Seurakunnasta ja ehtoollisesta

Elävä usko vanhoillislestadiolaisesta näkökulmasta.

ViestiKirjoittaja kehakukkanen » 23 Helmi 2007, 22:05

Lukkari kirjoitti:Oletkos koskaan kehäkukka käynyt rauhanyhdistyksellä seuroissa? Uskohan tulee kuulemisesta.

En varsinaisesti, kerran olin keittiöhommissa :) . Mutta olen minä suviseuraradiota kuunnellut, ja suviseurapuheita netistä.

Sanan kuulossa olen kyllä ollut, monessakin paikassa. Ja usko on syntynyt, annettu. En sitä itse voisi puristaa. Sydämessä on rauha Jumalan kanssa. Hän sen itse luo ja pitää yllä, ei ole minun tekoani siinä mitään osaa. Syntikuorma on otettu pois.

"Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään." (Joh.5:24)
kehakukkanen
touhukas

ViestiKirjoittaja Weha » 24 Helmi 2007, 00:23

kehakukkanen, on totta että olet uskovainen, mutta et usko samallalailla. Olin minäkin ikäni "luterilainen", kunnes sain reilut kolmevuotta sitten parannuksen armon elävään uskoon.

Mm. näillä sanoilla minulle puhuttiin tästä yhdestä laumasta, johon nyt kuulun: "Miksi olet eripaikassa?" Pyhä Henki opettaa vain yhdellä tavalla, eikä ole eriseruran Jumala": "Lähde Herraa ja meitä seuraamaan, opissa elämässä ja ahdistuksessa". Tämä oli perin outua kieltä minulle ulkopuolisena, mutta löyty myös Raamatusta.

1.Tes.1:6. "Ja te olette meitä ja Herra seuraamaan ruvenneet ja olette sanan monessa vaivassa, ilolla Pyhässä Hengessä, ottaneet vastaan"
Weha

ViestiKirjoittaja lukkari » 24 Helmi 2007, 03:10

Tule ja katso oli Phillippuksen kehoitus. Jumalan valtakunta on kyllä tältä maailmalta peitetty ja salattu, mutta Jumala armosaan on meitäkin monia saanut sinne oven kautta sisälle saattaa. Tuohan ovi on sellainen, jossa ei ole kahvaa ulkopuolella vaan se avataan kolkuttavalle sisäpuolelta. Sellainen ihminen, joka tuntee oman kelvottomuutensa Jumalan edessä saa sovintosaarnan kautta syntinsä anteeksi. Me olemme varmasti monessa kohden yhtä mieltä. Yhdessä asiassa me olemme kuitenkin eri mieltä. Se on kolmas uskonkappale. Minä uskon pyhän yhteisen seurakunnan jne... Meillä on tietyllä tapaa fundamentalistinen näkemys, mutta se on myös Raamatun näkemys.

Joh. 10
Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen.

Se miten Luther kirjoittaa tuosta piskuisesta laumasta, Pyhästä seurakunnasta ja sen tuntomerkeistä, niin eikös se sovi tähän paljon parjattuun vl-kristillisyyteen?

Puu tunnetaan hedelmistään. Tärkein noista hedelmistä on rakkaus. Se on myös se Jumalan lasten tuntomerkki. Se on myös etsivää rakkautta, joka varoittaa synnistä ja kehoittaa parannukseen, uudesti syntymiseen. Tuo on myös se kompastuskivi, päällimmäinen syy miksi tätä kristillisyyttä parjataan. Voi kuinka mielellämme me sinulle synnit anteeksi saarnaisimme, jos vain itsesi sellaiseksi tunnet. Nettiparannuksella ja nettiuskolla emme taida perille päästä. Äänellinen saarna meidän sydämen puhdistaa, sitä voit käydä kotiseutusi rauhanyhdistyksellä kuulemassa. Taitaa olla vain niin, että sielunvihollinen laittaisi monia esteitä, niin, ettei sinne tulisi lähdettyä. Elä kuitenkaan kuuntele sitä, vaan käy katsastamassa tilanne siellä ja kerro meille mitä pidit näkemästäsi ja kuulemastasi :) Seurojen aikataulut saat varmaan netistäkin.
lukkari
Valvoja

ViestiKirjoittaja Weha » 24 Helmi 2007, 07:50

Erikoisesti tämä kohta: Joh.10:16. Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen.

V: Siis tähän yhteen ja samaan laumaan tulee etsivä sielu johtaa. yhdellä paikkakunnalla, on yksi Kristuksen seurakunta, niin ei niitä ole monia. On vain yksi lauma ja ne ovat samassa mielessä ja samassa käsityksessä. Sinne hänen omansa johdetaan. Ahkeroiden tulee pitää hengen luoma yhteys. Tässä viitataan myös juutalaisiin ja pakanoihin, jotka ovat myös yksi lauma.
Weha

ViestiKirjoittaja Weha » 24 Helmi 2007, 07:52

Alku meni tuossakohden näin:

JOh.10:1. Totisesti, totisesti sanon minä teille: joka ei ovesta mene sisälle lammashuoneesen, vaan astuu siihen muualta, se on varas ja ryöväri.
2. Mutta joka oven kautta sisälle menee, se on lammasten paimen:
3. Sille ovenvartia avaa, ja lampaat kuulevat hänen äänensä. Ja omia lampaitansa kutsuu hän nimeltänsä, ja vie heidät ulos.
4. Ja kuin hän omat lampaansa päästää ulos, käy hän heidän edellänsä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä he tuntevat hänen äänensä.
5. Mutta ei he muukalaista seuraa, vaan pakenevat häntä; sillä ei he tunne muukalaisten ääntä.

V: Tämän mukaan hänen omansa ei kuule eriseurojen opetusta, koska eivät tunne sitä, vaan ihan pakenevat sitä. Eli väärässä opissa ei voi pelastua vahingossakaan.
Weha

??

ViestiKirjoittaja anne » 24 Helmi 2007, 17:58

mistä sit tietää että juuri sinun vl-oppi on oikea oppi eikä eriseuraoppi? Voisha joku muukin olla oikea oppi??? ja teidän eriseurainen?
anne
perehtynyt

Re: ??

ViestiKirjoittaja Weha » 24 Helmi 2007, 19:04

anne kirjoitti:mistä sit tietää että juuri sinun vl-oppi on oikea oppi eikä eriseuraoppi? Voisha joku muukin olla oikea oppi??? ja teidän eriseurainen?

Vastaus: Siitä kun Raamattu ja me opetamme tällätavoin. Missään muualla eri hengellisyyksissä ei näin opetettu, kun niissä joskus tämän uskon ulkopuolella kävin.
Mutta myös tästä: 1.JOh.4:6. Me olemme Jumalasta: ja joka Jumalan tuntee, hän kuulee meitä; joka ei Jumalasta ole, ei hän kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.
Weha

Re: ??

ViestiKirjoittaja O.M » 26 Helmi 2007, 09:56

anne kirjoitti:mistä sit tietää että juuri sinun vl-oppi on oikea oppi eikä eriseuraoppi? Voisha joku muukin olla oikea oppi??? ja teidän eriseurainen?

Ihan hyvä kysymys. Jumalan majaa ihmisten keskellä ei nähdä luonnollisin silmin, vaan Pyhän Hengen avaamin silmin. Jumala herättää epäuskoisen ihmisen tunnon ajallaan. Usein tällainen ihminen käy tutkiskelemaan Raamattua kysymyksenään "miten minä voin tulla autuaaksi" ja "miten saan rauhan tunnolleni." Siihen on Herran Jeesuksen vastaus:

"Pyytäkäät ahtaasta portista mennä sisälle, sillä monta on, sanon minä teille, jotka pyytävät mennä sisälle, ja ei taida" (Luuk.13:24).

Poissulkumenetelmällä voi Raamatun perusteella sulkea pois suuret sekahengellisyydet, sillä Raamattu puhuu pienestä joukosta.

"Älä pelkää, piskuinen lauma; sillä teidän Isällänne on hyvä tahto antaa teille valtakunnan" (Luuk.12:32).
"Kuitenkin, kuin Ihmisen Poika on tuleva, löytäneekö hän uskoa maan päältä?" (Luuk.18:8.)

Näin poissulkumenetelmän tässä vaiheessa jäljelle jää lähinnä vanhoillislestadiolaisuus, ehkä isoesikoisten konservatiivisiipi ja Jehovan todistajat. Viimeksi mainittujen hirvittävät harhaopit lienevät riittävässä määrin kaikkien tiedossa, joten niistä ei sen enempää. Isoesikoiset näyttävät harhautuneen mm. lain kolmannessa käytössä ja ajautuneet suorituskristillisyyteen, jossa ihmistä opettaa armon sijasta laki. Täten poissulkumenetelmällä tuntemistani hengellisyyksistä jää jäljelle vain vanhoillislestadiolaisuus. (En kuitenkaan tarkoita, etteikö ole mahdollista, että Kongon viidakoissa asustaisi tietämättämäni joku musta heimo, joiden opetus on täsmälleen samanlaista kuin meidän. Seurakunta on siellä, missä Jumalan sana oikein saarnataan ja sakramentit oikein toimitetaan.)
O.M
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Weha » 19 Maalis 2007, 20:07

Tänään eräs puhuja-veli vertasi, kuinka usko syntyy kynttilän valkean tavoin, josta annetaan tulta toiseen kynttilään...

Vertaus (Room.1:17) ts. usko siirtyy uskovaiselta toiselle.

17. Sillä siinä se vanhurskaus, joka Jumalan edessä kelpaa, ilmoitetaan uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: vanhurskaan pitää elämän uskosta.
Weha

Edellinen

Paluu Uskonvanhurskaus