Heino Rontti: Olkaa raittiit ja valvokaa
Alustus Reisjärven talvipäivillä 9.3.1974
Yli 400 vuotta on tupakointi kuulunut länsimaisten ihmisten jokapäiväiseen elämään. Huolimatta aika ajoin kiivaasta vastustuksesta, tupakasta on tullut yleisin nautintoaine, joka auttaa miljoonia rentoutumaan, piristymään, laukaisemaan jännitystä jne. Tupakointi on siis sosiaalisesti hyväksyttävä. Sen mainonta ja markkinointi käyttää hyväkseen tehokkaita myyntikeinoja. Savukkeen sytyttäjän ei tarvitse välittää seurassa istuvien tupakoimattomien mielipiteistä. Kohtelias isäntä varaa vierailleen tarjoilupöydälle kokoelman tupakkavalmisteita. Tupakointi on ollut arkielämän rikastuttamiskeinoja, joita jokainen kansalainen sosiaalisesta asemasta, koulutuksesta, tai asuinpaikan sijainnista riippumatta voi käyttää hyväkseen. Yksilökohtaisen nautinnon lisäksi myönteisiin vaikutuksiin on laskettu kuuluvan huomattava talouselämää verojen muodossa tukeva vaikutus, joten on ymmärrettävää, että tupakan polton vastustamista pidetään epärealistisena toimintana.
Tupakoinnin terveydelliset haitat sen sijaan ovat tulleet yhä ilmeisemmiksi. Lääketieteellinen tutkimus on eri maissa osoittanut, että keuhkosyöpä, pitkäaikainen keuhkoputken tulehdus, keuhkolaajentuma ja sepelvaltimotauti ovat huolestuttavassa määrin lisääntyneet työikäisten ihmisten keskuudessa. Valtiovaltakin on viime aikoina kansalaisten huomiota kiinnittänyt tähän kansamme elinjuuria jäytävään asiaan. Tasavallan presidentti lausui ”Elämä voittaa ” – keräyksen vetoomuksessa mm: ”Maassamme on tällä hetkellä satoja tuhansia hengityselinsairaita. Heidän lukumääränsä lisääntyy jatkuvasti. Tämä johtuu ennen kaikkea tupakoinnin aloittamisesta yhä nuorempana. Asiantuntijoiden arvion mukaan keuhkosairaalamme tulevat 1980-luvulla täyttymään jo pelkästään tupakkainvalideista. Lääketieteelliset tutkimukset ovat osoittaneet, että tupakanpoltto aiheuttaa mm. hengityselinsairauksia. Varsinkin keuhkosyövän syntyyn tupakoinnilla on suuri merkitys.” Sosiaali- ja terveysministeri Pentti Pekkarinen on puheessaan todennut, että maassamme on tällä hetkellä noin 400.000 hengityselin sairasta. Tällaisesta kehityksestä huolestuneena on Tuberkuloosi- ja Keuhkovammaistenliitto aloittanut laajan tupakoinnin vastaisen kampanjan. Sen aikana pyritän levittämään terveyskasvatuksellista tietoa tupakoinnin haittavaikutuksista koko kansan keskuuteen. Varsinkin erilaiset oppilaitokset ja työpaikat ovat erikoisen mielenkiinnon kohteina.
Vaikka ihminen, ei lääkärikään voi ihmisen elinikää jatkaa siitä, minkä Taivaan Isä on kunkin kohdalle määrännyt, niin on kuitenkin lääketiede ja lääkärin taito Jumalan lahjaa, jota saamme käyttää mitä erilaisimpien sairauksien hoitamiseksi. Tottahan toki silloin, kun on kysymyksessä ylimääräinen, terveydelle vahingollinen nautintoaine sairauksien aiheuttajana, olemme valmiit siitä luopumaan. Monet tupakoinnin haittavaikutukset koetaan oppilaitoksissa ja kodeissa. etenkin nuorille se on huono tapa. Se pilaa huoneiden ilman, sotke kukkaruukut ja loukkopaikat natsoilla ja tuhkalla niin, että se pienikin lattialla konttaaja saa tupakantumpun suuhunsa.
Eräissä kodeissa seura-aikoina on järjestetty tupakoivien seuravieraiden ongelma siten, että heille on varattu eri huone. Jossa he voivat vapaasti tupakoida, että hengityselinsairaat seuravieraat, jotka eivät voi hengittää tupakansavua, voivat olla seuroissa.
Rakkaat nuoret, teille tupakanpoltto on taloudellisesti erittäin vaikea kysymys. Ettehän voi velvoittaa vanhempianne hankkimaan teille tupakkarahaa tuollaista ylimääräistä nautintoainetta varten, kun rahat vanhemmillanne eivät riitä välttämättömiin koulu- ja opiskelumenoihin. On otettava opintolainaa, joka on elämäntehtävään valmistuneen itse takaisin maksettava.
Alkoholi
Lain uudistuksen jälkeen maamme alkoholin käyttö on huolestuttavalla tavalla kehittynyt, sillä Alkon tilastot viime vuodelta osoittavat jatkuvaa kasvua. Kulutus on viime vuonna lisääntynyt n. 10 %, asukasta kohden 5,6 litraa. Keskiolut taisi olla opettelujuoma, sillä väkevien juomien käyttö on lisääntynyt. Kokonaiskulutus uuden alkoholilain aikana on noussut 77,8 %. Alkoholin käyttäjistä nuorten osuus on melko voimakkaasti kasvanut. Erityisesti tämä tuntuu heijastuvan nuorten naisten puolelle. Esimerkiksi päihdeongelmien pariin joutuneiden alle 20-vuotiaitten tyttöjen osuus erään tutkimuksen mukaan kasvoi vuodesta 1972 vuoteen 1973 mennessä 13 %. On tavattoman pahaenteistä, että eri tutkimuksissa nuorison alkoholin käytön on todettu jatkuvasti lisääntyvän. Mm. eräässä Etelä-Suomen kaupungissa suoritettu tutkimus osoitti, että 13 — 16-vuotiaista koululaisista 85 % ilmoitti käyttävänsä alkoholijuomia ja 25 % käyttävänsä sitä runsaasti. Kemin kaupungissa suoritettu maamme laajin päihdetutkimus osoitti, että vain 6 % yläluokkien oppilaista oli raittiita.
Alkoholin haitat ovat myös lisääntyneet. Rattijuoppous on lisääntynyt 78 %, tappojen määrä 114 %, pahoinpitelyjen 58 %. Jatkuvasti lisääntyvä käyttö on kasvava terveydellinen rasitus. Sen ongelma aiheuttaa lisääntyvää painetta sosiaali- ja terveydenhuollon alalla. Ylilääkäri Idänpää-Heikkilän antamien tietojen mukaan noin 4 500 ihmistä hakee joka päivä hoitoa tai huoltoa alkoholipulmiinsa. Lisäksi ovat tilastoimatta lukuisat alkoholin aiheuttamat onnettomuudet, aviorikokset, avioerot, rappioalkoholistit ja rikkinäiset kodit.
YHTEISKUNNALLISESTI alkoholista on tullut laajin ja vaikein ongelma. Sitä ei poliittinen ja johtava taho halua tiedostaa, koska he itse esiintyvät kansan edessä, sanomalehdissä kuvattuna viinalasi kädessä. Ongelman tiedostaminen olisi siten epämielekästä ja totuuden sanominen liian karua.
Sen mukana murenisi alkoholipolitiikan ympärille luotu sädekehä ja pitäisi tunnustaa ne virheet, joita he itse ovat tehneet ottaessaan ryypyn ja säätäessään lakeja. Kun alkoholilaki neljä vuotta sitten uudistettiin, niin lainsäätäjä uskotteli, että kansa raitistuu, kun syrjäkylän kaupoistakin saa keskiolutta.
Näistä asioista puhuttaessa aina kysytään: missä on syy. Esimerkiksi nuoremmat ihmiset käyttävät nyt enemmän alkoholijuomia kuin ennen. Vanhemmat seuraavat koko yhteiskunnassa vallitsevia käyttäytymismalleja ja yrittävät parhaansa mukaan auttaa lapsiaan. Mutta viime vuosien aikana lisääntynyt alkoholijuomien käyttö ja alkoholitavat, joihin yhteiskunta on ollut näyttämässä tietä, ovat vaikuttaneet vanhempien asennoitumiseen. Tiedämme, että lapset pyrkivät samaistumaan vanhempiinsa jäljittelemällä heidän käyttäytymistään. Tämä koskee myös alkoholin käyttämistä. Kun vanhemmat ovat ryhtyneet käyttämään yhä enemmän alkoholijuomia, nauttimalla päivittäin muutaman oluen. Tällainen esimerkki on vaikuttanut lapseen niin, että varttuessaan nuori on alkanut käyttää alkoholia runsaasti.
KIRKON ja sen kaikkien herätysliikkeiden suhde alkoholiin ei ole ehdoton. Raittius ja alkoholiasiain tietokirja kertoo mm. Herännäisyyden nimellä tunnettu (körttiläisyys) korosti, että jokapäiväisessä kilvoituksessa on heränneen alati kuljettava alatietä synnintunnossa. Tekopyhyyttä on visusti vastustettava. Ei saa hurskastella raittiudella ja tapakristillisyydellä. Näin ollen ei raittiudesta pidetty kiinni. Varsinais- Suomen Rukoilevaisuus niinä aikoina, jolloin Henrik Rengvist oli liikkeen innoittajana, vaati uskovilta ehdotonta raittiutta. Hänen kirjoittamansa kirja »Viinan kauhistus» on ensimmäisiä huomattavia raittiuskirjojamme. Evankelisuuden (Hedbergiläisyys) nykyinen johto on tietoisesti kristillisessä raittiusrintamassa. Viides herätysliike, uuspietistinen, ei tahdo puuttua sosiaalisiin kysymyksiin. Sen piirissä on kuitenkin monta ehdottomuuden kannalla olevaa ja raittiusliikkeelle tukensa antavaa. Luterilainen kirkko vielä puhdasoppisuuden aikana vastusti juoppoutta, joka olikin saanut suuren vallan kaikissa yhteiskuntapiireissä, mutta hyväksyi alkoholijuomien kohtuullisen käytön. Itse Luther tuomitsi mitä ankarimmin juoppouden. Hän oli erittäin huolestunut juoppoudesta, jota hän piti saksalaisten kansallispaheena ja jonka hän näki yhä yltyvän. Tähän syynä hän piti ylempien yhteiskuntaluokkien ja ruhtinashovien antamaa huonoa esimerkkiä. Hän saarnasi oman vaalirutinaansakin hovissa juoppoutta vastaan. Hän korosti, ettei juoppous ole vain yksityistä koskeva vähäpätöinen asia, vaan suurin synti, koska se tuo muut synnit mukanaan. Lestadiolaisuus, Lapin herätysliike, miltei alusta alkaen sisällytti taisteluun syntiä vastaan kamppailun viinaperkelettä vastaan. Lars Leevi Laestadius näki viinan riivanneen lappalaiset siinä määrin, että se oli riistää heiltä siveellisen selkärangan. Siksi Laestadius jo pastoraalitutkielmassaan Crapula mundi (Maailman kohmelo) kuvasi räikein värein kirkollisen ja maallisen elämän rappiota. Herätykseen tultuaan hän saarnasi voimakkaasti syntiä vastaan ja taisteli kapakoitsijain kanssa. Juoppous, varkaus, huoruus ja riitamieli katosivat Lapin seurakunnista. Kevytmielisyyttä ja maailman mielisyyttä vastustettiin, siveellinen tila parani silmin nähtävästi.» Tärkein ja mielenkiintoisin on Raamatun kanta, joka on sekä Vanhan- että Uuden testamentin puolella alkoholiin nähden ehdoton. »Viinaa ja väkevää juomaa ei sinun pidä juoman, eikä sinun poikas sinun kanssas, koska te menette seurakunnan majaan, ettette kuolisi: Se pitää yhä oleman iankaikkinen sääty teidän sukukunnillenne» (3 Moos. 10:9). Voi niitä, jotka jalot ovat viinaa juomaan ja juomassa kilvoittelevat» (Jes. 5:22)» Voi sinua, joka lähimmäiselles panet sisälle, sekoitat siihen julmuutes ja juovutat häntä, että hänen häpiänsä näkyisit. (Habakuk 2:15) ”Äkäät juopuko viinasta, josta paha meno tulee, vaan olkaat täytetyt pyhällä Hengellä (Eph: 5:18). »Jos joku, joka veljeksi kutsutaan, olisi huorintekijä, taikka ahne, eli epäjumalan palvelija, eli juomari taikka pilkkaaja, taikka raatelija; älkäät senkaltaisten kanssa syökö» (1.Korint.5:11).
»Mutta kavahtakaat, ettei teidän sydämenne koskaan raskauteta ylönsyömisestä ja juopumisesta ja elatuksen murheesta, ja se päivä tulee äkisti teidän päällenne» (Luuk~.21:34).
KRISTILLISYYTEMME KANTA on alkoholiin ehdoton. Pyhä Henki ei salli kristityn ottaa ryyppyä, ei edes ajallisten tehtävien edustuksien, ei jäsenjärjestöjen, ei aatteellisten eikä ammatillisten järjestöjen pidoissa ja juhlissa. Maailman lasten häissä on tapana juoda häämalja nuoren parin menestykseksi. Joissakin paikoin uskovaistenkin häissä on tarjoiltu häämaljoja. Voiko Jumalan siunausta anoa ja toivottaa nuorelle parille viinalasien ääressä. Pyhä Henki ei ole epäraittiuden henki, vaan väkevyyden, rakkauden ja raittiuden henki. Alkoholin käytön seuraukset Raamatunkin mukaan ovat erittäin ikävät. Juopunut ihminen menettää kaiken itsensä hillintäkyvyn ja toimintatarmon, eikä voi erottaa hyvää pahasta. Luther sanoo, että pahempaa, kuin sen aiheuttamat sairaudet, on se, että se ottaa pois Jumalan pelon.
Tästä on esimerkkinä kertomus Daniel, profeetan kirjassa. »Kuningas Beltsassar teki kuuluisan pidon tuhannelle päämiehellensä, ja joi itsensä viinasta juovuksiin näiden tuhannen kanssa. Ja kuin hän juopunut oli, käski hän tuoda ne kultaiset ja hopiaiset astiat, jotka Nebukadnetsar, hänen isänsä, Jerusalemin temppelistä ottanut oli, juodaksensa niistä voimallistensa, emäntäin ja vaimoin kanssa. Niin tuotiin ne kultaiset astiat, jotka temppelistä, Jumalan huoneesta, Jerusalemista otetut olivat, ja Kuningas ja hänen voimallisensa, emäntänsä ja vaimonsa joivat niistä. Ja kuin he joivat viinaa, kiittivät he kultaisia, hopiaisia, vaskisia, rautaisia, puisia ja kivisiä jumalia» Tämä oli paha teko Herran edessä. Daniel nuhteli Kuningasta: ”Olet itsesi korottanut taivaan Herraa vastaan, ja hänen huoneensa astiat piti kannettaman sinun etees, ja sinä, sinun voimallises, sinun emäntäs ja vaimos olette niistä viinaa juoneet; niin myös hopiaisia, kultaisia, vaskisia, rautaisia, puisia, ja kivisiä jumalia kiittäneet, jotka ei näe eikä kuule, eikä tuta taida, mutta sitä Jumalaa, jonka kädessä sinun henkes on, ja jonka tykönä kaikki sinuna ties ovat, et sinä ole kunnioittanut»,
Uskon raittius
Paavalin ja Pietarin raittiuskäsite on laajempi. Se ei kehota yksinomaan viinan suhteen olemaan raitis, vaan opettaa myös hengen raittiuteen. Raittius merkitsee oikeaa uskon suhdetta ylösnousseeseen Vapahtajaan. Vyöttäkää sen tähden mielenne kupeet ja olkaa raittiit, ja pankaa täydellinen toivonne siihen armoon, joka teille Herran Jeesuksen ilmestyksen kautta tarjotaan. Raittius merkitsee myös puhtaan evankeliumin kannalla pysymistä Opin raittiudessa. »Sillä aika tulee, jolloin he eivät voi terveellistä oppia kärsiä, vaan omain himoinsa jälkeen kokoovat itsellensä opettajat, että heidän korvansa syyhyvät ja kääntävät korvansa pois totuudesta, ja turhiin juttuihin poikkeevat.»
Vielä raittius merkitsee valvomista ja oikeata rukousasennetta. Niin älkäämme siis maatko niin kuin muut, vaan valvokaamme ja olkaamme raittiit. Sillä jotka makaavat, ne yöllä makaavat ja ne, jotka juovuksissa ovat, ne yöllä juovuksissa ovat. Mutta me, jotka olemme päivän lapset, olkaamme raittiit, puetut uskon ja rakkauden rintaraudalla ja autuuden toivon rautalakilla.»
.
»Mutta kaikkein loppu lähestyy, olkaa valppaat ja raittiit rukoilemaan». Raittius on kristillisyyden hyve samassa mielessä, kuin maltillisuus, säädyllisyys, vieraanvaraisuus, oikeamielisyys, itsensä hillitseminen, laupeus ja sydämellisyys. Raittius on Uuden testamentin mukaan terveyttä, aitoutta ja myönteisyyttä. Raittius on oikeaa evankeliumin ja Pyhän Hengen hedelmää vanhurskaudessa. Raittiuden ihanne on korkea.
Heino Rontti
Päivämies maaliskuun 27 päivä 1974