Kastevettäkö?

Elävä usko vanhoillislestadiolaisesta näkökulmasta.


Kastevettäkö?

ViestiKirjoittaja Weha » 07 Tammi 2007, 05:54

Tästä eilen seuroissa puhuttiin, hieman tähän malliin:

Joh.3:5
3. Jesus vastasi ja sanoi hänelle: totisesti, totisesti sanon minä sinulle: ellei joku vastuudesta synny, ei hän taida Jumalanmalan valtakuntaa nähdä.
4. Nikodemus sanoi hänelle: kuinka taitaa ihminen vanhana syntyä? taitaako hän äitinsä kohtuun jälleen mennä, ja syntyä?
5. Jesus vastasi: totisesti, totisesti sanon minä sinulle: ellei joku synny vedestä ja Hengestä ei hän taida Jumalan valtakuntaan sisälle tulla.

Tiedän kokemuksesta, että tämä usein selitetään kastevedeksi, mutta Raamattu puhuu kaikkialla ”elävästä vedestä”.
Epäuskoisen tulee siis syntyä uudestaan ylhäältä, elävästä vedestä ja Hengestä. Tästä elävästä vedestähän puhutaan paljonkin Raamatussa. Ihan asianyhteys sanoo näin: Joh.4:13. Jesus vastasi ja sanoi hänelle: jokainen, joka juo tästä vedestä, hän janoo jälleen;
14. Mutta joka siitä vedestä juo, jonka minä hänelle annan, ei hän janoo ijankaikkisesti; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kuohuu ijankaikkiseen elämään.

Joh.15:3. Te olette nyt puhtaat, sen sanan tähden, jonka minä teille puhuin.

Joh.6:63. Henki on se, joka eläväksi tekee, ei liha mitään auta: ne sanat, jotka minä teille puhun, ovat henki ja elämä.
Jes.55:1. Kaikki janoovaiset, tulkaat VETTEN tykö, tekin, joilla ei ole rahaa, tulkaat, ostakaat ja syökäät; tulkaat, ostakaat, ilman rahaa ja ilman hintaa, viinaa ja rieskaa.

Lapset syntyvät maailmaan Jeesuksessa Kristuksessa, elämän ja vanhurskauden perilliosinä ja siis uskovaisina.

Room.5:18. Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän.

Matt.18:6. Mutta jos joku johdattaa lankeemukseen yhdenkin näistä vähäisistä, jotka uskovat minuun, hänelle olisi parempi, että hänen kaulaansa pantaisiin myllynkivi ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.

Ei ole sanan virka se, joka epäuskoiselle hengen antaa, vaan se on Pyhän Hengen virka:

2.kor.3:6. Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei puustavin, vaan Hengen; sillä puustavi kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi...8. Miksi ei siis paljoa enemmin sillä viralla, joka hengen antaa, pitäisi kirkkaus oleman?
Weha
 

ViestiKirjoittaja lukkari » 07 Tammi 2007, 10:07

Johannes kastaja saarnasi näin (Matt.3)

11 Minä tosin kastan teitä vedellä parannukseen; mutta se, joka minun jälkeeni tulee, on väkevämpi minua, jonka kenkiä en minä ole kelvollinen kantamaan, hän kastaa teitä Pyhällä Hengellä ja tulella.
lukkari
Valvoja
 
Viestit: 553
Liittynyt: 14 Loka 2006, 12:52

ViestiKirjoittaja lukkari » 07 Tammi 2007, 10:17

Luin eilen Lutherin saarna wehan esille ottamasta tekstistä. Tuli sellainen käsitys, että Luther ymmärtää sen hieman toisella tapaa, kuin kristillisyydessä on totuttu ymmärtämään.

Tässäpä saarnan loppuosa:

Jos, kysytään, kuinka tapahtuu se uudestisyntyminen, jossa Henki veden ja sanan kautta tekee ihmisestä Jumalan lapsen, niin vastaamme kristuksen oman sanan mukaisesti: syntiesi synnyttämää kauhistusta vastaan rohkealla mielellä varmasti uskoessasi Kristuksen sinun tähtesi tulleen alas taivaasta ja sinun edestäsi ristille ylennetyn, ettei sinun tarvitsisi hukkua, vaan että sinulla olisi iankaikkinen elämä. Tämä usko on se lipas ja arkku, johon pannaan aarre: syntien anteeksiantamus ja iankaikkinen elämän perintö; ja sen kautta ihminen tulee autuaaksi, niinkuin Kristus sanoo:" Sinun uskosi on sinut pelastanut" (Luuk 7:50).
lukkari
Valvoja
 
Viestit: 553
Liittynyt: 14 Loka 2006, 12:52

ViestiKirjoittaja Weha » 07 Tammi 2007, 13:51

Tästähän Joh.3:5:stä monet opettavat, että se oli uudenliiton kaste, ei siis Johanneksen kaste. Lutherilta löytyy kasteesta monenlaista opetusta, riippuen ajasta, jolloin hän on siitä opettanut tai ehkä kääntäjän omasta korvasyyhystä?
Weha
 

ViestiKirjoittaja Weha » 07 Tammi 2007, 18:31

Jos Luther opettaa, että vain kasteella tämän mukaan olisi uudestisynnyttävä voima, kuinka hän toisaalla voi sanoa, että vain evankeliumin sanalla on?

"Pysy sinä Kristuksen sanoissa ja ole varma siitä, ettei Jumala millään muulla tapaa anna syntejä anteeksi, kuin suullisen sanan kautta, jonka tavan hän on määrännyt meille ihmisille. Ellet etsi anteeksiantamusta tässä sanassa, niin turhaan töllistelet taivasta kohti odottaen sieltä armoa, tai niinkuin he sanovat, sisäistä anteeksiantamusta. (Luther kirjasta" "Avaimista" v.1530).

Sch. opinkohdissa:
...Näissä suullista, ulkonaista sanaa koskevissa opinkohdissa on lujasti pidettävä kiinni siitä, että Jumala ei anna henkeänsä tai armoansa kenellekään muuten kuin edeltävän sanan välityksellä ja myötä."

Lutherin opetukset kastamattomina kuolleista pikkulapsista vastaavat myös kristillisyytemme opetuksia. Kuinka kummassa ne lapset voisivat pelastua ennen kastetta, jos heidän oppinsa mukaan vasta kasteessa saa uskon ja Pyhän Hengen?. Tämä on erittäin ristiriitainen kohta, jossa olen kuullut opetettavan oppeja, joita Raamattu ei kerro.
Weha
 

ViestiKirjoittaja lukkari » 07 Tammi 2007, 21:04

Tänään viimeksi, kun olin kasteessa kanttorina, kuulin sellaista soopaa, että oksat pois... samoten päiväsaarnassa, kun tämän pyhäpäivän aiheena oli kaste. Taitaa kuitenkin olla niin, että tuotakaan opinkohtaa ei voi ymmärtää, ellei itse ole omakohtaisesti uskomassa. Ei ymmärtänyt Nikodeemuskaan, vaikka oli aikanaan korkeimpia jumaluusoppineita Israelissa. Eikä ymmärtänyt, vaikka opettajana oli itse Elämän Herra. Ehkä niitä sakramentteja ei oikein ymmärretäkään muualla kuin elävässä uskossa...
lukkari
Valvoja
 
Viestit: 553
Liittynyt: 14 Loka 2006, 12:52

ViestiKirjoittaja O.M » 15 Tammi 2007, 10:37

Kasteoppi on mielenkiintoista, koska Raamatussa esiintyy käsitepareja, jotka voi sekoittaa keskenään. Esim.

elämän vesi - kastevesi
Pyhän Hengen kaste - (vesi)kaste
Jeesuksen kaste - Johanneksen kaste
sydämen ympärileikkaus - ympärileikkaus

Nuo voivat tuottaa päänvaivaa jopa uskovaisille, joilla on sentään Pyhä Henki kotiopettajana. On siksi ymmärrettävää, että ne eksyttävät epäuskoisia. Raamattussa sanotaankin jotenkin niin, että jos Jumalan sana on joillekuille peitetty, se on peitetty niille, jotka kadotetaan.

Kaikkivaltiaan tiet ihmisen kutsumisessa ovat moninaiset ja tutkimattomat. On mahdollista, että Jumala saattaa kutsua ihmistä vaikka huolellisen raamatuntutkimisen kautta. Siksi on tärkeää, että perustelemme meille (etenkin lapsuudenkristityille) itsestään selvyydeksi kokemamme kastekäsityksen raamatunkohdilla.

Kuitenkin puhtainkin Jumalan sana on ilman rakkautta niin kuin helisevä vaski tai kilisevä kulkunen tms. Rakkautta ei ole ilman Pyhää Henkeä, joka on uskon kautta vuodatettu uskovaisten ihmisten sydämiin. Kasteopin aukeaminen epäuskoiselle ihmiselle voi siksi vain valmistaa häntä parannukseen osoittaessaan, missä Jumalan sanaa oikein saarnataan.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja O.M » 15 Tammi 2007, 16:58

Vanhan testamentin ympärileikkaus oli kertaluonteinen liiton merkki. Vanhan ja uuden liiton eräänlaisen välivaiheen Johanneksen kaste oli kertaluonteinen liiton merkki. Uuden liiton Jeesuksen kaste on kertaluonteinen liiton merkki. Osa niistä, jotka elivät Jeesuksen aikalaisina, saattoivat saada kaikki nämä merkit.

Jokainen ymmärtää, että kun poika/mies on kerran ympärileikattu, ei häntä ole mitään järkeä ympärileikata toista kertaa. Ei ole, mitä leikata. Samoin on kasteen laita. Sen sijaan ympärileikkauksen liitosta poikenneilta edellytettiin sydämen ympärileikkausta.

"Ympärileikatkaat teitänne Herralle, ja pankaat teidän sydämenne esinahka pois, te Juudan miehet ja Jerusalemin asuvaiset" (Jer.4:4).

Jeremia kuvaa Israelin huoneen luopumusta niin, ettei kenellekään israelilaisella ole ympärileikattua sydäntä.

"25 Katso, se aika tulee, sanoo Herra, että minä rankaisen kaikki ympärileikatut ympärileikkaamattomain kanssa:
26 Egyptin, Juudan, Edomin, Ammonin lapset, ja Moabin ja kaikki, jotka maan äärissä korvessa asuvat; sillä kaikilla pakanoilla on ympärileikkaamatoin esinahka, mutta koko Israelin huoneella on ympärileikkaamatoin sydän." (Jer.9:25-26.)


Samoin kuin vanhan liiton aikana edellytettiin ympärileikkauksen liitosta poikenneilta sydämen ympärileikkausta, edellytetään myös uuden liiton aikana kasteen liitosta poikkenneilta sydämen ympärileikkausta. Sydämen ympärileikkaus on myös oikeanlaisen kasteen vastaanottamisen edellytys.

"11 Jonka kautta te myös ympärileikatut olette sillä ympärileikkauksella, joka käsittä tapahtuu, syntisen ruumiin pois panemisen kautta, lihassa, Kristuksen ympärileikkauksella,
12 Ynnä hänen kanssansa kasteen kautta haudatut, jossa te myös hänen kanssansa olette nousseet ylös uskon kautta, jonka Jumala vaikuttaa, joka hänen kuolleista herättänyt on," (Kol.2:11-12.)
Viimeksi muokannut O.M päivämäärä 15 Tammi 2007, 18:23, muokattu yhteensä 1 kerran
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja O.M » 15 Tammi 2007, 17:19

Kasteen uusijat sekoittavat keskenään Johanneksen kasteen ja Jeesuksen kasteen. Kasteen uusinnalle käytetään luultavasti perusteena Apostolien tekojen 19. luvun alkua.

"1 Niin tapahtui, kuin Apollos oli Korintossa, että Paavali matkusti lävitse ylimaakuntain, ja tuli Ephesoon, ja löysi muutamia opetuslapsia,
2 Ja sanoi heille: oletteko te saaneet Pyhän Hengen, sittenkuin te uskoitte? He sanoivat hänelle: emme ensinkään ole kuulleet, josko Pyhää Henkeä lieneekään.
3 Ja hän sanoi heille: milläs te olette kastetut? He sanoivat: Johanneksen kasteella.
4 Niin sanoi Paavali: Johannes tosin kasti parannuksen kasteella, sanoen kansalle, että heidän piti uskoman sen päälle, joka hänen jälkeensä tuleva oli, se on, Kristuksen Jesuksen päälle.
5 Niin ne, jotka sen kuulivat, kastettiin Herran Jesuksen nimeen.
6 Ja kuin Paavali pani kätensä heidän päällensä, tuli Pyhä Henki heidän päällensä, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.
7 Ja kaikki ne miehet olivat lähes kaksitoistakymmentä." (Ap.t.19:1-7.)


Tuossa lienee kyse ihmisistä, jotka olivat joko uskoneet Johanneksen saarnasta vain hetkeksi aikaa ja menettäneet sitten uskonsa. Toinen vaihtoehto on, että he olivat alunperinkin ottaneet Johannekselta kasteen vastaan vain ulkonaisesti, ilman sydämen ympärileikkausta, totista parannusta. Johanneshan saarnasi:

"1 Niinä päivinä tuli Johannes Kastaja, ja saarnasi Juudean korvessa,
2 Ja sanoi: tehkäät parannus; sillä taivaan valtakunta on lähestynyt." (Matt.3:1-2.)


Joka tapauksessa heiltä puuttui Pyhä Henki ja Raamatun mukaan ilman sitä ei voi olla uskovainen.

"Ette ole lihassa, vaan hengessä, jos muutoin Jumalan Henki asuu teissä; mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei se ole hänen omansa" (Room.8:9).

Efesossa oli siis ihmisiä, jotka olivat saaneet Johanneksen kasteen ja saivat nyt Jeesuksen kasteen. Kyse on kuitenkin kahdesta eri liiton merkistä. Raamatusta ei löydy yhtään esimerkkiä, joissa ihminen kastettaisiin kahteen kertaan Jeesuksen kasteella (ei liioin sellaista esimerkkiä, jossa ihminen kastettaisiin kahteen kertaan Johanneksen kasteella).

Jeesus ympärileikattiin pienenä lapsena sekä kastettiin Johanneksen kasteella. Hän otti ne uskolla vastaan. Herra Jeesus vaelsi syntisen lihan hahmossa ilman syntiä.

"3 Sillä se, mikä laille oli mahdotoin, että hän lihan kautta oli heikoksi tullut, sen Jumala teki, ja lähetti Poikansa syntisen lihan hahmossa ja tuomitsi synnin lihassa, synnin kautta:
4 Että lain vanhurskaus täytetyksi tulis meissä, jotka emme lihan jälkeen vaella, vaan hengen jälkeen." (Room.8:3-4.)


Raamatusta ei löydy yhtään kohtaa, jossa kerran tehty ympärileikkaus olisi uusittu (järjetön jo ajatuksenakin). Raamatusta ei löydy yhtään kohtaa, jossa Johanneksen kaste olisi uusittu. Raamatusta ei liioin löydy yhtään kohtaa, jossa Jeesuksen kaste olisi uusittu. Sakramentin liitosta irtautumiseen ei palattu sakramenttia uusimalla, vaan sydämen ympärileikkauksella, totisella parannuksella.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja O.M » 15 Tammi 2007, 18:11

Raamattu kertoo pienten lasten kastamisesta seuraavissa raamatunkohdissa.

"14. Ja vaimo, Lydia nimeltä, purpurain myyjä Tyatiron kaupungista, Jumalaa palvelevainen, kuulteli: jonka sydämen Herra avasi ottamaan vaaria niistä, mitä Paavalilta sanottiin.
15. Ja kuin hän ja hänen huoneensa kastettu oli, rukoili hän meitä, sanoen: jos te minun Herralle uskollisena pidätte, niin tulkaat minun huoneeseeni ja olkaat siinä. Ja hän vaati heitä." (Ap.t.15:14-15.)
"Krispus, synagogan ylimmäinen, uskoi Herran päälle kaiken huoneensa kanssa. Ja monta Korintolaisista, jotka kuulivat, uskoivat ja kastettiin." (Ap.t.18:8).
"30. Ja toi heidät ulos ja sanoi: herrat, mitä minun pitää tekemän, että minä autuaaksi tulisin?
31. Mutta he sanoivat: usko Herran Jesuksen Kristuksen päälle, niin sinä ja sinun huonees autuaaksi tulee.
32. Ja he puhuivat hänelle Herran sanaa ja kaikille, jotka hänen huoneessansa olivat.
33. Ja hän otti heidät sillä hetkellä yöstä tykönsä ja pesi heidän haavansa, ja hän kohta kastettiin ja kaikki hänen perheensä," (Ap.t.16:30-33.)
"16 Minä kastin myös Stephanaan perheen; sitte en minä tiedä, jos minä jonkun muun kastanut olen.
17 Sillä ei Kristus minua lähettänyt kastamaan, vaan evankeliumia saarnaamaan, ei sanan viisaudella, ettei Kristuksen risti turhaan menisi." (1.Kor.1:16-17.)


Lasten kastaminen oli Vanhan testamentin ympärileikkauksen jatkumoa. Olihan ympärileikkaus asetettu ja tarkoitettu kaikille sydämeltään israelilaisille miehille ja pojille ikään katsomatta.

"11 Ja teidän pitää ympärileikkaaman teidän esinahkanne lihan: sen pitää oleman liiton merkiksi minun ja teidän vaiheellanne.
12 Kahdeksan päiväinen poikalapsi pitää ympärileikattaman teidän seassanne, kaikki miehenpuoli teidän suvuissanne
: kotona syntynyt, eli kaikkinaiselta muukalaiselta rahalla ostettu, joka ei ole sinun siemenestäs." (1.Moos.17:11-12.)


Kun Aabraham uskoi Jumalan lupaukseen. Liiton merkiksi Jumala antoi hänelle ympärileikkauksen sakramentin.

"7 Autuaat ovat ne, joidenka vääryydet ovat anteeksi annetut, ja joidenka synnit peitetyt ovat.
8 Autuas on se mies, jolle Jumala ei syntiä lue.
9 Lieneekö siis tämä autuus ainoastaan ympärileikkaukselle tullut, elikkä myös esinahalle? Niinpä me sanomme: Abrahamille luettiin usko vanhurskaudeksi.
10 Kuinkas se hänelle luettiin: koska hän oli ympärileikkauksessa, eli esinahassa? Ei ympärileikkauksessa, vaan esinahassa,
11 Ja hän sai ympärileikkauksen merkin vahvistukseksi, että hän oli uskon kautta vanhurkaaksi tehty, joka hänellä esinahassa oli, että hänen piti oleman kaikkein uskovaisten isä esinahassa, että se niillekin vanhurskaudeksi luettaisiin," (Room.4:7-11.)


Samoin sanoo Raamattu kahdeksan päivän ikäisistä poikalapsista: "Teidän pitää ympärileikkaaman teidän esinahkanne lihan: sen pitää oleman liiton merkiksi minun ja teidän vaiheellanne. Kahdeksan päiväinen poikalapsi pitää ympärileikattaman teidän seassanne." (1.Moos.17:11-12.)

Raamatussa esiintyy siis läpi Vanhan ja Uuden testamentin jatkumo, jossa ympärileikkauksen ja kasteen sakramenteilla annetaan jo pienille lapsille merkki Jumalan kanssa tehdystä liitosta.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja nuusku » 02 Joulu 2008, 17:07

Täällä näyttää olevan niin monta kastetta käsittelevää avausta, että oli vaikea päättää, minkä perään kirjoittaisin.

Satuin vaan lukemaan erästä vanhaa kristillisyyden kirjaa, jossa todettiin, kuinka kaste on vain uudesti syntymisen peso, mutta ei kuitenkaan uusi syntyminen. Eli että on siis merkitykseltään eri asia, jos jokin on uudesti syntymisen peso, kuin että jokin olisi uusi syntyminen.

Tuskin tässä nyt on tarvetta käsitellä kasteoppia sinänsä, mutta kun tuo peso-sana on suhteellisen usein esillä, niin tuli mieleen pohtia, mitä käytännössä tarkoittaa peso, siis mitä ko. vanha sana tarkoittaa?

Monen monituista kertaa olen kuullut uuden syntymisen pesosta, mutta varsinaisesti tiedä, mitä ko. sana tarkoittaa. Pesosta tulee lähinnä mieleen joku vanhan ajan raha tai sen sellainen, mutta tuskin se sitä tarkoittaa (?).

En tiedä, josko asiasta jo löytyisi tietoja joistain palstan Luther-lainauksista, mutta pakko myöntää, että olen itse niin laiska, etten jaksa lukea pitkiä Luther-tekstejä vaan luen mieluummin lyhyehköjä, jonkun vapaasti omin sanoin selittämiä kommentteja kuin pitkiä lainauksia, joten ajattelinkin tässä tiedustella, että onko kellään selkeähköä määritelmää sanalle peso?
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja Taavetti » 02 Joulu 2008, 17:42

nuusku kirjoitti:En tiedä, josko asiasta jo löytyisi tietoja joistain palstan Luther-lainauksista, mutta pakko myöntää, että olen itse niin laiska, etten jaksa lukea pitkiä Luther-tekstejä vaan luen mieluummin lyhyehköjä, jonkun vapaasti omin sanoin selittämiä kommentteja kuin pitkiä lainauksia, joten ajattelinkin tässä tiedustella, että onko kellään selkeähköä määritelmää sanalle peso?

Jos luet peso sanan, kuten ajattelet ruotsalaisen tai Ruotsin kieleen tottuneen sen ajattelevan ja lausuvan, huomaat että siitä syntyy aivan ymmärrettävä suomalainen sana. Juuri sitä samaa olen oppinut tuon vanhan ruotsalaisvaikutteisen kirjoitustavan ja sanan tarkoittavan.
Sama tulee esille toisessa muodossa ja eri sanoissa, jos saa lukeakseen vanhoja Mikael Agricolan suomentamia tai kirjoittamia tekstejä.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja O.M » 02 Joulu 2008, 19:39

nuusku kirjoitti:onko kellään selkeähköä määritelmää sanalle peso?


Nykykielessä pesu. Kaste on uudestisyntymisen pesu, Jumalan lapseuden merkki ja Kristuksen päälle pukemista, muttei varsinainen uudestisyntyminen.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Meiliaikku » 21 Helmi 2011, 23:53

lukkari kirjoitti:Johannes kastaja saarnasi näin (Matt.3)

11 Minä tosin kastan teitä vedellä parannukseen; mutta se, joka minun jälkeeni tulee, on väkevämpi minua, jonka kenkiä en minä ole kelvollinen kantamaan, hän kastaa teitä Pyhällä Hengellä ja tulella.




Kun Johannes puhuu kastamisesta vedellä parannukseen, hän ei tarkoita sillä luonnollista vettä eikä kastetta. Raamatussa puhutaan elämän vedestä, jota juomalla ihminen ei enää ikuisesti janoa. Se on Kristuksen vanhurkaus, jota tarjotaan Jumalan valtakunnasta ihmisen pelatukseksi. Kuolemattomuuden lähteestä saa ammentaa elämän vettä kuolemattomuudeksi.

Tämän veden lähteeksi Kristus syntyi maailmaan ottaen orjan muodon ja alentuen lopuksi risrin puulle syntiemme sovitukseksi . Hän ei jäänyt hautaan , vaan kuoleman voittajana nousi kuolleista tuoden meille näin iankaikkisen elämän. Tämä Hengen tuli palaa maan päällä yhä vieläkin ja kutsuu ihmisiä parannukseen , ja jotka Häneen jo uskovat saavat ammentaa ilolla tästä autuuden lähteestä, Herrasta Jesuksesta.

Tämän maailman väärät opit yrittävät tehdä ihmisestä vanhurskaan kasteen kautta . Tämä siksi, kun heille ei kelpaa ilmainen elämän vesi Elämän lähteestä, jota Jumalan valtakunnasta tarjotaan.
Viimeksi muokannut Meiliaikku päivämäärä 13 Maalis 2011, 12:42, muokattu yhteensä 1 kerran
Meiliaikku
puuhakas
 
Viestit: 229
Liittynyt: 24 Elo 2010, 22:23

ViestiKirjoittaja Meiliaikku » 21 Helmi 2011, 23:58

nuusku kirjoitti:Täällä näyttää olevan niin monta kastetta käsittelevää avausta, että oli vaikea päättää, minkä perään kirjoittaisin.

Satuin vaan lukemaan erästä vanhaa kristillisyyden kirjaa, jossa todettiin, kuinka kaste on vain uudesti syntymisen peso, mutta ei kuitenkaan uusi syntyminen. Eli että on siis merkitykseltään eri asia, jos jokin on uudesti syntymisen peso, kuin että jokin olisi uusi syntyminen.

Tuskin tässä nyt on tarvetta käsitellä kasteoppia sinänsä, mutta kun tuo peso-sana on suhteellisen usein esillä, niin tuli mieleen pohtia, mitä käytännössä tarkoittaa peso, siis mitä ko. vanha sana tarkoittaa?

Monen monituista kertaa olen kuullut uuden syntymisen pesosta, mutta varsinaisesti tiedä, mitä ko. sana tarkoittaa. Pesosta tulee lähinnä mieleen joku vanhan ajan raha tai sen sellainen, mutta tuskin se sitä






tarkoittaa (?).

En tiedä, josko asiasta jo löytyisi tietoja joistain palstan Luther-lainauksista, mutta pakko myöntää, että olen itse niin laiska, etten jaksa lukea pitkiä Luther-tekstejä vaan luen mieluummin lyhyehköjä, jonkun vapaasti omin sanoin selittämiä kommentteja kuin pitkiä lainauksia, joten ajattelinkin tässä tiedustella, että onko kellään selkeähköä määritelmää sanalle peso?




Raamatussa puhutaan, en muista missä kohti, pesosta, joka ei liity kasteeseen, vaan syntien anteeksisaamiseen: Meillä on Kristuksessa peso syntiä ja saastaisuutta vastaan. Peseytymistä synnistä Kristuksen lunastustyön kautta. Weha siitä näyttää kirjoittavankin alempana.
Viimeksi muokannut Meiliaikku päivämäärä 22 Helmi 2011, 22:41, muokattu yhteensä 1 kerran
Meiliaikku
puuhakas
 
Viestit: 229
Liittynyt: 24 Elo 2010, 22:23

ViestiKirjoittaja weha » 22 Helmi 2011, 08:52

Tässä on edelleen tällainen "pohdittava" kohta, ainakin jos ajatellaan kirkollisten näkökulmasta.

1.kor.6:11. "Ja senkaltaiset te muutamat olitte; mutta te olette pestyt, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskaaksi tulleet Herran Jesuksen nimen kautta ja meidän Jumalamme hengen kautta".

38-käännös: 1.kor.6:11. "Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä".

Jeesus siis sanoo: "Te olette puhtaat sen sanan tähden, jonka minä teille puhuin" (Joh.15:3). Eikä Jeesuksen aikana vielä kristillistä uudenliiton kastetta ollut tuolloin olemassakaan.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40


Paluu Uskonvanhurskaus



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron