Sananlaskuja

Keskustelua lauluista, runoista, kirjoista, sekä kuvia ja kuvakeskusteluja

Sananlaskuja

ViestiKirjoittaja nuusku » 12 Kesä 2008, 02:51

Olen viime päivinä tutustunut perinteisiin suomalaisiin sananlaskuihin osoitteessa http://fi.wikiquote.org/wiki/Suomalaisia_sananlaskuja.

Onko teillä joitain suosikkisananlaskuja? Onko joku sananlasku viimeaikoina käynyt toteen omalla kohdallanne?

Osaatteko selittää sananlaskuja? Mitä tarkoittaa tämä sananlasku?
Ei niin pientä pilaa, ettei totta toinen puoli.

Äänellänsä se variskin laulaa.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja Taavetti » 12 Kesä 2008, 06:01

Ei niin pientä pilaa, ettei totta toinen puoli.

Tämähän opettaa suhteellistamaan asioita, opettaa että pieneenkin pilaan sisältyy tavallisesti jotakin totta.
Olen kuullut myös muunnelmina: Ei niin pientä (tai suurta) valetta, ettei totta toinen puoli.

Samaa opetti Matti Suo, kun kirjoitti ettei tässä maailmassa ole mitään niin järin väärää, ettei siinä olisi ainakin hiven oikeaakin. Se on kuitenkin jossain määrin toinen juttu, se tulkinta kuuluu uskon ja uskonnon alueelle, ja toteamuksella veljemme Suo halusi kertoa, että se totuuden hiven muuten väärän opetuksen joukossa pyrkii hämäämään ihmisiä uskomaan se kokonaan oikeaksi. Tässä voisi päästä hyvinkin syvällisiin pohdintoihin, mutta taitaa olla viisainta ohittaa se mahdollisuus, ainakin tällä kerralla.


Äänellänsä se variskin laulaa.

Tuota olen kuullut sanottavan lähinnä rohkaisuksi äänensä, tavallisesti lauluäänensä vähättelijöille. Siinä sen tarkoitus taitaa ollakin.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja nikke » 14 Kesä 2008, 00:07

Maasta se pienikin ponnistaa ja ei kysyvä tieltä eksy. Siinä kaks mun vakiota.
nikke
 


Paluu Kansio



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa