Konserttikeskustelua

Keskustelua lauluista, runoista, kirjoista, sekä kuvia ja kuvakeskusteluja

ViestiKirjoittaja pomeranssi » 24 Loka 2007, 22:28

Kun minä nyt sitten vapauduin siitä pannasta, johon taavetti minut pani saatesanoilla....miettimään vähäksi aikaa , mitä tulikaan tehtyä...kirjoitan tähän. mikä oli mietinnän tulos:

Ensinnäkin:
Yhdyin täydestä sydämestäni emka vihjailuun (minä tosin tein sen suorin sanoin )että ankan voisi poistaa täältä , jäähylle tai kokonaan , koska hän vanhana kristittynä selvästi kyselee itsestään selviä asioita. Sanoin että ainoastaan se oli minun tarkoitukseni, ei mikään provoilu (en vieläkään ymmärrä mitä provoilin )
Huomasin että:
Ankka onkin täällä teidän lempilapsenne ja niinhän siinä kävi että, minä lensin ja ankka jäi kaakattamaan.
Heti kun minä olin lentänyt, ankka laittoi tänne pitkän viestin, jossa taas kyseli itsestään selviä asioita.

Mutta taavetti .
Oletko sinä opettaja menneisyydestä?
Minulla on nimittäin kokemusta n 50 vuoden takaa että, aina kun minä luokassa vaikka suhkasin meluajille että, nyt hiljaa että kuulen mitä ope puhuu , opettaja kuuli vain sen minun suhkaisuni ja laittoi minut käytävään tai rehtorin luo miettimään , milloin mitäkin.
Kaiken maailman ankat ne silloinkin riemua pitivätkin sitten minun kustannuksellani.
Eli kannattaa sinunkin olla tarkkana milloin on syy sysissä ja milloin sepissä, kun jaat tuomioita.
Eli, minä olen ollut sorrettu ja syrjitty jo niiltä ajoilta ja sama meno vaan jatkuu mutta...

Minä taavetti annan sinulle sellaiset erheet jo etulahjana anteeksi, sillä enhän synnitön ole minäkään ja tarvitsen paljon anteeksiantoa .
pomeranssi
perehtynyt
 
Viestit: 50
Liittynyt: 26 Kesä 2007, 00:58

ViestiKirjoittaja nuusku » 25 Loka 2007, 00:39

Ottamatta tässä kantaa itse aiheeseen, henkilöihin, tai kenenkään tarkoitusperiin, niin jos minulle sanottaisiin, melkein missä tilanteessa tahansa, että "Hyvä kun se nuusku meni pois.. Tuleekin tänne kyselemään päivänselviä asioita.." (ja perään sadattelua/päänpuistelua) niin kyllä voisi aivan kiehahtaa, ja tulisi semmoinen olo, että nyt ei ole kyllä kaikki kohdallaan. Ja haluaisin vielä sanoa yleisellä tasolla, että mielestäni se, että on ollut kauan uskomassa, ei ole kriteeri, että asiat ovat päivänselviä. Asiat voivat jopa aiemmasta hämärtyä sielunvihollisen petosten, ja uskossa väsymisen vuoksi. Ja sitten niitä tarvitsee kerrata. Vanhassa saarnassa sanottiin, kuinka meidän on tarpeellista oppia vain kaksi kirjainta, A ja O, mutta kun toisen meinaa oppia, niin toinen jo taitaa unohtua, ja päinvastoin. Se olisi raskasta, jos esimerkiksi minä en enää sitten joskus vanhana uskovaisena voisi kysellä mitään, koska toiset olettaisivat, että näiden asioiden täytyy olla minulle ilman muuta päivänselviä.
Mutta ehdotan koko keskustelun siirtämistä Areiopagi-alueelle, jotta sitä voidaan siellä tarvittaessa tarkemmin jatkaa ja analysoida. Mielestäni otsikon alla on jo sellaista sisältöä, joka ei enää täydellisesti rakenna palstaamme, eikä ole parhaimmillaan kaikkien nähtävillä.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja Taavetti » 25 Loka 2007, 02:22

Oli tarkoitus vain saada hetken keskustelurauha sekä Ankan, että Maarimin kanssa, siksi tuntui oikealta ratkaisulta antaa pomeranssille tauko hetken mietintää varten.
Kysymys ei ole koskaan siitä, mitä kysyy, vaan siitä miten kysyy. Saa kysellä itsestään selviäkin asioita, kun kysyy vilpittömällä tiedon saannin mielellä, kuten esimerkiksi nuusku on kysellyt. Valitettavasti on monia kyselijöitä, jotka kysyvät enemmän kiusatakseen, mutta kärsivällisesti on heillekin pyrittävä vastaamaan. Siksi ja vain siksi olemme halunneet vastailla täällä joskus turhiltakin tuntuviin kysymyksiin ja siihen vastaamiseen tarvitaan rauhaa, ettei vastaamisia hajoteta kovin moneen suuntaan.

Yksin minun ratkaisuni ei pomeranssin jäähy ollut, vaan sain siihen useita kehotuksia. Jätän myös tämän keskustelun siirtämisen ainakin toistaiseksi moderaattorien ja toisten ylläpitäjien harkintaan. Heillä on tarpeeksi harkintakykyä siihen ja on myös siirtämisen valtuudet.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Jani_S » 22 Joulu 2009, 15:58

Minulle tulee mieleen tällaisesta ketjusta, että jos yksittäistä synniksi tai uskonelämälle huonoksi olevaa asiaa alkaa joku epäuskoinen käsitellä, sellaiseen ei kannata lähteä mukaan. On täysin hedelmätöntä yrittää selittää sellaiselle asiaa, joka näkyy vältettäväksi vasta uskon kautta.

On olemassa lukemattomia asioita, jotka ovat vaaraksi tai haitaksi ihmiselle, olipa hän uskovainen tai pakana. Sellaiset kyllä tunnustetaan synniksi lähes joka hengellisyydessä, vaikka ei niitäkään kaikkia. Maailmassa on kuitenkin hyvin paljon muutakin saastaa, joka ei välttämättä välittömästi turmele ihmistä, mutta jonka uskovaiset, siis Jumalan armolapset, näkevät niin huonoksi, että sitä neuvotaan välttämään. Ne ovat niitä mitä moninaisimpia maailmallisuuksia, joita omavanhurskaat pitävät "ihmisoppina", "perinnäissääntöinä" ja "höpösynteinä". Kuitenkin Jumalan valtakunnassa tiedetään, siis nimenomaan tiedetään, että ne vievät uskon siinä missä muutkin synnit, jos saavat sijaa sydämessä.

Epäuskoiselle on siis kokolailla turha selittää niiden syntien olemusta, vaikutusta ja kadottavuutta, joita tämä ei pysty lainkaan näkemään hengellisessä sokeudessaan. Tämä on minun huomioni ja vie ainakin itseltäni intoa lähestyä epäuskoista kirjoittajaa muuten kuin yrittämällä valottaa hänelle yhden synnin sijasta koko epäuskon syntiä.
Jani_S
 

ViestiKirjoittaja O.M » 28 Joulu 2009, 22:50

Luin Voitosta voittoon -teosta, jota voinee pitää eräänlaisena nykyisten SRK:n vuosikirjojen edeltäjänä. Lukiessani muistui mieleen tämä keskustelu. Näyttää siltä, että kirkkokuorojen välttäminen ei ole ollut kristillisyyden yleinen/virallinen kanta, vaan joidenkin paikallisseurakuntien erityispiirre.

"Kristillisyydessä on myöskin tämän tuosta tullut esille kysymys, saako uskovainen kuulua ja käydä kirkkokuorossa. Itselläni on seurakunnassa kolme kuoroa ja esimerkiksi varttuneiden nuorten kuorossa ns. koraalikuorossa on nelisenkymmentä laulajaa ja kaikki ovat uskovaisia nuoria. Epäuskoiset nuoret, ilmoituksistani ja henkilökohtaisista pyynnöistäni huolimatta eivät tule, eivät kai uskalla?"
(Voitosta voittoon. S. 56. Kirjapaino Osakeyhtiö Kaleva. Oulu. 1970.)

Ko. kirja näyttää myös antavan huutia väitteille, joiden mukaan 1960- ja 70-luvuilla muka olisi kehotettu välttämään itsenäistä Raamatun lukemista.

"Kristitylle harrastuksista tärkein on tietysti Jumalan sana." (S. 33.)

"Otapa ensi kerralla, kun et oikein tiedä mitä luet, Raamattu käteesi, lue jae jakeelta, pysähdy ja mieti. Etsi, mitä muualla on samasta asiasta sanottu, niin huomaat, että Raamattu on kirjojen kirja, eikä suinkaan pitkästyttävää, ikävää luettavaa. Kaiken lisäksi sinne on kätketty autuutemme salaisuudet, tulevaisuuden näkymät ja sieltä voi lukija löytää monia hyviä neuvoja." (S. 82.)
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Sinikettu » 10 Tammi 2010, 14:38

Taavetti kirjoitti:
Sisälle pääsy vaatii tosiaan nöyryyttä, sillä ahtaasta ovesta kulkeminen edellyttää kaikesta omasta ja kaikista entisistä ansioista luopumista. Myös siitä entisestä hurskaudesta, vaikuttakoot se miten oikealta tahansa. Monen on helppo vedota, että oli se väärästä luopuminen helppoa fariseus Saulukselle, mutta ei ollut helppoa hänellekään. Päästyään ahtaan portin läpi, hän tuntemustaan kertoakseen otti uuden nimen: Paulus, eli Paavali, joka merkitsee pientä.
Vaikeaa oli Paavalinkin luopua entisestä ihmisten arvostamasta hurskaudesta ja liittyä halveksittuun ja vainottuun nasaretilaisen Opettajan joukkoon. Tunnon vaivojen tulen ahdistamana hän siihen kuitenkin suostui ja Jumala sai hänestä valitun pakanain apostolin.

Ymmärrän tilanteen yhtä vaikeaksi tämän päiväisille ihmisten arvostamissa hengellisyyksissä kulkeville.




Voi, tämä olikin vaikea minulle, kun tein parannuksen. En voinut millään käsittää, miksi minun vanhaa uskoani ei arvostettu. Uskovainen ystäväni ihmetteli miten voi pahentua siitä, että on saanut parannuksen armon. En tavallaan siitä pahentunutkaan vaan siitä, että se usko, jossa lapsesta saakka olin ollut, ei ollutkaan mitään. Siinä oli paljon samaa kuin vl-uskossa. Esim. tekojen kautta ei voi pelastua, vaan se tapahtuu yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden. Mutta syntien anteeksiantamusta toisen kautta siinä ei yhtä voimakkaasti ollut.

Pikku hiljaa se sitten selkeni ja ymmärsin, että väärä mikä väärä ja se vanha täytyi jättää pois. Kauan meni myös siinä, että en ymmärtänyt miksi ei-vl, joka sydämestään Jeesukseen uskoo ja pelastustyön omalle kohdalleen (tiedän sellaisia paljon) eivät pelastuisi. No, ei se vieläkään ihan kristallin kirkkaana mielessäni näy, mutta jotain siitä olen jo ymmärtänyt. Ainakin sen, että tulkoon he vaan autuaiksi sillä uskollaan, minä en kuitenkaan muualla autuaaksi tule kuin tässä joukossa, joka on Jumalan valtakunta.
Avatar
Sinikettu
puuhakas
 
Viestit: 237
Liittynyt: 05 Kesä 2006, 15:11

ViestiKirjoittaja Nepheg » 10 Tammi 2010, 15:25

Sinikettu kirjoitti: Ainakin sen, että tulkoon he vaan autuaiksi sillä uskollaan, minä en kuitenkaan muualla autuaaksi tule kuin tässä joukossa, joka on Jumalan valtakunta.


Vastaavat tuntemiset on minullakin.
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja weha » 24 Tammi 2010, 22:34

Maarimi puhui hengellisestä ylpeydestä. On varmaa ja koettua, että ns. "karismaattiset" liikkeet ovat erittäin ylpeitä.

En tässä käy nimeämään ketään, mutta sanon näin ihan yleisesti ja viittaan toki myös maarimin hengellisyyteen. On monta kertaa kuultua, että esim. toimiiko teillä armolahjat? Oletteko saaneet henkikasteen?
Näillä tietysti viitataan kielilläpuhumiseen ja ihmeisiin.

Jos kertoo raittiisti noista asioista, ne usein tyrmätään ja ollaan ylpeitä henkiä. Tämä on oma vilpitön ja asiallinen toteamus.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

Konserttikeskusteluun oma korteni kekoon

ViestiKirjoittaja Tero A.A. » 30 Tammi 2010, 10:31

Älä silmä pieni katso mihin vain,
älä silmä pieni katso mihin vain,
sillä Isä taivainen näkee lapsen sydämen,
älä silmä pieni katso mihin vain.

Älä korva pieni kuule mitä vain,
älä korva pieni kuule mitä vain,
sillä Isä taivainen näkee lapsen sydämen,
älä korva pieni kuule mitä vain.

Älä jalka pieni astu mihin vain,
älä jalka pieni astu mihin vain,
sillä Isä taivainen näkee lapsen sydämen,
älä jalka pieni astu mihin vain.

Älä käsi pieni tee mitä vain,
älä käsi pieni tee mitä vain,
sillä Isä taivainen näkee lapsen sydämen,
älä käsi pieni tee mitä vain.

Älä sydän pieni mieti mitä vain,
älä sydän pieni mieti mitä vain,
sillä Isä taivainen näkee lapsen sydämen,
älä sydän pieni mieti mitä vain.
Tero A.A.
vakiintunut
 
Viestit: 136
Liittynyt: 11 Marras 2006, 15:18

ViestiKirjoittaja weha » 07 Helmi 2010, 09:34

Kohdistan tässä Maarimille vielä pienen tiedotteen, koska kantaa otit.

Minulle on hyvin usein sanoneet sekä vapaakirkkolaiset, että juuri helluntailaiset, että toimiiko teillä Pyhä henki ja onko teillä Pyhä Hengen toimintaa?
(Tässä on ollut selvä vinkki ja tarkoitus heiltä, ettei meillä toimisi).

Olen vastannut yksinkertaisesti, että toimii, mutta ymmärrämme sen vain aivan eritavalla.

weha: Nyt vielä kun ajattelen sitä seurakunnan opetusta tähänkin yhteyteen, että on vain yksi Jumalan lasten joukko yhdellä paikkakunnalla ja he uskovat ja opettavat vain yhdellä oikealla tavalla. Tärkeä huomio: He eivät siis ole eripaikassa ja riitele, vaan siellä on yksimielisyys ja rauha keskenään. Näin siis opettaa minun oma seurakuntani, vaikka koetetaan usein ulkopuolella matkia perässä samoja sanoja, mutta kuitenkin opetetaan muualla muuta.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja Nepheg » 08 Helmi 2010, 23:52

Eipä ole ekumeenikkoja näkynyt paikkakuntani uskovien seuroissa...
Kovaa ovat houkuttelemassa uskovia omiin tilaisuuksiinsa, mutta eipä ole heitä täällä näkynyt.

Jumalan valtakunta on niin kuin hakomaja yrttitarhassa... ulkopuolisen silmissä aika ruma ja vaatimaton ilmestys, vaikkakin sisällä on oikein viihtyisää ja mukavaa. ;)
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

Edellinen

Paluu Kansio



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron