Joulukortit

Keskustelua lauluista, runoista, kirjoista, sekä kuvia ja kuvakeskusteluja

Joulukortit

ViestiKirjoittaja Sinikettu » 14 Joulu 2007, 22:45

Tänään oli viimeinen joulukorttien postituspäivä, jos halusi laittaa ne halvemmalla postimaksulla. Tulihan tuo taas vähän kiire korttien kanssa, mutta sain kumminkin ne eilen illalla valmiiksi ja tänään postiin.

Teettekö itse joulukortit vai ostatteko valmiita? Valitsetteko kortit saajan mukaan? Vai onko nettikortit, tekstiviestit ja sähköpostit korvanneet perinteiset kortit?

Minä olen tehnyt tähän asti itse kaikki kortit. On mukava askarrella. Nyt kyllä tuli mieleen josko ensi vuonna laittaisin kaupasta ostettuja kortteja, koska niitäkin on todella kauniita olemassa. Eikä tarttisi muuta kuin kirjoittaa ja liimata merkin paikalleen ja viedä postiin. Poissa oisi hiki hatussa leikkaaminen, liimaaminen ja askartelu. Mutta sitten löysinkin sopivan runonpätkän ja ajattelin, että teen siis ensi vuonnakin kortit itse. Sitten löysin toisenkin runon ja niin kaupan korttien lähettely siirtyi vuoteen 2010. Saa nähdä kuinka käy. Olen nimittäin päättänyt tehdä kortit itse, jos löytyy sopiva runo tai muu teksti siihen kirjoitettavaksi. Kaikille teen samanlaisen kortin, joten teksti ei saa olla liian hengellinen, esim. jostain jouluvirrestä, mutta vähän joulun sanomaan saa viitata. Tänä vuonna runo oli kyllä ihan maallinen.
Avatar
Sinikettu
puuhakas
 
Viestit: 237
Liittynyt: 05 Kesä 2006, 15:11

ViestiKirjoittaja Sinisielu » 15 Joulu 2007, 23:32

Minä yleensä ostan joulukortit, mutta valitsen ajatuksen kanssa millainen kortti tulee kenellekin. Lisään myös jouluisia tarroja niihin. Itse arvostan perinteisiä joulukortteja paljon enemmän kuin tekstareita, nettikortteja jne. Kaiken ei tarvitse aina olla niin virtuaalista. :roll:
Avatar
Sinisielu
puurtaja
 
Viestit: 657
Liittynyt: 19 Loka 2004, 08:24

ViestiKirjoittaja Elena » 16 Joulu 2007, 00:57

Minä innostuin tänä vuonna tekemään suurimman osan joulukorteista itse. Annan ehkä 35 korttia, joten ihan kaikkia en jaksanut tehdä itse, mutta tein kuitenkin n. 15 korttia käsin. Ostin Tiimarista kauniita kuviopapereita, helmiä ja lankaa ja käytin niitä apuna. Lisäksi maalasin kortteja osittain myös akvarelliväreillä. Olen itse suorastaan ylpeä lopputuloksista, niin paljon jokaisen eteen on nähty vaivaa. Toivon, että saajat pitävät niistä. Itse ainakin pidän todella paljon käsintehtyjen korttien saamisesta ja on kyllä myös todella mukavaa antaa itse tehdyt kortit! :D
Avatar
Elena
tosi pirteä
 
Viestit: 321
Liittynyt: 28 Syys 2005, 21:02
Paikkakunta: Aika lähellä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 16 Joulu 2007, 02:19

On hienoa saadakin itse tehty kortti, on hienoa tietää ja tuntea, että lähettäjä on nähnyt vaivaa sen kanssa. Toki on hienoa saada minkälainen kortti tahansa, mutta itse tehdyissä on jotakin samaa, kuin kirjoitetuissa kirjeissä. Varsinkin jos kortissa on kirjeen tapaan jotakin sen saajaan viittaavaa, se kertoo, että lähettäjä on ainakin kortin valmistamisen tai kirjeen kirjoittamisen ajan ajatellut ystäväänsä, jolle sen kaltaisen huomion halusi osoittaa.
Olen itse melko laiska korttien tai kirjeiden rustaaja, perheessäni ovat aina toiset olleet niitä korttien kirjoittajia, niin olen päässyt ikään kuin siivellä. Nuorempana kirjoitin joulukirjeitä muutamille henkilökohtaisille ystävilleni, mutta kun ystävät muuttivat kukin tahoilleen, eikä silloin vielä tunnettu nykyistä tapaa kertoa muuttamisista ja uusista osoitteista, kirjeiden kirjoittaminenkin hiipui. Oli sivumennen sanoen hyvä oivallus postilta, kun alkoi jakamaan ilmaiseksi kulkevia uusien osoitteiden kortteja. Eivät ne joulukorteiksi tietenkään käy, mutta tärkeitä kortteja ovat nekin.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Rontsa » 17 Joulu 2007, 16:58

Nykyään ollaan menty sille linjalle että otetaan kuva lapsista ja tilataan siitä tehdyt joulukortit. Kätevää ja lisäksi saavat kauempana asuvat ystävät ja sukulaiset nähdä miltä meidän katras nykyään näyttää.
Rontsa
vakiintunut
 
Viestit: 116
Liittynyt: 08 Touko 2007, 22:53

ViestiKirjoittaja Pottu » 08 Tammi 2008, 00:58

Aika useesti oon tehny itte kortit, mutta tänä vuonna en saanu aikaseks, niin lähetin ostokortit. Mun mielestä ois kiva, että ihmiset, semmoset ainaki, joista kuulee yleensä vaan sen kerran vuodessa, joulukortin aikaan, laittais kortin mukana muutaman sanasen kuulumisiakin. :)
...peruna on ruoka ihan oikea
Avatar
Pottu
tosi pirteä
 
Viestit: 347
Liittynyt: 25 Helmi 2005, 20:51

ViestiKirjoittaja nuusku » 14 Joulu 2008, 21:30

Nyt alkaa taas kohta olla jo kiirekin joulukorttien lähetyksen kanssa. Parempi tyytyä kaupan kortteihin, josko niitä sitten saisi lähetettyäkin, viime vuonna kun taisi jäädä saamattomuuden vuoksi lähettämättä.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33


Paluu Kansio



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron