Kirjoittaja O.M » 23 Huhti 2007, 11:18
Välillä näkee esitettävän myös arvostelua, että uskovaisten mukaan epäuskoisen papin saarna ei vaikuttaisi ja että epäuskoisen papin hengellinen vaikutusvalta olisi mitätön. Väite ei tarkkaan ottaen pidä paikkaansa ja jos pitäisi paikkaansa, kyseessä voisi olla kolmen kyynärän harhaoppi.
Epäuskoiselta papilta puuttuu Pyhä Henki, minkä vuoksi hän ei voi tehdä yhtään opetuslasta Herralle. Sen sijaan epäuskoisen papin saarna voi herättää suruttoman tai armovarkaan synnintunnon. Jumalalle voi joskus olla otollista herättää suruttomien ja armovarkaiden tuntoja myös epäuskoisten saarnan kautta. Jumala voi herättää tunnon luonnon suuruuden edessä, kansojen vaiheiden ja ihmiskohtailoiden kautta - miksi ei siis myös epäuskoisen papin saarnan kautta.
Todettakoon kuitenkin, että ylläoleva tilanne olisi ideaali, mutta voi olla melko harvinainen meidän ajallamme. Onhan ne saarnat yleensä melkoista lipilaarumia, mutta poikkeuksiakin on.
Tässä yhteydessä lienee syytä perustella, miksi kuka tahansa ei voi antaa syntejä anteeksi. Kuka tahansa voi luvata synnit anteeksi, mutta kuka tahansa ei niitä voi antaa anteeksi.
Paavali toteaa:
"Jumalan valtakunta ei ole puheessa, vaan voimassa" (1.Kor.4:20).
Mikä on se voima? Se voima on Pyhän Hengen voima, josta hän sanoo:
"5 Ei niin, että me olemme itse meistämme soveliaat jotakin ajattelemaan, niinkuin itse meistämme, vaan jos me olemme johonkuhun soveliaat, niin on se Jumalalta,
6 Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei puustavin, vaan Hengen; sillä puustavi kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi." (2.Kor.3.)
Tämä virka on Pyhän Hengen virka, joka antaa Hengen.
"Miksi ei siis paljoa enemmin sillä viralla, joka hengen antaa, pitäisi kirkkaus oleman?" (2.Kor.3:8.)
Virka on niillä, joita itseään kohtaan on ensin armo tapahtunut, jotka itse ovat ensin saaneet Pyhän Hengen.
"Sentähden, että meillä senkaltainen virka on, sen jälkeen kuin armo meidän kohtaamme tapahtunut on, niin emme suutu" (2.Kor.4:1).
Se, onko ihmisellä Pyhä Henki vai ei, ei ole mikään yhdentekevä asia, sillä jolla ei ole Pyhää Henkeä, ei ole uskovainen.
"Mutta ette ole lihassa, vaan hengessä, jos muutoin Jumalan Henki asuu teissä; mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei se ole hänen omansa" (Room.8:9).
Pyhän Hengen viralle on uskovaisten ihmisten kautta on säädetty sovintosaarna. Niille, jotka ovat saaneet sovituksen armon uskon kautta kohdalleen, on annettu virka sovinnosta saarnata.
2.Kor.5:
"18 Mutta ne kaikki ovat Jumalasta, joka meitä on itse kanssansa sovittanut Jesuksen Kristuksen kautta, ja antoi meille viran sovinnosta saarnata.
19 Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt.
20 Niin olemme me Kristuksen puolesta käskyläiset; sillä Jumala neuvoo meidän kauttamme. Niin me rukoilemme siis Kristuksen puolesta, että te Jumalan kanssa sovitte."
Tästä samasta virasta Jeesus puhui Pietarille. Jeesus ei antanut avainten vallan virkaa niinkään Pietarille (toki myös Pietarille), vaan Pietarin uskolle ja kaikille Aabrahamin uskon perillisille.
Matt.16:
"18 Mutta minä myös sanon sinulle: sinä ole Pietari, ja tämän kallion päälle tahdon minä rakentaa minun seurakuntani, ja helvetin portit ei pidä häntä voittaman.
19 Ja minä annan sinulle taivaan valtakunnan avaimet: ja mitä sinä maan päällä sidot, pitää sidotun oleman taivaissa, ja mitä sinä päästät maan päällä, sen pitää oleman päästetyn taivaissa."
Tämä virka oli fariseuksille pahennukseksi. He ajattelivat pahaa sydämessään, että kukaan muu kuin Jumala ei ollut kelvollinen antamaan syntejä anteeksi.
Matt.9:
"2 Ja katso, he toivat hänen eteensä halvatun, joka makasi vuoteella. Ja kuin Jesus näki heidän uskonsa, sanoi hän halvatulle: poikani, ole hyvässä turvassa, syntis annetaan anteeksi sinulle.
3 Ja katso, muutamat kirjanoppineista sanoivat keskenänsä: tämä pilkkaa (Jumalaa).
4 Ja kuin Jesus näki heidän ajatuksensa, sanoi hän: miksi ajattelette pahaa sydämessänne?
5 Sillä kumpi on keviämpi sanoa: synnit annetaan anteeksi sinulle, taikka sanoa: nouse ja käy?
6 Mutta että teidän pitää tietämän Ihmisen Pojalla olevan vallan maan päällä synnit anteeksi antaa, (niin sanoi hän halvatulle:) nouse ja ota vuotees, ja mene kotias.
7 Ja hän nousi ja meni kotiansa.
Jeesus tosiaan maan päällä ollessaan antoi syntejä anteeksi suoraan. Taivaaseen astuttuaan hän jätti sen viran yksinomaan oman ruumiinsa jäsenille, uskovaisille ihmisille. Näistä Paavali sanoo:
"Te olette Kristuksen ruumis ja jäsenet, jokainen osansa jälkeen" (1.Kor.12:27).
Paavali toteaa, että Kristuksen Hengen osallisuuden kautta on Kristus hänessä ja hän Kristuksessa. Kun Kristus on uskovaisissa ihmisissä, Siionin laulun sanoin Jeesus omissaan, hän käyttää uskovaisten ihmisten saastaisten huulten kautta valtaansa antaa maan päällä synnit anteeksi.
"Sentähden om minulle laupius tapahtunut, että Jesus Kristus minussa ensin osoittais kaiken pitkämielisyyden niille esikuvaksi jotka hänen päällensä pitää uskoman ijankaikkiseen elämään" (1.Tim.1:16).
Paavali toteaakin antavansa syntejä anteeksi ikään kuin Kristuksen puolesta, niin kuin Kristus hänessä antaisi ne synnit anteeksi.
"Jolle minä jotain anteeksi annoin, sen minä anteeksi annoin teidän tähtenne Kristuksen puolesta" (2.Kor.2:10).
Puhtainkin Jumalan sana ilman Henkeä on vain kuolettava kirjain. Fariseuksista todetaan, ettei heillä ollut mahdollisuutta tehdä hengellisiä juutalaisia, Aabrahamin uskon perillisiä, sillä heillä ei ollut Hengen virkaa.
"Voi teitä kirjanoppineet ja Pharisealaiset, te ulkokullatut! jotka merta ja mannerta ympäri vaellatte, tehdäksenne yhtä uutta Juudalaista; ja kuin se tehty on, niin te hänestä teette kaksikertaa enemmän helvetin lapsen kuin te itse olette" (Matt.23:15).
Pyhä Henki puuttui myös Simon-noidalta, joka jaetulla sydämellä sitä itselleen pyysi. Jaetulla sydämellä ei voinut uskoa, saada Pyhää Henkeä eikä Pyhän Hengen virkaa.
Ap.t.8:
"18 Mutta kuin Simon näki, että apostolien kätten päälle-panemisen kautta Pyhä Henki annettiin, taritsi hän heille rahaa,
19 Sanoen: antakaat minullekin se voima, että kenenkä päälle minä käteni panen, se sais Pyhän Hengen.
20 Vaan Pietari sanoi hänelle: sinun rahas olkoon sinun kanssas kadotuksessa, että Jumalan lahjan luulet rahoilla ostettavan.
21 Ei sinulla ole osaa eikä arpaa tässä sanassa; sillä ei sinun sydämes ole oikia Jumalan edessä.
22 Sentähden tee parannus sinun pahuudestas, ja rukoile Jumalaa, että sydämes ajatukset sinulle anteeksi annettaisiin.
23 Sillä minä näen sinun olevan katkerassa sapessa ja vääryyden solmussa.
24 Niin Simon vastasi ja sanoi: rukoilkaat te Herraa minun edestäni, ettei mitään näistä, mitä te sanoitte, minun päälleni tulisi.
Pyhän Hengen virka puuttui myös ylipappi Skevan pojilta. He yrittivät häätää pahoja henkiä pois ihmisistä Jeesuksen nimeen, mutta koska armo ei ollut ensin heitä itseään tapahtunut, osui pilkka omaan nilkkaan.
Ap.t.19:
"13 Niin muutamat Juudalaiset, jotka olivat lumoojat, vaelsivat ympäri, ja kiusasivat mainita Herran Jesuksen nimeä niiden päälle, joilla pahat henget olivat, ja sanoivat: me vannotamme teitä Jesuksen puolesta, jota Paavali saarnaa.
14 Ja muutamat niiden seassa, jotka tätä tekivät, olivat Skevan, Juudalaisten ylimmäisen papin, seitsemän poikaa.
15 Mutta paha henki vastasi ja sanoi: Jesuksen minä tunnen, ja Paavalin minä tiedän, mutta mitkä te olette?
16 Ja ihminen, jossa paha henki oli, karkasi heidän päällensä, ja voitti heidät ja paiskasi heidät allensa, niin, että he alasti ja haavoitettuna pääsivät siitä huoneesta ulos pakenemaan."
Nämä lukuisat raamatunkohdat osoittavat, että uusi syntyminen ei ole mahdollista epäuskoisen ihmisen saarnaamasta sanasta, vaikka siinä toisteltaisiin tarkkaan uskovaisten käyttämää sanamuotoa "Jeesuksen nimessä ja veressä synnit ovat anteeksi." Jumalan valtakunta ei ole puheessa, vaan voimassa. Sanamuoto ei ole ratkaisevaa, vaan ratkaisevaa on se, onko saarnaajaa itseään kohtaan armo jo tapahtunut, onko vastaanottavaista mieltä ja kykeneekö vastaanottava uskomaan saarnan. Eivät kaikki saarnan kuulevat usko.
Room.10:
"13 Sillä jokainen, joka Herran nimeä avuksensa huutaa, tulee autuaaksi.
14 Mutta kuinka he sitä avuksensa huutavat, jonka päälle ei he uskoneet? Ja kuinka he sen uskovat, josta ei he ole kuulleet? Mutta kuinka he kuulevat ilman saarnaajaa?
15 Ja kuinka he saarnaavat, ellei heitä lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: oi kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka rauhaa julistavat, niiden jotka hyvää julistavat.
16 Mutta ei he ole kaikki evankeliumille kuuliaiset; sillä Jesaias sanoo: Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?
17 Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta.
18 Mutta minä sanon: eikö he sitä ole kuulleet? Heidän äänensä tosin on lähtenyt kaikkeen maailmaan ja heidän sanansa maailman ääriin."
Tässä on muutamilla raamatunkohdilla osoitettu, että epäuskoisen ihmisen saarna voi vaikuttaa vain kuolettavasti. Toisaalta myös sillä voi olla vaikutusta ja myös positiivisia vaikutuksia, jos se herättää ihmisen tunnon etsimään elävää Jumalaa. Samalla haluan tuoda esille, että vaikka tunnon herääminen voi tapahtua monella tavalla, vanhurskauttaminen tapahtuu aina vain ahtaasta portista, kun ovenvartija avaa oven. Ovenvartijaksi ei käy sellainen, joka on tullut lammashuoneeseen muualta kuin ovesta, sillä he ovat varkaita ja ryöväreitä, raatelevia susia lammasten vaatteissa, vuohia lammasten seassa.