Martti Luther: 1.Mooseksen Kirjan selitys, s.460-461 kirjoitti:Sama kohtalo on nykyäänkin oikeilla ja uskollisilla seurakunnanpaimenilla.
Heille maalaiset ja kaupunkilaiset suovat tuskin enempää kuin mustaa leipää,
ja he joutuvat syömään murheen leipää ja tuskan vettä, niin kuin Jesaja
sanoo. Tästä syystä he haastavat Jumalan vihastumaan ja hän salii heidän
ia vääriä palvelusmenoja, messuja, kiirastulen, aneita, ja vainajien
avuksihuutamista, niin kuin Paavali 2. Tessalonikalaiskirjeen 2. luvussa
sanoo: "Sen tähden, etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa
pelastua, Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen niin, että he uskovat
valheen, että he kaikki tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan
mielistyneet vääryyteen" (2.Tess.2:10). Siitä johtuen on niin suuresti
lisääntynyt paavin ja piispojen arvo ja mahti, noiden, jotka nykyään ovat
maanpiirin johtajia ja herroja. Mistä syystä? Siksikö, että he saarnaavat
evankeliumia? Tai pitävät huolta sieluista? Kaikkea muuta. Mistä syystä siis?
Koska he tuovat esiin epäjumalia: aneita ja messuja. Se tuottaa paljon
runsaammin, ja sen varassa he rakentavat sääntökuntaa, luostareita ja loistavia
palatseja, joihin eivät edes turkklaistenkaan aarteet riittäisi. Oikeita
seurakunnanpaimenia he eivät ole tahtoneet kuulla, ja siksi Jumala on lähettänyt
heille harhan vaikuttamaan, että he palvelisivat "linnoitusten jumalaa", niin
kuin Daniel ennustaa 11.luvussaan: "Sítä jumalaa, jota hänen isänsä eivät
tunteneet, hän kunnioittaa kullalla ja hopealla, kalliilla kivillä ja muilla
kalleuksilla" (Dan. 11:38). Sitä me haluamme. Ja nytkin vielä, Jumala siitä
varjelkoon, jos evankeliumin valo sammutettaisiin ja pimeys veisi voiton,
rahvas olisi varmasti ainakin yhtä hullu ja kantaisi koolle entistä suuremman
innon ja halun vallassa runsaita rahavaroja. Luontohan on taipuva epäjumalan-
palvelukseen ja taikauskoon, se karttaa elävää Jumalaa, oikeaa jumalanpalvelusta
ja pönkitää luottamustaan omiin jumalanpalveluksiin ja tekoihin. Siitä papit
rikastuvat ja heistä tulee suuria herroja. Eihän entisaikaan paavin vallitessa
ollut mitään määrää tuhlailulla ja lahjoituksilla. Fransiskaanit pitivät kansaa
hirvittävästi pilkkanaan ja turmelivat sen rukousnauhoillaan ja kymmenellä Isä
meidän -rukouksellaan sekä joka ovella toimitettavilla hetkipalveluksilla.
Näistä kansa nautti, omaksui ne ahneesti ja antoi niihin rahaa alttiisti. Nyt
sen sijaan kaikki, mitä maksetaan koulujen ylläpitämiseen ja seurakuntapaimenil-
le, on yleisen mielipiteen mukaan huonoa sijoitusta, vieläpä he olisivat
riistämässä paimenelta senkin Egyptin ryöstösaaliin, mikä heillä vielä on
paavikunnasta saatuna hallussaan.
Martti Luther: Luentoja Ensimmäisestä Johanneksen Kirjeestä, s.127 kirjoitti:"Nyt on monta antikristusta ilmaantunut" (2:18)
Näin Johannes sanoo, mutta todellinen Antikristus on vielä tuleva, se joka
kristillisen Kirkon nimissä polkee jalkoihinsa Kristuksen opin kokonaan.
...
"Antikristus tulee", toisin sanoen oppi menetetään ja on siis viimeinen hetki,
sitten ei ole enää mitään maailmassa. Evankeliumi turmeltui Roomassa jo
ennen kuin Saksa oli kääntynyt kristityksi. Bonifatius laati paavin säädökset,
mutta silti säilyivät Pyhä Raamattu ja sakramentit. Samoin antoivat säädöksiään
myös Kerintos ja ebiolaiset. Herra säätää, että pitäydymme korkeimpaan päähämme,
Kristukseen. Antikristuksia on useita ja siksi on pidettävä huolta siitä, ettei
oppia hukata ja näin Kristusta menetetä.
...
"Meistä he ovat lähteneet" (2:19)
Surkeaa, mutta silti lohdullista: Meitä syytetään kaikesta, mitä ikinä pahaa maailmassa
tapahtuu, kapinasta, lahkokunnista ja sen semmoisista. Pahimpien synnintekijöiden
herjaus kuuluu: Kunpa paavi olisi säilynyt vallassa! Varmasti on niin, ettei lahkolaisista ole
tullut loppua sen jälkeen kun me olimme tehneet läpimurron ja avanneet vapaudelle
avoimen tien!
...
Mistä syystä Kristus ristiinnaulittiin? Aloite tuli hänen pienestä ydinjoukostaan. Jos
Juudasta ei olisi ollut, ei Kristusta olisi ristiinnaulittu. Samoin on meilläkin joukossamme juudas,
joka. hajottaa meidät. Sieltä on lähtöisin se, mistä meitä syytetään, meidän on siis pakko
myöntää: Meistä he ovat lähteneet.
...
Näin vallitsee nykyäänkin valtava pahentuminen ja minuun kipeimmin koskee se, että me olemme
keskenämme erimielisiä. Kuka sen pani alulle? Me emme ainakaan. Me voimme kerskata siitä,
että emme ole etsineet omaa etua.
1992: 2.Tess.2 kirjoitti:6 Te tiedätte, mikä häntä vielä pidättää, niin että hän ilmestyy vasta kun hänen hetkensä koittaa.
7 Vääryyden salainen vaikutus on jo olemassa. Sen, joka sitä on vielä pidättämässä, on vain ensin poistuttava tieltä; 8 silloin ilmestyy tuo vääryyden ihminen, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemisensa kirkkaudella.
1992: Luuk.23 kirjoitti:23 Mutta he eivät antaneet periksi vaan huusivat yhä kovemmin ja vaativat, että Jeesus oli ristiinnaulittava. Huutonsa voimalla he saivat tahtonsa läpi.
Jumalattomat eivät epäuskonsa sokeudessa ymmärrä, minkä vastuun ottavat päällensä lähtiessään saarnaamaan "evankeliumiaan". Heitä ei pelota edes raamatun lopussa seisova uhkaus olla turmelematta Jumalan sanaa. Ei heitä liioin kiinnosta sekään, että kaikkinainen julkinen saarnavirka on säädetty miehelle, vaan naisenpuoli kiirehtii tasa-arvon epäjumalan usuttamana kilvan miehen rinnalle ja kunnian pyyntönsä vauhdittamana ohitse. Kun Kristuksen oppi on väistynyt, on myös ymmärrys sen suomasta varjeluksesta kadonnut. Voi kuinka helppoa olisi tyytyä onneensa ja Jumalan lapsen osaansa myös naisena, eikä tavoitella kultaa ja kunniaa. Onnellisia ovat ne, jotka sen muistavat, mutta maailma halveksii ja vihaa heidän yksinkertaista uskoaan sekä sen tuomaa ajallista ja iankaikkista turvaa.mies kirjoitti:Mikähän se saattoi Paavalin aikana olla vielä tuota 'pidättämässä'? Uskaltaisin sanoa, että Kristuksen oppi oli pidättämässä. Aivan erityisesti ajattelisin, että pidättämässä oli se, että naispappeutta ei hyväksytty, mitään niin jumalatonta ajatusta ei liene tunnettu historiasta kuin aivan vasta.
Sukupuolen perusteella en uskaltaisi lähteä Antikristusta määrittelemään, sillä se on loppujen lopuksi sivuseikka. Ajan hengestä ja hengellisestä portosta, kertakaikkiaan maailman hengen mukaiseksi ryvettyneestä uskontapaisesta hän kuitenkin nousee, ja hänet huudetaan virkaansa, kuten Jeesus huudettiin ristille. Hän hallitsee sanansa ja tuntee raamatun kannesta kanteen lähettäjänsä sielunvihollisen tavoin.Kun puhutaan antikristuksesta, vastakristukseta, niin voidaan kai ajatella, että se on kaikessa vastoin Kristusta. Kun
Kristus oli mies, niin onko miehen eräänlaisena vastakohtana nainen? Kristus syntyi Pyhästä Hengestä ja neitsyt Mariasta,
voiko se olla että antikristus syntyy ajan hengestä (tai yleisestä mielipiteestä) ja tuollaisesta hengellisestä portosta?
Jani_S kirjoitti:Sukupuolen perusteella en uskaltaisi lähteä Antikristusta määrittelemään, sillä se on loppujen lopuksi sivuseikka.
John Huss: de ecclesia kirjoitti:It was monstrous, so Huss thought, for a female to rule Christendom, and such a
female — a woman of unsavory repute before she was made
pope and revealing her sex by the sudden birth of a child
on one of the streets of the holy city.
Jan Hus: de ecclesia, s.127 kirjoitti:it is plain in the case of Agnes, who was called John Angli-
cus,' and of her Castrensis, writes: "A certain woman
sat in the papal chair two years and five months, following
Leo. She is said to have been a girl, called Agnes, of the
nation of Mainz, was led about by her paramour in a man's
dress in Athens and named John Anglicus. She made such
progress in different studies that, coming to Rome, she read
the trivium to an audience of great teachers. Finally, elected
pope, she was with child by her paramour, and, as she was
proceeding from St. Peter's to the Lateran, she had the pains
of labor in a narrow street between the Colosseum and St.
Clement's and gave birth to a child. Shortly afterward she
died there and was buried. For this reason it is said that
all the popes avoid this street. Therefore, she is not put
down in the catalogue of popes."
John Wyclif kirjoitti:"For Paul saith, 2 Thess. ii., Christ shall slay anti-
christ with the spirit of his mouth, that is, with the holy
word of his law. And the lord shall destroy him with the
shining of his coming, that is, with turning of men's hearts
by his grace, to his law, a little before the doom."
Paavali sanoi 2.Tess.s:ssa, Kristus surmaa antikristuksen suunsa
henkäysellä, hänen pyhällä sanallaan. Ja kristus tuhoaa hänet
tulemisensa kirkkaudella, eli kääntäen ihmisten sydämet hänen
armonsa alle, hänen tahtonsa mukaan, hiukan ennen maailmanloppua.
Let no man look after Enoch and Elijah in
person, for then he may be beguiled, but in spirit and in
power, now they are come to make men's hearts ready before
Christ's doom, to whom be glory, now and for ever. Amen.
Älköön kukaan odotelko Eenokia ja Eliaa henkilöinä,
koska silloin saattaisi eksyä, mutta hengessä ja voimassa,
he nyt tulevat kääntämään ihmisten sydämet valmiiksi
ennen Kristuksen toista tulemista, jonka on kunnia nyt ja
iankaikkisesti. Aamen.
mies kirjoitti:Mitäs se Wyclif vielä kertoo:Älköön kukaan odotelko Eenokia ja Eliaa henkilöinä,
koska silloin saattaisi eksyä, mutta hengessä ja voimassa,
he nyt tulevat kääntämään ihmisten sydämet valmiiksi
ennen Kristuksen toista tulemista, jonka on kunnia nyt ja
iankaikkisesti. Aamen.
Martti Luther: Kirkkopostilla kirjoitti:Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni;ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.
34. Eräät ovat selittäneet tämän lauseen siten, että se täyttyy juuri ennen viimeistä päivää, vastakristuksen, Eliaan ja Hanokin tullessa. Se ei ole totta. Se on nimenomaan perkeleen puuhaa, että uskottaisiin koko maailman muka tulevan kristityksi; hän on tehnyt sen oikean opin pimentämiseksi, niin ettei sitä ensinkään ymmärrettäisi. Ole siis varuillasi! Tämä lause on toteutunut ja täyttynyt kohta Kristuksen taivaaseenastumisen jälkeen, ja vielä se on yhäti vaikutuksessaan. Evankeliumin alkuvaiheessa sitä saarnattiin juutalaisille. Tämä kansa oli se lammastarha. Ja sitten Kristus sanoo tässä: "Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta, myös niitä tulee minun johdattaa", siten sanoen, että pakanoillekin on evankeliumi saarnattava, niin että hekin uskoisivat Kristukseen, ja että sekä juutalaisista että pakanoista syntyisi kristillinen seurakunta. Tämän hän on sittemmin toteuttanut apostolien kautta, jotka saarnasivat pakanoille, nämä uskoon kääntäen. Näin kaikki siis on nyt yksi kirkko eli seurakunta, yksi usko, yksi kaste, yksi toivo, yksi rakkaus jne. Tämä jatkuu yhä vieläkin, aina viimeiseen päivään asti. Ette saa siis käsittää tätä asiaa niin, että koko maailma, kaikki ihmiset, uskoisivat Kristukseen. Meillä täytyy näet aina olla pyhä risti: enemmistö on vainoava kristityitä. Aina myöskin on saarnattava evankeliumia, että aina muutamia saataisiin esiin, tulemaan kristityiksi; Kristuksen valtakunta näet on jotakin syntyvää, ei jo tapahtunutta. Näin tämä evankeliumi tuli lyhyesti selitetyksi.
mies kirjoitti:Paavali sanoi 2.Tess.s:ssa, Kristus surmaa antikristuksen suunsa
henkäysellä, hänen pyhällä sanallaan. Ja kristus tuhoaa hänet
tulemisensa kirkkaudella, eli kääntäen ihmisten sydämet hänen
armonsa alle, hänen tahtonsa mukaan, hiukan ennen maailmanloppua.
Martti Luther: Kirkkopostilla kirjoitti:23. Tämä siis on se meidän aikanamme hallitseva hävityksen kauhistus. Se on nyt kuitenkin Jumalan armosta paljastettu. Sitä ei kuitenkaan kukisteta keisarin eli maallisen vallan voimalla. Kaiken täytyy olla paljon syvällisempää kuin oli tuo ulkonainen kukistuminen, vaikka sen yhteydessä olikin niin suuri ahdistus, ettei sen suurempaa ulkonaista ahdistusta voi olla. Niinpä Herra yksin onkin pidättänyt itsellensä tämän kauhistuksen hävittämisen, niinkuin Paavali sanoo: »Herra Jeesus on surmaava hänet suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä». He tosin kovin pelkäävät maallista valtaa ja kapinaa, mutta ei heille ole käyvä niin onnellisesti: eivät he ansaitse niin lievää rangaistusta. Jumala ei salli ihmisten heitä tuhoavan, vaan hän tahtoo tehdä sen itse, välittömästi, sanallansa. Onhan se jo nyt alkanutkin, ja hänen valtakuntansa on todellakin sikäli tuhottu, ettei se enää nauti arvonantoa eikä vangitse omiatuntoja niiden keskuudessa, jotka tuntevat evankeliumin. Vaikka paavi ponnistelee evankeliumia vastaan mahdollisimman kiukkuisesti, täytyy hänen kuitenkin nykyään alistua maallisten ruhtinaitten valtaan ja pyytää heiltä tukea. Näin hänen valtansa on evankeliumilla heikennetty ja murrettu, mutta lopullinen hävitys säästyy viimeiseen päivään. Sen täytyy siis vielä osittain jäädä voimaan, kunnes Kristus tulemuksessaan taivaasta käsin kaiken kerrassaan kukistaa ja tomuksi jauhaa.
Martin Luther kirjoitti:Hence, even though I should not dare to affirm that
Antichrist is already come, yet I cannot deny that all
those things which are now going on among us most ex-
actly and fully exhibit Antichrist. And I am not a little
confirmed in this by the authority of all the saints who
have preceded us, who all with one consent, as by the
teaching of the Holy Spirit, have applied this Psalm to
Antichrist ; and if we do not choose to receive it
thus, yet we cannot but confess, that the Psalm is ful-
filled at this day in every point, to a very iota.
Täten, vaikkakin minun ei pitäisi uskaltaa vakuuttaa että
Antikristus on jo tullut, en silti voi kieltää, että näitä
kaikkia asioita joita tapahtuu keskuudessamme, tarkasti
ja täydellsesti edustavat antikristusta. Ja minä en ole
vähän vakuuttunut tästä, koska ennen uskoneet mutta poisnukkuneet
yhteen ääneen ovat Pyhän Hengen opettamina pitäneet tätä
psalmina antikristuksesta; ja jos emme sitä niin vastaanota,
emme voi kuin tunnustaa, että Psalmi täyttyy tänä päivänä
joka pisteeseen, joka hituseen.
Martin Luther kirjoitti:For we must understand that Antichrist is painted
forth in this Psalm together with his whole body : who
must, in fulfilment of it, be adored and feared under the
name of Christ, as our ingratitude deserves.
Meidän täytyy ymmärtää että Antikristus maalaataan eteen
tässä psalmissa hänen koko ruumiinsa kanssa : kenen pitää,
sen täytyttyä, olla palvottu ja peljätty Kristuksen nimessä,
niinkuin meidän kiittämättömyys ansaitsee.
Martin Luther kirjoitti:Hence, the apostle saith, 2 Thess. ii. 4, concerning
Antichrist, the prince of all the ungodly, that he exalteth
himself not only above God, but above all that is called
God or that is so worshipped ; or, as the Greek has it,
above all the named or worshipped God. Whereby the
apostle indicates, that nothing can be exalted above God
as he is in his own nature, and that it can be only raised
above him as he is preached, worshipped, and adored :
that is, above the worship of God : that is, in the
opinions and affections of men before whom he is
preached and worshipped by the Word and by faith.
Which I understand to be nothing else than that the
word of man should at some time be preferred to the
Word of God, and that man should sit in the place of
God, and be feared and worshipped above God.
Täten, apostoli sanoi 2.Tess.2:4:ssa koskien antikristusta,
kaiken jumalattoman prinssiä, että hän ylentää itsensä ei
vain Jumalan yläpuolelle, mutta kaiken yläpuolelle jota
Jumalaksi kutsutaan tai jota sentapaisesti palvotaan; tai,
kuten Kreikan kielisessä raamatussa on, kaiken Jumalaksi
nimitetyn tai palvotun yläpuolelle. Siinä apostoli osoittaa,
että mitään ei voi ylentää Jumalan yläpuolelle koska hän
on omassa luonnossaan, ja voidaan vaan nostaa hänen
yläpuolelle miten hänestä saarnataan, häntä palvellaan ja palvotaan :
tämä on, jumalanpalveluksen yläpuolelle : eli siis, ihmisten
mielipiteisiin ja tuntemuksiin kenelle hänestä saarnataan
ja palvellaan Sanalla ja uskolla. Tämän ymmärrän olevan
sitä, että jonakin aikana ihmisten puhetta suositaan Jumalan
sanan sijasta, ja tällainen ihminen istuisi Jumalan paikalla,
ja sitä pelätään ja palvellaan yli Jumalan.
Martin Luther kirjoitti:That which follows, " He shall catch the poor while
he draweth him away in his net," seems to be said by
way of explanation, that no poor one might be thought
to be caught in any other way than that which has been
just described. That is, they shall entangle him in his
talk, if they cannot find any thing by which they can
prove him to have spoken openly against this most holy
seat of Antichrist. For David is not here speaking
of a corporal catching, which the verse following will
treat of, but of a spiritual one, a catching which they
have contrived " in secret" by snares. And these snares
he calls a net or a trap : and of these I would give abun-
dant examples, if our own times did not afford such a
number as to render all statement of them needless.
Tää jatkuu "Hän vaanii siepatakseen heikon, kaappaa köyhän
verkkoonsa, (Ps.10:9), näkyy sanottanen selityksellä, että ei
köyhää saattettaisi muulla tavalla kaapata. (Skippasin virkkeen).
Daavid ei puhu tässä lihallisesta 'kalastamisesta', kuin seuraava
jae käsittelee, vaan hengellisestä 'kalastamisesta', senkaltaisesta
mikä tapahtuu salassa, kuin pyydyksiä olisi viritetty. Ja näitä pyydyksiä
kutsutaan verkoksi tai ansoiksi; ja näistä voisinkin antaa
runsaita esimerkkejä.
Martin Luther: Colloquia mensalia kirjoitti:The prophecy of Lyra (said Luther) moveth me sorely, and
goeth near my heart ; for it belongs to and pointeth at these our
times, where he saith, Detecto Antichristo, erunt homines carnales,
dicentes, nullum esse Deum ; that is. When Antichrist shall be
revealed, then will the world fall into great wilfulness, that they
will hold there is no God.
Here the antinomians and adversaries of the law do begin.
These take away all fear, they make the people altogether secure,
so that they nothing regard their sins ; for when a man regardeth
not his sins, then he regardeth not Christ, who came for the sake
of sinners to save them ; for the strong have no need of the phy-
sician, but the weak and sick, as Christ himself saith.
Lyran profetia (kertoi Luther) kesketti syvästi, ja meni lähelle
sydäntäni, sillä se kuuluu ja osoitti meidän aikaamme, kun hän
sanoi "Detecto Antichristo, erunt homines carnales, dicentes, nullum
esse Deum", tämä on: Kun antikristus paljastetaan, silloin koko
maailma lankeaa itsepintaisuuteen, ja ajattelevat ettei Jumalaa ole
olemassakaan.
Tässä antinomistit ja lain vastustukset alkavat. Nämä ottavat pois
kaiken pelon, he pitävät ihmisiä kaikkinensa turvassa jottei mitään
pidettäisi syntinä; mutta jos ihminen ei välitä synneistään,
hän ei välitä Kristuksesta, joka tuli syntisiä pelastamaan; sillä
ei vahvoilla ole tarvetta hoitajaan, mutta heikoilla ja sairailla, kuten
Kristus itse sanoi.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa