kehakukkanen kirjoitti:Viimeinen sanahan siitä, kuka taivaaseen pääsee, on Jumalalla, mutta jotta voisin luottaa saavani oikean synninpäästön, pitää sen johonkin perustua (mielellään Raamattuun :wink: , vai mitä.) En kuitenkaan usko, että se voi olla kiinni synninpäästön antajan uskosta, koska siitähän en koskaan voi olla loppuun saakka/täysin varma. Näin minä uskon ja ymmärrän. Saa toki korjata ja kommentoida.
Keskustelu on erittäin mielenkiintoinen, mutta en ehdi tässä yhteydessä vastaamaan enempää. Totean vain, että jaetulla sydämellä uskovilla ei ollut Pyhän Hengen virkaa. Huomaa, mitä Simonista sanotaan:
"Niin Simon myös itse uskoi, ja kuin hän kastettu oli, viipyi hän Philippuksen tykönä. Ja kuin hän näki ne merkit ja suuret voimalliset työt tapahtuvan, niin hän hämmästyi" (Ap.t.8:13).
Simon siis uskoi, mutta vain omalla tavallaan, sekaoppisesti, jaetulla sydämellä. Sen tähden hänen uskonsa ei ollut elävää uskoa, armo ei tapahtunut häntä kohtaan eikä hän saanut Pyhän Hengen virkaa.
kehakukkanen kirjoitti:En halua kuulostaa inttäjältä. Sitä vain kysyisin, että mistä voit koskaan olla varma, onko se toinen uskomassa vaiko kenties luopunut? Olen käsittänyt, että teillä ei opeteta "mukana olemisen/ seuroissa käymisen" sinänsä pelastavan. Minä olen ymmärtänyt, että samalla tavoin kuin kasteessa ja ehtoolisessa me ihmiset tarvitsemme 'ulkoisen merkin' (vesi/viini ja leipä) uskomme vahvistukseksi sanan lisäksi, me tarvitsemme sitä myös synninpäästössä, ts. että voin luottaa synninpäästön pätevyyteen, sen pitää perustua johonkin muuhun kuin päästön antajan uskontilaan.
Mielestäni on aivan eri tilanne suorittaa jokin uskonnollinen liturgia, kuin avata raamattua (opettaa) epäuskoisena.
Siinä puhujan oma uskontilanne paljastuisi hyvin pian verrattuna jonkin kaavan mukaan suoritettuun rutiini "ohjelmaan".
Raamatussa on monia kohtia, kuten veljet ovat joitakin näyttäneet tässäkin viestiketjussa, että esim. määrättyä "ulkoisen merkin" sakramentin suorittamista syntien anteeksiantamiseksi ei raamatussa ole, kuten esimerkiksi Jumalan Pojan muistoateriassa, ehtoollisessa jonka Jeesus opetti.
Raamattu kyllä yleisesti kehottaa seuraamaan omia paimenia, eikä varsinaisesti väääriä paimenia
Pyhä Henki tekee tuon lähteen eläväksi. Eli ei se ole sanoissa se sovintosaarna, vaan hengessä.
En halua kuulostaa inttäjältä. Sitä vain kysyisin, että mistä voit koskaan olla varma, onko se toinen uskomassa vaiko kenties luopunut? Olen käsittänyt, että teillä ei opeteta "mukana olemisen/ seuroissa käymisen" sinänsä pelastavan. Minä olen ymmärtänyt, että samalla tavoin kuin kasteessa ja ehtoolisessa me ihmiset tarvitsemme 'ulkoisen merkin' (vesi/viini ja leipä) uskomme vahvistukseksi sanan lisäksi, me tarvitsemme sitä myös synninpäästössä, ts. että voin luottaa synninpäästön pätevyyteen, sen pitää perustua johonkin muuhun kuin päästön antajan uskontilaan.
vekkuli kirjoitti:Huomaa:
1. Ananias oli (muistaakseni) paikalla kun Jeesus puhalsi Pyhän Hengen samanaikaisesti moniin ihmisiin.
2. Saul ei ollut silloin uskomassa, eikä hänellä ollut silloin vielä Pyhää Henkeä.
3. Kuten raamattu sanoo "usko siirtyy uskosta uskoon" toteutui Ananiaksen ja Saulin kohdalla täydellisesti. Pyhä Henki siirtyi aiemmin uskoneen välityksellä sellaiselle jolla ei vielä elävää uskoa ollut.
kehakukkanen kirjoitti:"Seurakuntamme tuomitsevat pelagiolaiset ja muut 8, jotka väittävät ettei perisynti ole synti ja kaventaakseen Kristuksen ansiota ja hänen hyville teoilleen kuuluvaa arvoa katsovat ihmisen voivan tulla omilla järjen voimillaan vanhurskaaksi Jumalan edessä." (Augsburgin tunnustus, kohta II)
"Sinua ainoata vastaan minä olen syntiä tehnyt, tehnyt sitä, mikä on pahaa sinun silmissäsi; mutta sinä olet oikea puheessasi ja puhdas tuomitessasi.
7. Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.
8. Katso, totuutta sinä tahdot salatuimpaan saakka, ja sisimmässäni sinä ilmoitat minulle viisauden." (Ps. 51: 6-8 )
Kiitos kun jaksatte asiallisesti kommentoida, vaikka näkemykset eroavat minun kanssani. Hyvää yötä.
nuusku kirjoitti:En halua kuulostaa inttäjältä. Sitä vain kysyisin, että mistä voit koskaan olla varma, onko se toinen uskomassa vaiko kenties luopunut? Olen käsittänyt, että teillä ei opeteta "mukana olemisen/ seuroissa käymisen" sinänsä pelastavan. Minä olen ymmärtänyt, että samalla tavoin kuin kasteessa ja ehtoolisessa me ihmiset tarvitsemme 'ulkoisen merkin' (vesi/viini ja leipä) uskomme vahvistukseksi sanan lisäksi, me tarvitsemme sitä myös synninpäästössä, ts. että voin luottaa synninpäästön pätevyyteen, sen pitää perustua johonkin muuhun kuin päästön antajan uskontilaan.
Minun teki mieli vastata tähän ketjuun. Minun käsittääkseni usko on _kokonaan_ Jumalan työ. Ihminen ei siis "hanki" itsellensä uskoa etsimällä uskovaisen ja kysymällä syntejä anteeksi, eikä se jää ihmisen varaan ikään kuin tehdä se työ ja löytää. Vaan _Jumala_ suuresta rakkaudestansa johdattaa herätetyllä tunnolla olevan ihmisen uskovaisen ihmisen tykö. Ei ihmiset voikaan tietää toisen tunnon tilaa, mutta Jumala sen kyllä tietää, ja Jumala kaikki nämä ohjailee. Jos Jumala on valinnut jonkun henkilön, niin silloin on varmaa, että tämä henkilö kohtaa uskovaisen ihmisen ja kuulee eläväksi tekevän evankeliumin.
kehakukkanen kirjoitti:- -Todellisia sakramentteja ovat siis kaste ja Herran ehtoollinen sekä synninpäästö, se kun on parannuksen sakramentti. Nämä toimitukset perustuvat näet Jumalan käskyyn, ja niihin liittyy armon lupaus, joka on uudelle liitolle ominainen. - -
Miksi Tunnustuskirjat monessa kohtaa rinnastavat synninpäästön/Sanan saarnan ja sakramentit? Tätä pohdin.
En tiedä, selventääkö tuo yhtään vai sekoittaako vain entisestään.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa