Kirjoittaja Taavetti » 25 Joulu 2006, 21:31
Olen jo kauan miettinyt aiheesta keskustelun avaamista, arkuus on vaivannut ja pitkittöänyt aloittamista väsymyksen ja ajan puutten ohella. E nerityisen taitavaksi itseäni tunne tästä kirjoittamaan, vaikka joitakin osia aiheesta on Jumala saanut joskus kirkastaakin. Kun olen satunnaisia otoksia lukenut toisiltakin palstoilta ja syytöksiä, että tämä palsta ja opetuksemme olisi lakihenkistä, tuntui enemmän kuin tarpeelliselta yrittää edes hiukan tutkia ja valottaa mitä se lakihenki ja laillisuus onkaan. Jos katsotte tämän keskustelun avauksen päivää, siitä on tähän hetkeen kulunut kauan aikaa, paljon kauemmin olen kuitenkin tästä aiheesta tuntenut tarvetta saada keskutelua ja Jumalan sana mukaisia kommentteja palstallemme. En ole mitenkäään erityisemmin perehtynyt aiheeseen, ei minulla ole minkäälaista loppututkintoa eikä edes aloitetuja opintoja näistä. Rohkenen kuitenkin jotakin tutkia ja kirjoittaa. Jos se on Jumalan tahto, Hän antaa oikeita sanoja ja avaa. Jos niin ei tapahdtu, voimme hyvin tyytyä siihenkin.
Keskustelua pyrin avaamaan muutamalla Raamatun paikalla, joista toivottavasti joitakin totuuden murusia saamme opiksemme. Ensimmäiseksi avautui kohta Johanneksen evankeliumin alusta, se kertoo yhden tärkeän ydinkohdan mistä on kyse, kun puhutaan laista ja evankeliumista. Sen jälkeen yritän löytää muutamia kohtia vanan liiton aikaista käsityksistä. Niiden etsimiseen ja kirjoittamiseen voi mennä aikaa, joten pyydän kärsivällissyyttä. Keskustelu toivottavasti jatkuu silti kaiken aikaa.
Johannes 1
15 Johannes todisti hänestä, ja huusi, sanoen: tämä oli se, josta minä sanoin: minun jälkeeni on tuleva, joka minun edelläni on ollut; sillä hän oli ennen kuin minä.
16 Ja me olemme kaikki hänen täydellisyydestänsä saaneet ja armon armosta.
17 Sillä laki on Moseksen kautta annettu: armo ja totuus on Jesuksen Kristuksen kautta tullut.
18 Ei ole kenkään koskaan Jumalaa nähnyt: ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, hän ilmoitti meille.
Kuten korostetussa kohdassa ilmenee, on erikseen laki ja erikseen armo ja totuus. Nämä armo ja totuus ovat sis evankeliumia, kuitenkin niin ymmärtäen, että armo kulkee edellä ja totuus tulee mukana niinkuin uskollinen palvelija tai paimenkoira paimenen ohjauksessa. Ehkä varsinkin tämä viimeinen vertaus ontuu, mutta jotenkin sitä on yritettävä avata.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Vanhassa testamentissa on ainakin kaksi eri käsitettä kun puhutaan laista. Ensimmäisessä tarkoitetaan Jumalan sanan kokonaisuutta, kuten seuraavaksi lainatussa psalmissa:
Psalmit 1
1 Autuas on se, joka ei vaella jumalattomain neuvossa, eikä seiso syntisten tiellä, eikä istu kussa pilkkaajat istuvat;
2 Vaan rakastaa Herran lakia, ja ajattelee hänen lakiansa päivät ja yöt.
3 Hän on niinkuin istutettu puu vesiojain tykönä, joka hedelmänsä antaa ajallansa, ja hänen lehtensä ei varise, ja kaikki menestyy, mitä hän tekee.
4 Mutta jumalattomat ei ole niin, vaan niinkuin akana, jonka tuuli hajoittelee.
5 Sentähden ei jumalattomat kestä tuomiota, eikä syntiset vanhurskasten seuraa.
6 Sillä Herra tietää vanhurskasten tien; mutta jumalattomain tie hukkuu.
Tässä korostetussa kohdassa mainitaan lain rakastaminen. Ensiksi kun laki ajaa ihmistä paimenkoiran tavoin evankeliumin hoidetavaksi ja taivaan valtakunnan ovelle, niin sisälle päästön jälkeen oppii rakastamaan sitä ankaraa lakiakin, joka on turvapaikkaan ja suojaan ajanut. Enemmän kuitenkin rakastamme Armahtajaamme, Herraa Jeesusta, valtakuntansa kuningasta.
Mutta kuten aiemin tuli mainituksi, Vanhan testamentin uskovaiset ymmärsivät usein Herran lailla Jumalan sanan kokonaisuutta, johon kuuluu myös evankeliumin lupaukset. Jos ne mainitaan erikeen, voidaan puhua laista ja profeetoista. Profeetat olivat Vanhan liiton evankeliumin julistajia, he kehottivat ja neuvoivat turvaamaan lupauksen sanaa Lunastajasta, Herran Voidellusta, tai monella muulla sanoilla samaa ilmaisevasta lohdutuksesta. Vanhan liiton uskovaiset uskoivat samalla tavalla, kuin me uuden liiton uskovaiset. Muodollisena erona vain se, että he uskoivat lupauken sanaa, me saamme uskoa jo täytetyn lunastuksen päälle turvaten. Onkohan meille uskominen helpompaa?
Esimerkiinä Vanhan liiton Jumalan palveluksen käytännöstä voimme lukea vaikka Apostolien teoista:
Apostolien teot 13
14 Mutta he vaelsivat Pergestä ja tulivat Pisidian Antiokiaan, ja menivät sabbatina synagogaan, ja istuivat.
15 Ja sitte kuin laki ja prophetat olivat luetut, lähettivät synagogan päämiehet heidän tykönsä, sanoen: miehet, rakkaat veljet, onko teillä mitään kansaa neuvomista, niin sanokaat.
16 Niin Paavali nousi ja viittasi kädellänsä heitä vaikenemaan, ja sanoi: Israelin miehet, ja jotka Jumalaa pelkäätte, kuulkaat.
Viimeksi muokannut
Taavetti päivämäärä 10 Tammi 2007, 05:59, muokattu yhteensä 1 kerran
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4