sanoja lauluistani

Keskustelua lauluista, runoista, kirjoista, sekä kuvia ja kuvakeskusteluja

sanoja lauluistani

ViestiKirjoittaja miikkulainen71 » 24 Helmi 2012, 21:16

Haluaisin tänne foorumille kirjoittaa laulujeni sanoja. Toivottavasti ne olisi siunaukseksi niin uskoville, kuin niillekin, jotka vielä kulkevat ilman pelastusta. Tämä ensimmäinen laulu syntyi niin, että rukoilin Jumalalta, että Hän puhuisi minulle Raamatun kautta tai muuten, jos elämässäni on jotakin pois pantavaa. Ja kun olin rukoillut, niin tämän laulun sanat alkoivat syntyä mielessäni ja samalla syntyi sävelkin. Myös tämä toinen laulu syntyi muutamaa päivää myöhemmin samalla tavalla. Tapahtukoon Isän tahto teidän elämässänne, jotka näitä luette.

1.

Ristin nään mä kirkkahasti,
sitä kohti kurkotan.
Kaikki kutsut rakkahasti,
luokse kummun Golgatan.

B)
Sinä luot myös uudet taivaat,
Sinä luot myös uuden maan.
Toiset joutuu kerran vaivaan,
toiset Herra pelastaa.

Herra antaa meille voimaa,
omaa taakkaa kantamaan.
Katkeruuden valoon nostaa,
käskee anteeks antamaan.

B)
Sinä lahjat meille annat,
jotka toista rakentaa.
Monet huolet, vaivat kannat,
käyt myös haavat sitomaan.

Olet turva vaivaiselle,
varjona myös helteenkin.
Annat arvon vähäiselle,
tallaat rikkaat jalkoihin.

B)
Herra pidot kerran laittaa,
monet pyhät kutsutaan.
Jos vaan kuljet tietä kaitaa,
sulle portit aukaistaan.

Kieli on tuo jäsen pieni,
jota pahaan käytetään.
Onko vanhurskas nyt tiesi?
Kenen tahto täytetään?

B)
Käärme viekas kerran saapui,
paratiisiin pettämään.
Silloin synnin malja kaatui,
nyt on rikki käärmeen pää.

Isä Pojallensa antoi,
nimen: Jeesus, tietenkin.
Kaikki syntimme Hän kantoi,
mukanaan vei ryövärin.

B)
Hän parannukseen kutsuu,
meistä jokaikistä.
Jos tiesi kerran hukkuu,
voit vain syyttää itseä.

Päivää odota nyt tuota,
jonka Sana ilmoittaa.
Niin Jeesus Isän luota,
sinut saapuu noutamaan.

B)
Kaksi naista silloin jauhaa,
toinen talteen korjataan.
Sen jälkeen vihan malja,
maan päälle kaadetaan.

Vaatteet valkeat on siellä,
luona kultakaupungin.
Kunhan pysyt vain sä tiellä,
Totuudessa tietenkin.

B)
Voitonseppeleen me saamme,
koittaa ilo, kiitoskin.
Kaiken Herran kanssa jaamme,
ylistys soi mahtavin.

2.

Golgatan ristin luona on,
tuo halpa paikka, arvoton.
Ei sieltä löydy kunniaa,
eikä myös rikkauttakaan.
Tuo risti armon sulle suo
ja sinut johtaa Herran luo.

Oi rakas Jeesus Herrani,
mä tahdon päästä luoksesi.
Sä meitä aina vahvistat,
Sä murheet, huolet karkoitat.
Sä olet Tie ja Totuuskin,
Sä olet Elämämmekin.

Sun Sanas meitä virvoittaa,
se uskoamme vahvistaa.
Me sitä jaamme toisille,
niin köyhille, kuin rikkaille.
Vaan monet eksyy tieltäsi,
kun eivät tutki Sanaasi.

Niin monet valheet kuulla sain,
vaan niihin hetken uskoin vain.
Mä väärät kirjat polttaa sain,
se mulle rauhan antoi vain.
Nyt eksyneinä vaeltaa,
niin monet ilman Kristusta.

Sua oottaa risti Golgatan,
saat sinne kutsun muutaman.
Siellä nyt Isä odottaa,
Hän sinut tahtoo pelastaa.
Poikansa antoi kuolemaan,
puolesta syntein maailman.

Kun kerran kirjat aukaistaan,
niin monet silloin tuomitaan.
He joutuu kauhuun, pimeään,
iankaikkisesti itkemään.
Vaan vanhurskaat nuo silloin saa,
nyt valtakunnan omistaa.
miikkulainen71
kiinnostunut
 
Viestit: 7
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 17:59

ViestiKirjoittaja Jani_S » 25 Helmi 2012, 10:56

Kiitoksia, mutta ainakaan minä en saa mitään vahvistusta uskolleni katselemalla mainostamaasi ristiä, joka sitä paitsi on tyhjä.

Molemmista sanoituksista ilmenee juuri se olennainen seikka, joka erottaa Jumalan valtakunnan sen ulkopuolisista hengellisyyksistä: Kun väärät hengellisyydet saarnaavat muun väärän ohella tyhjästä rististä, Jumalan lapset kertovat ylösnousseesta ja elävästä Jeesuksesta, joka voitti kuoleman ja siten avasi meille tien taivaaseen. Vain siihen turvaten ja siten syntinsä anteeksi uskoen, ei mitenkään muuten, ei myöskään tyhjää ristiä eikä edes kärsivää Kristusta loputtomasti katsellen, pääsee Jumalan lapsi kerran taivaaseen. Kaikki muu, mukaan lukien rististä saarnaaminen, on kuin likainen vaate Jumalan edessä.

Joka aina tai enimmäkseen saarnaa Jeesuksen kuolemasta, hänen rististään jne., ei ole hänen opetuslapsensa, sillä opetuslapset tuntevat elävän Jeesuksen. Teepäs sinäkin miikkulainen parannus ja usko evankeliumi, niin pääset yhdeksi opetuslapseksi muiden joukkoon.

Tässä vielä virrentekijän raamatullinen neuvo siihen, mihin kannattaa katsoa:

"Taistelussa katse nosta
Herraan, uskon alkajaan.
Kiusausten ahdingosta
Jeesus nostaa armollaan."
(Vk 405:4)
Jani_S
tosi ahkera
 
Viestit: 506
Liittynyt: 30 Loka 2010, 00:24

viesti

ViestiKirjoittaja miikkulainen71 » 25 Helmi 2012, 11:31

Kiitos viestistä.

Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima. 1. Kor. 1:18
miikkulainen71
kiinnostunut
 
Viestit: 7
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 17:59

Voi hyvää päivää...

ViestiKirjoittaja Brita Kajsa » 25 Helmi 2012, 14:11

Miikkulaisen tekstihän oli kaunista ja sydäntäsärkevää.

Oletko sinä Jani nyt unohtanut metsän puilta?

Ristiltähän kaikki alkaa, siellä on ollut sovitus.

Se, että Herramme on ylösnoussut, sehän on voitto. Ristillä kuitenkin kukistettiin piemeyden kaikki valta. Siellä riippuessaan Herramme huusi: se on täytetty.

Ihan nyt rakkaudella, palaa alkulähteelle.

Olen ihan järkyttynyt tuosta vastineestasi Miikkulaiselle.

BK
"And Jesus, moved with compassion, put out His hand and touched him, and said to him, "I am willing: be cleansed."

Mark 2:41(New King James Version)
Brita Kajsa
vakiintunut
 
Viestit: 116
Liittynyt: 10 Elo 2011, 16:35

Jatkan...

ViestiKirjoittaja Brita Kajsa » 25 Helmi 2012, 14:15

Tulee mieleen mormoonit, heillähän ei ole ristiä, eivät ole kristittyjäkään.

Kristikunta tulee aina olemaan ristin varjossa.

Vaikka niin kovin brutaalilta kuulostaa, minulle verinen ja kärsivä Kristus on rakkauden täyttymys. Minun tähteni, myös sinun Jani.

BK
"And Jesus, moved with compassion, put out His hand and touched him, and said to him, "I am willing: be cleansed."

Mark 2:41(New King James Version)
Brita Kajsa
vakiintunut
 
Viestit: 116
Liittynyt: 10 Elo 2011, 16:35

ViestiKirjoittaja Taavetti » 25 Helmi 2012, 15:34

Ensin ajattelin siirtää vastaamistani tuonnemmaksi toivossa, että jospa ei tarvitsisi sitten vastata lainkaan. Nimittäin luettuani miikkulaisen runot, minulle tuli samankaltaisia ajatuksia, joita Janikin toi esille. Havaintoni mukaan Janin vastaus hänen vastauksekseen mielestäni kohtuullisen maltillinen. Kieltämättä sen voi käsittää toisinkin, varsinkin jos on sen kaltaiseen mieleen kallellaan.

Miikkulaisen esille tuoman Paavalin kirjeen katkelman innoittamana katsoin mitä Paavali on kirjoittanut. Yhdellä hakemisella löytyi 4 jaetta Raamattu 1933/38 tekstistä.

1. Kor. 1:18
Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.

1. Kor. 1:23
me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,

1. Kor. 2:14
Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.

1. Kor. 3:19
Sillä tämän maailman viisaus on hullutus Jumalan silmissä. Sillä kirjoitettu on: "Hän vangitsee viisaat heidän viekkauteensa";


Taustaksi haluan muistella joitakin kohtia niistä, mitä muistan kristillisyytemme opetuksista. Ensin muistelen virttä, en muista onko se kanssamme samoin uskovan kirjoittama, mutta usein sitä on tilaisuuksissamme laulettu. Sen eräässä säkeistössä lauletaan: "Sun ristis olkoon ainoa, tienviittaajani matkalla. Ain aurinkona päivällä ja yöllä kuuna, tähtenä."

Sitten lainaan veljemme Väinö Havaksen muokkausta laulusta: "Kirkastukoon aamun koitto, idän taivas ruskossa. Golgatalla meill on voitto, jossa valvoin uskossa, katselemme Jeesusta avatuissa haavoissa." Havas muokkasi ja lyhensi pitkää laulua virreksi 301, jota lauletaan tilaisuuksissamme melko usein. Havaksen muokkaamat sanat kuuluvat: "Kirkasta oi Kristus meille, ristinuhri Golgatan, josta meille langenneille loistaa sydän Jumalan. Uskon silmä kiinnitä aina kohti ristiä.

2. Synkeys nyt hajoaapi yöstä päivä valkenee, kun näin Jeesus voiton saapi, taivas meille aukenee. Herra Jeesus verellään, rauhan tuotti ristillään."

Nämä lainaukset osoittanevat, ettei kristillisyytemme ole hyljännyt sanomaa rististä, mutta haluamme teroittaa, minkä merkityksen sille annamme, ja erityisesti minkä merkityksen sille antaa Pyhä Jumalan Sana, siis Raamatun kirjoitukset.

Kun katsomme tilannetta pitkäperjantaina Golgatalla, siellä roomalaiset sotilaat naulitsivat Jeesuksen ristille aikansa hengellisen kerman ja ylimystön vaatimuksesta. Oli siellä murheellisia opetuslapsiakin, jotka hiljaisina surivat Mestarinsa kohtaloa ja hajaantuivat illan lähestyessä. Viimeisenä siellä kävivät roomalaiset sotilaat, jotka tavan mukaan rikkoivat ryövärien sääriluut, etteivät he pääsisi pakenemaan. Jeesus oli silloin kuollut, niin Hänen luitaan ei rikottu, mutta sotilaat pistivät keihäällä Jeesuksen kylkeen, josta vuosi verta ja vettä, sen veden ymmärrän kudosnesteeksi, joka osoittaa Jeesuksen todella kuolleeksi.

Illan lähestyessä ristin juurelle saapui sellaisia henkilöitä, jotka eivät uskaltaneet seurata Jeesusta, vaan salaa häntä ihailivat ja halusivat palvella. He laskivat Jeesuksen ristiltä ja hautasivat. Muutamat uskovaiset ystävät seurasivat tapahtumaa kauempaa, niin he olivat sen todistajina.

Siirrymme sitten pääsiäisaamun varhaisiin hetkiin, kun Jeesus noustuaan ylös näyttäytyi ensin niille aroilla taustalla ristiin naulitsemista seuranneille. Jeesus ilmestyi myös niille 11 opetuslapselle aikanaan, mutta oli ennen sitä lähettänyt heille terveisiä. Erityiset terveiset Hän käski sanoa Pietarille, joka oli ylimmäisen papin hiilivalkealla kieltänyt Mestarinsa. Sen kieltämisen Jeesus tiesi ennalta ja sanoi siinä vaiheessa Pietarille erityistehtävän: Kun sinä kerran palajat, niin vahvista veljiäsi. Sitä tehtävää Pietari aikanaan toteuttikin.

Vaikka Jeesus ilmestyi useille opetuslapsilleen ylösnousemisensa jälkeen, missään kohdassa Raamatuista ei kerrota, että Jeesusta haudanneet miehet olisivat olleet heidän joukossaan, sillä sanoihan Jeesus aikanaan: Joka tunnustaa minut ihmisten edessä, sen minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa. Kun ne Jeesuksen hautaajat eivät tunnustaneet Jeesusta aikansa ihmisten edessä, ei Jeesuskaan heitä tunnustanut opetuslapsikseen ylösnousemisensa jälkeen.

Tämä riittäköön tässä vaiheessa osaltani.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Emka » 25 Helmi 2012, 18:27

Oma mietteeni kommenttien jatkeeksi. Sinne tyhjän ristin juurelle ei kannata mennä koska sieltä ei löydy enään ylös noussutta Jeesusta. Hänet löydämme täältä ennen uskoneitten jumalanlasten joukosta minne Jeesus antoi taivastenvaltakunnan avaimet. Syntinsä tuntevalle julistetaan siellä kaikki synnit anteeksi Jeesuksen käskystä

Joh:20: 21 Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät." [Joh. 17:18]
22 Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki.
23 Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi." [Matt. 16:19+]
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

Kallellaan Golgatan sanomaan

ViestiKirjoittaja Brita Kajsa » 25 Helmi 2012, 18:52

Suloisen sanoman puoleen, verisen ja rakkaan Vapahtajan Jeesuksen puoleen kallellaan.

Jos tämä nyt on minulta väärää oppia puolustaessani Miikkulaisen runoja, sitten minä kai olen harhaoppinen.

Ihan muuten oikeasti, en ole kallellaan niin mihinkään päin. Pyrin vilpittömästi ja Rtun valossa, sen ymmärryksen mukaan, mikä minulle on annettu, tutkimaan asioita.

Mutta järkytti se minua kuitenkin, Janin kirjoitus, vaikka voi sitä äkkivääräisenä sanoa ja kirjoittaa mitä hyvänsä. Niinhän sitä itsekin olen useasti kuin tuli ja leimaus.

Minulle syntien anteeksiantamus on aina sitä, että kun minulle julistetaan sovinnon sanaa, siinä hetkessä palataan aina kuitenkin Golgatalle, Jeesuksen nimessä ja veressä. Maahan vuotanut veri, Jeesuksen veri. Naulat ja haavat Hänessä, minun tähteni.

Antakaa anteeksi tämäkin

BK
"And Jesus, moved with compassion, put out His hand and touched him, and said to him, "I am willing: be cleansed."

Mark 2:41(New King James Version)
Brita Kajsa
vakiintunut
 
Viestit: 116
Liittynyt: 10 Elo 2011, 16:35

jatkuu

ViestiKirjoittaja miikkulainen71 » 25 Helmi 2012, 20:46

Jeesus on kärsinyt Golgatan ristillä ja sovittanut kaikkien ihmisten synnit, niin menneet, nykyiset, kuin tulevaisetkin. Hänen verensä on vuotanut myös minun puolesta ja Häneen minä uskon ja Häntä minä odotan saapuvaksi Isän luota. Minussakin on Jumalan Pyhä Henki, niin kuin kaikissa, jotka ovat ottaneet Hänet uskossa vastaan. Mikä on ihminen, että hän syyttää ja tuomitsee toisen pelastuksen ulkopuolelle olevaksi?. Saatana on meidän syyttäjä. Hän on se, joka on tullut varastamaan, tappamaan ja tuhoamaan ja hajottamaan uskovien ihmisten välit. Joh. 10:10 Älkäämme olko perkeleen lapsia, vaan Jumalan. Raamattu kehoittaa pitämään esirukouksia kaikkien ihmisten puolesta. Rukoilkoon siis se, joka pitää minua harhaoppisena, minä rukoilen myös niiden puolesta, jotka harhaoppisena minua pitävät. Sillä tämä on Jumalan tahto. Kaikki me seisomme tuomiopäivänä Jeesuksen edessä ja silloin selviää kuka on ollut harhaoppinen ja kuka ei. Kirjoitan tähän uuden laulun, joka syntyi eilen illalla, ennen kuin nukahdin. Kenties se jakaa taas lukijat kahteen joukkoon. Kiitos sinulle, joka puolustit minua, mutta vielä suurempi puolustaja on Jumalan Pyhä Henki. Siunatkoon teitä kaikkia Isä Jumala ja johdattakoon teidät perille taivaan kotiin, jossa saamme Hänen armostaan valkoisen vaatteen ja iankaikkisen rauhan ja ilon.

Sä Jeesus kohta saavut noutamaan,
nyt seurakunnan puhtaan päältä maan.
Niin monet silloin oveen kolkuttaa,
vaan eipä Herra heitä tunnekaan.

Jos Kristukselle annat aikaasi,
Hän silloin saapuu sinun luoksesi.
Hän Hengellään käy sua ohjaamaan,
jos tahtosi vain annat kokonaan.

Vaan ylpeys on suuri ihmisen,
ei hän nyt nöyrry eessä Jeesuksen.
On monet tiet nyt luona maailman,
vaan niistä löydät valheet saatanan.

Jos synti vaivaa, sua houkuttaa,
vain Jeesus yksin siitä vapahtaa.
Kun hyökkää kaikki voimat helvetin,
sä turvaa Jeesukseen myös silloinkin.

Kun Isä leivän antoi taivaasta,
sä etkö tunne Poikaa, Jeesusta?
Hän saman armon antaa kaikille,
niin köyhille, kuin myöskin rikkaille.

Sä älä hylkää Isän kutsua,
vaan sydämestä huuda Jeesusta.
On ilo sulla niin kuin enkelten,
kun nähdä saat sä kasvot Jeesuksen.
miikkulainen71
kiinnostunut
 
Viestit: 7
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 17:59

ViestiKirjoittaja Emka » 25 Helmi 2012, 20:50

Jeesus kuoli Golgatan kummulla ristiin naulittuna meidän kaikkien syntien sovitukseksi, mutta risti on nyt tyhjä, Jeesus voitti kuoleman Hän nousi ylös.

Monet niistä jotka olivat silloin Golgatalla kun Jeesus naulattiin ristille eivät kuitenkaan olleet siinä joukossa jotka kuuluivat Jeesuksen opetuslasten joukkoon.

Meidän ei tarvitse mennä ristin juurelle, sieltä ei apua löydy, vaan Jeesuksen omista jotka muodostavat maan päällä pyhien yhteyden, seurakunnan, sieltä meille kuulutetaan ilosanomaa, syntisi on anteeksi annettu Jeesuksen pyhässä nimessä ja maahan vuotaneessa veressä.
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja Jani_S » 25 Helmi 2012, 23:31

Miikkulainen voi nyt aivan rauhassa antaa runosuonensa levätä. Eivät hänen säkeensä muuta Jumalan sanaa, jota seurakunnasta saarnataan: veljeni ja sisareni, ole hyvässä turvassa, sillä sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi.

Älköön kukaan rauhaton sielu eksykö siihen harhaan, jota miikkulainen runoillaan levittää, nimittäin että ristin katselu tai huuto Herran puoleen riittää tuomaan Jeesuksen sydämelle. Uskoon pääsemiseksi on tehtävä parannus ja uskottava evankeliumi, hyvä sanoma Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen sovitustyöstä.

Sellaisen ristiin päin katselijan, joka sydämessään tuntee murhetta synneistään, joiden vuoksi rakkaan Vapahtajan piti kuolla, mutta joka myös uskoo hänen nousseen kuolleista sekä haluaa löytää hänet elävänä, päästä osalliseksi hänen valmistamastaan synnin ja kuoleman voittamisesta, Jumala tahtoo johdattaa sinne missä ylösnoussut Jeesus on, nimittäin valtakuntaansa, jossa saarnataan kaikille syntisille eläväksi tekevää evankeliumia.

Jumala toki myös kuulee huudon, jos se lähtee vilpittömästä sydämestä ja oikeasta synnintunnosta sekä halusta päästä epäuskosta uskoon. Tällaisen huutajan hän myös on luvannut johtaa seurakuntaansa, yhteen ja ainoaan Jumalan valtakuntaan nauttimaan syntien anteeksiantoa sekä rauhaa Jeesuksessa Kristuksessa.

Parannus on yhä ainoa tie epäuskosta uskoon, eikä sitä voi ristiä katselemalla tai Jumalan puoleen huutamalla kiertää. Tehkää siksi te molemmat, niin Brita Kajsa kuin myös Miikkulainen, Jumalan mielen mukainen parannus ja pankaa ensi töiksenne pois se oppi, jolla yritätte ilman parannusta kelvata Jumalalle, ts. yritätte päästä lammashuoneeseen muualta kuin ahtaasta portista.
Jani_S
tosi ahkera
 
Viestit: 506
Liittynyt: 30 Loka 2010, 00:24

Ahdas portti

ViestiKirjoittaja Brita Kajsa » 26 Helmi 2012, 11:32

Jani hyvä, kyllä se portti aikanansa oli todella ahdas käydä sisälle.

Sillä portilla minulle vakuutettiin, että tällaisenani saan uskoa kaikki syntini anteeksi. Siksi minä en käsitä sanojasi siitä parannuksesta, joka päiväkö minun on alettava parannusta tekemään, luulin, että se kerran tehty riittää. Jalkojen pesua, matkan pölyjähän joutuu aina pesemään pois kylläkin.

Olen useastikin joutunut hädässäni ihan henkilökohtaisesti hakeutumaan uskovaisen luo, joka on vakuuttanut minulle, että ne synnit on anteeksi annettu. Ei ole ollut välttämättä kovin raskasta tunnolla. Olen itsekin saanut Jumalan lapselle saarnata useastikin tätä kallista evankeliumia.

Taavetti kirjoitti hyvin edellä, samoin Emka. Kiitos teille. Kyllä meillä kuitenkin on sama uskonkäsitys. Ylösnoussut Vapahtaja, Herra Jeesus Kristus antaa voiman.

Siltikin, minua särkee ristin sanoma, pääsiäisaika lähestyy. Miten voi ollakin, että niin paljon Jumala meitä rakasti, antoi ainokaisen Poikansa. Niin rakasti minuakin. Vaikka olenkin niin monessa vajavainen, ei kai sitä ymmärryksen määrää kysytä näissä asioissa?

Koittakaa jaksaa minunkin kanssa.

Vilpittömästi teidän ja Jumalan rauhan terveisin

BK
"And Jesus, moved with compassion, put out His hand and touched him, and said to him, "I am willing: be cleansed."

Mark 2:41(New King James Version)
Brita Kajsa
vakiintunut
 
Viestit: 116
Liittynyt: 10 Elo 2011, 16:35

ViestiKirjoittaja Jay » 26 Helmi 2012, 15:03

Taidan ajatella ja uskoa samoin kuin Taavetti, Emka, Jani_S ja Brita Kajsakin..

Miikkulaisella on kyllä lahjoja lyriikan luomiseen, eihän sitä ole kiistäminen. Jos jotenkin ulkoistan itseni katsomaan miikkulaisen sanoituksia tästä viitekehyksestä irrotettuina runoina, niin hyviähän ne ovat, joskaan eivät mitään Leinoa.

Kun ne nyt yhtä kaikki ovat juuri tällä foorumilla ja käsittelevät pelastumista, niin ymmärrän kyllä Janinkin kannanoton, joka voi kuulostaa kovalta puheelta, mutta arvelen hänen näkevän miikkulaisen eksyttäjänä.
Jay
puuhakas
 
Viestit: 244
Liittynyt: 15 Heinä 2011, 01:25

Lyriikasta

ViestiKirjoittaja Brita Kajsa » 26 Helmi 2012, 16:02

Kiitos sulle Jay.

Aika monet virretkään eivät ole mitään ns. Leinoa. Luulen, että Pyhän Hengen innoittamana on ollutkin tarkoitus kirkastaa Kristusta.

En minä nyt ymmärrä, miten tämä Miikkulainen olisi koettavana eksyttäjäksi? Eivätkö ne asiat olleet ihan sitä ydintä.

Miten tämä keskustelu meni ristin ja ylösnousemuksen vääntökädeksi?

Ristillä tapahtunut oli maailman suurin ja ihmeellisin asia, tämä turmeltunut ihmiskunta sovitettiin täydellisesti. Se tapahtui, että käärme sai kuoliniskun, eli itse persoonallinen perkele.

Tapahtui myös ihana ihme,ylösnousseena Vapahtajan Jeesuksemme vaikuttaa. Seurakunnassaan, mutta minun uskoni mukaan myös yksilö- ja henkilökohtaisesti.

Kallista ja ihanaa evankeliumia saan kuulla uskovaisten suusta, siltikin koen useastikin Herran Jeesuksen läsnäoloa Pyhän Hengen kautta ihan arkielämässäkin.

Kaikenlaisia ns. hengen vaikutuksia ei pidä kuitenkaan ottaa sellaisenaan vastaan jumalallisina koettelematta. Pyhä Henki kirkastaa aina Kristusta. Mitä se on, armollista Jumalaa, joka Poikansa kautta sovitti minut.

Kaipa tämäkin keskustelu jatkuu

Brita
"And Jesus, moved with compassion, put out His hand and touched him, and said to him, "I am willing: be cleansed."

Mark 2:41(New King James Version)
Brita Kajsa
vakiintunut
 
Viestit: 116
Liittynyt: 10 Elo 2011, 16:35

jatkuu

ViestiKirjoittaja miikkulainen71 » 26 Helmi 2012, 17:13

Taivaasta Hän laskeutui, maan päälle kulkemaan,
ihmiseksi alentui, tuo Poika Jumalan.
Pyhä Henki voimallaan, peitti neitsyt Marian,
näin Jeesus syntyi maailmaan, sen Sana ilmoittaa.

Myös Herodes, tuo kuningas, sai tiedon aikanaan,
kun tietäjät nuo vieraan maan, luokseen kutsuttaa.
Tuo tähti heitä kuljettaa, luokse suuren Kuninkaan,
he maahan asti riemuissaan, lasta kumartaa.

On Jeesus kolmenkymmenen, kun työnsä aloittaa,
Johannes, tuo profeetta, Hänet kastaa saa.
Niin taivaat silloin aukeaa ja Isä sieltä huudahtaa:
On tämä rakas Poikani, olen Häneen mieltynyt.

Nyt Henki Hänet kuljettaa, luo maahan aution,
vaan päiväin neljänkymmenen, Hänen nälkä on.
Niin saapuu esiin saatana, ken tahtoo Hänen lankeevan,
mut Jeesus Hengen miekalla, pois hänet karkottaa.

Niin Galilean rannalta, Hän löysi Simonin
ja nimeksi näin hänelle, antoi Pietarin.
Hän verkot jätti veneeseen ja lähti joukkoon iäiseen
ja saattoi kerran tunnustaa: Olet Poika Jumalan.

Kun sattui Jeesus Gerasaan, kerran saapumaan,
tuli vastaan haudoista, mies tuo kauhea.
Pois ajoi henget saastaiset, Hän suureen laumaan sikojen,
ne jyrkänteeltä putoaa ja järveen hukkuvat.

Kun Lasarus käy kuolemaan, sen Jeesus kuulla saa,
Hän kiven luolan suulta vaan, käskee poistamaan.
Hän ystävälleen huudahtaa: Tule ulos haudasta.
Käy monet silloin uskomaan, Herraan Jumalaan.

Vaan syyttömänä tuomitaan, Hänet kuolemaan,
kun tunnusti Hän olevan, Poika Jumalan.
Sai kruunun orjantappuran ja päälleen viitan purppuran
ja vielä Hänet ruoskitaan ennen kuolemaa.

Hän ristin luokse Golgatan, joutui kantamaan,
nuo roomalaiset sotilaat, Häntä saattavat.
He lyövät naulat ruumiiseen ja nostaa Hänet ristille,
myös ryöväritkin tahtoivat, nyt Häntä pilkata.

Maan täytti sitten pimeys ja Jeesus huudahti:
Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit?
Joi vielä hapanviiniä ja antoi sitten henkensä,
maa järisi ja haudoista, nous monta ruumista.

Vaan kolmantena päivänä, Hän nousi kuolleista
ja enkeli tuon kiven, työnsi sivuun haudalta.
Kun voitelemaan ruumista, saapui sinne Maria,
hän peloissaan pois lähti, muille kertoi uutista.

Näin Herra meidät pelasti kadotukselta,
kun synneistämme sovitti, tuon hinnan kauhean.
Jos sydämessä uskot sen, oot kerran lapsi taivainen,
on iloa, on rauhaa, siellä luona enkelten.
miikkulainen71
kiinnostunut
 
Viestit: 7
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 17:59

ViestiKirjoittaja Taavetti » 26 Helmi 2012, 17:39

On miikkulaisen runosuoni kehittynyt, aivan hyvää yleishengellistä tekstiä muuten, mutta on sittenkin tainnut Golgatan tapahtumat olla huonosti muistissa.

miikkulainen71 kirjoitti:He lyövät naulat ruumiiseen ja nostaa Hänet ristille,
myös ryöväritkin tahtoivat, nyt Häntä pilkata.


Jos tarkkoja olemme, ja tässä asiassa sopii olla tarkka, eihän se aivan tuolla tavalla mennyt siellä Golgatan kummulla.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Golgatalla

ViestiKirjoittaja Brita Kajsa » 26 Helmi 2012, 20:03

Taavetti, niinhän se menee, että toinen pilkkasi, toinen ei näistä ryöväreistä.

Toinen sai valtavan armon viimeisellä hetkellään. Ymmärsi sanoa, muista minua...

Ihan hyvä havainto, tuota viimeistä en ollut ehtinyt lukeakaan.

Brita
"And Jesus, moved with compassion, put out His hand and touched him, and said to him, "I am willing: be cleansed."

Mark 2:41(New King James Version)
Brita Kajsa
vakiintunut
 
Viestit: 116
Liittynyt: 10 Elo 2011, 16:35

viesti

ViestiKirjoittaja miikkulainen71 » 26 Helmi 2012, 20:53

Tekeekö tuo virhe, jonka olen kirjoittanut Matt. 28:44 jakeen mukaan: Ja samalla tavalla herjasivat häntä ryöväritkin, jotka olivat ristiinnaulitut hänen kanssaan, minusta harhaoppisen? Alun perin kirjoitin samanlaisen virheen myös toiseen kohtaan, jossa kerrotaan, että siat putosivat järveen, niin että ne putosivat mereen. Ei tästä aiheesta nostanut kukaan Luterilaiseen, Vapaakirkkoon tai Helluntaiseurakuntaan kuuluva mitään meteliä. Huomasin tämän virheen itse vähän aikaan sitten. Olin sen epähuomiossa sinne kirjoittanut, niin kuin tuon toisenkin. Onko totuus nyt turmeltu? Oliko Elias täydellinen? Ei ollut, yhtä vajavainen kuin muutkin ihmiset, te mukaan lukien. Jaak. 5:17

Miksi lauluni siunaavat uskovia, jotka kuuluvat luterilaiseen seurakuntaan, vapaaseurakuntaan, helluntaiseurakuntaan, Luther-Säätiön seurakuntaan?
Miksi he kiittävät lauluistani Jumalaa? Ovatko he myös kaikki harhaoppisia, niin kuin olette minusta tehneet?
miikkulainen71
kiinnostunut
 
Viestit: 7
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 17:59

Miikkulaiselle

ViestiKirjoittaja Brita Kajsa » 26 Helmi 2012, 21:05

Ei tee nuo pienet virheet sinusta harhaoppista, näitä löytyy historiassa ja matkan varrella.

Asian ydinhän on tärkeintä, monet virsirunoilijammekin ovat ilmaisussaan hm..sanoisinko joskus omaperäisiä.

Tsemppiä :D

Brita
"And Jesus, moved with compassion, put out His hand and touched him, and said to him, "I am willing: be cleansed."

Mark 2:41(New King James Version)
Brita Kajsa
vakiintunut
 
Viestit: 116
Liittynyt: 10 Elo 2011, 16:35

kiitos vastauksesta

ViestiKirjoittaja miikkulainen71 » 26 Helmi 2012, 22:58

Koska annoit noin asiallisen vastauksen, niin haluan kertoa jotakin. Olen ollut kahdessa eri Raamattupiirissä, joissa olen esittänyt laulujani, niin kuin Raamattu sanoo ensimmäisessä Korinttolaiskirjeessä; Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi. 1. Kor. 14:26
Kerran piirissä oli mies, jolla on mielenterveysongelmia. Hän alkoi herjata erästä evankelistaa ja erästä saarnamiestä. Ja vaikka hänelle sanottiin, että pyydä Jeesukselta apua, niin hän ei kuunnellut. Vaikka hänen puolesta rukoiltiin, niin hän ei lopettanut herjaamista ja huutoaan. Kun sitten lauloin kaksi lauluani, niin hän rauhoittui heti. Ja hän sanoi sen kaikkien kuullen, että lauluni sen tekivät. Kirjoitan ne tähän. Ja pyydän anteeksi, jos ne ovat taas virheellisiä.

1.

Tartu käteen Herrani,
kulje minun kanssani.
Näytä valheet saatanan,
kavaluuden ruhtinaan.
Sanaas tutkin iltaisin,
käännythän mun puoleeni.

Ylistän sua lauluilla,
kitaralla, harpulla.
Taivaan kaikki enkelit,
Herraa palvoo tietenkin.
Hän on suuri armossaan,
syntistä Hän armahtaa.

Jeesus, Poika Jumalan,
äiti neitsyt Maria.
Tulit meidän luoksemme,
kärsit meidän vuoksemme.
Syntistä et kadota,
jos hän uskoo Sinua.

Herra ristin juurelle,
kärsimysten vuorelle.
Kutsuu kerran sinutkin,
kahdesti ja kolmasti.
Jos oven avaat nöyrästi,
Herra käy sun luoksesi.

2.

Rakkauteni Jumalaan, on suurin päällä maan,
Hän kädellään mua vahvistaa ja siunausta saan.
Saan armon alla vaeltaa, mä vaik oon syntinen,
mä parannukseen voimaa saan, kun pyydän anoen.

Hän kiusaukset tiellein tuo ja uskon koettelee,
Hän jonkun oven sulkee ja taas toisen aukaisee.
Hän kärsimystä antaa, myöskin haavat parantaa,
Hän taivaan kotiin kantaa, perille mua johdattaa.

En tiedä kuinka vaikea sitä on uskoa, että lauluni ovat syntyneet Pyhän Hengen kautta. Eivät ne ole "yleishengellisiä". Mitä sitten ovatkaan hengelliset laulut Taavetin mielestä?. Onko kaikki oikea, jonkun tai joidenkin tiettyjen virsikirjojen sisällä? Ihmettelenkin sinua Brita Kajsa, kun kirjoitit aikaisemmin, että lauluni ovat kauniita ja sydäntä särkeviä. Mikä siis särki sydämesi? Kyllä se on Jumalan Pyhä Henki. Samalla tavalla se rauhoitti näiden ylläolevien laulujen kautta tuon metelöivän miehen. Tätä viestiaihetta on luettu yli 200 kertaa muutaman päivän aikana. Heihin on voinut myös Pyhä Henki runojeni kautta koskettaa. Ei siis sillä tavalla, kuin niihin, jotka ovat vastanneet minulle kielteisesti. Jumalan Pyhä Henki toimii ihmeellisesti. Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa. Ef. 6:12
Saatana on kaikkien Jeesukseen uskovien vastustaja. Se on hyvä muistaa.


PS. Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus. 1 Joh. 4:8

Haluan tähän loppuun laittaa yhden monista Jeesuksen keskusteluista.

Silloin tuotiin hänen tykönsä riivattu mies, joka oli sokea ja mykkä, ja hän paransi hänet, niin että mykkä puhui ja näki. Ja kaikki kansa hämmästyi ja sanoi: "Eiköhän tämä ole Daavidin poika?" Mutta kun fariseukset sen kuulivat, sanoivat he: "Tämä ei aja riivaajia ulos kenenkään muun kuin Beelsebulin, riivaajain päämiehen, voimalla". Mutta hän tiesi heidän ajatuksensa ja sanoi heille: "Jokainen valtakunta, joka riitautuu itsensä kanssa, joutuu autioksi, eikä mikään kaupunki tai talo, joka riitautuu itsensä kanssa, pysy pystyssä. Jos nyt saatana ajaa ulos saatanan, niin hän on riitautunut itsensä kanssa; kuinka siis hänen valtakuntansa pysyy pystyssä? Ja jos minä Beelsebulin voimalla ajan ulos riivaajia, kenenkä voimalla sitten teidän lapsenne ajavat niitä ulos? Niinpä he tulevat olemaan teidän tuomarinne. Mutta jos minä Jumalan Hengen voimalla ajan ulos riivaajia, niin on Jumalan valtakunta tullut teidän tykönne. Matt. 12:22-28
Tuon Raamatun paikan laitoin siksi, että sama Jumalan Pyhä Henki, joka paransi Jeesuksen kautta ihmisiä, toimii myös laulujeni kautta.
Pyhä Henki on koskettanut minuakin, kun olen laulanut omia laulujani, viimeksi tänä aamuna ja murruin täysin, siis itkin. Eilen lauloin omia lauluja eräälle uskovalle ja hän sai niistä myös siunausta.
Emmekö usko samaan Jeesukseen, joka sovitti syntimme Golgatan ristillä, on ylösnoussut kuolleista ja tulee noutamaan omansa, kun Isä antaa käskyn Pojalleen.
Ja vajavainen on tämäkin viesti, niin kuin kaikkien muidenkin.
Siunausta!
miikkulainen71
kiinnostunut
 
Viestit: 7
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 17:59

Seuraava

Paluu Kansio



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron