Kirkon tehtävästä
Tähän saakka on Jumala kansastamme pitänyt huolen niin, että saamme asua vapaassa maassa vapaina kansalaisina. Tuntuu kuitenkin, että kansamme ei ole osannut lahjaansa käyttää oikein, vaan on astuttu vapaudesta vapaamielisyyteen.
Tämä ilmenee jokapäiväisessä elämässä erilaisina rikoksina, moraalittomuuksina, ja jopa Jumalan pilkkana.
”Ja ennen kaikkea, tietäkää se, että viimeisinä päivinä tulee pilkkapuheinensa pilkkaajia, jotka vaeltavat omien himojensa mukaan." 2 Piet. 3: 3.
Kansamme, ja varsinkin sen nuorison henkisessä tilassa on esillä voimakkaasti kielteisiä piirteitä. Tämä tunnustetaan vastuunsa tuntevissa piireissä; mutta mitä ne tekevät? Syy näihin ilmiöihin on löydetty suurelta osalta myös ns. julkisen sanan työsaroilta. Julkinen sana lehtineen, kirjoineen, radio- ja televisio-ohjelmineen on siksi voimakas mielipiteitten muokkaaja, että sen tulisi voimakkaasti tarkistaa, mitä se julistaa. Nykyisin "jokaiselle
jotakin" -ohjelmallaan se johtaa, usein tietämättään, mielipiteitä, hyvinkin arveluttavaan suuntaan.
Maatamme on sanottu maailman luterilaisimmaksi kansaksi, mutta liekö se vain pinnalista, ja mitään sanomaton tunnustus, kun eräs luterilaisuutemme johtavia henkilöitä kirjoittaa: "Kansan hengellinen tila on mitä arveluttavin. On turha puhua optimismista, mikä perustuu jonkinlaiseen myötämielisyyteen uskontoa kohtaan. Mitään todellista ei tapahdu Jumalan valtakunnalle, jollei ihmisiä uudestisynny. Ja, koko maailman tilanne on myrskyä ennustava." (Prof. Tiililä, Teologia ja kirkko n:o 1/61). Hän kehottaa kirkon johtoa voimakkaammin ryhtymään toimenpiteisiin tilanteen parantamiseksi. Piispa Gulin kirjoittaa: "Aikamme suorastaan huutaa kirkkoa avukseen. Ihmisyksilö on onnettomampi ja turvattomampi kuin koskaan ennen"
Kirkkomme onkin varsin monin tavoin ollut kansalaisten apuna. Vielä sata vuotta sitten kirkko yksin vastasi erilaisista sosiaalisista laitoksista, kuten sairaaloista, koululaitoksesta, köyhäinhoidosta ja monesta muusta nykyisin yhteiskunnan hallussa olevista tehtävistä. Kun kirkkoa on kehotettu astumaan alas jalustaltaan, on tällä ilmeisesti tahdottu tuoda esille se ajatus, että kirkon tehtävät eivät voi olla enää sellaisia, kuin ne joskus ovat olleet. Nyt vaaditaan esim. että kirkkojen rakentamisen sijasta olisi rakennettava asuintiloja, tai nuorisolle sopivia kokoontumispaikkoja. Sen mukaisesti, julistamisen asemesta kirkon tehtävänä olisi toimia ennen kaikkea sosiaalisena laitoksena. Luonteensa mukaisesti kirkon toimintakenttä ulottuu myös sosiaaliselle alueelle, mutta se ei ole sen päätoiminta-a1ue. Tärkein tehtävä sillä olisi julistaa Vapahtajaa elämän leipänä, synnit sovittavana ja kuoleman voittavana Herrana.
Tuskastuneena eräs pastori hiippakuntansa vuosikirjassa kirjoittaa, kuinka ja vakiintuneiden työmuotojen ohella ei tahdo jaksaa luoda uusia yhteyksiä, ja toimia näin ihmisten kalastajana. Mutta kun hän esittää seurakuntapiireille pyynnön, että nämä luovuttaisivat pappinsa etsimään ja paimentamaan ulkopuolella olevia, tuntuu kuin hän asettaisi tärkeimmälle sijalle mahdollisimman monen ihmisen voittamisen kirkolle. Siinä ollaan jo lähellä ajatusta kalastamista kalastamisen vuoksi. Ehkäpä "toiminnan vuoksi" on siinäkin, kun pyritään saamaan ihmisiä kirkon ajatuksille myötämielisiksi, viemällä kirkko teattereihin, kirkon portaille, tai tuomalla jopa seurakunta- tai kerhosalien (lue: kirkon) sisälle kevyttä musiikkia "julistamaan" nuorisolle – mitä julistamaan? Näin toiminta-tavat ovat ristiriidassa tehtävien kanssa.
Työskentelytavassa julistamisen alallakin mennään vikaan, jos seurataan niitä ehdotuksia, joita mm. eräs kirjailijamme esittää Suomen Kuvalehdessä. Hän ehdottaa, että kirkko ojentaisi "musikaalisen käden" nuorille, järjestämällä kuoroja ja orkestereita, sillä: "Paremmin kuin mikään saarna, voisi juuri musiikki vapauttaa nuoren sisäiset voimat. Paremmin kuin yhdenkään saarnan jylinän takaa, voisi nuori ihminen löytää hartauden musiikista, omakohtaisen uskonnollisen kokemuksen siinä, missä laulu tai soitto voisi merkitä hänelle henkilökohtaisesti. Musiikki voi satuttaa tällaista nuorta paljon syvemmin, kuin paraskaan saarna." Samaan suuntaan esittää eräs ylilääkäri Radiokuuntelijassa: "Ehdottaisin varsinaisen aamuhartauden rinnalle rinnakkaisohjelmaksi uskonnollista musiikkia. Meillä on varmasti tuhansia, jotka tuntevat mielessään hartautta herätessään, mutta jotka kuitenkaan eivät aamuaskareiltaan ehdi syventyä kuuntelemaan saarnaa." — Jos tällainen julistus tuodaan" Sanan rinnalle "satuttamaan" tai Sanan korvikkeeksi, kuten näissä ehdotuksissa, niin pudotetaan pohja pois Raamatun ilmoitukselta:
"Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille, hän on lähettänyt minut saarnaamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen, saarnaamaan Herran otollista vuotta." Luuk. 4: 18
"Ja hän lähetti heidät julistamaan Jumalan valtakuntaa ja parantamaan sairaita." Luuk. 9: 2.
"Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Jumalan sanan kautta. Room. 10: I7.
Kirkkomme tehtävät nykyaikanakin ovat samat, kuin ne kautta koko kristillisen kirkon ajan ovat olleet. Sillä on oikeus käyttää työtapoinaan joustavia, nuorekkaita työtapoja, mutta samalla pitää vanhat, hyviksi koetut muodot ja vaalia niitä kunnioituksella. Sen tulee olla valvovana silmänä, ettei kansamme moraalisesti ja hengellisesti pääse rappeutumaan niin, ettei kohta tiedetä, mikä on syntiä, mikä ei, koska omattunnot ovat tylsistyneet.
Kun Jumalan armo Jeesuksessa Kristuksessa saa laskeutua syntisen sydämelle, kun evankeliumi voidaan Pyhältä Hengeltä julistaa, se on "terveellinen ja panee jumalattoman menon hylkäämään". Siinä olisi kirkon tehtävän ydin. Siinä myöskin sen sula.
Kalevi Kanniainen
Päivämies 6. 4. 1961