Siionin laulujen uudistuksista ja muista lauluista

Keskustelua lauluista, runoista, kirjoista, sekä kuvia ja kuvakeskusteluja

ViestiKirjoittaja Sinikettu » 16 Huhti 2009, 09:21

Miksihän seuroissa lauletaan niin vähän Siionin lauluja? Viimeksikin seuroissa laulettiin pelkkiä virsiä. Ja jos sama laulu löytyy virsikirjasta, se lauletaan sieltä virsikirjan puolelta. En tiedä onko muualla samalla tavalla, mutta ainakin täällä meillä minusta tuntuu niin olevan. Minusta olisi mukava laulaa enemmän Siionin lauluja.

Eilen illalla muuten tuli radiossa hartaissa sävelissä Siionin laulu 40, Aurinkomme ylösnousi, vaikka kuuluttaja sanoi sen olevan virsi 105. SIinä taidettiin laulaa, että "suvi-ilmaa hengittämään". En muista laulajan nimeä. Oli mukava kuulla se.
Avatar
Sinikettu
puuhakas
 
Viestit: 237
Liittynyt: 05 Kesä 2006, 15:11

ViestiKirjoittaja Taavetti » 16 Huhti 2009, 09:49

Sinikettu kirjoitti:Miksihän seuroissa lauletaan niin vähän Siionin lauluja? Viimeksikin seuroissa laulettiin pelkkiä virsiä. Ja jos sama laulu löytyy virsikirjasta, se lauletaan sieltä virsikirjan puolelta. En tiedä onko muualla samalla tavalla, mutta ainakin täällä meillä minusta tuntuu niin olevan. Minusta olisi mukava laulaa enemmän Siionin lauluja.

Eilen illalla muuten tuli radiossa hartaissa sävelissä Siionin laulu 40, Aurinkomme ylösnousi, vaikka kuuluttaja sanoi sen olevan virsi 105. SIinä taidettiin laulaa, että "suvi-ilmaa hengittämään". En muista laulajan nimeä. Oli mukava kuulla se.

Sitä voit kysyä paikalliselta laulujen valitsijalta, seuraisännältä, säestäjältä, mahdolliselta esilaulajalta, puhujilta tai vastaavalta, jonka tiedät laulettavat valitsevan. Voit toki itsekin toivoa jotain laulua, jos niin haluat.
Täällä lauletaan molempia vuorotellen, lauluja ehkä hiukan enemmän. Uusiakin lauluja melkoisesti, niiden opettelun seurauksena ovat säestäjät kiinnostuneet vanhoistakin, harvemmin lauletuista lauluista. Viime seuroissa oli mukava kuulla nuoren säestäjän ehdottavan vanhaa laulua, jota en muista kuulleeni vuosikausiin.
Voidaan siis päätellä, että laulujen ja virsien valinnat vaihtelevat paikkakunnittain, syitä on vaqrmaan useita, mutta säestäjistä taitaa eniten kiinni.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Aada » 16 Huhti 2009, 10:27

En tiedä, onko tätä ajateltu, mutta ev.lut. kirkon suositus esimerkiksi ristiäisissä ym. on, että laulettaisiin virsi - kyseessä kun on pienoisjumalanpalvelus. Sitten lisänä voidaan laulaa Siionin laulu/lauluja (tai ev.lut.kirkon mukaan hengellisiä lauluja). Onkohan tähän liittyen se, että yleensä aina ennen seurapuhetta ja sen jälkeen on virsi - sitten lisäksi voidaan tosiaan Siionin lauluja laulaa. Mutta aika vähän seuroissa jäädään vielä laulamaan.
Aada
tutustunut
 
Viestit: 32
Liittynyt: 10 Maalis 2009, 22:10

ViestiKirjoittaja Taavetti » 16 Huhti 2009, 11:11

Aada kirjoitti:En tiedä, onko tätä ajateltu, mutta ev.lut. kirkon suositus esimerkiksi ristiäisissä ym. on, että laulettaisiin virsi - kyseessä kun on pienoisjumalanpalvelus. Sitten lisänä voidaan laulaa Siionin laulu/lauluja (tai ev.lut.kirkon mukaan hengellisiä lauluja). Onkohan tähän liittyen se, että yleensä aina ennen seurapuhetta ja sen jälkeen on virsi - sitten lisäksi voidaan tosiaan Siionin lauluja laulaa. Mutta aika vähän seuroissa jäädään vielä laulamaan.

Seuroissa ainakin täällä, virren tai laulun valitsee puhuja, tai ellei halua valita, seuraisäntä. Niiden muutaman seuraisäntävuoteni aikana puhuja yleensä valitsi alkuvirren, mutta melko usein pyysi minua valitsemaan puheen jälkeen laulettavan. Siinä puhetta kuunnellessa tulikin usein mieleen joku aiheeseen sopiva laulu tai virsi.
Tämän talven aikana täällä on otettu käytännöksi, yhden puheen seuroissa väliajan jälkeen hiljentyä hetkeksi laulujen ja virsien pariin. Ainakin Pookin kautta radioitavissa seuroissa on toisen puheen jälkeen kaksi, kolmekin "ylimääräistä" laulua. Lisäksi radio soittaa hetken ajan lauluja levyiltä seuralähetyksen jälkeen.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Aada » 16 Huhti 2009, 11:27

Joo, niin sen valinnan taitaa tavallisissa seuroissa tehdäkin. Isoihin seuroihin monella paikkakunnalla tiettyihin kohtiin (puheen alkuun ja loppuun) taitaa virren valita seuratoimikunta jo etukäteen. Tuo vaan jossain käytännöllisen teologian kirjassa vilahti, on sitä lie muuallakin käsitelty. Ja olen tainnut siitä jossain muuallakin kuulla, liekö kanssapuheissa vai jossain keskusteluillassa.

Mutta enemmän kaipaisin minäkin sitä, että jäätäisiin seurojen jälkeen laulamaan. Meilläpäin on ollut tapana se, että kun puheitten välissä on väliaika, ensin lauletaan väliajan jälkeen siionin laulu - sen laulun aikana yleensä viimeisetkin siirtyvät kahviosta seurasaliin ja sitten jatketaan seuroja.
Aada
tutustunut
 
Viestit: 32
Liittynyt: 10 Maalis 2009, 22:10

ViestiKirjoittaja hepa » 31 Elo 2010, 17:43

Taavetti kirjoitti:nykyisessä laulukirjassa se on numero 92. Jos kirjoitan sen sanat tähän väliin:

Mä uskon pyhän, puhtahan, tääl seurakunnan olevan,
Jok uskovaiset yhdistää
, ja jonk on Jeesus Kristus pää.
Sit yhä holhoo Henkensä, sanalla, sakramenteilla.

Mä uskon synnit anteeksi, Kristuksen tähden saavani,
jok osti minut verellään, ja kastatti mun nimessään.
Tään uskon kautta ainoan, tulemme lapsiksi Jumalan.

Mä uskon myös ja odotan, kuolleiden ylös nousevan,
ja uskovaisten perivän, iäisen taivaan elämän.
joss ilon riemun ainiaan, me saamme eessä Jumalan.

Ken tässä elää uskosssa, se pysyvä on armossa,
periipi autuaallisen, elämän iankaikkisen.
Sit armos, Herra, suokohon, Sun sanas totuus, aamen on!
__ __ __


Näkyy olevan vuodelta 1545
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Siionin laulujen uudistuksista ja muista lauluista

ViestiKirjoittaja Aaro_K » 01 Maalis 2015, 17:16

"O.M

Viestin otsikko: Siionin laulujen uudistuksista ja muista lauluista

ViestiLähetetty: 23 Touko 2007, 11:09

Meinasin laittaa tämän Vapaata keskustelua -palstalle, mutta päädyin kuitenkin siihen, että voi olla parempi keskustella asiasta ensin Jumalan lasten matkasaatossa. "

Siionin laulujen muutoksesta on oikeus keskustella edelleen. Löysin O.M:n aloittaman viestiketjun, kun kirjoitin googleen siioninlaulu-uudistus.
Taavetti on hyvin listannut tuonne vanhan siioninlaulukirjan poistettavien siioninlaulujen poisjättämisen syitä. Ajattelin tulostaa ja tutkia, mutta täällä kirjastossa kaksipuoleinen tuloste maksaa 80 senttiä.

Onko totta, että uuden Siionin laulujen kirjan julkaiseminen siirtyi nyt kuitenkin tämän vuoden suviseuroista vuoden 2016 suviksiin?
Aaro_K
perehtynyt
 
Viestit: 67
Liittynyt: 25 Loka 2014, 15:57

Re: Siionin laulujen uudistuksista ja muista lauluista

ViestiKirjoittaja Aaro_K » 01 Maalis 2015, 18:02

Tämänkertaisessa Siionin laulujen sanojen muokkauksen osalta kuulin, että 70-luvulla oli Jumalan valtakunta -opetus pinnalla, ja silloin Siionin lauluihin sijoitettiin Jumalan valtakuntaa sinne, mihin runoilija ei ollut sitä laittanut, ja niitä värssyjä pyritään nyt palauttamaan alkuperäisemmiksi. Uskovaisetkin rukoilevat: Tulkoon sinun valtakuntasi, ja että Sinun on valtakunta, voima ja kunnia.
En enää muista, mistä luin, että Jumalan valtakunta on Jumalan kirkkauden valtakunta, johon kuuluvat taivaan enkelit sekä jo uskossa pois nukkuneet pyhät, sekä myös maan päällä yhä kilvoitteleva uskovien joukko. Koska valtakunta on noinkin valtava, minusta mekään rauhanyhdistyksen uskovaiset emme voi rintaan lyöden julistaa, että se valtakunta on meillä. Varsinkin nyt vähän vanhemmat uskovaiset heläyttävät hyvin herkästi, että Jumalan valtakunnasta on opetettu sitä ja sitä.
Mitä asioita pidetään syntinä, riippuu siitäkin, minkä maan ja kansan alueella etsikon aika lepää. Esim. kun Herrnhutin kylässä liitettiin yhteen Tsekinmaan hussilaisten, eli Böömin ja Määrin veljeskunnan oppeja sekä Saksan Hallen pietistien näkemyksiä, siinä oli välillä aika isotkin ristiriidat. Ihmiset pitävät hyvin paljon ainoana oikeana sitä, minkä ovat lapsena oppineet. Tänä aikana Venäjän vanhauskovaiset olivat ankarampia syntikäsityksessä kuin me, kun taas Venäjällä uudet parannuksen armon saaneet eivät pidä televisiota pahana eikä monta muutakaan.

Mutta uudistukseen vielä. Jos kaikki mä ja sä -muodot halutaan poistaa ja kaikki muutkin lyhenteet, niin runoilijoiden alkuperäistä sanomaa joudutaan kyllä aika tavalla karsimaan. Se on nykyuudistuksessa huono puoli. Nuoretkin ovat sanoneet, että ei heitä varten sanojen tarvitse olla mitenkään hirveän helpot. Nuoret opiskelevat kieliä, sittenkö pari vanhan suomen kielen sanaa olisi heille myrkkyä? Ja jos jonkun raamatullisen viittauksen joutuu Raamatusta etsimään, niin ei se ole paha vaan päinvastoin hyvä.
Aaro_K
perehtynyt
 
Viestit: 67
Liittynyt: 25 Loka 2014, 15:57

Re: Siionin laulujen uudistuksista ja muista lauluista

ViestiKirjoittaja Ilpo » 03 Maalis 2015, 21:59

Aaro_K kirjoitti:En enää muista, mistä luin, että Jumalan valtakunta on Jumalan kirkkauden valtakunta, johon kuuluvat taivaan enkelit sekä jo uskossa pois ja nukkuneet pyhät, sekä myös maan päällä yhä kilvoitteleva uskovien joukko.


Näin on uskottu ja uskotaan edelleen.

Aaro_K kirjoitti:Koska valtakunta on noinkin valtava, minusta mekään rauhanyhdistyksen uskovaiset emme voi rintaan lyöden julistaa, että se valtakunta on meillä.


Tuossa herää kysymys, että kenellä Jumalan valtakunta on?

Tai ketkä asuu Jumalan valtakunnassa?
Ilpo
Ilpo
ahertaja
 
Viestit: 552
Liittynyt: 04 Kesä 2011, 00:46

Re: Siionin laulujen uudistuksista ja muista lauluista

ViestiKirjoittaja O.M » 04 Maalis 2015, 14:28

Aaro_K kirjoitti:En enää muista, mistä luin, että Jumalan valtakunta on Jumalan kirkkauden valtakunta, johon kuuluvat taivaan enkelit sekä jo uskossa pois ja nukkuneet pyhät, sekä myös maan päällä yhä kilvoitteleva uskovien joukko.


Niin kuuluvat. Se ei kuitenkaan poista tosiasiaa, että Jumalan valtakunta ei ole maailman lasten valtakunta, vaan vain Jumalan lasten valtakunta.

Ilpo kirjoitti:Tuossa herää kysymys, että kenellä Jumalan valtakunta on?


Martti Lutherin taistelulaulussa "Jumala ompi linnamme" on yksi näkökulma asiaan: "vaan meidän iät on, Jumalan valtakunta." (Virsi 170:4.)
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

Re: Siionin laulujen uudistuksista ja muista lauluista

ViestiKirjoittaja vanamo.n » 13 Heinä 2019, 11:49

Vanhan ketjun löysin täältä, jossa keskustellaan uusista Siionin lauluista ja eräänä päivänä itse huomasin, että uusissa ei olekkaan enää sitä Pentti Vinnurvan sanoittamaa Siionin laulua, jonka numero edellisessä laulukirjassa on numero 173 ja joka alkaa sanoilla : Mä yljän eessä kerran viritän kanteleen. Se kiitosta soi Herran pohjasta sydämen. Mikä lie ollut perusteena sen poisjättämiselle uudesta Siionin laulukirjasta. Siinähän on hyvin puhuttelevat sanat.
Jeesus, sinun alkamasi usko on ja kilvoitus.
Myös on sinun hallussasi matkan päässä vapahdus. Silloin minut uupuneen noudat kotiin taivaaseen. (Virsi 301:6)
Avatar
vanamo.n
ahkera
 
Viestit: 483
Liittynyt: 29 Elo 2009, 16:56
Paikkakunta: Laukaa

Re: Siionin laulujen uudistuksista ja muista lauluista

ViestiKirjoittaja hepa » 14 Elo 2019, 08:47

vanamo.n kirjoitti:Vanhan ketjun löysin täältä, jossa keskustellaan uusista Siionin lauluista ja eräänä päivänä itse huomasin, että uusissa ei olekkaan enää sitä Pentti Vinnurvan sanoittamaa Siionin laulua, jonka numero edellisessä laulukirjassa on numero 173 ja joka alkaa sanoilla : Mä yljän eessä kerran viritän kanteleen. Se kiitosta soi Herran pohjasta sydämen. Mikä lie ollut perusteena sen poisjättämiselle uudesta Siionin laulukirjasta. Siinähän on hyvin puhuttelevat sanat.


Löytyy numerolla 269

En nyt muista sävelmää onko sitä muuutettu tähän
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Siionin laulujen uudistuksista ja muista lauluista

ViestiKirjoittaja vanamo.n » 14 Elo 2019, 13:33

No niinpä onkin mutta kun laulu alkoi eri sanoilla niin en huomannut. Kiitos vinkistä!
Jeesus, sinun alkamasi usko on ja kilvoitus.
Myös on sinun hallussasi matkan päässä vapahdus. Silloin minut uupuneen noudat kotiin taivaaseen. (Virsi 301:6)
Avatar
vanamo.n
ahkera
 
Viestit: 483
Liittynyt: 29 Elo 2009, 16:56
Paikkakunta: Laukaa

Re: Siionin laulujen uudistuksista ja muista lauluista

ViestiKirjoittaja nuusku » 15 Elo 2019, 18:40

onko laulussa "on luotu mulle koti taivainen" vielä b-sävelenä sitä vanhaa? olen kuullut vain uudella. vanha oli minulle tärkeä. minulla ei ole nuotillista laulukirjaa josta katsoa.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

Re: Siionin laulujen uudistuksista ja muista lauluista

ViestiKirjoittaja Taavetti » 18 Elo 2019, 11:16

nuusku kirjoitti:onko laulussa "on luotu mulle koti taivainen" vielä b-sävelenä sitä vanhaa? olen kuullut vain uudella. vanha oli minulle tärkeä. minulla ei ole nuotillista laulukirjaa josta katsoa.

Voisitko mennä seurasäestäjän puheille ja pyytää sitä laulua kyseisellä sävelmällä.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Re: Siionin laulujen uudistuksista ja muista lauluista

ViestiKirjoittaja Taavetti » 08 Tammi 2020, 17:40

Erään laulun uudistusehdotus vuodelta 1955

Milloinka nähdä saan, Ylkäni taivaan maan,
täydellisyydessään, ihmeellisyydessään?

Silloinpa kannel soi, kirkas kun aamunkoi,
rintaani lämmittää, roudan pois pehmittää.

Virran kun kuoleman, sain yli kauhean,
turmelus onneton, riisuttu tyyten on.

Ristini kruunuhun, päähäni painetun,
tunen ja voittohon, pääsen ja ilohon.

Sormuksen kätehen, Ylkäni painaa sen,
Palmut ja kanteleen, antaa hän morsiolleen.

Porteista taivahan, luo oman Armahan
pääsen mä perille, veisaamaan Herralle.

Sieluni rauhan saa, Virteni Karitsaa,
iäti ylistää, Ylkääni, Ystävää.

Tää on mun toivoni, hartahin haluni
kiusojen keskellä, murheitten helteissä.

Siionin Lähetyslehti 1955, sivu 253
Lehdessä ei ole muokkaajan nimeä.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Edellinen

Paluu Kansio



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa