Yksilön omatunto

Elävä usko vanhoillislestadiolaisesta näkökulmasta.


ViestiKirjoittaja hannu » 05 Loka 2007, 07:25

Jälkihuomautus:

Kaiken kaikkiaan tuosta edellä olevasta kohdasta on kyllä keskusteltu sen verran paljon etten aio enää käydä pitempiin vuoropuheluihin.
hannu
vakiintunut
 
Viestit: 129
Liittynyt: 12 Heinä 2006, 09:53
Paikkakunta: Länsi-Suomi

ViestiKirjoittaja Taavetti » 05 Loka 2007, 07:50

Selvennystä blastukselle ja ehkä muillekin. Meille tätä palstaa pidemmän aikaa käyttäneille on ehtinyt muodostua eräänlainen timoteuskammo. Ei Raamatun timoteusta, vaan tänne palstalle silloin tällöin kirjoittelevaa wehan sukulaista, tai tarkemmin sanoen hänen kirjoituksiaan kohtaan. Eihän tässä tekstissä sinänsä muuten ole väärää, timoteus kertoi aivan oikein Raamatun käsityksen seurakunnasta, mutta joko unohti, jätti tarkoituksella tai muuten pois opin yhteisestä seurakunnasta.
Tämä oli saman illan aikana kolmas kerta, kun oikaisin timoteuksen käsitystä ja kirjoitusta. Tämän kerran oli tarkoitus jättää kirjoittamatta, mutta kun siihen oli nuusku, yksi palstamme uusimmista käyttäjistä, kommentoinut, niin katsoin lähinnä nuuskua ajatellen hiukan selvittää tilannetta.

Minulla on sellainen käsitys, että timoteus meitä ja ehkä lähinnä wehaa ärsyttääkseen silloin tällöin täällä kirjoittaa kyseenalaistaen lestadiolaisia opetuksia. Kun ensi kerran luin palstan kirjoituksia, silmiin osui kolmisen palstan sivua käsittävä keskustelu, jossa timoteus silloista nimimerkkiään, Todellinen babtisti, käyttäen kyseenalaisti Lutherin opetuksia otsikolla: Lutherko eriseurainen?

Otsikko jäi mieleeni, vain muutamia heittoja muistan itse keskustelusta, mutta pelkkä otsikko kertonee jotakin, varsinkin kun timoteuksen ei wehan suhteen tarvitsisi kirjoittaa palstalle, vaan voisi käydä tämän kotona, kuten varmaan joskus käykin.

Toisaalta on myönnettävä, että paljon on timoteuksen kirjoitukset pehmenneet siitä ajasta, kun eka kerran niitä luin. Johtuneeko miehen ikääntymisestä vai toistuvista karkotuksista palstalta, vai jostakin muusta seikasta. Sinänsä tämän tasoiset kirjoitukset häneltä voi salliakin, mutta silloin tällöin täytyy kertoa selvennystä uusia käyttäjiä ajatellen. Kun ennestään asioiden taustoja tietävät keskustelevat, ei kovin usein viitsi kommenttinsa taustoja kertoa, niin niistä tietämätön lukee sitä hämmästellen, kuten blastus nyt luki.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja O.M » 05 Loka 2007, 08:45

blastus kirjoitti:Mitä sinä O.M sanot jos ns. väärähengellinen tulee kehottamaan sinua parannukseen?


Kiitos kysymyksestä, se on mielestäni ihan oikeutettu. Vastaisin väärähengelliselle, että hän on käsittääkseni se, jonka pitää tehdä parannus. Minulle riittää, että teen parannusta.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja blastus » 05 Loka 2007, 09:32

Niin kuin hannu omasta puolestaan jo totesi, ei minullakaan sen kummemmin ollut tarkoitus jatkaa tuota kyseistä keskustelua. Sovitaan siis, että lainasin Raattamaata väärässä kontekstissa.

Taavetti puolestaan vastasi ihmettelyyni timoteuksen "hyökkäävyydestä", joten asia minun osaltani loppuun käsitelty. Käsitin Taavetin kommentin liittyvän ainoastaan tuohon viimeisimpään viestiin ja siksi tuo "syytös" näytti melko epäreilulta. En ole seurannut tämän palstan keskusteluja riittävän pitkään ollakseni perillä kaikista näkövinkkeleistä, joten eipä siitäkään sen enempää tällä erää.

O.M kirjoitti:Kiitos kysymyksestä, se on mielestäni ihan oikeutettu. Vastaisin väärähengelliselle, että hän on käsittääkseni se, jonka pitää tehdä parannus. Minulle riittää, että teen parannusta.


Kiitos vastauksesta. Kyselin tuota, koska ihmettelin mielessäni sitä, että jos tässä asiassa molemmat noudattavat Jeesuksen ohjetta "tee lähimmäisellesi niin kuin haluaisit itsellesi tehtävän", niin .. "Houston, we have a problem". Miten siis pitäisi toimia, että toimisi oikein?
blastus
 

ViestiKirjoittaja Maarimi » 05 Loka 2007, 10:11

Nuusku, minusta herättely ja kehotus valvomaan ei ole koskaan pahasta - tuli se viesti sitten samoin tai eritavalla uskovalta.

Olen sitä mieltä, että tällä palstalla 'nukutaan', jos kukaan ei kyseenalaista ja herätä keskustelua.

Tällainen nukkuminen johtaa usein omavanhurskauden syntiin.

Minä olen ihastunut vl -liikkkeeseen, koska se on ainakin ollut herätysliike.

Sanoit ettei vl -usko muutu. Tiedän että on paljon vl:a jotka voisivat joitain luutuneita käsityksiä muuttaakin - onhan sitä oppia kiristettykin, niin miksei sitten joskus toisinkin päin.

blastus esitti hyvän kysymyksen. Osaammeko eläytyä muiden kuin vl -kristittyjen ajatuksiin? He ovat yhtä tosissaan omassa uskossaan kuin me omassamme, mutta pitävät myös vl:a uskovaisina.

Ja kuten sanoit unelmoijia on joukossamme :oops: Enkä ymmärrä miksi jotkut yrittävät todistaa Raattamaan harvinaisen selvän tekstin tarkoittamaan jotakin muuta.

Ihmettelen minäkin, mitä hyökkäävää on Timoteuksen kirjoituksissa - ennemmin monen muun... mikä ihmeen 'timoteuskammo'? Ettei vain olisi 'herätyskammo' :shock:
Avatar
Maarimi
sisupiristäjä
 
Viestit: 419
Liittynyt: 07 Heinä 2006, 00:06
Paikkakunta: Länsi Suomi

Re: Edellinen linkki

ViestiKirjoittaja O.M » 05 Loka 2007, 10:14

[quote="Taavetti"]Linkki vei hakusivulle, kokeilen linkittää viestiketjuun, jota O.M käsittääkseni tarkoitti.
Löytyy myös haku toiminnolla, jos hakusanaksi laittaa Raattamaa.



Joo linkittäminen näköjään epäonnistui. Kokeillaanpa uudelleen.

hp?t=2179&highlight=raattamaa

Kokeilin korjata tätä¨vanhaa linkkiä uudelle palvelimelle, saa nähdä onnistuiko. Alemman linkin löysi haku toiminnolla, ei vie samaan, mutta käsittelee samaakin aihetta. Taavetti
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Taavetti » 05 Loka 2007, 10:17

Maarimikaan ei tiedä timoteuksen kaikkia viestejä tällä palstalla, joita hän on kirjoittanut milloin babtistin, milloin todellisen babtistin nimimerkillä. Jos tietäisi, ei kummastelisi kammoamme.
Sama kammo tuntuu olevan kyllä muutamilla, jotka ovat Maarimia vähemmän aikaa jakaneet saman uskon kanssamme. En tähän nimimerkkejä luettele, vaikka niitä tiedänkin.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja O.M » 05 Loka 2007, 10:28

blastus kirjoitti:Kiitos vastauksesta. Kyselin tuota, koska ihmettelin mielessäni sitä, että jos tässä asiassa molemmat noudattavat Jeesuksen ohjetta "tee lähimmäisellesi niin kuin haluaisit itsellesi tehtävän", niin .. "Houston, we have a problem". Miten siis pitäisi toimia, että toimisi oikein?


Jokainen toimikoon omantuntonsa mukaan ja kunnioittakaamme toistemme vapautta valita. Ihmisellä on oikeus pitää tai olla pitämättä toista ihmistä uskovaisena. Jos pitäisin uskovaisina sellaisia ihmisiä, joiden katson poikenneen Kristuksen terveellisestä opista, toimisin omantuntoni vastaisesti.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja O.M » 05 Loka 2007, 10:38

Minun täytyy myöntää, että niiden Timoteuksen viestien perusteella, jotka olen lukenut, en ymmärtäisi "Timoteus-kammoa". Timoteuksen viestit ovat hivenen provosoivia (erityisesti jatkuva "säännöistä" ja "kielloista" jankkaaminen sekä seurakuntakäsityksestä mariseminen 8) ), mutta kuitenkin asiallisuuden rajoissa. Uskon kuitenkin, että Timoteus voisi helposti säätää kirjoitteluaan epäasiallisemmaksikin. Taavetti puhunee viesteistä, jotka on kirjoitettu jo ennen minun palstalle tuloani.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Ankka » 05 Loka 2007, 12:27

Ihmettelen O.M näkemyksiäsi:

>>>Nettiluthereiden nettiuskonpuhdistuksen pääperiaate voitaneen kiteyttää näin:

"Yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen ansion, yksin perinnäissääntöarvostelun, yksin teatterikäyntien, yksin hoitokokousten arvostelemisen, yksin yksilön omantunnon erehtymättömänä pitämisen, yksin seurakunnan erehtyväisenä pitämisen, yksin oman järjen (eli alkoholin) käytön, yksin ehkäisyn, yksin homoliittojen ja naispappeuden kannattamisen, yksin ekumenian sekä yksin sieluntila-arviokiellon ehdottoman noudattamisen kautta."

Ken taitaisi päästä taivaaseen, jos vl:suudessakin olisi noin pitkä sääntölista... >>>>

Jos tarkotat Nettiluthereilla samoja nikkejä joit ennenki, en kyllä ymmärrä ollenkaan näkemyksiäsi heidän suhtautumisessa noihin asioihin. Minusta sinulla on väärinkäsityksiä noitten asioitten tiimoilta tai sun negatiivinen asenne noit nikkejä kohtaan aiheuttaa sen et sun on vaikea ymmärtää heidän pointtejaan. Vaikket ehkä tarkottanu, viestisi kuulosti ivalliselta.
Ankka
 

ViestiKirjoittaja O.M » 05 Loka 2007, 15:41

Ankka kirjoitti:Jos tarkotat Nettiluthereilla samoja nikkejä joit ennenki, en kyllä ymmärrä ollenkaan näkemyksiäsi heidän suhtautumisessa noihin asioihin. Minusta sinulla on väärinkäsityksiä noitten asioitten tiimoilta tai sun negatiivinen asenne noit nikkejä kohtaan aiheuttaa sen et sun on vaikea ymmärtää heidän pointtejaan. Vaikket ehkä tarkottanu, viestisi kuulosti ivalliselta.


Ehkä en tosiaan ponnistellut täysiä poistaakseni viestistäni sävyn, jonka niin haluava voi halutessaan tulkita ivaksi, pahoittelen. :oops: Itse asiassa minulla ei ole negatiivinen asenne heitä, vaan heidän Jumalan seurakuntaa vikoilevia, välillä (vai lähes aina?) ivallisiakin kirjoituksiaan kohtaan. Sama pätee sinuunkin niiden näkemysten osalta, joissa olet samaa mieltä ekumeenisten lipilaarien kanssa ja eri mieltä vl:ten kanssa. Arvostan kuitenkin mm. raitista käsitystäsi kastamattoman lapsen autuaasta iankaikkisuusosasta.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Ankka » 05 Loka 2007, 16:14

O.M sanoo:

>> Sama pätee sinuunkin niiden näkemysten osalta, joissa olet samaa mieltä ekumeenisten lipilaarien kanssa ja eri mieltä vl:ten kanssa.>>>

Siis, anteeksi kuinka???

Mä en nyt tiedä, millä tavalla oisin ekumeenisesti ajatteleva.

Mä uskon et on olemassa vain yksi usko. Raamatun ilmoittama. Kristus on syntynyt, kuollut ja ylösnoussut koko maailman syntien tähden. Näin uskon. Yksinkertaisesti. Ja haluan omalle kohdalle olla omistamassa tuota ilosanomaa. Nyttenkin. Uskon että en voi millään muulla tavalla, eikä kukaan muukaan voi millään muulla tavalla periä autuutta. Vain Kristuksen kautta voimme pelastua. Sitä en osaa varmuudella sanoa, onko kenties jossain muualla tarjolla tätä samaa ilosanomaa. Eikä mun autuuteni ole siitä asiasta kiinni, tiedänkö minä sitä vai en.

Joistakin Lutherin teksteistä saa sellaisen kuvan et elävän usko ei ole rajattu tiukasti johonkin tiettyyn porukkaan. Kuten myös joittenki vanhojen saarnamiesten kirjotuksista saa sen käsityksen. Älä suutu. Mä en sano mitään varmoja mielipiteitä, minä v a a n keskustelen kanssasi ja heittelen ilmaan ajatuksia, joita päässäni pörrää. Raamatussakin sanotaan siit samasta asiasta. Uskovaisten raja kulkee sydämestä sydämeen...yms yms...älä taaskaan suutu, nää asiat mua mietityttää ja sentakii niist juttelen.

Mitä sanot muuten siitä asiasta, kun ammoisina aikoina uskovaiset joutuivat piileksimään jossain katakombeissa (valota mulle, mitä ne oli), silloin ei ollu mitään yhtenäistä porukkaa, uskovaiset piirteli kalan kuvia hiekkaan, missä olivat olleet...toi aihe olis muuten tosi mielenkiintoinen, siit vois tehä ihan oman alotuksen, kuka tietäis niist ajoist?

Rakas O.M: älä ota näit munkaan juttuja minään seurakunnan arvosteluna tai henkilökohtaisuuksina, näinhän sitä voidaan asioista jutella, ketään ei voi pakottaa samaan muottiin, kaikkea ei pakosti heti eikä aina ymmärrä, tarvitsemme anteeksiantavaa mieltä puolin ja toisin, myöskin 'nettiluttereita' kohtaan. Olemme ja meidän kuuluisikin olla 'ekaluokkalaisen' paikalla näis uskomisen asioissa. Jumala on niin viisas, Kaikkivaltias ja korkea ja me ihmispolot emme suinkaan kaikkea ymmärrä, emme Raamatusta, emmekä elämästä, voimme vain rukoilla et "Herra, lisää meille uskoa"!!
Ankka
 

ViestiKirjoittaja Taavetti » 05 Loka 2007, 16:52

Ankan kysymykset palauttivat mieleeni yhden kirjan, joka kannattaisi lukea, siitä löytyy vastauksia muutamiin kysymyksiisi. Kirjan nimi on: Patriisin tytär. Kaunis, jännittävä kirja, joka valaisee kelvollisesti vanhaa historiaa.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja O.M » 05 Loka 2007, 19:55

Ankka kirjoitti:Mä en nyt tiedä, millä tavalla oisin ekumeenisesti ajatteleva.


Itse asiassa tarkkaan ottaen en kirjoittanut sinun olevan ekumeenisesti ajatteleva, vaan suhtautuvani kielteisesti niihin näkemyksiin, joissa olet samaa mieltä ekumeenisten lipilaarien kanssa. Kysynpä nyt vaikka Taavetilta, sinulta ja Timoteukselta seuraavan kysymyksen:

Raamatunmukaisesti vl:t eivät istu siellä, missä pilkkaajat istuvat. Onko kyse
a) "uskon hedelmästä" vai
b) "autuuden ehdosta" vanhoillislestadiolaisuudessa?

Joistakin Lutherin teksteistä saa sellaisen kuvan et elävän usko ei ole rajattu tiukasti johonkin tiettyyn porukkaan.


Varmasti Lutherillakin on joitakin asiayhteydestään irrotettuja lauseita (vrt. Lääkön kommentti), joista voi sellaisen käsityksen saada. Isossa katekismuksessa Luther kuitenkin tuo varsin selvästi esiin seurakuntakäsityksensä:

"Minä uskon, että maan päällä on pieni pyhä joukko ja yhteisö, joka koostuu pelkistä pyhistä ihmisistä. Sillä on yksi pää, Kristus, ja Pyhä Henki on kutsunut sen koolle. Sillä on yksi usko, yksi mieli ja ymmärrys. Sillä on monenlaisia armolahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, puolueita ei siinä ole eikä hajaannusta. Siihen minäkin kuulun, olen sen osa ja jäsen, osallinen sen kaikista aarteista ja keskinäisestä yhteydestä. Pyhä Henki on vetänyt minut siihen ja liittänyt sen jäseneksi antamalla minun kuulla Jumalan sanaa, jota edelleenkin saan kuulla. Sanan kuulemisesta alkaa pääsy pyhien yhteisöön. Ennen kuin siihen pääsimme, olimme kokonaan Perkeleen omia emmekä tienneet Jumalasta ja Kristuksesta yhtään mitään."

Kuten myös joittenki vanhojen saarnamiesten kirjotuksista saa sen käsityksen.


Kuten sanottu, joku vääräleuka voisi varmasti tarpeeksi kauan minun viestejäni selattuaan löytää jonkun lausahduksen, jonka hän tulkitsisi yhteiskristilliseksi.

Älä suutu. Mä en sano mitään varmoja mielipiteitä, minä v a a n keskustelen kanssasi ja heittelen ilmaan ajatuksia, joita päässäni pörrää. Raamatussakin sanotaan siit samasta asiasta. Uskovaisten raja kulkee sydämestä sydämeen...yms yms...älä taaskaan suutu, nää asiat mua mietityttää ja sentakii niist juttelen.


En toki suutu, keskustella saa. Raamatusta en ole löytänyt kohtaa "sydämestä sydämeen" - se on tulkintaa. Voin kuitenkin allekirjoittaa tulkinnan, joskin eri tavalla kuin allianssi-/yhteiskristillisyydessä/ekumeniassa tehdään. Sydämen kristityt liitetään toisiinsa rauhan ja rakkauden siteellä, niin kuin Paavali sanoo:

"Kärsikäät toinen toistanne rakkaudessa. Ahkeroitkaat myös pitämään hengen yhteyttä rauhan siteen kautta: Yksi ruumis ja yksi henki." (Ef.4:2-4.)

Paavali kirjoittaa: yksi ruumis. Maailman hengellisesti sokeille ihmisille on suuri julkinen salaisuus, että seurakunta on Kristuksen ruumis - ja niitä ei voi olla useita. Ei myöskään jäsenet voi sotia toisiaan vastaan eikä riidellä keskenään, vaan kaikki jäsenet ovat täysin pään eli Kristuksen alaisuudessa ja kuuliaisia päälle. Niinhän on luonnollisessakin ruumiissa: ei jäsen ajattele itsenäisesti, vaan tekee, mitä pää käskee.

Ef.5:
"29 Sillä ei yksikään ole omaa lihaansa koskaan vihannut, vaan elättää ja holhoo sitä, niinkuin myös Herra seurakuntaa.
30 Sillä me olemme hänen ruumiinsa jäsenet, hänen lihastansa ja luistansa.

31 Sentähden pitää ihmisen antaman ylön isänsä ja äitinsä, ja vaimoonsa sidottu oleman, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi.
32 Tämä salaisuus on suuri; mutta minä puhun Kristuksesta ja seurakunnasta."


Jeesus opetti: "Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen" (Joh.10:16).

Tuo kohta kertoo ajasta, jolloin evankeliumi ei ollut vielä lähtenyt leviämään Israelin ("tämä lammashuone") ulkopuolelle. Kuitenkin Jeesus sanoo: "Minulla on myös muita lampaita." Jeesus ei tarkoita tuolla, että häneen uskovia olisi vielä ollut hänen niin sanoessaan Roomassa, koska evankeliumia Kristuksesta ei vielä ollut aloitettu saarnaamaan pakanoiden keskuuteen, vaan että hän näki jo ennalta ne lampaat, jotka uskovat: heidät saatetaan yhteen lammashuoneeseen, yhden paimenen alaisuuteen. Vastaavalla tavalla tuo kohta voidaan nykypäivään sovittaa niin, että ne lampaat, jotka eivät ole tästä lammashuoneesta, saatetaan valittuina ennen kuolemaansa parannuksen kautta tähän yhteen lammashuoneeseen. Lammas on laumaeläin, joka ei tee juuri mitään itsenäisesti, vaan tottelee laumassa paimentaan.

Raamatun perusteella profeetat saarnasivat kovakorvaiselle kansalle. Vähän oli niitä, jotka uskoivat. Nooan aikana ei löytynyt edes kymmentä uskovaista Jumalan valtakunnan arkkiin ja niin on ennustettu olevan asianlaita myös maailman lopulla. Loot saarnasi Sodomassa ja Gomorrassa turhaan. Jeesuksen mukaan hänenkin aikanaan uskovien joukko oli pieni: "Älä pelkää, piskuinen lauma; sillä teidän Isällänne on hyvä tahto antaa teille valtakunnan" (Luuk.12:32). Hänen ennustuksensa on, että se on pieni myös hänen tullessaan toisen kerran: "Kuitenkin, kuin Ihmisen Poika on tuleva, löytäneekö hän uskoa maan päältä?" (Luuk.18:8).

On esitetty yksi kohta, jonka perusteella on yritetty väittää, että uskovia sittenkin olisi valtavasti. Tämä: "Sen jälkeen näin minä, ja katso, suuri joukko, jota ei yksikään lukea taitanut, kaikista pakanoista, ja sukukunnista, ja kansoista ja kielistä, seisovan istuimen edessä ja Karitsan edessä, valkeilla vaatteilla puetetut, ja palmut heidän käsissänsä" (Ilm.7:9). Mainittu kohta on sovitettava yllä mainitsemiini muihin raamatunkohtiin. Koska kaikkina aikoina kaikissa kansoissa, pakanoissa, kieliryhmissä ja sukukunnissa on ollut ja tulee olemaan lapsikuolleisuutta, keskenmenoja ja abortteja, on Karitsan edessä kerran valtava valkopukuisten joukko kaikista kansoista, vaikka aikuisissa Kristuksen ostolauma onkin piskuinen lauma.

Kuten voit nähdä, minun jyrkän eksklusiivinen seurakuntakäsitykseni pohjaa täysin Raamattuun. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos Jumala kuitenkin, Raamatussa ilmoittamastaan sanastaan huolimatta, armahtaisikin myös väärähengelliset sekä muiden uskontojen harrastajat ja ateistit. Itse asiassa toivoisin sitä, niin hirveältä asialta iankaikkinen kadotus tuntuu. Omantuntoni tähden en voi kuitenkaan antaa vääriä luuloja, vaan kehotan parannukseen, jos voimia riittää kehotukseen.

Monilla väärähengellisillä vaikuttaa olevan jotenkin lapsellinen käsitys, että pitäisin seurakuntakäsitykseni vuoksi heitä jotenkin huonompina ihmisinä kuin itseäni ja muita uskovaisia. En voi sen vuoksi välttyä ajattelemasta, että he itse tekevät mielessään jakoa hyviin ja huonoihin ihmisiin sen perusteella, ketkä sopivat heidän viitekehyksessään "uskoviin" ja ketkä ovat sitten niitä "pahoja" ateisteja ja muslimeja. Minun käsitykseni mukaan kaikki ihmiset ovat perisynnin saastuttamina pahoja eikä siinä ole erotusta maailmankatsomusten välillä. Ihmisiä on vain syntisiä ja armahdettuja syntisiä. Täysin vailla omia ansioita minut on liitetty siihen armoitettujen joukkoon.

Jos esitän jollekin ihmiselle nettikeskusteluissa kehotuksen parannukseen, tämä ihminen helposti ottaa sen loukkauksena ja vihamielisyyden osoituksena. Siitä ei kuitenkaan ole kyse. Kyse on tästä: Kuumana kesäpäivänä näet Meksikon-lomallasi lähimmäisesi olevan menossa uimaan lampeen, jonka pinnasta heijastuu auringonsilta. Tiedät, että pinnan alla vaanii kuolema. Krokotiileja. Epäilemättä varoitat lähimmäistäsi vaarasta, joka häntä tietämättään uhkaa. Samasta syystä minäkin haluan varoittaa lähimmäisiäni vaarasta, joka heitä uhkaa, jos he yrittävät taivaaseen väärässä hengellisyydessä tai toinen jalka maailmassa.

katakombeissa (valota mulle, mitä ne oli)


Ne ovat Välimeren kalkkikiveen louhittuja luolakäytäviä. Niissä oli huoneita ja nukkumapaikkoja sekä harvoja sisään- ja uloskäyntipaikkoja.

Rakas O.M: älä ota näit munkaan juttuja minään seurakunnan arvosteluna tai henkilökohtaisuuksina, näinhän sitä voidaan asioista jutella, ketään ei voi pakottaa samaan muottiin, kaikkea ei pakosti heti eikä aina ymmärrä, tarvitsemme anteeksiantavaa mieltä puolin ja toisin, myöskin 'nettiluttereita' kohtaan. Olemme ja meidän kuuluisikin olla 'ekaluokkalaisen' paikalla näis uskomisen asioissa. Jumala on niin viisas, Kaikkivaltias ja korkea ja me ihmispolot emme suinkaan kaikkea ymmärrä, emme Raamatusta, emmekä elämästä, voimme vain rukoilla et "Herra, lisää meille uskoa"!!


En voi olla ottamatta joitakin juttujasi jonkin tasoisena seurakunnan arvostelemisena, mutta henkilökohtaisuuksina niitä ei tosiaankaan tarvitse ottaa. Muistutuksesi on ihan terveellinen. Samoin sinunkaan ei pidä ajatella, että vaikka katson nettiluthereiden harhautuneen joissakin asioissa, että pitäisin heitä huonoina ihmisinä. Niin ei ole, vaan mielestäni ihmisiä ei ole hyviä ja pahoja, on vain pahoja ja pahoina pyhiä. Myös uskossaan haaksirikkoon joutuneita mätiä kaloja kohtaan olisi oltava ymmärtäväinen. Siinä onkin sovittelemista, että saisi ympättyä samaan pakettiin aitoa välittämistä ja terveellisen määrän suolaa.
---------------
Muokkaus: Pari näppäilyvirhettä.
Viimeksi muokannut O.M päivämäärä 09 Loka 2007, 11:25, muokattu yhteensä 1 kerran
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja O.M » 09 Loka 2007, 09:03

O.M kirjoitti:Lammas on laumaeläin, joka ei tee juuri mitään itsenäisesti, vaan tottelee laumassa paimentaan.


Tähän jatkan vielä, että vaikka lammas on laumaeläin, joka sokean luottavaisesti seuraa paimentaan, vierasta paimenta lammas ei seuraa. Lampaan korva on niin tarkka, että vaikka vieras paimen yrittäisi tarkkaan matkia oikean paimenen käyttämään kutsua ja ääntä, se ei hievahdakaan. Pakenee vain, jos yrittää lähestyä. Sen sijaan oman paimenensa ääntä lampaat kuuntelevat ja seuraavat sitä. Jeesus on Hyvä Paimen, jonka ääntä hänen omansa kuuntelevat. Aikamme vääriä paimenia me lampaat emme seuraa.

Joh.10:
"1 Totisesti, totisesti sanon minä teille: joka ei ovesta mene sisälle lammashuoneesen, vaan astuu siihen muualta, se on varas ja ryöväri.
2 Mutta joka oven kautta sisälle menee, se on lammasten paimen:
3 Sille ovenvartia avaa, ja lampaat kuulevat hänen äänensä. Ja omia lampaitansa kutsuu hän nimeltänsä, ja vie heidät ulos.
4 Ja kuin hän omat lampaansa päästää ulos, käy hän heidän edellänsä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä he tuntevat hänen äänensä.
5 Mutta ei he muukalaista seuraa, vaan pakenevat häntä; sillä ei he tunne muukalaisten ääntä.
"
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Taavetti » 07 Helmi 2013, 09:43

O.M kirjoitti:
blastus kirjoitti:Paheksumisella tai paheksumisen herättämisellä ei toisin sanoen ole mitään tekemistä pahentumisen kanssa, koska paheksumisen kohteena on yleensä asia, johon paheksuja ei missään tapauksessa itse ryhtyisi. Ja sen vuoksi siinä tapauksessa, että toiminnan seurauksena ei ole pahentuminen, vaan paheksuminen, sitä ei minusta tarvitse rakkauden nimissä varoa, päin vastoin. Paheksuminen ei millään tavalla kuulu kristilliseen rakkauteen, joten paheksujaa pitäisi korjata, ei hyppiä sellaisen pillin tahdissa, niin kuin toisinaan valitettavasti tehdään.


Kyllä niillä jotain tekemistä on toistensa kanssa. On esim. totta, että minä en ikinä joisi alkoholia, mutta tiedän, että moni tässä asiassa heikompi on esimerkillä viekoteltavissa maistamaan. Joka kahdeksannesta ensiryypyn ottajasta tulee alkoholisti, joten monenlaista syntiä voi esimerkillään saattaa alulle. Paheksuntaan saattaa siten liittyä pahentuminen heikkojen puolesta.

Tästä on Laestadius aikanaan kirjoittanut:
Vielä talvella 1842 ei ollut yhtään raittiuden ystävää seurakunnassa. (Myöhempi tutkimus on osoittanut, että Pekka Juhonp. Pilto oli tehnyt raittiuslupauksen v. 1843) paitsi Pilto, jonka tapauksen minä paremman muiston ja hyvän esimerkin vuoksi kuulutin kirkossa. Niin suuren huomion tapahtuma herätti, että suurkapakoitsija tuli seuraavana sunnuntaina ja tahtoi, että kuulutus peruutettaisiin, koska Pekka Juhonp. Pilto oli rikkonut lupauksen samana päivänä kun se kirkossa kuulutettiin. — — Mutta minä en ollut kiireissäni kuulutusta peruuttamaan ennen kuin olin kuullut asian oikean laidan. Pilto ei ollut rikkonut lupaustaan, vaan oli juonut lasin punaista viiniä veljensä häissä. Lestadius lupaa omalta kohdaltaan: "Jos he vielä pitävät syntinä, että juon lasin sahtia, niin tahdon siitäkin lakata — —.

Tämä on kirjoitettu tilanne ennen Marian kohtaamista Åselessa.
Åselessa tapahtuikin muuta:
NYT tulemme kohtaan, josta edellä on jo mainittu ja Lestadius kertoo näin:
"En vielä silloin ymmärtänyt, kuinka tarpeellista papin oli olla aivan raitis, jos hän aikoo menestyksellä toimia kristillisyyden hyväksi. Vuonna 1844 10 päivä tammikunta, joka on syntymäpäiväni, oli Etelän Lapin papisto kokoontunut erityiseen huoneeseen Åselen pappilassa, juodaksensa jäähyväismaljan markkinahälyn jälkeen. Minä olin tosin erotettu tästä supistetusta seurasta, isäntä ei varmaan tietänyt, hyväksyinkö vai en jäähyväismaljaansa. Tulin kuitenkin sisälle huoneeseen ottamaan hyvästit isännältäni ja en voinut välttyä saamasta osaa heidän maljastaan. En tosin juonut silloin kuin yhden lasin punssia, mutta se teki minulle sangen pahaa, ja sen tähden tiedän omasta kokemuksestani, että alkoholin saastainen henki saattaa murheelliseksi Pyhän Hengen, missä tämä on työnsä ihmisessä alkanut. En sen tähden ihmettele, että moni heränneistä on joutunut omantunnon vaivaan yhden viinaryypyn tähden. "Viinaperkele on kuin komentaja muihin perkeleihin nähden ja monta törkeää rikosta on juovuksissa ollen tehty." (E.m.t.)
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Meiliaikku » 06 Loka 2013, 17:29

lukkari kirjoitti:Mielestäni on virheellistä puhua yhteisestä omastatunnosta. Seurakunta hoitaa yksilöiden omiatuntoja Evanleliumilla. Yhteistä omaatuntoa ei siinä mielessä ole. On siis omatunto, joka on sidottu Jumalan sanaan ja lähimmäisiin. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Ap. t. 24:16
Ja sentähden minä harjoitan itsiäni aina pitämään pahentamattoman omantunnon Jumalan ja ihmisten edessä.

Huomatkaa erityisesti Jumalan jaihmisten edessä. Hyvä omatunto toimii lähimmäisen parhaaksi.




Tuo kristityn vapaus on juuri sellainen käsitys, jota maailma ei käsitä. Luullaan, että vapaus tehdä syntiä ja elää mielensä mukaan on vapautta. Uskovaiselle sen sijaan vapaus on sitä, että saa olla vapaa synnin painosta ja pelosta tämän maailman keskellä. Se vapaus mikä meillä on, on myös turvallinen ,kun maailman ihmisillä on monenlainen pelko ja turvattomuus.

Jokaisellla meillä on omatunto, epäuskoisellakin.Uskovaisen omaatuntoa ohjaa Pyhä Henki. Kun uskovaisen omatunto hoidetaan kuuliaisuuden ja anteeksiantamuksen kautta se pysyy terveenä.Mutta mikä on se yhteinen omatunto, tarvitseeko olla sille kuuliainen. Se on se omatunto, joka Jumalan seurakunnassa vaikuttaa ; sisarissa ja veljissä ja Jumalan sanan totuudessa ja rakkaudessa. Me voimme mennä joskus vikaan ja hakoteille ja omatuntomme voi venyä syntiin mieltymisen kautta. siksi on tärkeää, että seurakunnassa on omatunto , joka valvoo ja neuvoo meitä. Jumala on näin viisas ja tietoinen meidän heikkoudestamme.






Tuosta pahentumisesta ja pahentamisesta. Nehän ovat toisaalta käänteisiä sanoja.

Kun uskovainen tekee julkisesti jotain sellaista, joka on uskovaiselle sopimatonta , hän pahentaa paitsi itseään myös toisia Jumalan lapsia ja Jumalan seurakuntaa. Tästä huonosta teosta moni uskovainen voi pahentua, eli on murheellinen ja sielunvihollinen saattaa panna vikomaankin vikaan joutunutta, kun pitäisi kiirehtiä auttamaan. Synti, uskovaiselle sopimaton teko voi olla myös yllyke toiselle uskovaiselle joutua saman teon puolustajaksi. Tässä on silloin meillä parannuksen paikka korjaamaan vikamme.


Lisään tähän pahentamisesta vielä. Viimeaikaiset pedofiilitapaukset ovat pahentaneet Jumalan seurakuntaa, joka on joutunut median myskyn silmään. Siksi on Jumalan lapsille tärkeää vaeltaa tunnon puhtaudessa, että me olisimme myös Hänen seurakunnalleen kunniaksi. me olemme heikot ihmiset, siksi meidän ei pidä lähteä kokeilemaan paljonko kestämme viettelyksiä, vaan paeta ja pelätä syntiä ja synnin vaaranpaikkoja.
Viimeksi muokannut Meiliaikku päivämäärä 02 Joulu 2013, 18:49, muokattu yhteensä 5 kertaa
Meiliaikku
puuhakas
 
Viestit: 229
Liittynyt: 24 Elo 2010, 22:23

Re:

ViestiKirjoittaja Meiliaikku » 08 Marras 2013, 11:45

nuusku kirjoitti:Alkavat olla jo vähän jauhamista nämä viime päivien keskustelut. Jos ei halua uskoa kuten vl-kristillisyys opettaa, niin on täysi vapaus uskoa toisin. Minä uskon, ja sydämessäni tunnen, että tässä joukossa on Jumalan valtakunta, ja Jumalan lapset. Samoin en usko että muualla on pelastusta, tiedän tämän sydämessäni todeksi, Raamatun mukaan Pyhä Henki kirkastaa näitä asioita uskovaisille. Eli suorastaan tiedämme Pyhän Hengen pantin kautta, että tässä on Jumalan joukko.

Kannattaisi tulla sisälle samaan joukkoon, mutta jos tahtoo uskoa toisin, niin mitä auttaa väitellä täällä? Jos sinä Timoteus olet varma omasta uskostasi, niin miksi olet kuitenkin täällä väittelemässä? Sydämessäni toivon, että kuitenkin jossain pohjalla alitajunnassa miettisit, "josko sittenkin, josko he kuitenkin ovat oikeassa.." Ja Maarimi, en enää ymmärrä, luulin vielä aiemmin, että olemme yhdenkaltaisessa uskossa, ja että olet samalla tavalla kanssani innoissasi löydettyäsi Jumalan joukon, ja haluat kilvoitella samaan uskonymmärrykseen toisten kanssa, saatuasi parannuksessa epäuskon synnin ja muut synnit anteeksi, mutta nyt onkin käynyt aivan eri tavalla kuin olisi pitänyt.

Mutta miksi väittely? Vl-usko on vl-usko, helluntai-usko on helluntai-usko ja yhteiskristillisyys on mitä on. Uskomme kuten Raamattu opettaa, ja sen vuoksi emme usko, että Jumalan valtakunnan ulkopuolella on pelastusta, muutoin Raamatusta pitäisi karsia huomattava osa tekstiä pois. Ei ole pakko olla uskovainen. Jos on uskovainen, silloin haluaa uskoa kuten Raamattu opettaa ja Jumalan valtakuntaan on kirkastunut Pyhän Hengen ymmärryksen kautta. Joko uskoo kuten vl-uskovaiset tai ei usko, puolittain ei voi uskoa. Ei se vl-usko mihinkään tästä muutu koskaan tulevaisuudessa, eikä ole muuttunut aiemminkaan, ja jos on vilpittömällä ja kyselevällä mielellä kysymässä, että miksi näin tai näin, niin aina tulee rehellinen ja vilpitön vastaus. Sitä voi väitellä hamaan maailman tappiin asti, jos toinen ei halua uskoa samalla tavoin. Mitä se auttaa? Mutta jos haluaa tulla sisälle Jumalan valtakuntaan, niin se on aina mahdollista ja vieläpä helposti.

Toivottavasti en liian kovasanaisesti kertonut kantaani, mutta minua vain ihmetyttää, että miksi pyrkiä jollain foorumilla muuttamaan vl-ymmärrystä toiseksi, eivät uskovaisetkaan käy helluntai-palstoilla kumoamassa heidän oppiaan. Keskustelu on hyvä asia, ja sekin on hyvä asia, että tulee uutta tietoa kun keskustelee, mutta itse uskon vankasti, että väittelytyylinen keskustelu ei johda suurimmalta osaltaan mihinkään hyvään, se on päättymätön tie ja pohjaton suo. Miksi kysyä jos ei haluakaan uskoa vastausta? Jos kysyy vl-palstalla vastausta niin siihen saa vl-vastauksen. Ja jos kertoo vl-uskovaisten palstalla eri totuuden kuin vl-uskovaisten totuuden, niin silloin voi odottaa, että uskovaiset korjaavat sen jotta asiasta ei jää väärää käsitystä. Jos vl-vastaus ei kelpaa, niin on vapaasti lupa uskoa toisella tavalla. Se ei kannata, mutta valinta on jokaisen oma.

Mutta ei voi olettaa saavansa täällä ymmärrystä asialle. Se on lähes sama, kuin menisi sanomaan Eero Heinäluomalle, että Kokoomus on paras puolue, liity siihen. Ei tällainen johda mihinkään, oikeasti!!




Nuusku, näin on :shock: Ihan turhaa väitellä eriseuraan menneiden kanssa, hehän siellä kiihkeimmin Jumalan valtakuntaa vastustavat. Se on , kuten Raamatussa sanotaan, jotka totuuden tuntoon tultuaan hylkäävät totuuden heihin menee seitsemän pahempaa perkelettä . (Vapaa lainaus)
Meiliaikku
puuhakas
 
Viestit: 229
Liittynyt: 24 Elo 2010, 22:23

Edellinen

Paluu Uskonvanhurskaus



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron