Weha kirjoitti: Jumalan lapsi saa ehtoollista nauttiessaan uskoa lapsellisesti, että kun nautin Jeesuksen ruumiin ja veren leivän ja viinin muodossa, on totta, että juuri minun syntini ovat anteeksi siinä evankeliumissa, jonka kuulin ja uskoin Jeesuksen nimessä ja veressä. Kuulun Jumalan perheväkeen ja saan kerran viettää suurta ehtoollista taivaassa.
nuusku kirjoitti:Niin, minä siis vaan jäin miettimään, että olisinko sitä voinut siis pyytää jo syötyäni leivän, olisiko se ollut "tavanomaista" pyytää sitä kun on jo nielaissut leivän. Ajattelin sitten, että siinä ei mitän katastrofaalista olisi tapahtunut, koska sain vähän aiemmin yleisestä saarnasta kuitenkin uskottua, ja vaikka olisinkin halunnutkin kuulla omalle kohdalle, kun tuo ehtoollistilanne on aina sellainen jossa tuntee itsensä tosi kelvottomaksi, niin koska en löytänyt mahdollisuutta omalle kohdalle kysymiseen, niin ajattelin sitten, että tämä voi mennä näinkin.
Weha, tilanne oli sellainen, että kerran äidilleni eräs pappi ihmetteli sitä, kun lestadiolaiset pitävät ehtoollista vain muistoateriana. Sitten kerran seuroissa puhuja sanoi, ettei syntejä saa anteeksi ehtoollisessa. Tämä on jäänyt minua vaivaamaan ja siksi kysyin.
quote="JIA]
Tätä keskustelua seuratessani tuli mieleen, että ellei ihminen tiedä, voidaanko sitä lukea hänelle viaksi niin, että hän olisi kelvoton ehtoollisvieras? Jos uskoo sen mukaan kuin on opetettu, ja menee ehtoolliselle syntiensä painamana, koska luvataan, että tulkaa kaikki syntiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon?
Puatti kirjoitti::oops: Koittakaa olla kärsivällisiä heikon ihmisen kanssa.
Olen ymmärtänyt, että vl:t pitävät ehtoolista vain muistoateriana, siinä ei siis saa syntejään anteeksi. Katekismuksessa kysytään, että mitä ehtoollisen syöminen ja juominen hyödyttää. Vastaus: "Sen osoittavat meille nämä sanat: Teidän edestänne annettu ja vuodatettu syntien anteeksiantamiseksi. Nimittäin että meille annetaan näillä sanoilla tässä sakramentissa synnit anteeksi, elämä ja autuus. Joka uskoo nämä sanat, hän saa mitä ne lupaavat ja lausuvat, nimittäin syntien anteeksiantamisen."
Kristinopista ymmärtäisin niin, että yhdistettynä ennen ehtoollista kuultuun synninpäästöön, ehtoollisen nauttimisessa saa uskoa synnit anteeksi. Ei pelkkä ehtoollisen nauttiminen ilman sitä edeltävää synninpäästöä anna syntejä anteeksi. Ehtoollinen on niinkuin vakuutus siitä, että todella saan uskoa synnit anteeksi niin kuin ennen ehtoollista synninpäästöstä kuulin. Eli jos en ole uskonut ennen ehtoollista saamaani synninpäästöä niin ehtoollisenkaan nauttimisella ei ole mitään merkitystä syntien anteeksisaamisen kannalta. Lutherin tekstistä taas saan ymmärryksen, että kun pappi sanoo ennen ehtoollista asetussanat, niin jo niillä sanoilla, kun ne uskoo, saa ehtoollisessa synnit anteeksi.
Lieneekö minulla hidas ymmärrys, mutta minusta tämä ei ole lainkaan selkeää.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa