Milloin Jumala loi Jeesuksen Raamatun mukaan?

Elävä usko vanhoillislestadiolaisesta näkökulmasta.


Milloin Jumala loi Jeesuksen Raamatun mukaan?

ViestiKirjoittaja Gerson » 15 Syys 2006, 17:01

Raamatun mukaan Jeesus on luotu olemaan Jumalan luona jo ennen maailman luomista. Yhden opillisen kirjan mukaan tässä puhutaan nimenomaan Jeesuksesta. Tässä jakeet:

Herra loi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua. Iankaikkisuudesta minä olen asetettu olemaan, alusta asti, hamasta maan ikiajoista. Ennenkuin syvyyksiä oli, synnyin minä, ennenkuin oli lähteitä, vedestä rikkaita. Ennenkuin vuoret upotettiin paikoilleen, ennen kukkuloita, synnyin minä, kun hän ei vielä ollut tehnyt maata, ei mantua, ei maanpiirin tomujen alkuakaan. Kun hän taivaat valmisti, olin minä siinä, kun hän veti piirin syvyyden pinnalle, kun hän teki vahvoiksi pilvet korkeudessa, kun syvyyden lähteet saivat voiman, kun hän merelle asetti sen rajat, että vedet eivät kävisi hänen käskynsä yli, kun hän vahvisti maan perustukset, silloin minä hänen sivullansa hoidokkina olin, ihastuksissani olin päivästä päivään ja leikitsin hänen edessänsä kaikin ajoin; leikitsin hänen maanpiirinsä päällä, ja ihastukseni olivat ihmislapset.
(Sananl. 8:22-31)

Lisäksi Uuden testamentin jakeet todistavat Jeesuksen olleen olemassa jo maailman luomisesta lähtien Hebr 9:26 ja Kol. 1:15. Oli vielä kolmaskin jae, joka mielestäni oli noita kahta parempi, mutta onnistuin sen hävittämään.
Gerson
 

ViestiKirjoittaja sisarmaaria » 10 Helmi 2008, 14:51

He ovat YHTÄ!
sisarmaaria
 

ViestiKirjoittaja Taavetti » 10 Helmi 2008, 14:58

sisarmaaria kirjoitti:He ovat YHTÄ!


Tarkoititko Jumaluuden kolmea persoonaa, Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä? Jos sitä tarkoitit, voin todeta että opetamme uskon tunnustuksissakin ja niin uskomme.
Minä tarkoitin edeltävällä huomautuksellani niitä kirjoja, joissa Erkki Reinikainen on Lutherin kirjoitusten valossa tutkistellut aihetta.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja kehakukkanen » 10 Helmi 2008, 21:20

Tuo sananlaskujen kirjan kohta on käännetty väärin, alkukielen sana ei merkitse luomista, vaan saamista/synnyttämistä/yms. (sillä oli muistaakseni aika monta merkitystä, mutta ei luomista tarkoittavaa). :?
Avatar
kehakukkanen
touhukas
 
Viestit: 178
Liittynyt: 09 Tammi 2007, 13:43

ViestiKirjoittaja Taavetti » 10 Helmi 2008, 22:52

kehakukkanen kirjoitti:Tuo sananlaskujen kirjan kohta on käännetty väärin, alkukielen sana ei merkitse luomista, vaan saamista/synnyttämistä/yms. (sillä oli muistaakseni aika monta merkitystä, mutta ei luomista tarkoittavaa). :?


Huomautuksesta kiinnostuneena katsoin, miten se on käännetty Bibliassa:

Sananlaskut 8
22 Minä olen ollut Herran oma hänen teidensä alussa: ennenkuin mitään tehty oli, olin minä.
23 Jo ijankaikkisuudesta olen minä asetettu, alussa, ennenkuin maa oli.
24 Kuin ei syvyys vielä ollut, silloin minä olin jo syntynyt, kuin ei lähteet vielä vettä kuohuneet.
25 Ennen kuin vuoret olivat perustetut, ja kukkulat valmistetut, olen minä syntynyt;
26 Ei hän ollut vielä maata luonut, ja mitä sen päällä on, eikä maan piirin vuoria.
27 Kuin hän valmisti taivaan, olin minä siellä, kuin hän syvyyden visusti mittasi.
28 Kuin hän pilvet rakensi ylhäällä, ja sääsi syvyyden lähteet;
29 Kuin hän meren ääret määräsi, ja vetten eteen asetti määrän, ettei he astuisi rantansa ylitse; kuin hän maan perustukset laski,
30 Silloin minä hänen kanssansa vaikutin, ja iloitsin joka päivä, ja leikitsin hänen hänen edessänsä joka aika;
31 Ja leikitsin maan piirin päällä; ja minun iloni on olla ihmisten lasten kanssa.

Hyllyssäni on vanha katekismus vuodelta 1923, mutta siitä ovat viimeiset lehdet jääneet matkan varrelle, eikä Athanasiuksen tunnustus löytynyt. Uusimmassa katekismuksessa se tuskin on lainkaan, pitäisi se kuitenkin tarkistaa. Svebeliuksen katekismuksen tekstin voinee hakea internetistä, kokeilen ainakin.
Viimeksi muokannut Taavetti päivämäärä 26 Elo 2013, 19:43, muokattu yhteensä 1 kerran
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 18 Joulu 2012, 19:36

Edellisen viestin linkin kohde on kadonnut, en (vielä) poista linkkiä, sen sijaan otin toisaalta kopion tunnustuksesta ja liitän tähän, sillä on mahdollista senkin kohteen katoaminen.
http://www.theologica.fi/symbolumathan.html


Athanasiuksen tunnustus
1Sen, joka tahtoo pelastua, on ennen kaikkea pysyttävä yhteisessä kristillisessä uskossa. 2Sitä on noudatettava kokonaisuudessaan ja väärentämättä. Joka ei niin tee, joutuu epäilemättä iankaikkiseen kadotukseen.

3Yhteinen kristillinen usko on tämä: Me palvomme yhtä Jumalaa, joka on kolminainen, ja kolminaisuutta, joka on yksi Jumala, 4persoonia toisiinsa sekoittamatta ja jumalallista olemusta hajottamatta. 5Isällä on oma persoonansa, Pojalla oma ja Pyhällä Hengellä oma, 6mutta Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen jumaluus on yksi, yhtäläinen on heidän kunniansa ja yhtä ikuinen heidän majesteettisuutensa.

7Sellainen kuin on Isä, sellainen on myös Poika ja Pyhä Henki: 8Isä on luomaton, Poika on luomaton ja Pyhä Henki on luomaton. 9Isä on ääretön, Poika on ääretön ja Pyhä Henki on ääretön. 10Isä on ikuinen, Poika on ikuinen ja Pyhä Henki on ikuinen, 11eikä kuitenkaan ole kolmea ikuista, vaan yksi ikuinen, 12niin kuin ei myöskään ole kolmea luomatonta eikä kolmea ääretöntä, vaan yksi luomaton ja yksi ääretön. 13Samoin on Isä kaikkivaltias, Poika kaikkivaltias ja Pyhä Henki kaikkivaltias, 14eikä kuitenkaan ole kolmea kaikkivaltiasta, vaan yksi kaikkivaltias.

15Samoin Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, 16eikä kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala. 17Samoin Isä on Herra, Poika on Herra ja Pyhä Henki on Herra, 18eikä kuitenkaan ole kolmea Herraa, vaan yksi Herra. 19Niin kuin kristillinen totuus vaatii meitä tunnustamaan kunkin persoonan erikseen Jumalaksi ja Herraksi, 20samoin yhteinen kristillinen usko kieltää meitä puhumasta kolmesta Jumalasta tai Herrasta.

21Isää ei kukaan ole tehnyt, luonut eikä synnyttänyt. 22Poika on yksin Isästä, häntä ei ole tehty eikä luotu, vaan hän on syntynyt. 23Pyhä Henki on lähtöisin Isästä ja Pojasta, häntä ei ole tehty eikä luotu eikä hän ole syntynyt, vaan hän lähtee. 24Isä on siis yksi, ei ole kolmea Isää, Poika on yksi, ei ole kolmea Poikaa, Pyhä Henki on yksi, ei ole kolmea Pyhää Henkeä. 25Tässä kolminaisuudessa ei ole mitään aikaisempaa eikä myöhempää, ei mitään suurempaa eikä pienempää, 26vaan kaikki kolme persoonaa ovat yhtä ikuisia ja keskenään samanarvoisia, 27näin on siis palvottava niin kuin on sanottu - kolminaisuutta joka on yksi, ja ykseyttä joka on kolminaisuus. 28Sen joka tahtoo pelastua, on siis ajateltava kolminaisuudesta näin.

29Saavuttaaksemme iankaikkisen pelastuksen meidän on kuitenkin myös vakaasti uskottava, että meidän Herramme Jeesus Kristus on tullut ihmiseksi. 30Oikea oppi on tämä: Me uskomme ja tunnustamme, että meidän Herramme Jeesus Kristus on Jumalan Poika, Yhtä lailla Jumala ja ihminen:

31Isän luonnosta ennen aikojen alkua syntyneenä hän on Jumala, äidin luonnosta ajassa syntyneenä hän on ihminen. 32Hän on täysi Jumala, ja täysi ihminen järjellisine sieluineen ja ihmisruumiineen. 33Jumaluudessaan hän on samanarvoinen kuin Isä, ihmisyydessään vähäarvoisempi kuin Isä.

34Vaikka hän on Jumala ja ihminen, ei kuitenkaan ole kahta Kristusta, vaan yksi. 35Yhdeksi hän ei ole tullut siten, että jumaluus olisi muuttunut ihmisyydeksi, vaan siten, että Jumala on omaksunut ihmisyyden. 36Yksi hän ei ole sen vuoksi, että luonnot olisivat sekoittuneet toisiinsa, vaan siksi, että hän on yksi persoona. 37Sillä niin kuin järjellinen sielu ja ruumis yhdessä ovat yksi ihminen, niin Jumala ja ihminen ovat yksi Kristus.

38Hän on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas helvettiin, noussut kuolleista, 39astunut ylös taivaisiin, istunut Isän oikealle puolelle, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. 40Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. 41Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.

42Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua.


Yllä on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuskirjoissa oleva suomennos, mutta sen numerointia ja kappalejakoa on muokattu siten, että ne noudattavat Kellyn edition tapaa.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Re: Milloin Jumala loi Jeesuksen Raamatun mukaan?

ViestiKirjoittaja Meiliaikku » 06 Loka 2013, 18:17

Gerson kirjoitti:Raamatun mukaan Jeesus on luotu olemaan Jumalan luona jo ennen maailman luomista. Yhden opillisen kirjan mukaan tässä puhutaan nimenomaan Jeesuksesta. Tässä jakeet:

Herra loi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua. Iankaikkisuudesta minä olen asetettu olemaan, alusta asti, hamasta maan ikiajoista. Ennenkuin syvyyksiä oli, synnyin minä, ennenkuin oli lähteitä, vedestä rikkaita. Ennenkuin vuoret upotettiin paikoilleen, ennen kukkuloita, synnyin minä, kun hän ei vielä ollut tehnyt maata, ei mantua, ei maanpiirin tomujen alkuakaan. Kun hän taivaat valmisti, olin minä siinä, kun hän veti piirin syvyyden pinnalle, kun hän teki vahvoiksi pilvet korkeudessa, kun syvyyden lähteet saivat voiman, kun hän merelle asetti sen rajat, että vedet eivät kävisi hänen käskynsä yli, kun hän vahvisti maan perustukset, silloin minä hänen sivullansa hoidokkina olin, ihastuksissani olin päivästä päivään ja leikitsin hänen edessänsä kaikin ajoin; leikitsin hänen maanpiirinsä päällä, ja ihastukseni olivat ihmislapset.
(Sananl. 8:22-31)

Lisäksi Uuden testamentin jakeet todistavat Jeesuksen olleen olemassa jo maailman luomisesta lähtien Hebr 9:26 ja Kol. 1:15. Oli vielä kolmaskin jae, joka mielestäni oli noita kahta parempi, mutta onnistuin sen hävittämään.



Jeesus on ollut jo ennen maailman luomista Jumalan luona. Häntä ei ole luotu, vaan Hän on Jumala Jumalasta.

Raamatussa kerrotaan, miten Isä ja Poika keskustelivat kaikkeudessa: "Luo Sinä, minä lunastan " En muista nyt mistä kohtaa Raamatusta se löytyy.

Jumala on niin suuri ja pyhä kaikkeus, että Hänen suunnitelmansa ovat olleet valmiit ennen maailman ja ihmisen luomista. Jumalan käsissä on koko kaikkeus ja henkivallatkin on Hänen alamaiset
Meiliaikku
puuhakas
 
Viestit: 229
Liittynyt: 24 Elo 2010, 22:23


Paluu Uskonvanhurskaus



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron