Poimintoja Lycosin ajalta

Muistoja menneiltä ajoilta sekä
Vanhoja säilyttämisen arvoisiksi harkittuja keskusteluja foorumillamme.

Poimintoja Lycosin ajalta

ViestiKirjoittaja Nepheg » 18 Maalis 2008, 22:05

Löytyi tällainen wehan kirjoitus. En jaksa kirjoitella itse, joten kopioin hänen kirjoituksiaan.
Valitan viestin pituutta, mutta weha on toisinaan tuottelias...

LähetäLähetetty: Sun Jou 24, 2006 5:17 pm Viestin aihe: Kasteesta opetusta:

Antti: ajattelin tuossa kun moni on tullut multa kysymään, että mikäs on vanhoillislestadiolaisten "uskontunnustus" niin oon toki sanonu että ihan luterilainen on.. Mutta voisitko koota kaikki opetukset vaikkapa yhdelle sivulle, kasteesta, vanhurskausopista jne. yhteen kansiin? Ois hyvä juttu! Ja sitten jos meinaan itelläki tulee kysyttävää, nii vois lukea siitä?

kOITETAAN JOTAIN kristillisyyden opetuksia löytää. Pitäisikö jakaa jotenkin pienempiin osiin?: Ihan vapaasti jos joku paremmin laittaa tai muokata, vaikka erilliseen ja tään voi poistaa.

KASTEESTA (AJATUKSIA)
Eihän koskaan lähetystyöhön mennä heti kastamaan, ei ainutkaan nähdäkseni tule uskoon sillä tavalla, vaan täytyy aina olla edeltävä sana, josta usko syntyy, kuten tunnustuskirjamme opettavat.

Erkki Piri: "Mielestäni kastekäsky on analoginen vanhimpana pidetyn evankeliumin l.
Markuksen kastekäskyn kanssa.” Menkää kaikkeen maailmaan ja julistakaa
evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja saa kasteen, on pelastuva.
Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen” (Mark.16:15)

Kasteen saamisen edellytys on usko; kastamalla ei tehdä opetuslapsiksi. Näin
sekä Vanhassa kirkkoraamatussa v. 1776 että nykyisessä 1992 käännöksessä
alkutekstin mukaisesti. Vuoden 38 käännöskään ei suoranaisesti liene väärä,
mutta juuri Markusta pohjana käyttäen harhaanjohtava."
Kirkolliskokouksessa uudesta raamatun käännöksestä ensin oli sovittu lähetyskäsky oiken, mutta sitten eräät piirit halusivat muuttaa pisteen kaksoispisteeksi. Näiden oppi nojaa tuohon Matteuksen kaste kohtaan.


Emme opeta, että "kun lapsi kastetaan, sielu taivaaseen vilahtaa". Tämä oppion, room.kat "ex operate, operatio" oppia. Useat kirkolliset väittävät, että kaste antaa lapselle armon ja uskon, siis tehtynä tekona. VL:ssä opetetaan, sitä vastoin, että pienet lapset uskovat, jo äitinsä kohdussa. Kaikki kansat syntyvät Herralle Siionissa (Ps 87 ). Valkopukuisten joukossa (IlmK) on joka kielestä ja kansasta ihmisiä, sillä Jumala korjaa omansa jo lapsuudenuskossa monista kansoista joille ei edes saarnata valtakunnan evankeliumia, heidän epäuskonsa tähden. Niinkuin Nooa perheineen oli jo vanhurskas, kun arkkiin menivät, ja pelastuivat veden kantamana. Samoin kastekkin on hyvän omantunnonliitto Jumalan luona. Näin siis kaste kuuluu sille, joka on sovitettu ja, jolla on hyvä omatunto, kuten on pienen lapsen tila syntyessään. Raamattu käyttää tästä kasteen kohdasta 1.Piet.3:21, sanaa "eperooteema" , LIITTO. Tätä sanaa käytettiin jo ennen uudeentestamentin kirjojen syntyä vanhoissa papyruksissa. Luther käänsi tämän myös liitoksi. Näin myös tätä liittoa korostaa, yksi kaste opetus.

Laestauduis Ja Luther opettivat lapsikasteen olevan raamatullinen, koska he uskovat. Vanhoillislestadiolainen käsitys on Raamatun ja luterilaisen opin mukainen.

Kertomus Mooseksesta ja hänen vaimostaan Sipporasta, sekä heidän pojastaan (2.Moos.4:24-26), antaa puhuttelevan kuvan sakramentin hylkäämisestä. Jumala oli kutsunut Mooseksen Midianin maasta johdattamaan kansaansa Israelia Egyptin orjuudesta. Matkalla yöpaikassa tapahtui, että Herra hyökkäsi Mooseksen kimppuun ja tahtoi tappaa hänet. Silloin hänen vaimonsa Sippora suoritti pojalleen ympärileikkauksen ja kosketti esinahalla Moosesta alhaalta sanoen: "veriylkä ympärileikkauksen tähden". Tuomio ei kohdistunut lapseen, vaan sakramentin laiminlyöneeseen isään.

Raamattu puhuu hyvin kauniisti lapsen autuaallisesta tilasta: ” Sinä olet vetänyt minut ulos äitini kohdusta. Sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla. Sinun päälles (huomaasi) minä olen heitetty äitini kohdusta. Sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta” (ps.22:10-11).

”Minä tunsin sinun jo ennen kuin minä sinun valmistin äitis kohdussa, ja pyhitin sinun, ennen kuin sinä äidistäs synnytkään” (Jer.1:5).

Noilla 2 Sam 12:23 jakeen sanoilla "Minä menen hänen tykönsä, mutta ei hän palaja minun tyköni" Davidin ympärileikkaamaton lapsi pääsi taivaaseen. Samalla David itse tunsi olevansa armahdettu noinkin suuresta rikoksesta kuin huoruudesta ja Urian murhaamisesta. Kertoo sovituksesta Vanhan Testamentin ajalla, sekä samalla sen, että kastamaton lapsi on autuas.

Martti Lutherin kirje kahdelle papille (Kirjassa Huovinen "Kaste ja "usko": Mutta meillä on Raamattu , joka sanoo, että lapset kyllä saattavat ja voivat uskoa, vaikka he eivät puhukkaan, eikä heillä olekkaan järkeä. niimpä Raamattu kertoo psalmissa 72 (ps.106:37), kuinka juutalaiset uhrasivat poikiaan ja tyttäriään epäjumalille ja vuodattivat näin viattoman veren. Jos se on ollut viaton veri (kuten teksti sanoo), niin lapset ovat varmasti olleet puhtaita ja pyhiä, ja sellaisia he eivät ole voineet olla ilman Henkeä ja uskoa. -Jos joku on Jumalan oma ja pyhittämä, on hänelläkin Henki ja usko.


Room.6-Luvun erityinen, voimakas sanoma on opetus pyhityksestä. Valaistaessaan kristityn vaellusta Paavali yhdisti siihen kasteen velvoittavan merkityksen. Kasteen kautta kristitty on haudattu Kristuksen kanssa kuolemaan. Kun olemme osalliset yhdenkaltaiseen kuolemaan, nousemme kuolleista kuten Kristus (Room.6:4-5). Jumala herätti meidät uuteen elämään omistaessamme Kristuksen kuoleman ja elämän uskon kautta (Room.6:4; Kol.2:12). Kaste opettaa ja muistuttaa Jumalan lapsia, että heidät on liitetty Kristuksen kanssa hänen yhtäläiseen kuolemaansa ja elämäänsä, omistaessamme hänen kuolemansa ja elämänsä uskon kautta. Kristuksen sovituskuolema on kertakaikkinen kuolema synnille, mutta hänen elämänsä on elämää Jumalalle (Room.6:10). Näin tulee uskon kautta tietää,, että Jumalan lapset ovat kuolleet synnille, mutta elävät Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme (Room.6:11).

Jeesus sanoi: ”Se uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen” (Mark.16:16). Tässä Yhteydessä on vielä todettava, että kasteen halveksiminen ja hylkääminen kadottaa (Augistinus ja Luther).

Luther kirjoittaa samassa Hengessä katekismuksessa: Mitä merkitsee tällainen kastaminen? Se merkitsee, että vanhaihminen meissä on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja kaikkien syntien ja himojen kanssa kuoletettava ja että sijaan on noustava uusi ihminen, joka elää vanhurskaudessa ja puhtaudessa iankaikkisesti Jumalan edessä.

Näin kaste kantaa pelastettua, kuten vesi kantoi jo vanhurskaita ihmisiä Noan arkissa ensimmäisen maailman aikana.

Lutherin opetuksia
Tätä asiaa Luther käsittelee laajasti Genesis luennossaan ja päätyy ympärileikkausta ja kastetta vertailtuaan seuraavaan lausumaan: ”Mitä on sanottava lapsista , jotka kuolevat ennen kastetta äidin kohtuun tai syntymän jälkeen. Ennen kahdeksan päivää kuolleesta lapsesta on helppo vastata , kuten myös meidän lapsistamme, jotka kuolevat ennen kastetta. Hei eivät tee syntiä ympärileikkauksen eikä kasteen liitossa. Kun laki ei tuomitse kahdeksan päivän ikäisiä ympärileikattuja, kuinka laki tuomitsisi ennen kahdeksan päivän ikäisinä kuolleita. W A 42, 621.

Augsburgin tunnustuksessa todetaan, että sakramentit vaativat uskoa ja ”niitä käytetään oikein silloin, kun ne uskossa otetaan vastaan ja niillä uskoa vahvistetaan”.

Lutherin käsityksen mukaan Jumala vaikuttaa (lahjoittaa ensin uskon, jonka hän lukee vanhurskaudeksi. Tämän käsityksen lähtökohtana on seuraavat Jeesuksen sanat: ”Menkää kaikkeen maailmaan, ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi, mutta joka ei usko se kadotetaan”. (Mark.16:15-16). Ensin siis evankeliumin sana, joka synnyttää uskon, sitten kaste. Usko on selvästi pääasia, joka ottaa huomioon kasteen.


Selitysopillisesti kiistellympiä kohtia.

Uudesti ylhäältä syntyminen
Joh.3:5-6
”Jesus vastasi: totisesti, totisesti sanon minä sinulle: ellei joku synny vedestä ja Hengestä ei hän taida Jumalan valtakuntaan sisälle tulla.
Mitä lihasta syntynyt on, se on liha, ja mitä Hengestä syntynyt on se on henki”. Liha ei uudestisynny koskaan uskovaisessakaan ja lapsi on syntyessään kaksiosainen. Jos lapsuudenuskon on menettänyt, niin parannuksen armon kautta, uskossa syntyy silloin uudelleen.

Tässä ei voida puhua Kristillisestä kasteesta koska sitä ei ollut voimassa, eikä siitä tiedetty mitään, eikä Jeesus ollut sitä asettanut. Myöskin asianyhteyden mukaan siinä on kyse elävästä vedestä (Joh.4). Tässä olisi kyse epäuskoisesta aikuisesta, jonka täytyy syntyä uudesti ylhäältä, sillä lasten ei tarvitse syntyä enään uudesti, jos ovat lapsen uskossa pysyneet.: ”Ellette tule niin kuin lapset, ette pääse sinne sisälle”.
Jeesus kutsui luokseen lapsen, asetti hänet heidän keskelleen ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: "ellette käänny ja tule niinkuin lapset, niin ette suinkaan tule sisälle Taivaan valtakuntaan" (Matt.18:1-14). Epäuskoisen aikuisen tulee syntyä uudesti ylhäältä, mutta ei sellaisen tarvitse syntyä uudesti ylhäältä, joka on lapsen uskossa pysynyt.

Elävä Vesi

On paikallaan tarkastella mitä Raamatussa tarkoittaa elävä vesi. Joh.4, todistaa, mitä Jeesus puhui, vedestä ja Hengestä syntymisestä. Jeesuksen sanat samarialaiselle naiselle: ”Joka siitä vedestä juo, jonka minä hänelle annan, ei hän janoo iankaikkisesti (Kysymys on iankaikkisen elämän sanoista), vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä veden lähteeksi, joka kuohuu iankaikkiseen elämään”. (Joh.4:14).

1.Piet.1:22. Ja tehkäät puhtaaksi teidän sielunne totuuden kuuliaisuudessa, Hengen kautta, veljelliseen rakkauteen, joka vilpitöin olis, ja olkaat keskenänne palavaisessa rakkaudessa puhtaasta sydämestä,
23. Niinkuin ne, jotka jälleen syntyneet ovat, ei katoovaisesta, vaan katoomattomasta siemenestä, elävästä Jumalan sanasta, joka ijankaikkisesti pysyy.

Apt.10. Korneliuksen tapauksen tutkielma: Niin vastasi Pietari: ”Taitaako joku kieltää näitä, jotka ovat niin Pyhän Hengen saaneet kuin mekin (eli olivat uskoon tullet), vedellä kastamasta (eli sakramentti otetaan vastaan uskolla), ja hän (Pietari) käski kastaa heitä Herran nimeen. Tuttu on myös Paavalin lausuma: ”Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi” (Room.10:10). Augsburgin tunnustuksen puolustuksessa todetaan, että usko tuo mukanaan Pyhän Hengen, kuten edellä kerrotusta Korneliuksen esimerkistä käy ilmi. Kääntäen on todettavissa, että Pyhä Henki vaikuttaa uskon sanan kautta.

Samarian tapauksessa (apt.8:8:5-17) on teksti teologisesti erittäin monitahoinen ja rikas. Asiaa on tarkasteltava uskon näkökulmasta. Näiltä ihmisiltä puuttui Pyhä Henki. Miten tämä oli mahdollista? Tällöin todetaan, ettei samarialaisilla ollutkaan vielä tässä vaiheessa elävää todellista uskoa, sillä ”Pyhä Henki” saadaan uskolla. Paavali sanoo myös: ” Me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen”. (Gal.3:14). Tämä on todettavissa tekstistä, joka osoittaa, että kuulioiden sydän oli ”jaettu”: he kuuntelivat ja ylistivät Simon-noitaa sen jälkeen, kun he olivat yksimielisesti ottaneet vaarin Filippoksen saarnasta. Tässä tilassa he uskoivat myös Filippoksen evankeliumin julistukseen. Toisin sanoen, he uskoivat samanaikaisesti sekä Simon-noidan puheeseen, että Filippoksen julistukseen. Tällöin ei voinut syntyä vanhurskauttavaa uskoa. Teksti osoittaa syvällisesti, ettei ilman uskoa voi tulla vanhurskaaksi, eikä saada kasteen siunausta. Kun Pietari ja Johannes siunasivat samarialaiset kättenpäällepanemisen kautta (= Kuva evankeliumin julistamisesta) syntyi usko, ja he saivat Pyhän Hengen. Heitä ei kuitenkaan tarvinnut kastaa uudelleen, sillä Jumalan sanan mukainen kaste oli voimassa ja usko omisti sen omakseen.

Gal.3:27-29 kertoo muun evankeliumin mukaisesti, että uskon kautta olemme Jumalan lapsia ja kaste on merkki ja sinetti ja vahvistus siitä uskovalle.

Jeesus siis sanoo: "Te olette puhtaat sen sanan tähden, jonka minä teille puhuin" (Joh.15:3).

(Tii.3:4-7), ei tässäkään ole kysymys kasteesta uudestisynnyttävänä, vaan uskoon liittyvänä sakramenttina, eli merkkinä ja sinettinä. Uudistuminen tapahtuu Pyhän Hengen (Jae.5) Ja Jeesuksen Kristuksen kautta (Jae.6). Kolmiyhteinen Jumala pelastaa: Isä (Jae.4), Pyhä henki (Jae.5) Ja Jeesuksen Kristuksen kautta(jae.6).

Aivan samoin, Paavali oli synnyttänyt korintialaiset evankeliuminsanalla:

1.Kor.4:15. Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi.

Paavalihan oli kastanut vain muutaman korintossa:

14. Minä kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen,
15. niin ettei kukaan saata sanoa, että te olette minun nimeeni kastetut.
16. Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut.
17. Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan

apt.22:16. Ja mitäs nyt viivyttelet? Nouse ja anna sinus kastettaa ja pestä pois sinun syntis, ja huuda avuksi Herran nimeä.

Tapahtumahan oli seuraava: apt.9:17. Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
18. Ja hänen silmistänsä putosivat kohta niinkuin suomukset, ja hän sai sillä hetkellä näkönsä jällensä, nousi ja kastettiin.

Mikä oli kasteen merkitys tässä? Tämän mukaan näyttäisi sille, että Paavali sai Pyhän Hengen, eli uudestisyntyi ennen kastetta. Kaste on Pyhän Hengen merkki ja sinetti, uskon vahvistus. Näin tämän mukaan on…

Apt.2-luku
38. Vaan Pietari sanoi heille: tehkäät parannus, ja antakaan jokainen itsensä kastaa Jesuksen Kristuksen nimeen, syntein anteeksi antamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. 39. Sillä teille ja teidän lapsillenne on tämä lupaus annettu, ja kaikille, jotka taampana ovat, kutka ikänä Herra meidän Jumalamme kutsuu…
41. Jotka siis mielellänsä hänen sanansa ottivat vastaan, ne kastettiin; ja sinä päivänä lisääntyi lähes kolmetuhatta sielua.
V: Eli tässäkin on ensin, parannuksen teko ja usko ja sitten kaste. Kaste on sen merkki ja vahvistus. Tässä yhteydessä voi mainita, että molemmat tulee olla.
Tunnustuskirjoissamme sanotaan: "Myös ne jotka ovat uskossa ennen kastetta tai tulevat kasteessa uskoon, saavat uskon ulkonaisen, edeltävän sanan välityksellä" (s.276 kohta 7).

(Ef.2:1)

Kirjoittaessaan pakanuudesta uskoon tulleille efesolaisille Paavali totesi, että Jumala oli herättänyt heidät, kun he olivat kuolleet ”. ylitsekäymisten ja syntein tähden”. Nämä pakanat olivat siis olleet hengellisesti eläviä jossakin elämänsä vaiheessa. Ainoa mahdollinen vaihe on ollut se, kun he olivat pionokaisia.

Vanhoillislestadiolaisia on toisinaan syytetty helluntailaisten kastekäsityksen omaksumista. Käsityksemme mukaan, usko Kristukseen vanhurskauttaa ja sakramentti tulee ottaa uskolla vastaan. Edellä on osoitettu, että vanhoillislestadiolaisuudessa on aina opetettu kasteesta vastoin helluntailaisten käsitystä. Helluntailais-karismaattiset liikkeet kieltävät lapsikasteen epäraamatullisena, koska lapset eivät heidän mielestään voi uskoa, eivätkä näin vastaanottaa kastetta. Näin he perustavat kasteensa omaan vanhurskauteensa ja ratkaisuunsa. On harhaoppia, että kaste vaikuttaa pelkkänä tekona, ilman kastettavan uskoa. Lapsikasteen hylkäämistä ja uudelleen kastamista, on niinikään pidettävä harhana, jota vastaan tulee taistella Jumalan sanalla. Vanhoillislestadiolainen kaste on Raamatun mukainen
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja Taavetti » 19 Maalis 2008, 04:10

Hajottamiseksi on sanottu, jos yrittää tuoda kahdenlaisen pelastuksen tien oppia, ainakin jos sellaista yrittää syöttää armosta uskon tietä kulkeville. On tehtävä ero lain opetuksen ja evankeliumin opetuksen välillä. Nyt weha yrittää sovittaa lain opetusta uskovaiselle pienelle lapselle huomaamatta, että pienet syntyneet lapset ovat evankeliumin opetuksen alaisia.

Pienet lapset syntyvät valmiin Jeesuksen lunastusarmon päälle, ei heidän tarvitse uudesti syntyä. Eivät voikaan syntyä uudesti, koska eivät ole kuolleet, mutta sen Jumalan lahjoittaman uskon perusteella heidät on kastettava. Mistäkö tämän tiedämme? Jumalan sanassa sanotaan selvästi: Kaikki kansat syntyvät Siionissa.

Juuri sen Jumalan lapseuden perusteella, sen Jumalan lapsen armon perusteella, joka käy yli perimisen jääneiden syntien, pienet lapset ovat autuaita. Sen vuoksi on heidät kastettava.

Kun tässä weha on kaiken aikaa yrittänyt kertoa, että lapsi syntyy kasteessa uudesti Jumalan lapseksi, ilmenee siinä täydellinen pimeys. Raamatun opetuksen mukaan uudesti syntymistä tarvitaan sen jälkeen, kun lapsena uskovaisena syntynyt on hengellisesti kuollut syntien ja ylitse käymisten vuoksi. Jeesus puhui aikuiselle ihmiselle, Nikodemukselle uudesti syntymisen tarpeesta. Nikodemus järkeili asiaa, että voiko ihminen vanhana mennä jälleen äitinsä kohtuun ja syntyä uudelleen. Jeesus ei antanut Nikodeemukselle suoraa vastausta, vaan evankeliumitekstin mukaan sanoi: Sinä olet mestari Israelissa, etkä tätä tiedä. Samat sanat olen nyt osoittamassa wehalle: Sinä olet (tai ainakin kuvittelet olevasi) mestari luterilaisuudessa, etkä näin yksinkertaista asiaa ymmärrä.

Olen vakuuttunut, että näitä asioita on wehalle sanottu lukuisia kertoja. Olisin valmis tarkempaankin keskusteluun, mutta en tällä(kään) internet palstalla. Jos Jumala ei saa näitä uskon perusasioita aukaista Pyhän Hengen kautta, on aivan turhaa meidän yrittää niitä väittelemällä avata. On aivan selvästi nähty, jos sitä haluaa ja pystyy avatuin silmin katsomaan, että weha vain haluaa väitellä, haluaa tuoda VL opetukseen sellaisia outoja käsityksiä, jotka olemme ennenkin joutuneet torjumaan. Erään kaltaisen uskon puhdistajan asemaa on tainnut miehen mieli hankkia. Yhtenä osoituksena on tulo tälle palstalle Lutherus nimimerkillä, vaikka entinen wehakin olisi ollut käytettävissä. Jos sitä ei tiennyt, olisi sitä voinut ainakin kokeilla, tai olisi voinut vaikka puhelimella kysyä, onhan meillä numerot tiedossa ja jos ei ole, niin kysymällä sen saa tietää.

Enempää en jaksa tästä kirjoittaa enkä väitellä lainkaan. Jos joku haluaa oppiakseen näistä kysyä, olen valmis vähäisen osani keskusteluun antamaan. Opettajia haluan etsiä Jumalan valtakunnan sisältä, josta tiedän niitä runsain määrin löytäväni, mutta wehan kahden viikon aikana esittämistä sekaopeista tunnen tarvetta pysyä erossa. Olenhan saanut useasti lukea, että kun eriseuraista on kerran tai kahdesti nuhdeltu, pakene häntä. Sellaiseen pakenemiseen tunnen nyt tarvetta wehan suhteen, joka seikka on murheella todettava.

Luulen että weha haluaa sanoa tapansa mukaan viimeisen sanan, en ymmärrä, pitäisikö se mahdollisuus antaa vaiko pidättää. Minä olen kuitenkin perin juurin kyllästynyt enempään väittelyyn, olisi paljon tärkeämpääkin tekemistä, joten haluan pitäytyä niihin.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja O.M » 19 Maalis 2008, 13:54

Taavetti kirjoitti:Pienet lapset syntyvät valmiin Jeesuksen lunastusarmon päälle, ei heidän tarvitse uudesti syntyä. Eivät voikaan syntyä uudesti, koska eivät ole kuolleet, mutta sen Jumalan lahjoittaman uskon perusteella heidät on kastettava. Mistäkö tämän tiedämme? Jumalan sanassa sanotaan selvästi: Kaikki kansat syntyvät Siionissa.


Voin yhtyä Taavetin kirjoittamaan. 1933 käännöksen mukaan "joka ainoa" on syntynyt Siionissa. Psalmi mainitsee esimerkkeinä rahabilaiset (egyptiläiset), babylonialaiset, filistealaiset, tyyroslaiset ja etiopialaiset.

Ps. 87:
"1 Koorahilaisten virsi, laulu. Pyhille vuorille perustamaansa kaupunkia,
2 Siionin portteja, Herra rakastaa enemmän kuin Jaakobin kaikkia muita asuinsijoja.
3 On kunniakasta, mitä sinusta sanotaan, sinä Jumalan kaupunki: -Sela. -
4 "Minä mainitsen tunnustajikseni Rahabin ja Baabelin; katso, Filisteasta, Tyyrosta ja Etiopiasta minä mainitsen: Sekin on syntynyt siellä."
5 Mutta Siionista sanotaan: "Joka-ainoa on syntynyt siellä". Sitä Korkein itse vahvana pitää.
6 Herra luettelee, kirjoittaessaan kirjaan kansat: "Tämäkin on syntynyt siellä". Sela.
7 Veisaten, karkeloiden sanotaan: "Kaikki minun lähteeni ovat sinussa"."
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Taavetti » 23 Maalis 2008, 07:16

Tässä keskustelussa tuli ensi kertaa eteeni käsite yleisestä vanhurskauttamisesta. Se minulle on edelleen epäselvä, mitä käsitteen lanseeraaja pyrkii sillä osoittamaan. Kenties jotakin muuta, kuin sitä väitettä, että pieni lapsi ei olisi kelvollinen Jumalalle ilman kastetta, tai vaikka on, että hän kasteessa tulee jotenkin paremmin kelvolliseksi. Kahden tai jopa kolmen kaltaisen vanhurskauttamisen oppi siitä tulee mieleeni.

Kaste on tärkeä, mutta ei se niin tärkeä ole, että se pitäisi viedä uskon edelle. Ensin usko Jumalan armosta, jonka Jumalan armon päälle uskomaan pienet lapset syntyvät. Uskonsa perusteella lapset kastetaan, mutta kasteessa lapsi ei saa uskoa, eikä tarvitse saada, koska lapsi on jo uskovainen. Vanhan Biblian mukaan Pietari kirjoitti, että kaste on hyvän omantunnon liitto Jumalan tykönä. Uudemmat kääntäjät ovat käyttäneet epäselvempiä muotoiluja, jotka eivät kumoa Biblian kääntäjän ilmaisua, mutta jättävät tulkinnalle turhia vaihtoehtoja.

Mitä kaste sitten antaa ja hyödyttää?
Mitä merkitsee tällainen vedellä kastaminen?
Ajattelin kirjoittaa vastauksen sanamuodon vanhasta katekismuksesta, joka on tässä pöydän vaiheilla pyörinyt. En sitä nyt löytänyt käsiini, niin yritän muistella, miten meille opetettiin noin50 vuotta sitten koulussa. Silloin opettelimme ulkoa tähän tapaan:

Se merkitsee, että meissä oleva vanha ihminen on himoineen joka päiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava, ja sen sijaan on noustava uusi ihminen, joka elää pyhyydessä, puhtaudessa ja vanhurskaudessa iankaikkisesti Jumalan edessä.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja teejn » 27 Maalis 2008, 18:57

Hauskoja nämä rautalangasta vääntämiset..

Puhutaan siitä, että usko ja kaste vanhurskauttavat tässä järjestyksessä. Sitten voisi kysyä: miksi Daavid sanoi ympärileikkaamattomasta pojastaan, jolle ei ollut mitään takeita olla vanhurskas ainakaan sen takia, että hänelle olisi suoritettu sakramentti, että minä menen hänen tykönsä? Eikö siksi, että tuo poika oli vanhurskas sen takia, että hän oli Kristuksen sovitustyön perusteella uskovainen?

Periaatteessa toisessa ketjussa mainittu ajatus siitä, ettei Jumalan valtakunnassa ole tärkeää ympärileikkaus tai ympärileikkaamattomuus soveltuu kärjistettynä tähänkin. Kaste ympärileikkauksen perillisenä ei ole halveksittava, mutta sen puuttuminen, mikäli ihmisellä on usko, ei ole syy sille, että ihminen olisi epäuskoinen. Kaste on kuitenkin vain vahvistus ja merkki sille uskolle, jonka Jumala lahjoittaa jokaiselle ihmiselle poikansa sovitustyön perusteella. Tätä uskoa pitää sitten myös hoitaa sanalla, sakramenteilla ja ripillä. Ajateltakoon siis yksinkertaisesti siten, että kaste vahvistaa sen, mitä uskossa omistetaan. Kaste ilman uskoa ei kelpaa mihinkään, ellei sillä ole uskoa "kyytipoikana". Tätä merkitsee ajatus "yksin uskosta", muuten se muotoiltaisiin muotoon "yksin kasteesta".

Vähän kärjistettyjä ajatuksia, mutta tähän suuntaan ymmärrykseni vei. Korjatkaa, jos on tarpeen.
Hajamielisyys on elämän suola!
teejn
perehtynyt
 
Viestit: 64
Liittynyt: 18 Helmi 2008, 21:20
Paikkakunta: Jojensuu

ViestiKirjoittaja O.M » 28 Maalis 2008, 09:34

teejn kirjoitti:Periaatteessa toisessa ketjussa mainittu ajatus siitä, ettei Jumalan valtakunnassa ole tärkeää ympärileikkaus tai ympärileikkaamattomuus soveltuu kärjistettynä tähänkin. Kaste ympärileikkauksen perillisenä ei ole halveksittava, mutta sen puuttuminen, mikäli ihmisellä on usko, ei ole syy sille, että ihminen olisi epäuskoinen. Kaste on kuitenkin vain vahvistus ja merkki sille uskolle, jonka Jumala lahjoittaa jokaiselle ihmiselle poikansa sovitustyön perusteella.


Näin juuri, Luther kutsuukin joissain kirjoituksissaan kastetta sinetiksi. Mutta vielä tärkeämpää kuin sinetti on kirjeessä, on itse sisältö. Profeetat kirjoittivat usein israelilaisista, jotka olivat kyllä ulkonaisesti ympärileikattuja, mutta sydämestä ja korvista ympärileikkaamattomia. Todellinen ympärileikkaus on se, joka tapahtuu ilman käsiä, "sydämen esinahan" ympärileikkaamista. Samoin meidän aikanamme on paljon ihmisiä, jotka ovat ulkonaisella tavalla aivan oikein kastettuja, mutta jotka eivät elä kasteensa liitossa upottaen ja kuolettaen vanhaa ihmistä evankeliumin voimalla jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja O.M » 28 Maalis 2008, 09:59

nuusku kirjoitti:Tässä puhutaan kasteesta:

1. Kor. 10
1 Mutta en minä tahdo sitä teiltä, rakkaat veljet, salata, että meidän isämme ovat kaikki pilven alla olleet ja kaikki meren lävitse vaeltaneet,
2 Ja kaikki Mosekseen kastetut pilvessä ja meressä.
3 Ja ovat kaikki yhtäläistä hengellistä ruokaa syöneet,
4 Ja kaikki yhtäläistä hengellistä juomaa juoneet; sillä he joivat siitä hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; mutta se kallio oli Kristus.


Mutta mitä tarkoittaa, kun on kastettu pilvessä ja meressä? Liittyykö asia tämän aiheen alle?


En muista kuulleeni enkä lukeneeni opetusta tuosta kohdasta kasteeseen liittyen, mutta äkkiseltään ajatellen Paavalin vertaus voisi hyvinkin sopia myös uuden liiton kasteen esikuvaksi: juutalaiset lähtivät seuraamaan Jumalan palvelijaa Moosesta luvattuun maahan Israeliin ja sen merkiksi heidät kastettiin Punaisessa meressä (kyseessä täytyi olla vain roiskekaste, koska kohdan mukaan juutalaiset selvisivät Punaisen meren läpi kävelystä melko kuivina). Hengellinen juoma, mitä he joivat, oli elävä vesi, joka pulppuaa Kristus-kalliosta. Hengellinen ruoka manna oli kait esikuva elämän leivästä eli evankeliumista sekin. Sitten on muistettava, että hengellisten merkitysten lisäksi juutalaiset saivat erämaassa myös konkreettisesti leipää ja vettä, joiden avulla he säilyivät ruumiillisesti hengissä.

Viimemerkinnät selvittänevät asiaa lisää:

2. Moos. 13:
"21 Herra kulki päiväsaikaan pilvipatsaassa heidän edellään näyttäen heille tietä ja yöllä tulipatsaassa valaisten heidän tietään, niin että he saattoivat kulkea sekä päivällä että yöllä. [4. Moos. 14:14; 5. Moos. 1:33; Neh. 9:12; Ps. 78:14]
22 Pilvipatsas oli jatkuvasti kansan edellä päivällä ja tulipatsas yöllä."


2. Moos. 14:
"21 Sitten Mooses kohotti kätensä merta kohti, ja Herra pani meren väistymään syrjään nostamalla ankaran itätuulen, joka puhalsi koko yön. Näin hän muutti meren kuivaksi maaksi. Vedet jakautuivat kahtia, [Joos. 4:23; Ps. 66:6, 77:20; Jes. 63:12,13]
22 ja kun israelilaiset kulkivat meren poikki kuivaa maata pitkin, vedet olivat muurina kummallakin puolen. [Ps. 78:13, 106:9; 1. Kor. 10:1; Hepr. 11:29]"
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

O. S. Norrgård: Alkuvuodelle 1942

ViestiKirjoittaja Taavetti » 10 Tammi 2011, 04:56

Alkuvuodelle 1942


Herramme Jeesuksen nimessä ja hänen kalliin armonsa avulla saamme, rakkaat veljet ja sisaret, taasen aloittaa uuden armovuoden taivaan rakkaan Isän johdon alaisina. Kirjoittaessani tämän, tuntuu siltä, että Jumala edelleen rakastaa ja kurittaa myös Suomen kansaa. Kuten Heprean kirjeen kirjoittaja lausuu: Jota Herra rakastaa, sitä Hän myös rankaisee, mutta jokaista poikaa Hän pieksää, jonka Hän korjaa. Jos te kurituksen kärsitte, niin Jumala taritsee itsensä teille, niin kuin lapsillensa; sillä kuka on se poika, jota ei isä kurita. Rakas taivaan Isä kuritti jo toissa talvena, ja nyt yhä kurittaa synnin ja jumalattomuuden tähden, että ihmiset heräisivät tilansa tuntemaan, ja parannukseen rientämään, ennen kuin myöhäinen saavuttaa, ja kuoleman kautta täytyy siirtyä helvetin vaivoihin.

Mutta Hän myös samalla kurittaa omia lapsiansa. Lukemattomat rakkaat veljet sodassa kaatuivat jo toissa talvena, ja nyt taas monta kallista ja rakasta veljeä, mm. paljon rakastettu veljemme, kirkkoherra Väinö Havas. Kuka voisi luetella surevien leskien ja itkevien lasten kyyneleitä? Rakas taivaan Isä, Sinä kansojen Ylijohtaja, lyö rajapaalut valtakuntien välille, ja aseta pian hirvittävät sodat ja veren vuodatukset! Lukemattomat nöyrät ja sydämen pohjasta lähteneet rukoushuokaukset kohoutuivat siirtolaisina olevien Jumalan lasten, sekä koko Suomen Siionista jo toissa talvena, kun monien piti jättää rakkaan kotinsa ja kaiken maallisen tavaransa. Armosta rikas ja rakas Isä järjesti nyt jo evaluoiduille kotinsa takaisin väkevän sotilasvallan, Saksan avulla pikemmin, kuin kukaan olisi saattanut aavistaakaan. Ihmeellinen, Herra Jumala, on sinun kättesi johdatus, Sinä kuulet seurakuntasi rukoukset, ja ajallaan autat sorretuita Sinun suuren nimesi kunniaksi.

Tämän uuden vuoden muistojuhlaa, kuten aina muulloinkin, vietämme yksinomaan rakkaan Vapahtajamme ympärileikkauksen juhlana. Mutta Herramme Jeesus, Johannes Kastajan kautta, joka Eliaan hengellä ja voimalla raivasi tien maailman Vapahtajalle, asetti pyhän kasteen ympärileikkauksen sijaan testamenttien vaihtuessa.

Kuten kirjoitettu on: „Mutta sitten kun Jumalan, meidän Vapahtajamme hyvyys ja rakkaus ihmisille ilmestyi, ei vanhurskauden töiden kautta, joita me tehneet olemme, vaan rakkautensa kautta Hän meidät autuaaksi teki, uudensyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, jonka Hän meidän päällemme, Jeesuksen Kristuksen, meidän Vapahtajamme kautta, runsaasti vuodattanut on: että me Hänen armonsa kautta vanhurskaiksi tulisimme, ja iankaikkisen elämän perillisiksi toivon jälkeen." Tiit. 3: 4-7.

Vanha ja uusi sakramentti

Näin ollen koska Herralle ja Vapahtajallemme ympärileikkauksen yhteydessä annettiin nimi tehtävän ja arvon mukaan, Jeesus Kristus, niin on jokaiselle meille myös lapsikasteessa, papin ja kummien läsnä ollessa, annettu nimi siinä pyhässä toimituksessa. Siitä merkintä tehtiin kirkonkirjoihin, koska lapsi syntyi ja kastettiin, ja siitä ajasta kunkin vuosi on alkanut. Viisastelijat sanovat, että lapsikaste ei merkitse mitään, sillä uuden testamentin alussa kastettiin suuria ihmisiä.

Mutta syynä siihen oli se, että he olivat kastamattomia, eli uuden testamentin ensimmäisestä sakramentista osattomat. Ja Johannes Kastaja oli ensimmäinen Jumalalta määrätty sen tehtävän toimittaja. Isämme Abraham oli myös 29 v. vanha, kun hänet ympärileikattiin, ja silti hänen jälkeläisensä jo kahdeksan vuorokauden vanhoina otettiin Herran lain liittoon. Ympärileikkaus velvoitti lakia täyttämään, ja sen rakas Jeesuksemme täytti. Pyhä kaste velvoittaa meitä uskomaan lain täyttäjään, Herraan Jeesukseen ilman omia töitä eli ansioitamme. Näin on aina rakkaan Jeesuksemme hyvyys ja rakkaus ihmisille ilmestynyt sulasta ja suuresta armosta ilman minkään kaltaista omaa vanhurskauttamme.

Pyhä kaste on äärettömän kallis, ja hyvän omantunnon liitto rakkaan Vapahtajan kanssa. Sen kautta meitä otetaan Jumalan seurakuntaan jäseniksi jo pieninä lapsina. Mutta pyhää kastetta ei saa pilkata, eikä väärin käyttää, kuten kasteen kertojat tekevät. Rakas ystäväni, pyhä raamattu ei hyväksy muuta kuin yhden vesikasteen, mutta koska havaitset olevasi kasteen liiton rikkoja, eli syntiin joutuneesi, niin silloin pitää sinun mennä tunnustamaan syntisi rippi-isälle, jolle Jumala on Kristuksen kautta antanut vallan syntiä anteeksi antaa, ja tämä on toinen kaste Pyhältä Hengellä ja tulella, kun Herramme Jeesuksen pyhässä nimessä ja kalliissa sovintoveressä saat kaikki syntisi anteeksi. Sen tähden tulkaa ja ostakaa ilman rahaa ja hintaa taivaan viinaa ja rieskaa! Hyvät työt eivät täällä kelpaa, eikä niillä anteeksi saada velkaa. Näin syntiä tunnustamalla lahjoitetaan armoa eli syntien anteeksiantamusta Herramme Jeesuksen nimessä ja maahan vuotaneessa kalliissa sovintoveressä.

Uusi testamentti todistaa, että Pyhä Henki on saatu kasteessa, ennen kastetta ja jälkeen kasteen. Me tiedämme, että Jeesuksella oli Pyhä Henki jo ennen kuin Johannes häntä kastoi. Silti näkyvästi laski Pyhä Henki kyyhkysen muodossa Hänen päällensä. Sotaupseerin, Korneliuksen huoneessa, koska Pietari saarnansa lopussa julisti yleisen synninpäästön, niin Pyhä Henki vuodatettiin kastamattomien pakanoitten päälle, ja sen huomattuaan Pietari kysyi mukana olleilta veljiltä, mikä estäisi heitä kastamasta vedellä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen kuten mekin. Ja sitten vasta heitä kastettiin vesikasteella. Mutta pyhän Paavalin Efesoon tultua oli opetuslapsia Johanneksen kasteella kastetuita, jotka eivät tietäneet, josko Pyhää Henkeä lieneekään. Apostoli Paavali heille ensiksi selitti pyhän kasteen tarkoitusta ja sitten nousi, ja kätten päälle panemisessa siunasi heitä. Ja näin saivat Pyhän Hengen jälestä päin. Silti tämä sana pitää paikkansa, jos joku täysi-ikäinen uskoo pyhää evankeliumia, niin hänet jälestä päin kastetaan, ellei häntä ole lapsena tuotu pyhälle kasteelle. Niin kuin kirjoitettu on: „Joka uskoo ja kastetaan, hän pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."


Syntyminen ja peseminen

Tämä on uudensyntymisen peso ja Pyhän Hengen uudistus. Mutta toinen asia on ruumiillisestikin syntyä ja toinen, että syntynyttä pestään. Paljon pestään kuolleitakin, nimittäin niitä, jotka kokonaan vihaavat Kristuksen seurakuntaa ja taivaan valtakunnan avaimia. Rakas veljemme Martti Luther sanoi: „Jos ei sinulla ole Jumalan seurakunta äitinä maan päällä, niin ei Jumalakaan taivaassa ole sinun isäsi.„ Siis tekopyhät ovat orporaukkoja. Tähän seurakuntaan on Jumala vuodattanut Pyhän Henkensä ja runsaan armonsa, asettamalla siihen Jeesuksen armoistuimeksi, kuten hän lausui: „Jonka Jumala on armoistuimeksi asettanut uskon kautta hänen veressänsä, osoittaaksensa sitä vanhuskautta, joka Hänen edessänsä kelpaa, edellä käväisten syntien anteeksi antamisen kautta." Tämän Herramme Jeesuksen vanhuskauden kautta meille kuuluu perintöoikeus taivaan omistukseen ja iankaikkiseen elämään.

Tämä on järkähtämätön totuus, ettemme kykene hiuskarvankaan vertaa ansaitsemaan autuutta itsellemme, vaan se on kokonaan rakkaan Jeesuksemme verisestä ansiosta. Näitä asioita kirkastakaamme ja nostakaamme Golgatan lippu näkyviin kaikille ihmisille pelastukseksi. Kuten apostoli neuvoo: „Tämä on totinen sana, ja näitä minä tahdon sinun vahvasti opettamaan, että ne, jotka Jumalan päälle uskoneet ovat, ahkeroitsisivat hyvissä töissä muiden edellä käydä." Nämä ovat ihmisille hyvät ja tarpeelliset. Usko myötänsä tuo uudensyntymisen lahjan eli rakkauden, ja rakkaus ei jätä meitä joutilaiksi eli hedelmättömäksi lähimmäistemmekään suhteen. Mutta kiitos Jumalalle, me olemme kelvottomat palvelijat silloinkin, vaikka tekisimme kaikkia, mitä Jeesus on meitä käskenyt, niin hän itse sanoo. Silti on autuutemme sulasta armosta, eikä omista ansioistamme.


Vältä turhaa kiistelyä!

Se tähden rakas Paavali jatkaa: „Mutta hulluja tutkimisia, polvilukuja, riitoja ja kilvoituksia laista vältä, sillä ne ovat turhat ja kelvottomat. Eriseuraista ihmistä pakenee, kun häntä kerta taikka kahdesti neuvottu on, tietäen, että sen kaltainen on käännetty pois ja syntiä tekee, niin kuin se, joka itsensä tuominnut on." Maailma on täynnänsä hengellisesti hulluja, ja niillä on lakkaamatta hulluja kysymyksiä myös vanhurskauttamisen asioista. Tyhjän päältä on turha riidellä, ja kiistellä ihmisten saavutuksista eli lain pitämisestä, kuten meistä lähteneet paremmuutensa tähden ovat jättäneet heikon ja viallisen seurakunnan. Oman syntisyytensä ja kelvottomuutensa tunnossa vaikeroivat eivät rohkene jättää Jeesuksen sovintoverellä puhdistettua laumaa.

Mutta isäntähenkiset, hurskaat, hyvät vaeltajat, viisaat ja paisuneet kyllä rohkenevat ruoskia ja jättää halvan ristin kantajien lauman, ja samalla myös raskivat jättää rakkaan Jeesuksemme. Kirjoitettu on: "Niiden paljoudessa, jotka uskoivat, oli yksi sydän ja yksi sielu." Näistä pyhän raamatun merkeistä tahdomme kaikki Jumalan lapset tänäkin alkavana vuonna aloittaa, sillä monioppisuus on perkeleen keksimä eksymys. Siis yhdessä rakkaudessa, yhden Isän lapsina, yhden veljen, Jeesuksen ympärillä, yhdessä hengessä, yhdessä uskon opissa ja yhdessä pyhässä ja puhtaassa seurakunnassa tahdomme asua, sillä sen kautta käy tie taivaan kunniaan.

Halvin veljenne,
O. S. Norrgård, Skaftung
Siionin Lähetyslehti, tammikuu 1942
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Hannes69 » 19 Tammi 2011, 23:36

Hyvä Taavetti.

Millainen arkisto sinulla on kristillisyyden vanhoja julkaisuja kun melkein päivittäin tuot uusia artikkeleita tänne iloksemme? Ja monelta vuosikymmeneltä...
Hannes69
Valvoja
 
Viestit: 819
Liittynyt: 24 Syys 2010, 01:00
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

ViestiKirjoittaja Taavetti » 20 Tammi 2011, 02:40

Hannes69 kirjoitti:Hyvä Taavetti.

Millainen arkisto sinulla on kristillisyyden vanhoja julkaisuja kun melkein päivittäin tuot uusia artikkeleita tänne iloksemme? Ja monelta vuosikymmeneltä...

Muutama kasa vanhoja ja vähemmän vanhoja lehtiä, jotka niiden ränsistyneen kunnon ja tilojen vähäisyyden vuoksi joudun hävittämään. Yritän tällä, nykyaikaisella tavalla osan niistä pelastaa nuorempien ikäluokkien luettavaksi.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Hannes69 » 21 Tammi 2011, 00:05

Hyvä Taavetti.

Älä hävitä. Otan vastaan ränsistyneitäkin numeroita, paikkailen, miten taidan ja sidotan kansien väliin. Minulla on joitakin vuosikertoja 20- ja 30-luvuilta lahetyslehteä. Päivämiehet on kansiin sidottuina 71-vuodesta alkaen. Jos hennot luopua tilanpuutteen tai lehtien huonon kunnon vuoksi, maksan lähetyskulut ja otan suurella kiitollisuudella vastaan. Sähköpostiosoitteen saat varmasti moderaattorina tiedoistani selville.

Jrt
Hannes69
Valvoja
 
Viestit: 819
Liittynyt: 24 Syys 2010, 01:00
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

ViestiKirjoittaja Taavetti » 20 Joulu 2018, 02:14

Vanhimmat on jo hävitetty, olivat niin huonossa kunnossa, ettei skannaaminen onnistunut, piti kirjoittaa näppäimillä mitä selväksi sai. Kun säilytystilat ovat olleet mitä milloinkin, kosteita ja vetoisia, ovat erilaiset pieneliöt turmelleet paperia. Vanhimmissa Päivämiehissä paperin laatukin on ollut sellaista, että se haurastuu ajan oloon kuivanakin.

Huomattava osa Päivämiehistä oli niputettuna vuosikerroittain, ja sidottu narulla ristiin. Olen ajan oloon niput hajottanut, kun viime aikoina olen lähinnä kotiseutuni juttuja pyrkinyt etsimään ja tallentamaan. Siinä sivussa on sitten tullut skannatuksi muitakin. Jos olisimme asumassa entisessä kodissamme, olisi säilytystilaa runsaasti. Kun saimme sinne suvun piiristä jatkajan, oli vaarana kaiken polttaminen tai keräykseen vienti. Mieluummin toin niitä tänne, vaikka tilaa onkin niukasti. Muutenhan saattaisin niistä luopua ja luovuttaa, mutta omaan käyttööni haluan joitakin kirjoituksia tallentaa.
Täytyy nyt vielä harkita asiaa, mutta jos sinulla on Päivämiehiä niinkin paljon tallessa, tuskin voin sitä varastoa täydentää. Vanhoja Siionin Lähetyslehtiä on muutama laatikollinen, osa kansioihin kerättyinä, mutta ne mahtuvat pienempään tilaan.


Taavetti on tönäissyt viestiketjua viimeksi klo 20 Joulu 2018, 02:14
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä


Paluu Arkistofoorumi



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron