Kirjoittaja hannu » 28 Joulu 2006, 08:44
Tämä paljon täälläkin keskusteltu aihe on tunnetusti eniten vastustusta herättänyt asia epäuskoisen ja omavanhurskaan maailman keskellä. Haluaisin siitä kuitenkin vielä keskustella jos muilla on jotain sanottavaa.
Kaikki me ymmärrämme Raamatusta että kristillisyyden seurakuntaoppi on puhdas ja kirkas, Raamatun mukainen. Muistelen, että esim. admata on johdonmukaisesti pyrkinyt hakemaan todisteita sille, että seurakuntaoppi ei alunperin vl-kristillisyydessä ole ollut yhden seurakunnan oppi vaan se olisi joskus vuosisadan vaihteen jälkeen muuttunut sellaiseksi. Tästä mm. todisteena eräs Raattamaan kirje, joka itsellänikin eräässä Leonard Typön kokoamassa kirjasessa (Kirjeitä wirwoitukseksi köyhille matkustajille elämän tiellä). Siinä sanotaan näin:"Ja tehkäämme sen päälle työtä, että Herran lauma pysyisi koossa, ja hengen yhteydessä. Vieläpä toivokaamme, että kaikki herätykset viimein yhdistyisivät, sekä valtakirkosta erkaantuvat, että uudestakastajat, metodistit, hedbergit, vieläpä maailman joukosta erkaantuneet kirkon yhteydessä olevaiset elävät kristityt."
Tuo viimeinen lause admatan mukaan viittaa koko luetteloon, ja täten julistaisi, että mainituissa joukoissa Raattamaan mielestä olisi eläviä kristityitä. Mielestäni tuo maininta elävistä kristityistä kuitenkin viittaa "maailman joukosta erkaantuneisiin kirkon yhteydessä olevaisiin". (Nyt sen tässä kirjoittaessani huomaan:))
Heikki Jussila kirjoittaa Kutsujan armo-kirjassaa juuri tästä teoriasta (ilmeisesti admata on omaksunut sen Uuras Saarnivaaralta, jolle Jussila kirjoitti), että "Nyt on jo Uuras Saarnivaara väittänyt, että vanhoillinen laestadiolainen kristillisyys on seurakuntaoppiin nähden siirtynyt Raattamaan aikaiselta linjalta yhden seurakunnan linjalle. Tämä vaite on joka suhteessa väärä. Olin ollut yli viisitoista vuotta uskomassa Raattamaan eläessä ja vaeltanut seuroissa pohjoisessa, etelässä, idässä ja lännessä, eikä seurakuntaoppi ole siitä ajasta vähääkään muuttunut."
Muuten admatan teoriat seurakuntaopin muuttumisesta ovat niin uskomattomia, ettei niille kannata kallistaa korvaansa. Itse olin hetken aikanaan epäilyksissä, mutta sitten Jumala sai kirkastaa asiaa sen verran että perustus vain vahveni! Tuli tosiaan turvallinen olo kun ajtteli, että vaikka ei ymmärräkään, saa silti uskoa ja jos hyväksi nähdään Jumala kirkastaa sanaansa. Koska entisten lammasten askeleet eivät ole valheen askelia, voimme luottaa niihin vaikka emme ymmärtäisi. Tämä ei toki poista sitä tosiasiaa, että vastauksia on lopulta haettava Raamatusta Pyhän Hengen valossa. Loppujen lopuksi ainut asia, joka meidän tulee käsittää, on se että Jeesus on kuollut minun puolestani.