintoisa kohta:

Luuk.21:
31 Niin myös te, kuin te näette nämät tapahtuvan, tietäkäät, että Jumalan valtakunta on läsnä (Biblia).

31 Samalla tavoin te nähdessänne tämän tapahtuvan tiedätte, että Jumalan valtakunta on lähellä (UKR).


Läsnä vai lähellä? Eiköhän meikäläisten käsitykseen käy kumpikin. Jumalan valtakunta on maan päällä, mutta tulee kerran myös kirkkaudessaan.

Suomi24:ssa kirjoitteli silloin, kun itse siellä vietin aikaani, joku multinimimerkki, joka jaksoi kerran toisensa oikoa uskovaisia siitä, ettei Jumalan valtakunta ole sama asia kuin seurakunta. Sanojen monimerkityksisyyden ja vivahteikkuuden vuoksi väite saattaa toki olla osin tottakin. Veikkaan kuitenkin, että ko. kirjoittaja edusti käsitystä, jonka mukaan Jumalan valtakunta ei olisi maan päällä, vaan vain "korkeudessa". Se on virheellinen käsitys. Jumalan valtakunta maan päällä on Jumalan seurakunta, ainakin karkeasti sanoen. Niin olen ymmärtänyt, mutta minua saa toki oikaista, jos olen ihan väärin ymmärtänyt.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Jaakko » 31 Touko 2007, 09:39

Ilmeisesti minun kommenttiani oli hiukan väärin käsitetty, ymmärsinkö oikein? Kyse ei siis ole synonyymeista vaan yritin vajavaisesti tuoda esiin, sitä että uskovaisten kesken voi ilmetä ja ilmeneekin sanoissa, sanojen käytössä erilaisuutta. Kullakin on lahjansa ja itsensä ilmaisu tapahtuu sen mukaisesti. Usein on myös sitä, että on oltava itsellä halu ymmärtää toista. Kuitenkin esim.uskonkäsitykset ovat samoja. Tässäkin mielessä me täydennämme toinen toistamme ja se myös samalla muistuttaa aina uskomaan lapsen paikalta. Ja tämä myös näkyy kalliisti Jumalan lasten talostelussa, kuinka se todella on Jumalan voimassa ja rakkauden kautta usko työtä tekee.
Jaakko
Valvoja
 
Viestit: 373
Liittynyt: 11 Huhti 2005, 08:37

ViestiKirjoittaja Jaakko » 31 Touko 2007, 09:54

Nyt vasta huomasin....En tiedä, mikä oikosulku minunkin päässäni pyöri. :)

Aikalailla samankaltaista on omalta kohdaltanikin kuin veljellä (O.M) eli synonyymin kaltaisina ne saattavat joskus esiintyä omissa sanoissa/kirjoituksissa, vaikka usein saisi olla tarkempi varsinkin, jos on esim.sellaisesta teologisesta keskustelusta kyse. Osaisi ottaa huomioon kuulijat ja ehkä hyvinkin pedantit tavat suhtautua esim.semanttisiin asioihin.
Jaakko
Valvoja
 
Viestit: 373
Liittynyt: 11 Huhti 2005, 08:37

ViestiKirjoittaja Jaakko » 31 Touko 2007, 09:57

Vielä yksi one-liner....

Tarkoitin siis keskusteluja uskosta osattomien kanssa. Tällainen on ainakin kokemus, kuinka niin tartutaan helposti sanoihin....mutta tämä tältä erää.
Jaakko
Valvoja
 
Viestit: 373
Liittynyt: 11 Huhti 2005, 08:37

ViestiKirjoittaja O.M » 31 Touko 2007, 10:01

Ihan hyvä tarkennus. Tarkoitat siis, että jokainen puhumme ikään kuin omaa kieltämme, koska toiselle ihmiselle sama sana/termi tarkoittaa eri asiaa kuin toiselle. Hyvä esimerkki on pohjoisen ihmisten käyttämä kehdata. 'Kehdata' tarkoittaa yleiskielessä 'uskaltaa', ei 'viitsiä' tai 'jaksaa'. Pohoojalaiset ja lappilaiset (teitä on varmaan täälläkin) vaikuttivat alkuunsa minun korviini tosi aroille ihmisille, kun vaikuttaa siltä, että ette oikein kehtaa tehdä juuri mitään. :)
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Hynde » 31 Touko 2007, 11:59

Notta ne pohoojalaaset on kajjjaanin pohojalais pakolaasia.

Lappilaset o rauman viärest.
http://www.lappi.fi/index.html
Avatar
Hynde
Ylläpitäjä
 
Viestit: 283
Liittynyt: 23 Helmi 2005, 16:20
Paikkakunta: Helsinki-Vantaa ja Espoo

ViestiKirjoittaja O.M » 31 Touko 2007, 12:10

ELIHU kirjoitti:Mihinähän päin asuu- Pohoojalaiset- ???Olisko ne nuota venepakolaasia, vai jotaki muuta verenkuljettamia jostaki rajan takaa??

Pohojalaasia oon kyllä rookannu useenkin ,muttei noota erellämainittuja oo viä tullu vastahan.


Tai sitten mulla on vain ylimääräistä vaikkua korvissa. :) Hynde, se kunta sekoittaa nyt lopullisesti lappilaiset ja lappalaiset. En ala.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Maarimi » 31 Touko 2007, 15:35

O.M. et taida olla idästäkään, kun niin murteettomasti huastelet. Kieli voi ollakin monesti ymmärryksen esteenä, mie en nyt enempee kehtoo tästä aiheesta, mutta kehtaankohan :oops: jatkaa jaarituksia opista!

On varmaankin ihan tarpeen miettiä sanojaan myös kuulijan vastaanottokyvyn kannalta. Jos vaikkapa fyysikko tulisi puhumaan minulle ammattitermein, nukahtaisin alta aika-aikayksikön :D

Jaakko, oikosulkuja tässä on itsekullakin, mutta olen huomannut, että sinulla on sellaista sydämen viisautta, mikä on oiva ominaisuus.

Eipä uskosta osattomien kanssa kannata alkajaisiksi alkaa vääntää monimutkaisia opin vivahteita, vaan tulisi antaa tilaa ihmettelylle ja sydämen avautumiselle, niin että Pyhä Henki saa koskettaa. Ehkä en osannut tuota ilmaista, mutta korjatkaa pikkutarkat :wink:

Minä pystyn ajattelemaan tuon Jumalan valtakunnan vielä pelkistetymmin, eli voisin ainakin joissakin yhteyksissä lyhentää sen merkityksen Jumalaksi. Esim. "Etsikäät ensin Jumalaa..." jne.
Avatar
Maarimi
sisupiristäjä
 
Viestit: 419
Liittynyt: 07 Heinä 2006, 00:06
Paikkakunta: Länsi Suomi

ViestiKirjoittaja O.M » 01 Kesä 2007, 13:58

En ole oikeastaan harrastanut koskaan murteella kirjoittamista, minkä vuoksi se ei tunnu luontevalta. Puhekieli on oma alueensa ja kirjoitettu omansa. Puheessa minulla kuuluu varmaan useampaakin murretta.

Olen myös samaa mieltä, että liian vaikeita opillisia kiemuroita ei välttämättä kannata "äskensyntyneille" kristityille yrittää selittää. Kehotus etsiä Jumalan valtakuntaa on kuitenkin mielestäni uskomme keskeisimpiä kehotuksia.

Maarimi kirjoitti:Minä pystyn ajattelemaan tuon Jumalan valtakunnan vielä pelkistetymmin, eli voisin ainakin joissakin yhteyksissä lyhentää sen merkityksen Jumalaksi. Esim. "Etsikäät ensin Jumalaa..." jne.


Periaatteessa noin, koska armahtava Jumala on löydettävissä valtakunnastaan. Jos siis etsii Jumalaa, pitää etsiä ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttaan. Yleisestä ilmoituksesta luonnossa tai erityisestä ilmoituksesta Raamatussa ei vielä saa elävää uskoa, vaan on löydettävä uskovaisten seurakunta (Iso katekismus) eli Jumalan valtakunta maan päällä.

Otankin tähän muutamia otteita Ison katekismuksen toisesta osasta, kolmannesta uskonkohdasta. Lihavoinnit ovat omiani ja poiminnat omaa mielivaltaani. Tuota lukiessa tulee outo olo, että mistä on repäisty monen lauman ekumeeninen oppi? Ei ainakaan Lutherilta.

"Pyhä Henki toteuttaa pyhittämisen seuraavien vaiheiden kautta: pyhien yhteys eli kristillinen kirkko, syntien anteeksiantaminen, ruumiin ylösnouseminen ja iankaikkinen elämä. Hän johtaa siis meidät ensiksi pyhän seurakuntansa eli kirkkonsa helmaan. Sen välityksellä hän saarnaa meille ja vie meidät Kristuksen luo. - -

"Uskon, että Pyhä Henki - nimensä mukaisesti - pyhittää minut." Mutta millä tavalla hän sen tekee ja mitä välineitä hän siihen käyttää? Vastaat näin: "Hän käyttää siihen kristillistä kirkkoa, syntien anteeksiantamista, ruumiin ylösnousemista ja iankaikkista elämää." Pyhällä Hengellä on maailmassa sitä varten erityinen yhteisö, äiti, joka Jumalan sanalla synnyttää jokaisen kristityn ja kantaa häntä. - -

Sillä missä Pyhä Henki ei saarnauta sanaa eikä anna sen herätä sydämissä niin, että se käsitetään, siellä sana menee hukkaan. Niin kävi paavikunnassa. - - Sieltä puuttui Pyhän Hengen läsnäolo. Hän ei ollut siellä ilmoittamassa ja saarnauttamassa tuota aarretta, vaan läsnä olivat vain ihmiset ja pahat henget, jotka opettivat meitä tulemaan autuaiksi omin teoin, ansaitsemaan armon itse. - -

Myöskään uskontunnustukseen lisättyä sanaa communio ei pidä kääntää sanalla Gemeinschaft (yhteys), vaan sanalla Gemeine (yhteisö).

Minä uskon, että maan päällä on pieni pyhä joukko ja yhteisö, joka koostuu pelkistä pyhistä ihmisistä. Sillä on yksi pää, Kristus, ja Pyhä Henki on kutsunut sen koolle. Sillä on yksi usko, yksi mieli ja ymmärrys. Sillä on monenlaisia armolahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, puolueita ei siinä ole eikä hajaannusta. Siihen minäkin kuulun, olen sen osa ja jäsen, osallinen sen kaikista aarteista ja keskinäisestä yhteydestä. Pyhä Henki on vetänyt minut siihen ja liittänyt sen jäseneksi antamalla minun kuulla Jumalan sanaa, jota edelleenkin saan kuulla. Sanan kuulemisesta alkaa pääsy pyhien yhteisöön. Ennen kuin siihen pääsimme, olimme kokonaan Perkeleen omia emmekä tienneet Jumalasta ja Kristuksesta yhtään mitään. Mutta Pyhä Henki pysyy viimeiseen päivään asti pyhässä seurakunnassa eli kristikunnassa. Sen välityksellä hän vetää meidät yhteyteensä, sitä hän käyttää sananjulistukseen ja -harjoitukseen, sen välityksellä hän pyhittää meidät ja kasvattaa pyhyydessä. - -

- - missä ei ole evankeliumia, ei ole myöskään anteeksiantamusta. Siellä ei liioin voi olla mitään pyhyyttä. Itse ovat itsensä heittäneet ulos ja erottaneet kristikunnasta ne, jotka yrittävät etsiä ja ansaita pyhyyttä omin teoin eivätkä etsi sitä evankeliumista ja syntien anteeksiantamuksesta. - -

Siksi nämä uskonkohdat rajaavat ja erottavat meidät kristityt kaikista muista ihmisistä maan päällä. Vaikka kaikki kristikunnan ulkopuolella olevat pakanat, turkkilaiset, juutalaiset sekä väärät ja tekopyhät kristityt uskovat yhteen, todelliseen Jumalaan ja palvovat häntä, he eivät kuitenkaan tiedä, mitä hän heistä tahtoo."


http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/Us ... us.html#33
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Taavetti » 01 Kesä 2007, 22:27

Oppi Pyhästä Hengestä

Minä uskon Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, pyhien yhteyden, syntien anteeksi antamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän, Aamen.
Mitä se on? (yritän muistella ulkoa)(Kaivoin kuitenkin vanhan katekismuksen esille, kun sattui löytymään)

Minä uskon, etten minä omasta järjestäni enkä voimastani voi Jeesukseen Kristukseen, minun Herraani uskoa, enkä hänen tykönsä (luoksensa) tulla: vaan Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin kautta, valistanut minua lahkoillansa, pyhittänyt ja varjellut minut oikeassa uskossa; niinkuin hän koko kristikuntaa maan päällä kutsuu, kokoo, valaisee, pyhittää, ja ainoan oikean uskon kautta Jeesuksessa Kristuksessa varjelee; jossa kristikunnassa hän joka päivä armollisesti antaa minulle ja kaikille usksovaisille kaikki synnit anteeksi, ja herättää viimeisenä päivänä minut ja kaikki kuolleet, ja antaa minulle sekä kaikille uskovaisille Kristuksessa iankaikkisen elämän. Tämä on totinen tosi. (Myöhemmissä versioissa: Tämä on varmasti totta)


Kysymys heille, jotka väittävät, että seurakunna erehtymättömyydestä on enintään kaksi kertaa mainittu Raamatussa: Onko Raamatun kohta vähemmän arvoinen, jos se on kirjoitettu vain
yhteen tai kahteen kohtaan. Tiedän kuitenkin, että se asia, on ilmaistu lukuisissa Raamatun kohdissa.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 02 Kesä 2007, 08:47

Ei ole aikaa, ei taitoa, eikä voimia kirjoittaa tänne kaikkia niitä kymmeniä, satoja, jopa tuhansiakin keskusteluja, joissa on nimenomaan Raamatun arvovaltaa korostaen etsitty, mikä sopii Pyhälle Hengelle. Raamattua on luettu, Jumalan sanan perusteella on vastauksia etsitty myös ajankohtaisiin kysymyksiin.
Voisin kirjoittaa menettelytavoistakin, miten asia on noussut jostakin paikallisesta seurakunnasta, sitä on kysytty keskusyhdistykseltä, joka puolestaan on kysynyt keskustelun pohjaksi kaikkien yhdistysten alueelta mielipidettä, joiden kooste on saatettu koolle kutsutun yhteisen kokouksen keskusteltavaksi. Siitä on siis laajalta alueelta muodostettu mielipide, joka on lopulta yhteisen seurakunnan kanta ajankohtaiseen asiaan.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja O.M » 02 Heinä 2007, 15:54

Jaakko kirjoitti:Aikalailla samankaltaista on omalta kohdaltanikin kuin veljellä (O.M) eli synonyymin kaltaisina ne saattavat joskus esiintyä omissa sanoissa/kirjoituksissa, vaikka usein saisi olla tarkempi varsinkin, jos on esim.sellaisesta teologisesta keskustelusta kyse. Osaisi ottaa huomioon kuulijat ja ehkä hyvinkin pedantit tavat suhtautua esim.semanttisiin asioihin.


Tästä asiasta olikin yhdessä seurasaarnassa. Puhuja totesi, ettei ole mikään lestadiolainen keksintö rinnastaa Jumalan valtakuntaa seurakuntaan, vaan ko. asia löytyy Augsburgin tunnustuksen puolustuksesta. En ole ko. opukseen hirmu tarkkaan koskaan syventynyt, mutta ilmiselvää vanhoillislestadiolaista "kirkko kirkossa, seurakunta seurakunnassa" -oppiahan tuo näyttää olevan. Kirkko=seurakunta.

"Näin ollen ovat evankeliumin mukaan Jumalan kansaa vain ne, jotka ottavat vastaan luvatun Pyhän Hengen. Lisäksi vielä kirkko on Kristuksen valtakunta, erotukseksi Perkeleen valtakunnasta. Sillä varmaa on, että jumalattomat ovat Perkeleen vallassa ja hänen valtakuntansa jäseniä, niin kuin Paavali opettaa sanoessaan, (Ef. 2:2) että Perkele tekee työtään epäuskoisissa. Ja fariseuksille, jotka varmasti olivat yhteydessä silloiseen seurakuntaan, toisin sanoen lain kansassa oleviin pyhiin - hehän toimivat kansan johtajina, uhrasivat ja opettivat - Kristus sanoo: (Joh. 8:44) "Te olette isästä Perkeleestä." Siispä kirkko, joka on todella Kristuksen valtakunta, on pyhien yhteisö sanan varsinaisessa mielessä. Jumalattomiahan hallitsee Perkele, jonka vankeja he ovat, ei heitä hallitse Kristuksen Henki.

Mutta eihän päivänselvä asia sanoja kaipaa. Jos kirkko, joka todella on Kristuksen valtakunta, on jotakin aivan muuta kuin Perkeleen valtakunta, tästä seuraa välttämättä, että jumalattomat eivät ole kirkko, koska he ovat Perkeleen valtakunnassa."

http://www.nic.funet.fi/pub/doc/religio ... s/VII.html
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja O.M » 02 Heinä 2007, 16:08

Vaikka todellinen Kristuksen kirkko on näkymätön, ei se Hengen silmille ole samalla tavalla näkymätön kuin luonnollisille silmille, vaan uskovaisten yhteisöllä on Hengen yhteys keskenään.

"Mutta jos me vaellamme valossa, niin kuin hän itse on valossa, meillä on yhteys toisiimme ja Jeesuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä" (1. Joh.1:7, 1992 käännös).

Patmoksen Johanneksella oli näkö kohdallaan:

"Ja kuulin suuren äänen taivaasta sanovan: katso Jumalan maja ihmisten seassa, ja hän on asuva heidän kanssansa, ja he tulevat hänen kansaksensa, ja itse Jumala on oleva heidän kanssansa ja heidän Jumalansa" (Ilm.21:3).

Jumalahan asuu paitsi korkeudessa ja pyhyydessä, myös niiden tykönä, joilla on särjetty sydän ja nöyrä henki.

"Sillä näin sanoo korkia ja ylistetty, joka asuu ijankaikkisuudessa, ja jonka nimi on Pyhä: minä asun korkeudessa ja pyhyydessä, ja niiden tykönä, joilla särjetty ja nöyrä henki on, että minä virvoittaisin nöyryytetyn hengen, ja saattaisin särjetyn sydämen eläväiseksi" (Jes.57:15).
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja pikkupoika » 02 Heinä 2007, 23:01

Ajetaanko seurakunnasta pois jos omistaa TV?
pikkupoika
puuhakas
 
Viestit: 209
Liittynyt: 04 Elo 2006, 14:10

ViestiKirjoittaja Jaakko » 03 Heinä 2007, 06:26

pikkupoika kirjoitti:Ajetaanko seurakunnasta pois jos omistaa TV?


Jumalan seurakunnasta ei ajeta koskaan ketään pois. Ihminen itse luopuu niin Jumalasta kuin Hänen armovaltakunnastaan, kun ihminen lankeaa/tekee syntiä ja ei tahdo siitä luopua/panna sitä pois.
Jaakko
Valvoja
 
Viestit: 373
Liittynyt: 11 Huhti 2005, 08:37

EdellinenSeuraava

Paluu Arkistofoorumi



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron