sanoja lauluistani

Keskustelua lauluista, runoista, kirjoista, sekä kuvia ja kuvakeskusteluja

ViestiKirjoittaja Taavetti » 27 Helmi 2012, 00:15

Selvä tosiasia on, että miikkulainen levittää näillä runoillaan ja kirjoituksillaan sekaoppista uskoa. Rakkauden apostoli varoitti, että ellei joku tuo terveellistä oppia mukanaan, älkää häntä ottako huoneeseen älkääkä myöskään tervehtikö, sillä jos joku sellaista tervehtii, on osallinen hänen pahoista töistänsä. Sillä tervehtimisen kiellolla käsitämme uskovaisten keskinäistä sisarellista ja veljellistä tervehdystä. Sellaista tulee välttää, mutta ettei jää väärää käsitystä, toki sellaisille voimme normaalin maallisen tervehdyksen sanoa.

Sekaoppisuutta on monen ehkä vaikea havaita noista runoista, mutta että niiden puolustukseksi kerrotaan, miten niistä ovat pitäneet erilaisten nimikristillisten järjestöjen edustajat, niin pitäisi olla selvää, että selvää sakaseuraisuuden opetusta niillä tänne tarjotaan. Sellaisesta toiminnasta olemme selkeästi kertoneet foorumimme säännöissä: http://p3.foorumi.info/vlfoorumi/viewtopic.php?t=4135

Sopii lukea sieltä. Ja mitä eksyttämiseen tulee, minulla on ollut pieni toivon kipinä, että jos Brita Kajsaa saisimme ruokkia vastasyntyneille sopivalla maitoruoalla, hänessä voisi virota alkanut uskon kipinä. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että miikkulainen runoiluillaan on kitkemässä sitäkin pois kuten Jeesuksen vertauksessa neljänlaisesta kylvömaasta tapahtui eräille siemenille.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Jani_S » 27 Helmi 2012, 00:23

Sanon nyt aivan suoraan, ja uskoakseni monen puolesta, että minua jo tympivät nämä miikkulaisen värssyt. Ne ovat hengellistä sekasotkua, alkeellisia ontuvine runojalkoineen, omituisine nousutahteineen ja suurpiirteisine loppusointuineen, sekä kaiken lisäksi enemmän tai vähemmän jäljitellyn oloisia. Siksi kai hän tuli niitä tänne esittelemään ja kehumaan, kun kukaan muu ei osoita kiinnostusta mokomaan tylsään kilometrirunouteen, joka näyttää koostuvan mistä tahansa hengellisestä irtoajatuksesta, joka milloinkin tekijänsä mieleen tipahtaa. Enkä usko alkuunkaan, että joku olisi saanut niistä minkäänlaista apua.

Jumalalla on varaa siunata lastaan myös runouden lahjalla, jos näkee sen palvelevan sielunautuutta. Sellaisen runoilijan teokset voivat olla hyvinkin kauniita ja taiteellisesti korkeatasoisia. Ne voivat olla myös yksinkertaisen kauniita, jopa hiukan proosallisia. Molemmat tyylilajit, ja on kai niitä muitakin todellisia runotyylejä, soveltuvat evankeliumin työhön, kunhan niiden avulla välitettävä sanoma on Jumalan sanan mukainen. Korkeinta lyriikkaa onkin onnistuneesti muotoiltu runo, jonka asiaytimenä on Jumalan armo syntistä kohtaan poikansa Jeesuksen Kristuksen lunastuksen kautta ja se, miten syntinen pääsee siitä armosta osalliseksi. Itse pidän eräänä runouden helmenä pastori Pekka Fredrik Lappalaisen laatimaa Siionin laulun nro 144 tekstiä, "Herra Jeesus verellänsä".

Mikään hyvän kristillisen lyriikan kriteeri ei mielestäni täyty miikkulaisen omavanhurskaissa riimeissä, ja sen vuoksi toivon hänen julkaisutoimintansa loppuvan tällä palstalla. Tämä on sitä paitsi Vl-foorumi ja olemassa vanhoillislestadiolaisen uskonkäsityksen tunnetuksi tekemistä varten.
Jani_S
tosi ahkera
 
Viestit: 506
Liittynyt: 30 Loka 2010, 00:24

ViestiKirjoittaja Jay » 27 Helmi 2012, 01:50

Totisesti, miikkulaisen laulut ovat hyvin yleishengellisiä, kuten Taavetti kirjoitti. Tuota sanaa kenties itsekin hain. Yhdestä niistä tuli mieleen balladi, nimittäin siitä, jossa väitettiin molempien ristinryöväreiden pilkanneen Jeesusta. On kyllä valtava ero puhuuko järvestä vai merestä kuin pilkkaajasta vai armahdetusta. Näin kertoo Luukas luvussa 23:

39 Niin toinen pahantekijöistä, jotka siinä riippuivat, herjasi häntä: "Etkö sinä ole Kristus? Auta itseäsi ja meitä."
40 Mutta toinen vastasi ja nuhteli häntä sanoen: "Etkö sinä edes pelkää Jumalaa, sinä, joka olet saman rangaistuksen alainen?
41 Me tosin kärsimme oikeuden mukaan, sillä me saamme, mitä meidän tekomme ansaitsevat; mutta tämä ei ole mitään pahaa tehnyt."
42 Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi".
43 Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."


Minäkin tunsin väristyksen, kun miikkulainen puolusteli tuontantoaan sillä, että se on kelvannut muille liikkeille ja kirkoille. Hän kertoi koskettaneen lauluillaan monia, jopa itseäänkin. Omavanhurskauttako? Ainakin aistin siinä ylpeyttä. Laulujen sanoitukset on nyt nähty. Sävellyksiä ja sovituksia emme ole kuulleet, eikä tarvitsekaan, sillä pahoin pelkään, ettemme tuntisi niitäkään omiksemme. Brita Kajsa, kehoitan minäkin olemaan lähtemättä miikkulaisen mukaan.

Mainittu Pekka Fredrik Lappalaisen Siionin Laulu olisi hyvä esimerkki, onkohan sitä lupa siteerata?
Jay
puuhakas
 
Viestit: 244
Liittynyt: 15 Heinä 2011, 01:25

ViestiKirjoittaja nuusku » 27 Helmi 2012, 02:41

Mielestäni aihepiiri ei ole aivan yksinkertainen, eikä Brita Kajsan kannata tämän vuoksi olla huolissaan jos muutoin haluaa uskoa kuten uskovaiset. Kyllä monissa, varsinkin pääsiäisajan Siionin lauluissa puhutaan rististä ja Jeesuksesta ristillä. Esim. "On lepopaikka suloinen", "Siionin ostolauma", "Muistathan lapseni Golgatan".

Toisaalta uskovaisten risti on tyhjä ja Jeesuksen käärinliinat on jääneet hautaan. Toisaalta uskovaisen elämä on iloa ja vapautta ja toisaalta ristin kantamista (esim laulu "Oi armahda Kristus on kaitainen tie"). Mielestän miikkulaisen sanoituksissa oli kuitenkin hieman raskas henki, sellainen jonka olen kuullut esim. körttiläisillä olevan, sellainen uuvuttava synkeys.

Pohdin melko pitkään tätä Golgatan ristiä, kun luin tätä ketjua. Ehkä osa lukijoista on käynyt mopin palstalla, joka on nimellisesti vl-liikkeessä olevan mutta siitä hengellisesti erkaantuneen joukkion keskustelufoorumi. Heillä on foorumin taustakuvana ollut vuosikausien ajan risti, jolla roikkuu Herra Jeesus. Kuva on väreiltään pimeä, synkeä ja ahdas, en taida osata sitä tähän copypasteta mutta sanon että siinä kuvassa on yö. Meidän seurakunnassa kuitenkin Golgatan ristin päällä paistaa aurinko, voiton aurinko. Ristin päällä liehuu tässä auringon paisteessa punavalkea lippu, punainen se on rakkaudesta ja valkia viattomuudesta. Ja se on lämmin ja kaunis risti. Sielä ei ole yö vaan kirkas päivä.

Ehkä näin itse ajattelisin miikkulaisen runoista; miikkulaisen runoista itselleni tulee ajatus, että hänen ristillänsä ei ole päivää, vaan on yö. Ristillähän oli yö pienen hetken, sen hetken kun Jumala kuoli, mutta kolmantena päivänä sen ristin päälle nostettiin ikuinen aurinko loistamaan ja voiton lippu liehumaan.

Sitten on kaksi eri asiaa: sovitus ja armahdus. Herra Jeesus toimitti kaikkein syntein sovituksen, mutta ristiltä käsin hän armahti ainoastaan vieressänsä olleen ristinryövärin, muut ovat tulleet armahdetuiksi siellä, missä Herra Jeesus kulloinkin on ollut paikalla. Hän ilmoitti, että jätti Pyhän Henkensä seurakuntaan armahtamaan ihmisiä.

Valitan sekavaa tekstiä, mutta kello on paljon, olisi tämän tietysti voinut kirjoittamattakin jättää.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

Mukvavia talviloman tunnelmia

ViestiKirjoittaja Brita Kajsa » 27 Helmi 2012, 08:54

Taavetti ja Jay,

olkaa huoleti, ei minua vie mukanaan Miikkulainen. Se, että hänen runonsa puhuttelevat muitakin, hyvähän se vain on. Minulle riittää se, että tämä uskovaisten joukko julistaa Kristusta. Kyllä minä oikeasti hätäännyin siitä, että nyt Golgatan sovitustyötä ollaan siirtämässä pois paikaltaan. Mutta kai minä käsitin väärin.

Kuuntelin eilen You Tubesta vanhoja suviseurapuheita. Kyllä ne antoivat minun sydämeeni rauhaa.

Tarjotkaa vain edelleen sitä maitoa, Taavetti ja muut, pienet lapsethan tarvitsevat sitä.

Armollisuutta kuitenkin uusille tulokkaille, säännöistä en minäkään tämän palstan suhteen ole perillä, ehkä ei Miikkulainenkaan. En ole tullut niitä lukeneeksi. Hyvä kuitenkin, että Taavetti mainitsit. Vanhoillislestadiolaista uskoahan täällä on tarkoitus pitää esillä.

Eiköhän kannata sävyisästi neuvoa, monessa kohti on kovasti vaikeatajuista ja kuitenkin niin yksinkertaista. Taitoahan se vaatii itsekultakin, että voisimme voittaa jonkun Kristukselle.

Näitä nyt tänä aamuna

Brita
"And Jesus, moved with compassion, put out His hand and touched him, and said to him, "I am willing: be cleansed."

Mark 2:41(New King James Version)
Brita Kajsa
vakiintunut
 
Viestit: 116
Liittynyt: 10 Elo 2011, 16:35

Hyvää maata toivottavasti

ViestiKirjoittaja Brita Kajsa » 27 Helmi 2012, 12:41

Kävin oikein miettimään tuota vertausta hyvästä maaperästä.

Ensimmäiset eivät ymmärrä, se hyvä siemen temmataan saman tien pois. Eli hyvä siemen meni tien oheen. Miksi kaikki eivät ymmärrä, kun eivät ole koskaan kuulleetkaan. Mutta he voivat kuulla toisenkin kerran. Siksi kannattaa aina jatkaa siemenen kylvöä.

Kalliolle ripoteltu siemen, eihän kalliolla ole tarpeeksi voimaa, johtuen ohuestä maaperästä, antaa sitä kasvua. Hetkisen kestävä ahdistus tai vaino, jos sitä Jumalan Hengen synnyttämää oikeaa uskoa ei ole, kyllä ne tuulet sen hyvän siemenen tuivertavat pois mukanansa.

Orjantappurat, tämän maailman huolet ja murheet, niitähän on tänä aikana erityisen paljon ihmisillä. Jos sitä jaksaisi aina laittaa ne huolet pois ja luottaa: Minun Herrani pitää minusta huolen. Riittää kullekin päivälle se oma murheensa ja se päivä itse pitää siitä huolen.

Hyvä maa, olisinpa sellainen. Voisin tuottaa satoa. Sata, kuusikymmentä tahi sitten sen kolmenkymmenen verran. Jospa sitä voisikin olla sellainen kyntömaa, jota Herra Jeesus saisi aina muokata. Joskus se muokkaus tekee kipeää, on niitä kantoja kaskessa. Sitten kuitenkin saa suloisen virvoittavan sateen ja jaksaa taas uskoa.

Kylväjän tehtävä on kuitenkin kylvää.

"Mutta autuaat ovat teidän silmänne, koska ne näkevät, ja teidän korvanne, koska ne kuulevat." Matt.13:16

Brita
"And Jesus, moved with compassion, put out His hand and touched him, and said to him, "I am willing: be cleansed."

Mark 2:41(New King James Version)
Brita Kajsa
vakiintunut
 
Viestit: 116
Liittynyt: 10 Elo 2011, 16:35

Re: Mukvavia talviloman tunnelmia

ViestiKirjoittaja Jani_S » 28 Helmi 2012, 00:07

Brita Kajsa kirjoitti:Armollisuutta kuitenkin uusille tulokkaille.

En näe ainakaan palstan muiden tämän kristillisyyden edustajien olevan mitään muuta kuin armollisia. Mutta totuudestahan ne omavanhurskaat suuttuvatkin, eivätkä kestä sitä koska eivät tunne Jumalan armoakaan. Vasta se, jonka synnit on anteeksi annetut, ts. joka nauttii Jeesuksen täyttä lunastusta, kestää kuulla Jumalan sanan koko totuuden, sillä se ei nujerra hänen uskoaan, sitä ainoaa ja oikeaa.

Eiköhän kannata sävyisästi neuvoa.

Sitäkin tehdään, ja nimenomaan sitä ellei ole syytä muuhun, mutta paisuneimmat ymmärtävät senkin vain tunnustukseksi tekouskolleen ja vyöryvät entistäkin innokkaammin päälle, kuten tämä palstan uusi runoilija.

Täällä on ollut muutamia muitakin keskustelijoita, jotka eivät ole perääntyneet ennen kuin ovat saaneet lukea karvaan arvion harhoistaan. He eivät ole täältä kiitellen lähteneet, mutta toivottavasti heräävät vielä armon ajassa, ettei tule iankaikkinen vahinko sielulle.

Jumalan sana on kuin kaksiteräinen miekka; se parantaa tai pahentaa. Se tekee sen aivan itsestään, riippumatta siitä, kuka sitä saarnaa tai kirjoittaa, kunhan se vain saarnataan tai kirjoitetaan puhtaana kaikesta ihmisopista ja synnin hyväksymisestä. Onhan tietysti myös olemassa hengellisesti aivan kuolleita kuulijoita, joihin elävä evenkeliumi ei enää pysty, mutta heidätkin Jumalan sana on aikanaan pahentanut niin, etteivät he enää kuuntele sitä sydämessään lainkaan, vaikka korvat toimivat.

Kääntymätön syntinen, olipa hän sitten täysi uskonkieltäjä tai omavanhurskauden synnissä rypevä vastaanhangoittelija, joutuu kerran kasvokkain sen totuuden kanssa, että syntivelka lankeaa maksettavaksi. Se päivä on hirmuinen, kun evankeliumin torjuja joutuu näkemään Jumalan vihan. Se on niin kauheaa, ettei vanhurskaiden tarvitse olla sitä todistamassa eikä edes tietämässä, sillä he ovat silloin taivaan ilossa.

Omavanhurskas ihmettelee viimeisellä tuomiolla: "Näinkö tarkkaa se olikin? Eihän näin pienten syntien pitänyt viedä ketään kadotukseen." Hän raukka ei koskaan tullut ymmärtämään, miten syvä hänenkin lankeemuksensa oli, sillä hän ei tehnyt parannusta eikä luopunut synnistä. Hän piti syntejään pieninä, vaikka ne olivat kamalia, sillä ei vain hänen torjumansa armo, vaan myös totuuden sana jäi hänelle vieraaksi. Häneltä jäi täysin peittoon se Jumalan sanan totuus, että ihminen on läpeensä turmeltunut ja kaikkiin synteihin syypää. Jumalan lapset sen toki käsittivät armon ajassa, koska Jumala sen ymmärryksen heille Pyhän Hengen kautta lahjoitti; he olivat kuuliaisia Jumalalle isä Abrahamin tavoin, ja se luettiin heille vanhurskaudeksi.

Mutta tämä omavanhurskas naureskeli aikanaan mielessään ja joskus ääneenkin Jumalan lapselle, joka yksinkertaisesti tyytyi osaansa, hoiti uskoansa sekä perhettänsä ja muita luotuja. Hän, joka oli omavanhurskaan mielestä surkimus, huvittava ja varsinainen syntisäkki, onkin siinä joukossa jolle Jeesus sanoo: "Tulkaat, minun Isäni siunatut, omistakaat se valtakunta, joka teille on valmistettu maailman alusta. Sillä minä isosin, ja te ruokitte minun: minä janosin, ja te juotitte minun. Minä olin outo, ja te minun huoneeseen otitte, alasti, ja te vaatetitte minun, sairaana, ja te opitte minua, vankina, ja te tulitte minun tyköni." (Matt. 25:34-36). Näin Jeesus luettelee kaikki hyvät hedelmät, jotka kumpusivat hänen seuraajiensa kantamasta elävästä uskosta. Kuitenkin vielä Jeesuksen näin sanoessa, ja vaikka sielunvihollinen on heitetty helvettiin ja synnin turmeluskin on poissa, Jumalan lapset kysyvät ilman ansion tuntoa: "Herra, milloin me sen teimme?" Tällöinkin he vielä antavat kunnian kaikesta hyvästä Jumalalle, jolta kaikki hyvä onkin lähtöisin. Siinä tilanteessa, kun lihan voima on tapettu ja sen ylläpitämä väärä hengellisyys ei enää onnistu, omavanhurskaankin on pakko tunnustaa, että tuolla joukolla on usko, mutta hänellä ei. Parannusta ei enää kuitenkaan voi silloin tehdä ja tuomio lankeaa niille, joiden synnit eivät ole anteeksi annetut.

Jeesuksen sanoja, jotka hän viimeisellä tuomiolla kohdistaa epäuskoiselle, olipa tämä sitten pakana, vääräoppinen tai jopa Jumalan lasten joukossa vaeltanut maailmanmielinen, ei tarvinne kerrata, sillä ainakin tunnoltaan herännyt epäuskoinen tietää ne aivan luonnostaankin. Hänelle minä vielä kirjoitan: Tee rakas ystävä parannus ja usko kaikki syntisi anteeksi Jeesuksen nimessä ja kalliissa sovintoveressä. Älä jatka epäuskoista elämää äläkä synnin luvallisuutta, sillä sen tien päässä on loppumaton kadotus. Tee parannus, kun tätä armonaikaa vielä riittää ja Jumalan lapset vieläkin saarnaavat syntien anteeksiantoa kaikkien vaivattujen sieluparkojen iankaikkiseksi autuudeksi.
Jani_S
tosi ahkera
 
Viestit: 506
Liittynyt: 30 Loka 2010, 00:24

Kiitos Jani noista parannuksen kehoituksista

ViestiKirjoittaja Brita Kajsa » 28 Helmi 2012, 00:51

Oikeasti, kyllä sinä ainakin osuit.

Minullakin on paljon parannuksen paikkaa. Niin paljon.

Kyllä tämä sanoma on kaksiteräinen miekka, erottelee nivelet ja ytimet. Ja niinhän sen tehtävä onkin.

Hyviä unia sinulle, minä vielä hereillä kun piti hakea vielä pizzaa sulamaan aikuiselle lapsukaiselle. Raukka kun tulee äitin luo nälissään, osaisipa ruokkia terveillä armon sanoilla kotiin palaavaa.

Brita
"And Jesus, moved with compassion, put out His hand and touched him, and said to him, "I am willing: be cleansed."

Mark 2:41(New King James Version)
Brita Kajsa
vakiintunut
 
Viestit: 116
Liittynyt: 10 Elo 2011, 16:35

ViestiKirjoittaja Jani_S » 28 Helmi 2012, 10:12

Eipä tarvitse Brita Kajsan eikä kenenkään jäädä vain sille paikalle, että tuntee syntinsä ja parannuksen tarpeensa. Jumalan valtakunnasta saarnataan evankeliumia, joka auttaa uskojansa synnintunnosta vapauteen, epäuskosta uskoon. Tulkaa siksi kaikki sielunrauhaa etsivät Jumalan lasten seuroihin, niin saatte siellä kuulla sen saarnan, josta saa uskolla omistaa kaikkien syntien anteeksiannon.
Jani_S
tosi ahkera
 
Viestit: 506
Liittynyt: 30 Loka 2010, 00:24

Huomenta Jani

ViestiKirjoittaja Brita Kajsa » 28 Helmi 2012, 11:13

Niinhän se on, että ei tarvitse jäädä siihen synnintuntoon, mutta kai se on vähän ihmisen luonteesakin, toiset murehtivat, toiset eivät.

Onhan ne kaikki annettu ristillä anteeksi, sovitettu. Koko maailman synnit.

Tässä kuitenkin on jo sen verran elämää takana, ehkä sitä nyt vanhempana on vielä herkempi huomaamaan, kuinka se synti tarttuu. Ihan joka päivä.

Minäkin, vaikka olen hyvin iloinen ja positiivinen yleensäkin, en saa joskus öitäni nukuttua siksi, että sanoin toiselle pahasti. Työ- tai opiskelutoverille. Vaikka tiedän, että ne on anteeksi ne sanat, on sitten täytynyt nöyrtyä pyytämään anteeksi ihan naamatusten.

Mutta, ehkä tämä nyt riittää tältä erää.

Jani, Jumalan rauhan terveisin

Brita
"And Jesus, moved with compassion, put out His hand and touched him, and said to him, "I am willing: be cleansed."

Mark 2:41(New King James Version)
Brita Kajsa
vakiintunut
 
Viestit: 116
Liittynyt: 10 Elo 2011, 16:35

Tämä minulta unohtui

ViestiKirjoittaja Brita Kajsa » 28 Helmi 2012, 11:37

Anna sinäkin Jani minulle anteeksi jos olen sinua loukannut sanoillani.

Brita
"And Jesus, moved with compassion, put out His hand and touched him, and said to him, "I am willing: be cleansed."

Mark 2:41(New King James Version)
Brita Kajsa
vakiintunut
 
Viestit: 116
Liittynyt: 10 Elo 2011, 16:35

ViestiKirjoittaja Jani_S » 28 Helmi 2012, 23:41

BK hyvä, et ole vähääkään kirjoittanut sopimattomasti. Mutta se minulla on sinua vastaan, että hyväksyt yleishengellisyyden. Sellainen on epäuskoa, eikä sitä voi saada yleistä syntisyyttä tai yhtä nimellistä syntiä valittamalla anteeksi, vaan koko epäusko on hylättävä ja pantava sellaisenaan pois.

Joku saattaa ihmetellen kysyä, miksi vl-kristityt vastustavat yleishengellisyyttä ja pitävät sitä syntinä. Syy on siinä, että yleishengellisyys on maallistuneen uskonnollisen demokratian tuote, ihmisopeilla sotkettu ja sielunpelastukseen kelpaamaton. Sitä ei tee vääräksi se seikka, että suuri joukko tuntee sen omakseen, vaan se, että se ei ole Jumalan sanan mukainen eikä siinä ole Pyhän Hengen voimaa. En ryhdy tässä yhteydessä selittämään asiaa syvällisemmin, sillä se on esillä useissa muissa yhteyksissä, mutta toki voin keskustella siitä haluttaessa lisää.
Jani_S
tosi ahkera
 
Viestit: 506
Liittynyt: 30 Loka 2010, 00:24

ViestiKirjoittaja nuusku » 29 Helmi 2012, 01:13

Tämän viestin voisi varmaan jättää kirjoittamattakin, mutta ajattelin että sanon tähän jotain koska minut on merkitty yhdeksi foorumin "valvojaksi" muiden valvojien ohella.

Keskustelu on mennyt laulun sanojen lisäksi tässä Brita-Kajsan henkilöön. En tunne tätä Brita-Kajsaa henkilönä enkä kovin tarkasti hänen uskonnäkemyksiään, eikä tässä yhteydessä varmaan ole syytä niinsanottua opillista kuulustelua tehdä. Mutta minulla on mielikuva, että Brita-Kajsa ilmoittaa olevansa kohtuullisen hiljattain (?) parannuksen armon saanut, ja ainakin tämän viestinsä perusteella näyttää yhtyvän kristillisyyden seurakuntaoppiin:

Brita-Kajsa kirjoitti:Brita-Kajsa kirjoitti 27. tammikuuta 2012:

Voi Ulpu hyvä,

sinä et kai voi käsittää, että on ero tässä uskossa ja muussa.

Tässä uskossa Jumala asuu omiensa keskellä ja sen oman kansansa keskuudesta löydetään myös Jumala. Ja niinhän se on kirjoitettukin vaikka oma liha sitä aikansa tappelee sitäkin vastaan.

On eri asia kun meitä herätellään, joskus kovastikin, mutta kyllä se ajaa synnintuntoisen Jumalan lasten joukkoon ja kuulemaan synnin päästön. Oikeassa hädässä ei yksin jaksa uskoa syntejään anteeksi. En ainakaan minä.

Aiemmin minäkin ajattelin, että pelastus Kristukselta tulisi tuulista ja pilvistä...Pelastushan on suoritettu tosiaankin ristillä ja täydellisesti. Mutta oikea synninhätä ja tuska ajaa Jumalan lapsen luo, joka vakuuttaa Pyhän Hengen valtuuksin syntien anteeksiantamusta Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä.

Tätä on nyt vaikea selittää. Jospa sinä ymmärtäisit.

Mutta jatka etsimistä, niin tässä itsekukakin tahollaan.



Jani S:n olen tavannut ohi mennen, muistaakseni kerran tai kaksi, ja joskus olemme keskustelleet myös puhelimessa. Olen havainnut viestien ja muun kontaktin perusteella, että Jani S on uskomassa ja kristillisyyden rakkaudessa.

Mielestäni tässä nyt kuitenkin kohtaa tavallaan kaksi ääripäätä, toisaalta Brita-Kajsa, josta Jani S aivan oikein on huolissaan yleishengellisten tartunnaisten vaaroista. Ja sitten Jani S:n keskustelutyyli, tapa sanoa asiat suoraan kiertelemättä.

Mielestäni neuvon ja opetuksen sanat ovat sopivassa mitassa tarpeellisia ja rakkaudella tehtäviä varoituksia. Mielestäni tässä on nyt kuitenkin varottava, että ei lähdetä sirppi kädessä kylvämään siementä. Minun mielestäni, niiden viestien perusteella joita Brita-Kajsa on kirjoittanut, jos hän on puhunut totta, ei ole tarpeellista tehdä parannusta epäuskosta, mutta yleishengellisyyden tartunnaiset saattavat karista, kunhan Jumalan Pyhä henki saa vaikuttaa sydämessä. Suviseuroissa puheissa sanottiin kerran jonkun puhujan sanoneen parannuksen armon saaneelle, että kunhan tässä aikaa kuluu, niin "kyllä sinusta vielä tulee yhtä ahdasmielinen kuin meistä."

En kuitenkaan ole ehtinyt seurata foorumia kovin tarkasti, mutta mielestäni tässä nyt olisi tarpeellista tässä kyseisessä aihepiirissä hieman kuin armahtaa Brita-Kajsaa, vaikkemme muutoin yleishengellisyyttä hyväksykään.

Avauksen ja laulun sanojen tekijälle toteaisin, että siinä mielessä (minun käsitykseni mukaan) uskovaiset hyväksyvät yleishengellisyyden, tällaisessa yleisen kristillisen perinteen vaalimisessa, vaikka yleishengellisyydestä on tärkeä muistaa, että siinä ei päästä taivaaseen, vaan on tehtävä parannus tähän Jumalan valtakuntaan, mikäli haluaa välttää kadotuksen vaivan. Kuitenkin kaikki yleishengellinenkin kristillisyyden harjoittaminen on ajallisessa mielessä hyvästä ja kannatettavaa, ja on parempi runoilla virsiä kuin vaikka rock-lyriikkaa.

Siionin laulukirjaan päästäkseen olisi avauksen lauluihin tehtävä kuitenkin selkeitä muutoksia, mutta me sanomme, että ei yleinen hengellisyys tai sen tukeminen ole pahasta, jos pitää mielessä sen, että iankaikkista siunausta se ei anna. Maailman karttaa ja tapahtumia seuratessa olen kuitenkin huomannut, että niissä maissa, joissa on yleistä kristillistä uskoa (vaikkei se olekaan elävää), Jumala on niille maille antanut enemmän siunausta kuin niille, jotka tyystin muita jumalia palvovat tai kaiken kristillisyyden torjuvat.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

Valkeaa huomenta

ViestiKirjoittaja Brita Kajsa » 29 Helmi 2012, 09:28

Nuusku hyvä,

minäkin toivoisin, että minun henkilöni voisi jäädä rauhaan. Miten minä nyt ylipäätään voinkin ärsyttää ja suututtaa, ehkä se johtuu tästä luonnosta. Minussahan se vika varmasti on. Kun en minä nyt osaa olla tämän kummempi, enkä ymmärrä ihan kaikkea. Toivottavasti tämä tyhmyys ei nyt kuitenkaan vie minulta taivaspaikkaani. Tällaisenani minä tahdon kuitenkin jäädä uskomaan evankeliumia.

Jani tarkoittaa hyvää, olenkin ottanut kaikki Hyvän Jumalan puhutteluna. Ei sitä tarvitse ajatella, että siinä olisi välttämättä jotain kahden ääripään välisiä näkemyksiä. Voimme puhua kuitenkin samoista asioista, kommunikaatiossa voi olla parantamisen varaa itsekullakin. Kun ei osaa sanoa sitä, mitä tarkoittaa, niin, että toinen sen ymmärtäisi.

Tämä elämä on jotenkin minullekin opettanut humaania ihmiskäsitystä. Se ei tarkoita, että minä hyväksyisin kaikkea oppia, tai toisten ihmisten tapoja. Ihmisiä minä tahdon kuitenkin rakastaa.

Se ns. yleishengellisyys, tottahan se on, että kun varjellaan tavat, se varjelee meidät. Paljon minä saan siunausta monista virsistä ja hengellisistä lauluista. Mm. Mari Kaskisen ja Pekka Simojoen riimittelyistä ja sävellyksistä. Tämäkin soi nyt sydämessäni: Herra kädelläsi, asua mä saan.

On tämä joskus niin vaikeaa, itsensä kanssa sitä vasta huomaakin, miten vaikeaa onkin. Kun pitäisi jaksaa uskoa, että näin ja tällaisenani. Mutta meinaan nyt kuitenkin jäädä foorumille.

Brita
"And Jesus, moved with compassion, put out His hand and touched him, and said to him, "I am willing: be cleansed."

Mark 2:41(New King James Version)
Brita Kajsa
vakiintunut
 
Viestit: 116
Liittynyt: 10 Elo 2011, 16:35

viimeinen viesti

ViestiKirjoittaja miikkulainen71 » 01 Maalis 2012, 23:41

Hautausmaalla on hautakivissä usein risti. Kirkon katolla on risti. Jotkut kantavat kaulassaan pientä ristiä, jotkut isompaa. Mitä Jeesus itse sanoi rististä?

- ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua , se ei ole minulle sovelias. Matt. 10:38

Mitä muuta Raamattu, joka on Jumalan Sana, puhuu rististä?

Sillä monet, joista usein olen sen teille sanonut ja nyt aivan itkien sanon, vaeltavat Kristuksen ristin vihollisina; heidän loppunsa on kadotus, vatsa on heidän jumalansa, heidän kunnianaan on heidän häpeänsä, ja maallisiin on heidän mielensä. Fil. 3:18-19

Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima. 1. Kor. 1:18

Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna. 1. Kor. 2:2

Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle! Gal. 6:14

Tässä on lisää Raamatun totuutta:

Kovuudellasi ja sydämesi katumattomuudella sinä kartutat päällesi vihaa vihan ja Jumalan vanhurskaan tuomion ilmestymisen päiväksi, hänen, "joka antaa kullekin hänen tekojensa mukaan": niille, jotka hyvässä työssä kestävinä etsivät kirkkautta ja kunniaa ja katoamattomuutta, iankaikkisen elämän, mutta niiden osaksi, jotka ovat itsekkäitä eivätkä tottele totuutta, vaan tottelevat vääryyttä, tulee viha ja kiivastus. Tuska ja ahdistus jokaisen ihmisen sielulle, joka pahaa tekee, juutalaisen ensin, sitten myös kreikkalaisen; mutta kirkkaus ja kunnia ja rauha jokaiselle, joka tekee sitä, mikä hyvä on, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle! Sillä Jumala ei katso henkilöön. Room. 2:5-11

Mutta sinä, minkätähden sinä tuomitset veljeäsi? Taikka sinä toinen, minkätähden sinä halveksit veljeäsi? Sillä kaikki meidät asetetaan Jumalan tuomioistuimen eteen... Niin on siis meidän jokaisen tehtävä Jumalalle tili itsestämme. Room. 14:10, 12

Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle. Room. 1:16

Mutta jos meidän evankeliumimme on peitossa, niin se peite on niissä, jotka kadotukseen joutuvat, niissä uskottomissa, joiden mielet tämän maailman jumala on niin sokaissut, ettei heille loista valkeus, joka lähtee Kristuksen kirkkauden evankeliumista, hänen, joka on Jumalan kuva. 2. Kor. 4:3-4

Katsokaa siis tarkoin, kuinka vaellatte: ei niinkuin tyhmät, vaan niinkuin viisaat, ja ottakaa vaari oikeasta hetkestä, sillä aika on paha. Ef. 5:15-16

Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa.
Matt. 22:29

Mutta pahat ihmiset ja petturit menevät yhä pitemmälle pahuudessa, eksyttäen ja eksyen. 2. Tim. 3:13

Jos joku muuta oppia opettaa eikä pitäydy meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen terveisiin sanoihin eikä siihen oppiin, joka on jumalisuuden mukainen,niin hän on paisunut eikä ymmärrä mitään, vaan on riitakysymyksien ja sanakiistojen kipeä, joista syntyy kateutta, riitaa, herjauksia, pahoja epäluuloja, alituisia kinastuksia niiden ihmisten kesken, jotka ovat turmeltuneet mieleltään ja totuuden menettäneet ja jotka pitävät jumalisuutta keinona voiton saamiseen. 1. Tim. 6:3-5

Sentähden, rakkaani, pyrkikää tätä odottaessanne siihen, että teidät havaittaisiin tahrattomiksi ja nuhteettomiksi, rauhassa, hänen edessänsä; ja lukekaa meidän Herramme pitkämielisyys pelastukseksi, josta myös meidän rakas veljemme Paavali hänelle annetun viisauden mukaan teille on kirjoittanut; niinkuin hän tekee kaikissa kirjeissään, kun hän niissä puhuu näistä asioista, vaikka niissä tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, jota tietämättömät ja vakaantumattomat vääntävät kieroon niinkuin muitakin kirjoituksia, omaksi kadotuksekseen. 2. Piet. 3:14-16

Miten on käynyt niiden uskovien, jotka ovat eläneet ennen, kuin syntyi vanhoillislestadiolaisuus? Joutuvatko he kadotukseen?

Ja sinä Jani S. kirjoitat yhdessä viestissäsi minulle:

" Kaikki muu, mukaan lukien rististä saarnaaminen, on kuin likainen vaate Jumalan edessä."

Kuka on tehnyt Jeesuksesta valehtelijan? Sinäkö Jani S.? Jeesus itse sanoo:

Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani. Joh. 14:6

Oletko itse menossa Isän tykö? Entä te muut?

Onko sinulla Jani S. tai teillä muillakaan kirjoittajilla ja lukijoilla rakkautta totuuteen?

Sillä laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa; jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää, niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä, tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua. 2. Tess. 2:7-10

Koska Jani S. olet jättänyt ristin saarnan pois evankeliumista, niin sinulle käy seuraavien Raamatun jakeiden mukaan, ellet itse tee parannusta. Sama koskee teitä muitakin.

Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan; ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu. Ilm. 22:18-19

Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani. Joh. 7:17

Nyt toteutuu yksi Jani S:n toiveista. En kirjoita enää runoja tänne. Ja nyt kun olen varoittanut teitä Raamatun jakeilla, niin pudistan pölytkin tästä foorumista ja tulkoon teidän verenne oman päänne päälle!

PS. Juutalaisten päällä on vielä peite, mutta kerran se otetaan pois, kun he kääntyvät sydämestä Herran puoleen. Jätänkin teidät kaikki nyt Jumalan käsiin, että Hän ottaisi armossaan peitteen pois myös teidän päältänne.

Vielä tänäkin päivänä, kun Moosesta luetaan, on peite heidän sydämensä päällä;mutta kun heidän sydämensä kääntyy Herran tykö, otetaan peite pois. 2. Kor. 3:15-16

Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit. Ilm. 3:18
miikkulainen71
kiinnostunut
 
Viestit: 7
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 17:59

ViestiKirjoittaja Taavetti » 02 Maalis 2012, 07:18

Noita miikkulaisen lainauksia luen mieluusti peiliä hänelle näyttäen, että ne kuuluvat oikeastaan sinulle. Voisin jos aikaa ja voimia riittäisi, tuoda useitakin perusteluja, ajan voittamiseksi esitän vain yhden. Kun Jeesusta naulittiin ristiin, sotilaat jakoivat keskenään Hänen vaatteensa. Yksi poikkeus kuitenkin oli, Jeesuksen hametta ei jaettu, se kun oli yhdeksi kappaleeksi kudottu, vaan sotilaat heittivät siitä arpaa, kuka heistä sen saisi.

Sitä hametta on verrattu Jeesuksen ansaitsemaan vanhurskauteen, vanhurskauden vaatteeseen, jota ei myöskään jaeta, ei hajoteta, vaan se arvotaan kokonaisena, kuka sen saisi. Taisi olla psalmin sanat: Arpa lankesi minulle ihanassa maassa, minä olen jalon perinnön saanut. Ulkomuistista sen kirjoitin, voitte etsiä tarkemman sanamuodon jos kiinnostaa,

Monioppisuuden tuonnillaan ja monioppisuutta, monen joukon oppia nostamalla miikkulainen on kuitenkin jakamassa Jeesuksen ansaitsemaa vanhurskauden vaatetta tavalla, joka ei ole ennen kirjoitetun Jumalan sanan, Raamatun mukainen. Raamatun kirjoitukset tuntevat oikeana yhden, yhden kaltaisen uskon. Kun Paavali oli saarnannut Galatian maakummassa, sinne syntyi uskovaisten seurakunta. Paavalin lähdettyä sinne meni Jerusalemista opettajia, jotka kyllä myönsivät oikeaksi Paavalin opetukset, mutta halusivat sitä vielä korjata tuomalla oheen ja rinnalle vanhan juutalaisen lain töiden ja oman suorittamisen opin ja vaatimuksen luonnollisesta ympärileikkaamisesta. Sen kuultuaan Paavali lähetti sinne laajasti perustelevan kirjeen, jonka ydin kuului: Vaikka minä tai joku muu, vaikka enkeli taivaasta teille julistaisi toisin evankeliumia kuin olette ottaneet vastaan, hän olkoon kirottu,

Voisin noiden "laulujen" runollisesta puolestakin jotain kirjoittaa, olenhan itsekin runoja kirjoittanut ja runouden oppia saanut oikeilta runoilijoilta. Aikaa ja halua ei ole ihmeemmin ollut sellaiseen, eikä ilmeistä tarvettakaan. Kritiikille olisi sijansa, mutta haluan antaa kaikkien runollisten kukkien kukkia, tottapa niistä parhaat aikanaan jalostuvat tarpeelliseen käyttöön. Silti miikkulaisen runojen pituus on palauttanut mieleeni Jeesuksen opetuksen rukoilemisesta ja siitä, että fariseukset luulevat heitä heidän monisanaisuutensa vuoksi paremmin kuultavan. Tämä kappale on tarkoitettu rakentavaksi kritiikiksi, kuten koko viestikin. Tarkoitus ei ollut ketään loukata, vaikka Kristus onkin asetettu loukkauskiveksi ja merkiksi jota vastaan sanotaan. Vaikka miikkulainen kertoi pyyhkivänsä foorumin pölyt jaloistaan, toivon sitä pölyä sen verran jäävän, että edes joskus hiljaisina hetkinä joutuisi miettimään, että missä on ja mistä löytyy todellinen Jumalan rauha.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Jani_S » 02 Maalis 2012, 21:20

Miikkulaiselle vielä kerran: Aloitit esilläolosi täällä esittelemällä kummallisia runojasi ja kehuen niitä itse. Sanoissasi ei ollut eikä yhä ole evankeliumin häivääkään.

Tätä foorumia lukevat ja täällä kirjoittavat useat, jotka kaipaavat evankeliumia ja syntien anteeksiantoa. Paisuneiden omavanhurskaiden foorumit ovat muualla, tervemenoa sinne hakemaan kaipaamiasi kehuja.
Jani_S
tosi ahkera
 
Viestit: 506
Liittynyt: 30 Loka 2010, 00:24

Re: viesti

ViestiKirjoittaja hepa » 03 Maalis 2012, 00:31

2. Kor. 5:7
(Sillä me vaellamme uskossa ja emme katsomisessa.)
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu

Hengelliset laulut

ViestiKirjoittaja Brita Kajsa » 31 Maalis 2012, 12:49

Jumalan terve!

Ihan nyt laulujen merkeissä vain tahdon kysyä: onko tosi, että monia hyviä lauluja on poistettu seurakunnan laulukirjasta? Jos ne ovat ennen kelvanneet ja koettu virvoittavaksi vanhojen uskovien taholta, kuinka ne eivät enää palvelisi nykyaikana? Tällaista joskus viikkoja sitten lukaisin joltakin foorumilta. Luulisi, että ne, jotka ovat imettäjiämme ja ruokkijoitamme Sanassa, he, jotka saivat evankeliumin ymmärtämisen, eivät voi olla väärässä. Juuri näiden ns. vanhojen opettajien kirjoitukset minuakin ovat eniten virvoittaneet. Pakko on sanoa, että se suloinen Jeesuksen veren, vihmontaveren, veren, joka priikoitettiin myös minun tähteni, sitä en enää kuule niin selvästi. En myöskään Päivämiehestä saa lukea sitä uudestisynnyttävää ja uudistavaa evankeliumia. Tässä nyt tällainen soraääni. Mulla oli paljonkin aikanaan vanhoja kirjoja ja minä hullu vein ne kaikki ilmaiseksi jakeluun kirpparille kun hyllyt alkoivat täyttyä. Nyt minä kaipaan niitä. Itku, että ihminen voi olla pöljä!

Siunaten teitä kaikkia

BK
"And Jesus, moved with compassion, put out His hand and touched him, and said to him, "I am willing: be cleansed."

Mark 2:41(New King James Version)
Brita Kajsa
vakiintunut
 
Viestit: 116
Liittynyt: 10 Elo 2011, 16:35

Itku, kirjoitusvirhe

ViestiKirjoittaja Brita Kajsa » 31 Maalis 2012, 12:50

...priiskoitettiin...

Mutta yhä tässä uskomassa

BK
"And Jesus, moved with compassion, put out His hand and touched him, and said to him, "I am willing: be cleansed."

Mark 2:41(New King James Version)
Brita Kajsa
vakiintunut
 
Viestit: 116
Liittynyt: 10 Elo 2011, 16:35

EdellinenSeuraava

Paluu Kansio



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron