Pedon merkistä

Muistoja menneiltä ajoilta sekä
Vanhoja säilyttämisen arvoisiksi harkittuja keskusteluja foorumillamme.

ViestiKirjoittaja Hannu Wegelius » 19 Marras 2005, 11:21

No varmuutta on se, että pedonmerkki on ollut jo maailman alusta asti:

8. Ja kaikki maan päällä asuvaiset kumartavat sitä, jokainen, jonka nimi ei ole kirjoitettu teurastetun Karitsan elämänkirjaan, hamasta maailman perustamisesta.
Hannu Wegelius
 

ViestiKirjoittaja Weha » 14 Syys 2006, 20:16

Mikko, niin kun tulee maailman loppu, niin tottakai hänen omansa ylöstemmataan, elämän ylösnousemukseen ja epäuskoiset kuoleman ylösnousemukseen...

Joh.5:28. Älkää tätä ihmetelkö; sillä hetki tulee, jona kaikki ne, jotka haudoissa ovat, saavat kuulla hänen äänensä.
29. Ja pitää tuleman edes ne, jotka hyvää tehneet ovat, elämän ylösnousemiseen, mutta jotka pahaa tehneet ovat, tuomion ylösnousemiseen.
Weha
 

ViestiKirjoittaja Weha » 14 Syys 2006, 20:49

Apostoli sanoo: 1.joh.2:18. ``Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika`` . Ei siis tule mitään uutta aikaa...
Raamattu sanoo: -” Mutta sinä päivänä, jona Loot lähti Sodomasta, satoi tulta ja tulikiveä taivaasta, ja se hukutti heidät kaikki, samoin käy sinä päivänä, jona ihmisen Poika ilmestyy”(Luuk.17:29-30). Siis: kiliastinen tuhatvuotisoppi, joka odottaa ennen tuomionpäivää maan päälle tulevaa valtakuntaa, on raamatun vastainen ja vaarallinen. Kiliasmin mukaan saisimme varoituksia ainakin tuhat vuotta. Silloin ei tarvitsisi huolehtia tuomionpäivästä lainkaan. Tämä on täysin vastoin Herramme Jeesuksen sanoja: ”niin olkaa tekin valmiit, sillä sinä hetkenä, jona ette luule, Ihmisen Poika tulee” Luuk.(12:40).
- ”Vedenpaisumus tuli ja vei heidät kaikki; niin on myös Ihmisen pojan tulemus oleva”(Matt.24:37).
Siis: kun Jeesus tulee, silloin tulee välittömästi viimeinen tuomio ( Matt.25:31-32;Joh.5:28-29). Kiliasmi opettaa, että vielä tapahtuu kaksi Kristuksen tulemista: toinen tulemus pystyttämään tuhatvuotista valtakuntaa, kolmas tulemus toimittamaan yleistä maailman tuomiota. Raamattu sitä vastoin opettaa, että Kristus tulee enää kerran ja noutamaan omansa autuuteen(Hebr.9:28).
-” Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla, eikä voida sanoa: ´katso täällä se on´, tahi;´ tuolla´
;sillä katso, Jumalan valtakunta on teidän kekellänne ” (Luuk.17:20:21). Siis: kuitenkin kiliastit odottavat näkyvää loistokasta rauhanvaltakuntaa ja panee toivonsa maanpäälliseen. On tarkoin huomioitava, että Paavali kuitenkin panee toivonsa yhdyskuntaamme, joka on taivaassa. Sieltä odotamme Vapahtajaa, joka on muuttava ruumiimme kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi. (Fil.3:20:21). – ” Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu”(Mat.24:14). Siis huomaa: ”loppu”.
Monet panevat toivonsa tuhatvuotiseen rauhankauteen, kuitenkin ”monen ahdistuksen kautta meidän on meneminen sisälle Jumalan valtakuntaan” (Apt.14:22).
- Jeesus sanoo:” Minä menen valmistamaan teille sijaa? Ja vaikka minä menen valmistamaan teille
sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen”(Joh.14:2-3).
- Sanalla sanoen, Raamattu ei opeta tuhatvuotisoppia, vaan varoittaa siitä.
``Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut jeesuksen todistuksen ja jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa tai käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta.``Ilm.20:4
Tuhat vuotta merkitsee aikaa, se on siis ajassa tapahtuva eli maanpäällä. Taivaassa on ikuisuus/ajattomuus.
Weha
 

ViestiKirjoittaja Emka » 10 Marras 2006, 20:05

Kerrompa teille nyt erään tosijutun tästä microsiru ja luottokortti "pedonmerkeistä"
Täällä meillä oli yksi entinen lähetys saarnaaja,ev.luth.kirkon piirissä, mutta oli Vapaakirkollisia kanssa. Hän julisti kaikki luottokortit pannaan siksi että ne ovat pedon merkkejä ja myös vohkasi kovin niistä microsiruista.

Hänen "opetuslapsiinsa" oppi meni täysin uskottavasti, eräskin tuttavani ei uskaltanut edes kirjastokorttia hommata,vaan lainasi salaa kirjoja kirjastosta :shock: 8)
Kerran olisin sitten tämän miehen kanssa bensaa ostamassa,ja kun hän aukaisi rahapussinsa oli hänellä kortti poikineen omassa pussissa. Luottokortilla osti bensaa ja näkyi siellä olevan monenlaista muutakin korttia.
Minua olisi naurattanut, kun hän huomasi minut takanaan, meni vähän nolon näköiseksi, koska ei ollut montaa päivää siitä,kun olimme yksillä nimipäivillä yht´aikaa,ja hän siellä niistä korteista paasasi :wink:

Joten totesin itsekseni,että siinä oli taas sellainen opettaja,että "tehkää niinkuin minä sanon, eikä niinkuin minä teen :lol: :lol:
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja Jani_S » 12 Loka 2008, 20:56

Aihe sinänsä on raamatullinen ja koskettaa Jumalan valtakuntaa joskus, mutta käsittääkseni ei vielä. Kun sen aika on käsillä, pedon merkkikin selviää kyllä. Näkisin hyväksi, ettei keskustelujen aiheissa mentäisi (kovin paljon) edelle siitä, mitä Pyhä Henki näkee Siionille hyväksi kulloinkin ilmoittaa.

Uskonasioistakin keskusteltaessa on olemassa vaara, jonka olen huomannut ainakin omalla kohdallani, nimittäin että raamatun tutkiminen ja siitä keskustelu ei enää välttämättä palvele uskosta elämistä, vaan omaa kunniaa. Voi kuinka on vanhalle osalle mieluisaa saada kehuja (jos ei muilta saa, niin ainakin itseltään) kun on pikkuisen onnistunut laidasta ymmärtämään jonkun asian vähän ennen muita tai eri näkökulmasta.
Jani_S
 

ViestiKirjoittaja Nepheg » 12 Loka 2008, 22:27

Ketjun aloittajan ominaisuudessa vastaan puolestani että saatte vapaasti poistaa ketjun tai olla poistamatta.
Kaikki käy. :D

Sen verran historian havinaa siinä on, että olin silloin vasta paluumatkalla Jumalan valtakuntaan.
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja Taavetti » 13 Loka 2008, 03:03

Aihe sinänsä on oikea ja keskustelun arvoinen, on näistä aiheista ollut julkista opetustakin Jumalan valtakunnassa, ainakin Arvo Perälä on aiheesta kirjoittanutkin, mahdollisesti muutkin. Siirsin aiheen tänne, että saisimme pohtia sen merkitystä laajemminkin. Toisaalta tekisi mieli siirtää Arkistofoorumiin osoittamaan, että mitään mikrosiruja ei ole aiheellista pitää tuollaisena pedon merkkinä, eikä mitään maallista järjestöä, kuten EU.ta tai muuta vastaavaa, kuten jotkin hurmahenget pyrkivät väittämän.

Jos nyt muistelen Arvo Perälä veljen selitystä, niin petona hän taisi kertoa itse sielun vihollisen ohella lähinnä vihollisen käsikassaraa, eli Roomalaiskatolista paavin kirkkoa ja Ekumeenista liikettä, jotka pyrkivät alistamaan kaikki kristilliseen vivahtavat uskot ja uskonnot lopulta paavin hallinnon alle.

Pedon merkki ei sen mukaan ole mikään ulkonainen, näkyvä tunnus, vaan ihmisten sieluun ja sisimpään merkitty uskon tunnustus, josta lopulta vain oikeat uskovaiset kieltäytyvät. Muistelen Perälän ja muutamien muidenkin edesmenneiden puhujaveljien selittäneen pedon lukua, että se löytyy paavin virkapuvun selkämyksestä. Siellä kun on latinan kielellä suunnilleen seuraava teksti: Jeesuksen Kristuksen sijainen maan päällä. Kun jokaisella latinan kirjaimella on numeroarvo, niin sen tekstin kirjainten numeroarvot yhteen laskien (muistankohan täsmälleen oikein?) saataisiin mainittu pedon luku.

Ostamisella ja myymisellä tarkoitetaan siis hengellistä kaupankäyntiä, kuten eräässä viestissä on jo kerrottu. Siinä viestissä mainittujen Raamatunkohtien ohelle vetäisin tähän vaikka 10 neitseen vertauksen, jossa viisaat neuvoivat tyhmiä menemään heidän luokseen, jotka myyvät öljyä, ja ostamaan heiltä.
Viimeksi muokannut Taavetti päivämäärä 19 Tammi 2009, 05:23, muokattu yhteensä 1 kerran
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja weha » 19 Tammi 2009, 00:02

Jos tuossa jani s, oikeuteutetusti pohti minun innokkuuttani ja "tietämystäni", niin voin sanoa, että innostus johtuu ns. uudestikastajista joiden seurassa tuolloin ja varsinkin vielä ennemmin paljon olin. Tiedän myös paljon heidän pedon merkki aiheisista lappusistaan, joita on myös ihmisille ollut yleisesti jaossa.

Minä kyllä tiedän varsin hyvin sen, että ilman seurakuntaa, eksyy hyvin nopeasti.

Niinkuin olen sanonut monasti, että näkeehän sen eri hengellisyyksistä, että kun he Raamattua lukemalla koettavat löytää oikean "seurakunnan", niin kaikki he eksyvät eri tuloksiin ja kuin valintamyymälästä katselevat itselleen oikean "porukan" omaan korvasyyhyynsä. Tämä oli vain pieni esimerkki, kuinka helposti sitä eksyy, jos luulee itsestään liikoja.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja mato » 19 Tammi 2009, 02:26

Taavetti kirjoitti:Muistelen Perälän ja muutamien muidenkin edesmenneiden puhujaveljien selittäneen pedon lukua, että se löytyy paavin virkapuvun selkämyksestä.

Tuohon selitykseen minun on vähän vaikea uskoa (ainakin tällä hetkellä), sillä
1) ko. Ilm. 13. luvun loppua on selitetty muutamassa saarnassa muistini mukaan myös jotenkin siihen suuntaan että pedon merkki ei ole silmin nähtävä merkki ensinkään. Enempää en tästä uskalla julkisuuteen muistella, ettei mene aivan väärin (paljon muutakin olisi ollut mielessä, vaan kun en tiedä muistanko oikein ja mistä olen selitykset saanut).
2) Tuo kertomasi on kaiketi maailmasta löytyvä selitys tai ainakin sitä samaa mallia. Tuskin ko. jakeessa ymmärryksellä/viisaudella tarkoitetaan sitä ajallista fiksuutta, jota (etenkin) epäuskoisilla on, vaan ehkä ennemminkin ymmärrystä Hengen kautta.
3) Selitys näyttää mielestäni yhtä tarkoitushakuiselta kuin nuo mikrosirujutut ja useat muutkin konkreettisesti nimestä lasketut luvut.
4) Luulen, että kun/jos asiasta saadaan joskus täysi ymmärrys, sen kuullessaan uskovaiset voivat sanoa siihen painokkaan aamenen, kuten moneen muuhunkin oikeaan raamatunselitykseen. Arvelen myös, että tuonkin kohdan sanoma avautuessaan koskettaa (ainakin melko) läheltä kutakuinkin kaikkia uskovaisia, mikä oikeastaan on käytännössä osin sama asia kuin edellisen virkkeen asia.
5) Hepskukkuu... tätä kirjoitellessa keksin tarkistaa sen paaviasian, ja löytyipä oikein Wikipediastakin artikkelia: http://en.wikipedia.org/wiki/Vicarius_Filii_Dei (engl.). En jaksanut sitä lukea, kun vilkaisu riitti toteamaan, että maailmasta tullut selitys se olikin.


Tuo pedon luku on todella melkoinen "kompastuskivi" viisaille ja kunniaansa jahtaaville omavanhurskaille. Se saa monet uppoutumaan aivan sivuseikkaan sielun autuuden kannalta. Toisaalta se oikeastaan juuri tuo julki kunnian pyytäjän kunnian pyynnön; tulee kova himo päästä esittelemään omia viisaita ajatuksiaan asiasta ja sepäs se sitten paljastaa ne sydämen pahat halut. Tässä näette elävän esimerkin... Enpä olisi muuten osannut tästäkään asiasta juuri kirjoittaa, ellei olisi omaa kokemusta.

Taavetti kirjoitti:Ostamisella ja myymisellä tarkoitetaan siis hengellistä kaupankäyntiä, kuten eräässä viestissä on jo kerrottu.

Tähän on helppo yhtyä, näin olen aiemminkin kuullut tai ainakin ajatellut. Suomeksihan tuo on siis jotakin sinne päin, että uskovaiset eivät saisi enää evankeliumia julistaa eivätkä enää uskoakaan? Eihän kyllä nyt eikä koskaan aikaisemminkaan epäuskoinen maailma ole hyväksynyt sitä toimintaa, mutta eiköhän tuosta ymmärrä sitten joskus sen ajan koittaessa, mistä onkaan kyse.

Sellaistakin olen miettinyt, että ehkä tuo kohta tai mikä tahansa muu salattu raamatunkohta ei koskaan aukeakaan valtaosalle, vaan se onkin kirjoitettu ylös parisentuhatta vuotta sitten sen tähden, että ehkä vain yksi ihminen pelastuisi. Tai se aukeaa jollekin paikalliselle siionille sen asukkaiden kuolemattomien sielujen pelastukseksi.

Minusta tuo Ilmestyskirja hurjine tapahtumineen on aika vaarallinen tällaiselle "viisautensa tunnossa olevalle", koska siitä on helppo ammentaa ja ruokkia juuri omaa kunniaa ja viisautta... Lisäksi siinä kaiken ohessa unohtuupi se yksinkertainen evankeliumi viattomasta uhrikaritsasta kun pää on pilvien yläpuolella.

Maailmanlopusta yleensä haluaisin sanoa sellaisen pienen neuvon, että älä ihminen siirrä parannusta tuonnemmaksi sen tähden, että tiedät maailmanlopun vielä pienen hetken viipyvän ennen kuin se tulee. Sillä vaikka ehkä tuntuisi vahvasti siltä, että maailma ei lopu vielä huomenna eikä ylihuomennakaan (tosin siitä en uskaltaisi mennä takuuseen, vaikka ajan merkit kertovatkin paljon), niin kuolema voi olla jo selän takana vartomassa. Se kuolema on sinun maailmanloppusi. Ehkä et pelkää lainkaan kuolemaa, mutta maailmanloppua saatatkin pelätä kovin ja se voi tuntua varsin uhkaavalta. Mutta sitä et ole huomannut ajatellakaan, että kuolemaa tulisi pelätä monin verroin enemmän kuin maailmanloppua, sillä kuolema on vastaavasti monin verroin arvaamattomampi ja lopputulos on kohdaltasi tasan yhtä ikävä kuin maailmanlopulla, jos parannus on jäänyt tekemättä.
mato
tosi pirteä
 
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Maalis 2008, 22:09

ViestiKirjoittaja nuusku » 19 Tammi 2009, 03:16

Tähän on helppo yhtyä, näin olen aiemminkin kuullut tai ainakin ajatellut. Suomeksihan tuo on siis jotakin sinne päin, että uskovaiset eivät saisi enää evankeliumia julistaa eivätkä enää uskoakaan? Eihän kyllä nyt eikä koskaan aikaisemminkaan epäuskoinen maailma ole hyväksynyt sitä toimintaa, mutta eiköhän tuosta ymmärrä sitten joskus sen ajan koittaessa, mistä onkaan kyse.


Nykypäivänä olen huomannut, että yhä kasvavassa määrin yritetään estää uskovaisilta ostaminen ja myyminen. Esim.:
- yritetään estää uskovaisia opettamasta nykyistä seurakuntaoppia
- yritetään estää uskovaisia elämään Jumalan tahdon mukaisesti (esim. pakottaa uskovaiset sallimaan synti)
- yritetään estää uskovaisia sanomasta syntiä synniksi
- yritetään pakottaa uskovaiset "kylmentämään rakkauttaan" l. esim. estää raamatullinen sielunhoito, joka kuuluu myös tuohon myymiseen
- jne.

Ilmeisesti ostamisen ja myymisen estämistä on kuitenkin ollut aina, olen oppinut että esim. Ruotsissa oli parisataa vuotta sitten tyystin kielletty uskovaisten seurainpito, ja Neuvostoliitossa kokoonnuttiin salaa metsiköissä, yms. Siinä mielessä tällä hetkellä näyttää olevan suhteellisen rauhallinen aika, kun saa vielä aivan vapaasti ostaa ja myydä, eli ilmeisesti ko. ilmestyskirjan kohta ei vielä ole toteutunut.

Minusta tuo Ilmestyskirja hurjine tapahtumineen on aika vaarallinen tällaiselle "viisautensa tunnossa olevalle", koska siitä on helppo ammentaa ja ruokkia juuri omaa kunniaa ja viisautta... Lisäksi siinä kaiken ohessa unohtuupi se yksinkertainen evankeliumi viattomasta uhrikaritsasta kun pää on pilvien yläpuolella.


Olen myös huomannut, että siinä on todella mysteerisiä kirjoituksia. Ehkä ne aukeavat vain silloin kun Jumala niitä avaa. Kuuntelin äskettäin erään vanhan saarnaselityksen ilmestyskirjan 10. lukuun. En viitsi tässä yhteydessä sitä selitystä kertoa, mutta pienemmässä viitekehyksessä senkin voi joskus mainita. Harvoin muistan yhtä jännittävää selitystä kuulleeni, se oli lyhyesti mainittuna selitystä Pohjolan kristillisyyden vaiheista 1800-luvulta näihin päiviin ja yhä maailmanloppuun asti.

Ilmeisesti Ilmestyskirjassa voi olla monia jo tapahtuneita ja monia vielä tapahtuvia Jumalan seurakunnan historiallisia tapahtumia. Osa tapahtumista on tällä hetkellä menossa. Se lienee hyvin pitkälti kertomusta maanpäällisen Jumalan valtakunnan tulevaisuudesta, nykyisyydestä ja menneisyydestä.

Yksinkertainen evankeliumi onneksi lopulta löytyy myös Ilmestyskirjasta. Esim. luku 22 näyttää olevan "meikäläisellekin" ymmärrettävää yksinkertaista evankeliumia. Siinä kerrotaan yksinkertaisesta uskosta Jeesuksen päälle, ja Jumalan seurakunnasta, josta elävää evankeliumia myydään. 17 Ja henki ja morsian sanovat: tule. Ja joka kuulee, se sanokaan: tule. Joka janoo, se tulkaan, ja joka tahtoo, se ottakaan elämän vettä lahjaksi.

Olen joskus (itse asiassa jo varmaan kolme vuotta) pohtinut, että pitäisi tutustua hieman erilaisiin "avaimiin" joilla ilmestyskirjan lukeminen hieman helpottuisi. Raamatussa kun on kuitenkin monia selviä hengellisiä vertauskuvia: esim. meri, maa, pilvi, aurinko, kuu, vesi, vaimo, kirjakäärö, jne... (Nuo vain äkkiseltään mieleentulleina). Mielestäni ilmestyskirjastakaan ei tarvitsisi saada kuin ehkä 20+ vertauskuvallisen sanan selitys, niin sitä voisi jo hieman ymmärrettävämmin lukea.

En tiedä, onko kristillisyydessä tai jossain luotettavassa teoksessa lyhyesti listattu yleisiä Raamatun vertauskuvallisia sanoja, vaikka nyt meri tai maa.. Nehän ovat ilmestyskirjan joissain kohdissa aivan muuta kuin konkreettinen meri ja maa. Tuollaisia pieniä avaimia olisi kyllä mielenkiintoista joskus saada.

Tuosta allkuper. aiheesta tekee vielä mainita, että kuten joku taisi jo jossain todetakin, niin ilmeisesti merkin otto otsaan voi tarkoittaa jotain syvällistä asiaa. Pistää silmään, että seuraavassa luvussa 14 jakeessa 1 on uskovaisten otsaan kirjoitettu Karitsan ja Isän nimi.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja mato » 19 Tammi 2009, 10:58

nuusku kirjoitti:Yksinkertainen evankeliumi onneksi lopulta löytyy myös Ilmestyskirjasta.

Löytyyhän toki, ei se muuten olisi tainnut raamattuun päästäkään. Se ei vaan aina pysy mielessä, jos ajatukset pyörivät "suurissa tärkeissä asioissa"...

nuusku kirjoitti:Olen joskus (itse asiassa jo varmaan kolme vuotta) pohtinut, että pitäisi tutustua hieman erilaisiin "avaimiin" joilla ilmestyskirjan lukeminen hieman helpottuisi. Raamatussa kun on kuitenkin monia selviä hengellisiä vertauskuvia: esim. meri, maa, pilvi, aurinko, kuu, vesi, vaimo, kirjakäärö, jne... (Nuo vain äkkiseltään mieleentulleina). Mielestäni ilmestyskirjastakaan ei tarvitsisi saada kuin ehkä 20+ vertauskuvallisen sanan selitys, niin sitä voisi jo hieman ymmärrettävämmin lukea.

En tiedä, onko kristillisyydessä tai jossain luotettavassa teoksessa lyhyesti listattu yleisiä Raamatun vertauskuvallisia sanoja, vaikka nyt meri tai maa.. Nehän ovat ilmestyskirjan joissain kohdissa aivan muuta kuin konkreettinen meri ja maa. Tuollaisia pieniä avaimia olisi kyllä mielenkiintoista joskus saada.

Minä suhtaudun vähän epäillen tuollaiseen sanakirjatulkintaan. On selvää, että joillakin sanoilla on lähestulkoon aina sama merkitys, mutta en menisi takuuseen.

Raamatun ennustuksista mainittakoon, että tietääkseni niitä löytyy kannesta kanteen, myös UT:n puolelta, ei ainoastaan Ilmestyskirjasta. Osa on ilman muuta jo toteutunut, mutta paljon taitaa olla toteutumatta. Jeesuskin opetti hyvin paljon lopun ajoista, eikä niitä taida puuttua apostolien kirjeenvaihdostakaan.

Vielä pedon luvusta: voi olla, että tämä kuuluisa luku onkin ollut alunperin 616 eikä 666, sillä se on tässä muodossa joissakin vanhimmissa teksteissä. Mene ja tiedä, kumpi on se alkuperäinen...
mato
tosi pirteä
 
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Maalis 2008, 22:09

ViestiKirjoittaja nuusku » 19 Tammi 2009, 12:04

mato kirjoitti:Vielä pedon luvusta: voi olla, että tämä kuuluisa luku onkin ollut alunperin 616 eikä 666, sillä se on tässä muodossa joissakin vanhimmissa teksteissä. Mene ja tiedä, kumpi on se alkuperäinen...


Mielenkiintoinen huomio. Ilman tarkentaa tietoa taidan yhä pitäytyä uskomaan sen 666:ksi ja että ko. luku löytyy paavin selkämyksestä. Mutta vertauskuvien vuoksi ei liene poissuljettua, että paavin viralla tai asemalla on jokin laajempikin hengellinen symboli. Tämä siihen nähden, että 2000-luvulla on paljon paavia merkittävämpiä antikristuksia. Kaikkia näitä kuitenkin (paavia ja muita) näyttää yhdistävän ainakin usko ihmisen päälle. Paavi-opissa uskotaan ihmiseen, mutta niin uskotaan lukuisissa muissakin opeissa jotka tänäpäivänä ovat suosiossa. Esimerkiksi ateismi, humanismi, monet hurmoshengellisyydet, ja yleinen yksilöllisyyden, ihmisviisauden korostamisen aika.. Sehän on kaikki ihmisen päälle uskomista. Paavi tuntuu olevan nykypäivänä melko 'köykäistä kamaa' jos analysoi eksytysten mittaa kokonaisuutena.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja mato » 19 Tammi 2009, 19:40

nuusku kirjoitti:Ilman tarkentaa tietoa taidan yhä pitäytyä uskomaan sen 666:ksi ja että ko. luku löytyy paavin selkämyksestä. Mutta vertauskuvien vuoksi ei liene poissuljettua, että paavin viralla tai asemalla on jokin laajempikin hengellinen symboli. Tämä siihen nähden, että 2000-luvulla on paljon paavia merkittävämpiä antikristuksia. Kaikkia näitä kuitenkin (paavia ja muita) näyttää yhdistävän ainakin usko ihmisen päälle. Paavi-opissa uskotaan ihmiseen, mutta niin uskotaan lukuisissa muissakin opeissa jotka tänäpäivänä ovat suosiossa. Esimerkiksi ateismi, humanismi, monet hurmoshengellisyydet, ja yleinen yksilöllisyyden, ihmisviisauden korostamisen aika.. Sehän on kaikki ihmisen päälle uskomista. Paavi tuntuu olevan nykypäivänä melko 'köykäistä kamaa' jos analysoi eksytysten mittaa kokonaisuutena.

Paavijuttua en ole muualta saanut tietääkkään kuin tästä ketjusta ja ellen väärin muista, ehkä myös joskus peruskouluikäisenä kuulin epäuskoisilta kavereilta kun he juttelivat kenen kaikkien nimistä ym. tuo luku onkaan aikojen saatossa laskettu (Hitler oli takuulla listassa). Siinä saarnassa, minkä olen aiheesta muistini mukaan kuullut, ei puhuttu mistään paavista, kuten ole jo tuonut esille. Tosin nyt vain huomasin epäillä, että muistanko ehkä sittenkään oikein. Jos muistan, niin se saarna saattoi olla jossakin takavuosien suviseuroissa tai sitten paikallisella ry:llä. Jos se on ollut suviksissa, niin saarna löytyy varsin todennäköisesti netistä, sen verran vähän aikaa kuitenkin on sen kuulemisesta. On vain aika lailla kehnoa lähteä sitä tuolta etsimällä etsimään, etenkin kun en tiedä missä kohden saarnaa aiheeseen on poikettu, jos se edes tuolta löytyy. Yritän muistaa tuoda sen tänne, jos joskus törmään uudelleen. Joka tapauksessa muistikuva on sen verran hatara, etten uskalla kertoa tarkemmin sen saarnan sisällöstä kuin mitä olen tähän mennessä kertonut, niin en kovin paksuja harhaopetuksia laske liikkeelle.

Noihin ajatuksiin ihmisuskosta, eksytyksistä ja paavin köykäisyydestä/merkityksestä voin sanoa, että tuttuja ne ovat minullekin. Tosin ei minulla taida olla maailman uskonnollisesta menosta kovinkaan kattavaa kuvaa. Varmaan papit tietäisivät enemmän kertoa, millaiset tuulet puhaltavat.
mato
tosi pirteä
 
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Maalis 2008, 22:09

ViestiKirjoittaja mies » 03 Touko 2012, 09:42

Hannu Wegelius kirjoitti:Otsa on VT:ssa järjen ja ylpeyden ja röyhkeyden vertauskuva, kuten meilläkin. On sanonta: "on otsaa" väittää jotakin. Se joka asettaa järkensä Raamatun sanan yläpuolelle ja röyhkeästi ajaa omaa etuaan, ottaa otsaansa pedon merkin.

Vastaavasti "oikea käsi" on VT:n kielenkäytössä se, jolla tehdään töitä ja suuria tekoja. Se, joka luottaa omiin töihinsä ja suorituksiinsa Jumalan armon ja Kristuksen ansion sijasta, ottaa oikeaan käteensä pedon merkin.


Psalmista 144:

7 Ojenna korkeudesta kätesi
ja auta minut turvaan,
pelasta minut syvistä vesistä!
Pelasta muukalaisten käsistä --
8 heidän suunsa puhuu petoksen sanoja ja heidän oikea kätensä nousee väärään valaan.

9 Jumala, minä laulan sinulle uuden laulun,
kymmenkielisellä harpulla minä sinulle soitan.
10 Sinä annat kuninkaille voiton,
sinä pelastat palvelijasi Daavidin.
Torju julma miekka, joka iskee minuun.
11 Pelasta minut muukalaisten käsistä -- heidän suunsa puhuu petoksen sanoja ja heidän oikea kätensä nousee väärään valaan.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

ViestiKirjoittaja mies » 03 Touko 2012, 10:46

mato kirjoitti:
Taavetti kirjoitti:
Taavetti kirjoitti:Ostamisella ja myymisellä tarkoitetaan siis hengellistä kaupankäyntiä, kuten eräässä viestissä on jo kerrottu.

Tähän on helppo yhtyä, näin olen aiemminkin kuullut tai ainakin ajatellut. Suomeksihan tuo on siis jotakin sinne päin, että uskovaiset eivät saisi enää evankeliumia julistaa eivätkä enää uskoakaan? Eihän kyllä nyt eikä koskaan aikaisemminkaan epäuskoinen maailma ole hyväksynyt sitä toimintaa, mutta eiköhän tuosta ymmärrä sitten joskus sen ajan koittaessa, mistä onkaan kyse.


Lukekaamme:
16 "Se, joka oli saanut viisi talenttia, ryhtyi heti toimeen: hän kävi niillä kauppaa ja hankki voittoa toiset viisi talenttia. 17 Samoin se, joka oli saanut kaksi talenttia, voitti toiset kaksi. 18 Mutta se, joka oli saanut vain yhden talentin, kaivoi maahan kuopan ja kätki sinne isäntänsä rahan.

...

24 "Viimeksi tuli se palvelija, joka oli saanut vain yhden talentin, ja sanoi: 'Herra, minä tiesin, että sinä olet ankara mies. Sinä leikkaat sieltä, minne et ole kylvänyt, ja kokoat sieltä, minne et ole siementä viskannut. 25 Minä pelkäsin ja kaivoin talenttisi maahan. Tässä on omasi.' 26 Isäntä vastasi hänelle: 'Sinä kelvoton ja laiska palvelija! Sinä tiesit, että minä leikkaan sieltä, minne en ole kylvänyt, ja kokoan sieltä, minne en ole siementä viskannut. 27 Silloinhan sinun olisi pitänyt viedä minun rahani pankkiin, niin että olisin palatessani saanut omani takaisin korkoineen. 28 -- Ottakaa pois hänen talenttinsa ja antakaa se sille, jolla on kymmenen talenttia. 29 Jokaiselle, jolla on, annetaan, ja hän on saava yltäkyllin, mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin mitä hänellä on. 30 Heittäkää tuo kelvoton palvelija ulos pimeyteen. Siellä itketään ja kiristellään hampaita.'
Matt.25

Tunnetteko, niinkuin minä tunnen?
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

ViestiKirjoittaja Saral » 19 Maalis 2013, 19:13

Perälä, Arvo; A ja O, s. 38
"Onnellinen olet sinä Jumalan lapsi, joka kannat Jumalan sinettiä. Sinä tulet varjelluksi viimeisen maailman ajan väkeviltä viettelyksiltä. Jumalan painama otsamerkki (Pyhän Hengen avaama oikea ymmärrys Kristuksen opista) suojaa sinua silloinkin, kun pedon merkkiä tarjotaan otsaan ja oikeaan käteen.
Kaikki muut sen ottavat paitsi ne, joiden nimet ovat maailman alussa Karitsan elämän kirjaan kirjoitetut. Ole vain kuuliainen Pyhän Hengen neuvoille, niin taivaan valot paistavat kirkkaana valaisemassa sitä tietä, joka päättyy kunnian paratiisin avoimelle portille."
Avatar
Saral
vakiintunut
 
Viestit: 118
Liittynyt: 11 Helmi 2005, 10:43

ViestiKirjoittaja Hannes69 » 19 Maalis 2013, 21:17

Voiko tuota tuon selkeämmin sanoa?
Hannes69
Valvoja
 
Viestit: 819
Liittynyt: 24 Syys 2010, 01:00
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

ViestiKirjoittaja Saral » 26 Maalis 2013, 12:37

Ilmeisesti Arvo Perälän puhe tässä:
http://www.youtube.com/watch?v=zhJMrDLt0FA

Puhe passaa hyvin yks yhteen myös Perälän kirjan ( A ja O, 1970) kanssa tyyliltään.
Avatar
Saral
vakiintunut
 
Viestit: 118
Liittynyt: 11 Helmi 2005, 10:43

ViestiKirjoittaja Saral » 26 Maalis 2013, 13:05

Sain "huhua" tuosta puheesta, että olisi Arvo Perälän.

Youtubesta löytyy muitakin vanhoja puheita, myös hieman uudempiakin.

Perälän kirja ainakin minulle avasi Ilmestyskirjaa. Löytyi täällä päin kirjaston varastosta. Srk:n kustantama.

http://books.google.fi/books/about/A_ja ... edir_esc=y
Avatar
Saral
vakiintunut
 
Viestit: 118
Liittynyt: 11 Helmi 2005, 10:43

...

ViestiKirjoittaja mutsi » 26 Maalis 2013, 15:49

On Perälän puhetta. Äänen tunnen.
Avatar
mutsi
Valvoja
 
Viestit: 303
Liittynyt: 23 Huhti 2005, 22:38
Paikkakunta: Hailuoto

EdellinenSeuraava

Paluu Arkistofoorumi



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron