Kirjoittaja Taavetti » 16 Tammi 2007, 20:04
Laki ja evankeliumi
Miten lain ja evankeliumin suhteet ymmärrettiin 1970 – luvulla, josta muutamilla nettipalstoilla vaahdotaan näppäimet savuten. Löysin konseptin omasta kirjoituksestani, joka kelpasi silloin Päivämieheen, vaikka sitä silloin epäilinkin. En kirjoita sitä tähän erinomaisuuttani osoittaakseni, vaan esimerkkinä, miten lain merkitys ymmärrettiin silloin, samalla tavoin se ymmärretään tänäänkin. Kuitenkin tässä voi olla sopimattomia korostuksia, joten on syytä toivoa ymmärrystä heikkouksiani kohtaan, mutta eniten rakkauden neuvoja siinä, minkä ehkä väärin ymmärrän.
__ __ __
[i]Roomalaiskirje 3
19 Mutta sen me tiedämme, että kaikki, mitä laki sanoo, sen hän sanoo niille, jotka lain alla ovat: että jokainen suu pitää tukittaman ja kaiken maailman pitää Jumalan edessä vikapää oleman,
20 Sentähden ettei yksikään liha taida lain töiden kautta hänen edessänsä vanhurskautetuksi tulla; sillä lain kautta synnin tunto tulee.
21 Mutta nyt on se vanhurskaus, joka Jumalan edessä kelpaa, ilman lakia julistettu, lain ja prophetain kautta todistettu;
22 Se Jumalan vanhurskaus, (sanon minä), joka tulee Jesuksen Kristuksen uskon kautta, kaikkein tykö ja kaikkein päälle, jotka uskovat: sillä ei ole yhtään eroitusta.
23 Sillä kaikki ovat he syntiä tehneet ja ei heillä ole mitään kerskattavaa Jumalan edessä.[/i]
Jumalan pyhä, vanhurskas laki on se vaatimusten luettelo, joka ilmoittaa, miten ihminen voisi Jumalalle kelvata ja Hänen edessään syytön ja virheetön olla. Se on ehdoton, armoton ja syntiinlankeemuksen vian alaisen ihmisen täysin mahdoton täyttää. Se vaatii paljon, eikä anna vähäisintäkään voimaa ihmisen sitä täyttää. Armottomilla vaatimuksillaan se aiheuttaa ihmissielun hengellisen kuoleman.
Lakisaarna on opetusta, joka näitä vaatimuksia ihmiselle tulkitsee ja selvittää. Oikein julistettuna se jättää ihmisen tuomion alle. Tämän tähden sellaiset ihmiset, jotka tahtoisivat omilla töillään Jumalalle kelvata, ovatkin antaneet Jumalan lapsille tuomitsijan nimen. Jumalan valtakunnasta laki julistetaan puhtaana, lyhentämättömänä, eikä ihmiselle jää mitään mahdollisuutta kelvata kaikkivaltiaalle Jumalalle. Laki julistetaan kuitenkin vain lain alla oleville, siis siitä elämää etsiville. Kun laista ei muuta elämää löydy, kuin tappava voima, se tekee vihaiseksi sellaisen, joka tätä kirousta haluaa povellaan vaalia. Näitä armosta uskojaa kohtaan vihan kantajia on aikanamme tavattoman paljon.
Saarnattu evankeliumi on opetusta siitä, miten lain tappama ihmispoloinen saa Jumalan valmistaman sovintovanhurskauden täydellisenä elämäkseen omistaa. Siinä missä ihmisen omat mahdollisuudet loppuvat, vasta Jumalan mahdollisuudet alkavat. Tämä ei ole Jumalan kaikkivaltiuden kiistämistä. Jumala vain ei käy riitelemään syntisen ihmisen kanssa, eikä pakolla omaksensa ota. Mutta nöyrille, tyhjille ja köyhille Hän lahjoittaa täydellisen sovintovanhurskauden valtakunnassaan. Jokaiselle kyselijälle kuuluu ehdoton, vapauttava synnin päästön sana: ”Veljeni, sisareni, ole hyvässä turvassa, sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi.” Taivaallinen Jumala on Valtakuntaansa kätkenyt hoitokeinot, joilla Hän jatkuvasti lapsiansa lohduttaa, hoitaa, neuvoo ja vieläkin lohduttaa.
Tämä lohdutus onkin evankeliumin ydin, jossa sen lupaukset täyttyvät yksittäisen ihmisen elämässä. Kun lain tappama, särjetty sielu siirretään kuoleman alta armovaltakuntaan elämän alle, ei siinä vaiheessa ole lain vaatimisilla mitään sijaa. Evankeliumin kirkkaudessa näkyy kyllä synti selvemmin syntinä, kuin lain alla. Samalla on kuitenkin lohdullinen varmuus, kaiken olen anteeksi saanut. Vielä opettaa Jumalanarmo nimellisiäkin asioita korjaamaan ja taakkoja purkamaan. Kertomaan kaikki uskomisen esteet luotetulle kristitylle, niin tulevat sielun haavat hoidetuiksi ja pestyiksi Jeesuksen verellä. Sitten onkin hyvä käydä puhtaalla tunnolla kilvoituksen matkalle.
Mutta tuntemiset loppuvat, arjen kristillisyydessä saattaa tulla lankeemuksiakin, tulla tahroja tunnolle. Niitäkin opettaa Pyhä Henki korjaamaan, aivan nimellään viemään Jeesuksen verellä pestäviksi, evankeliumilla hoidettaviksi. Kuitenkin se sama vihollinen, joka syntiin houkuttelee, on myös keksimässä jos jonkin laista syytä, että kristityn tunnon asiat jäisivät hoitamatta. Saattaa synti näyttää kovin pieneltä, tai sitten liian suurelta tunnustettavaksi. Ei vahingossakaan sopivan kokoiselta. Myös voi olla syntikuormaa kertynyt hoitamattomalle tunnolle niin paljon, että siinä jää aivan mahdottomuuden alle, mistä kohtaa edes alkaa. En kuitenkaan saa koskaan kaikkia syntejäni kerrotuksi, miksi alkaa ollenkaan.
Se on kyllä totta, ettei koskaan voi kaikkia syntejään nimellä tunnustaa, niin läpikotainen on ihmisen turmelus. Siihen kätkeytyy sielun vihollisen kavala juoni. Toisaalta, että jättää tunnon asiat hoitamatta, tai toisaalla takertua kaivamaan, että uskomisen vapaus menee. Uskomme ja ymmärrämme yksinkertaisesti niin, että ne synnit, jotka kuormana tuntuvat, hoidetaan ripin kautta Jeesuksen verellä pestäväksi. Hoitamaton omatunto saattaa sietää syntiä niin paljon, että se aiheuttaa pahennusta toisissa uskovaisissa, siis Jumalan seurakunnassa, joskus jopa ulkopuolisissakin. Tunnon valkeudessa vaeltavissa se aiheuttaa syvää murhetta, synnin vapautta etsivät taas omille synneilleen puolustusta, että näinhän toisetkin tekevät.
Niin ei kuitenkaan opeta Jumalan sana, eikä niin opeteta Jumalan Siionista, vaan langennutta neuvotaan parannukseen. Jokainen opetus, joka jättää pienenkin luvallisuuden syntiin, on väärä, näyttäköön miten oikealta tahansa. (Room:6: 1-2. Tiit. 1: 16, 2: 11- 12) Se ei sulje pois sitä mahdollisuutta, että ihminen on luontonsa puolesta synnin alle myyty ja syntiin halukas. Vain Jumalanvoima varjelee kristityn lankeamasta. Joudumme kysymän, miksi sitten ei Jumala aina varjele lapsiaan, vaan sallii joskus hyvinkin raskaita lankeemuksia. Tässä riittäisi tutkimista, eikä sitä ihmisymmärrys koskaan pysty tajuamaan, niin kuin ei muitakaan Jumalan salaisuuksia. Voimme kuitenkin ajatella, että tässä on yksi Jumalan tapa kirkastaa meille rakkautensa luontoa, armonsa suuruutta ja todellista voiman lähdettä, ettemme omiin voimiin luottaisi liian paljoa ja ylpeilisi omilla voimillamme. Joudumme olemaan täydessä riippuvuus suhteessa toisiin uskovaisiin, siis Jumalanseurakuntaan nähden. Tämä on suurta rakkautta, kun tiedämme, ettei ulkopuolella Jumalan valtakunnan ole yhtään syntien anteeksi antamusta, ei elämää eikä autuutta.
Lopultakaan ei kilvoituksemme kannalta ole tärkeintä se, onko lankeemuksia tullut, ovatko ne suuria tai pieniä, vaan tärkeintä on se, että tuntomme on puhdistettu Jeesuksen verellä kuolettavaisista töistä. Kun Pyhä Henki Jumalan valtakunnassa opettaa, se aina paljastaa ihmisten syntejä. Heidän tunnon tilastaan riippuu, mitä sen jälkeen tapahtuu. Jos joku pyytää omilla töillään Jumalalle kelvata, kuulee tuomion sanan puhtaimmastakin evankeliumista, koska siinä ei ole yhtään ihmistekoa, vaan vain mittaamaton Jumalan armo tarjolla. Se Herran Jeesuksen kallis sovintotyö, joka omistetaan uskolla tyhjään sydämeen. Silloin ei ole ihmisen teoilla mitään merkitystä, vaan niille jotakin arvoa etsivä jää armotta tuomion alle. Tunnon puhtaudessa kilvoitteleva taas tulee ruokituksi armon muruilla ja evankeliumin lupauksilla sekä rohkaistuksi kerjäläisenä jatkamaan aloitettua matkaa. Kun sanan kuulossa oma syntisyys ja raadollisuus paljastuvat, tulee halu aivan omakohtaisesti kuulla tuota suloista sanomaa. Kun Jeesuksen veri pesee pois matkalla tarttunutta likaa, vaikuttaa se aina uusiutuvaa ja lujittuvaa rakkautta Herran lauman jäsenissä.
Mutta Pyhä Henki vaikuttaa muutenkin, kuin julkisen saarnan ja opetuksen kautta. Kun Herra Jeesus aikanaan opetti, Hän saarnasi Jumalan valtakunnan evankeliumia, mutta valtakuntansa syvimmät salaisuudet Hän uskoi apostoleille näiden saarnojen jälkeen ja muulloinkin käydyissä perhepiirin keskusteluissa. Kuitenkin Jeesus jätti paljon puhumatta, koska sanoi: ”Minulla olisi vielä paljon teille sanomista, mutta ette jaksa nyt kantaa. Mutta kun puolustaja Pyhä Henki tulee, Hän johdattaa teidät kaikkeen totuuteen. sillä ei Hän puhu itsestänsä, vaan mitä Hän kuulee, sitä Hän puhuu ja tulevaisia Hän teille ilmoittaa, (Joh. 16: 12-13)
Jumalan lapsikaan ei jaksa kaikkia Jumalan totuuksia kerralla ymmärtää, eikä niiden painoa kantaa. On suurta Jumalan armoa, että saamme uskoa päivän kerrallaan, ja Valtakunnan työssäkin tyytyä siihen, mitä Jumala kuhunkin tilanteeseen antaa. Eikä sittenkään jää muuta mahdollisuutta, kuin ansiottomana jäädä kyselemään omaa taitamattomuuttaan ja kelvottomuuttaan anteeksi. Sellaisissa perhepiirikeskusteluissa vieläkin Pyhä Henki Jumalan lasten suun kautta kirkastaa evankeliumia yksityisesti kunkin langenneen ja vikaan joutuneen tasolle, vieläpä alemmaksi laskeutuen.
Herra Jeesus viimeisenä iltanaan vyöttäytyi liinaisella, ja pesi opetuslastensa jalat. Sen jälkeen Hän sanoi antaneensa esikuvan, että niin kuin Hän, Herra ja Mestari, oli oppilaidensa jalat pessyt, myös he ovat velvolliset pesemään toinen toistensa jalkoja. Tämän esikuvan täyttämisestä on kysymys silloinkin, kun Jumalan lapset toinen toistansa synnistä nuhtelevat, käyden aivan yksilökohtaisesti nimellisistä neuvomaan. Silloin ei ole ihmisviisaudelle mitään sijaa, kun tätä palveluksen virkaa Jumalan valtakunnassa hoidetaan. Ei siihen tehtävään yksikään ole omalta puoleltaan sopiva, mutta täytyy olla vyötetty sillä kalliilla, puhtaalla liinalla, Herran Jeesuksen valmistamalla sovintovanhurskaudella. Sittenkin joutuu arkana kyselemän: Mitenpä minä poloinen niin toimisin, etten Jumalan työtä turmelisi. Sekin on Jumalan armoa, ettei tarvitse eikä saa omin voimiin luottaa, vaan saa toimia täydellisen Jumalan voiman varassa. Ei ole vara puhua niin kuin onnistunut epäonnistuneelle, vaan saavat epäonnistuneet ja kaikkensa tuhlanneet kohdata toisensa. Herra Jeesus on silloin heidän keskellään taivaallisia aarteita jakamassa.
Liinaisella vyöttäytyminen merkitsee sitä, että ennen kuin lähtee toista neuvomaan, on tarpeen hoitaa omat asiat kuntoon. Jos saastaisin tunnoin lähtee toista neuvomaan, tulee neuvomiseen helposti saastaisen ja synnin maku. Jos siellä on riita tai riidan aihe välissä, jää hyvääkin tarkoittavaan neuvomiseen riidan maku, ehkä keskustelu menee vallan riitelyksi. Siksi joutuukin arkana lähtemään, oman vajavaisuutensa tuntien. Taivaallinen rakastaja ei sittenkään etsi eroon syyllisiä ja syyttömiä, etsii vain langenneita syntisiä armahtaakseen heitä.
Voi kuitenkin sitä, joka asettuu seurakuntaa vastaan. Heidän tähtensä Herra Jeesus itkee verisiä kyyneleitä koko ruumillaan, niin kuin kerran Getsemanen yössä. Koko seurakunta on murheissaan heidän tähtensä. Sitä sopii ajatella sinunkin ystäväni, joka luotat enemmän omaan ymmärrykseesi, kuin siihen valkeuteen, jonka Pyhä Henki on seurakunnalle antanut. Seurakunta ei ole päätöksiään turhan vuoksi tehnyt, vaan siksi, että heikoimmat ja horjuvimmat tulisivat uskossa varjelluiksi ja kerran kotikunniaan kostuisivat. Hoitotoimenpiteidenkin tarkoitus on vain vetää tuntonsa turmelleita takaisin evankeliumin siunauksen alle. Pyhä Henki ei ole sellainen henki, joka hajottaisi, vaan sen työnä on koota yhteen laumaan, Herran Jeesuksen lammashuoneeseen. Sielujen vihollinen, Jumalan vastustaja on se, joka pitää huolen hajottamisesta. Se tekee vieläkin alttareita, verisen uhrialttarin näköisiä, mutta mitä niillä uhrataan, ei ole Jumalan viaton Karitsa, vaan kaikkea muuta. Väärillä alttareilla on tarjona Jumalalle ihmisten omaa onnistumista, ihmisten yleistä kiitosta ja ihmiskunniaa. Niillä hiilivalkeilla lämmittelijöitä kutsutaan vielä Siionin Kuninkaan morsiamelleen valmistamaan juhlaan. Meille teiden ja aitovierten kansoille on taivaallinen Kuningas käskenyt sanoa: ”Vaatikaa heitä tulemaan! ” Tunnetko sinä omilla teilläsi harhaileva Jumalan valtakunnan hoidon vaatimuksiksi? Niissä ei ole lain vaatimusta, vaan Herran Jeesuksen sydämellisen laupeuden vaatimus: ”Herran Jeesuksen rakkaus vaatii meitä.”
Neuvomisen halukin on Jumalan työ, uskon hedelmä. Jos se tulee ihmismielestä, on silloin lihan käsivarsi ojentamassa ja hedelmät sen mukaiset. Tässä jää neuvojan vyön saanut kysymään itseltään, olenko ehkä sittenkin lihan käsivarrella toimimassa, kun en näe hyviä tuloksia. Nämä Jumalan asiat eivät ole kuitenkaan meidän onnistumisemme varassa, mutta missä olemmekin taitamattomasti toimineet, on meille vielä armo ja anteeksiantamus valmistettu. On turvallista lähteä tietoisena siitä, että ellei asia muuten selviä, se tulee lopulta seurakunnan käsittelyyn. Viimeistään silloin saa taitamatonkin opastaja itsekin neuvoja ja saa tilaisuuden lähestyä omakohtaisesti armoistuinta, jossa saa hengittää vapaata armoilmaa, pyytää ja omistaa anteeksiantamusta.
Jos pyytäisin vielä hiukan tarkastella sitä tekstikohtaa, jossa sanotaan Jumalan vanhurskaudesta, että se on lain ja profeettain kautta todistettu. Ensinnäkin se on sellainen ajan puolesta:” Mutta koska aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, syntyneen vaimosta, lain alaiseksi tehdyn, että Hän ne, jotka lain alaiset olivat, lunastaisi, että me Hänen lapsiksensa luettaisiin.” (Gal. 4: 4-5)
Sitä se on myös opetuksen puolesta. Vaikka evankeliumi sinänsä on lohdutussaarna särjetyille sydämille, kuului Jeesuksen lähetyskäskyyn myös opetustehtävä, opettaa parannuksen armon saaneita pitämään kaikki ne, mitä Jeesus oli opetuslapsilleenkin opettanut. Tähän sisältyy siis opetuksenkin sanat, ne eivät ole lakia, vaan opetusta, johon uskovaisen sydämellä asuva Pyhä Henki aina vastaa niihin yhtyen.
”Niin kuin myös Daavid sanoo: autuas on se ihminen, jolle Jumala vanhurskauden lukee ilman lain töitä: Autuaat ovat ne, ovat ne, joidenka vääryydet ovat anteeksi annetut, joidenka synnit peitetyt ovat.
”Sillä en minä häpee Kristuksen evankeliumia, sillä se on Jumalan voima itse kullekin sen uskovalle autuudeksi., ensin Juudalaiselle, niin myös Gregiläiselle, sillä siinä se vanhurskaus, joka Jumalan edessä kelpaa, ilmoitetaan uskosta uskoon, niin kuin kirjoitettu on; vanhurskaan pitää elämän uskosta.”(Room. 1:16-17)
”Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo Hänen päällensä, pitää Hänen nimensä kautta synnit anteeksi saaman. (Apt. 10:43)
”Kuka on senkaltainen Jumala, kuin Sinä olet, joka synnit anteeksi annat? Hän menee ohitse perimisensä jääneiden rikoksia; ei Hän pidä vihaa ijäti, sillä Hänellä on halu laupiuteen. Hän kääntyy, ja armahtaa meidän päällemme, ja polkee meidän pahat tekomme, kaikki meidän syntime meren syvyyteen heittää.” ( Miik. 7:18)
Näin meillä on lupa uskoa tälläkin hetkellä itsemme syntisinä vanhurskaiksi, pahoina pyhiksi. Kun näin uskomme, saammekin uskoa itsemme aivan keskelle taivasta. Pyydän itsekin perheeni kanssa sulkeutua Jumalan lasten siunauksiin ja esirukouksiin, että perille kostuisimme.
Viimeksi muokannut
Taavetti päivämäärä 16 Tammi 2007, 20:15, muokattu yhteensä 1 kerran
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4