lukkari kirjoitti:Tämä oli mielenkiintoinen kohta:
Myös Kristillisen vapauden väärinkäyttö, joka sekoittaa heikkouskoisten siveellisen arvostelun, voi helposti muodostua pahennukseksi.
Tuostahan on kysymys toisilla palstoilla. Sitten vastaargumettina käytetään tätä.
Mutta pahennusta voi syntyä siitäkin, mistä sitä ei pitäisi syntyä
Heikkouskoisia ei kuitenkaan tulisi arvostella. Jumalan voima on heikoissa väkevä.
2. Kor. 12:9
Ja hän sanoi minulle: tyydy minun armooni; sillä minun voimani on heikoissa väkevä. Sentähden minä mielelläni kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima minussa asuis.
lukkari kirjoitti:Raamatun sanakirja (A. Saarisalo) sano pahennuksesta seuraavaa:
Pahennus. Pahentaminen merkitsee siveellisen ja uskonnollisen elämän turmelemista, Matt 5:29,30; 18 : 6; 1. Kor 8:13; 2. Kor. 11:29. Siitä Kristuksen käsky Matt 5: 30:ssa.
lukkari kirjoitti:Pahentajana voi olla henkilö tai asia, joka saattaa ihmisen kompastumaan. Matt 13: 41:ssä sanotaan huonoa esimerkkiä antavan ihmisen olevan pahentajaksi, eikä sellainen pahentaja katoa niinkauan kuin synti pysyy maailmassa, Matt. 18 : 7.
lukkari kirjoitti:Myös Kristillisen vapauden väärinkäyttö, joka sekoittaa heikkouskoisten siveellisen arvostelun, voi helposti muodostua pahennukseksi. 1. Kor 8 : 13; vrt. Matt 17:27.
lukkari kirjoitti:Mutta pahennusta voi syntyä siitäkin, mistä sitä ei pitäisi syntyä, 1 Kor. 1:23; vrt, 8 :14; Matt 11: 6; 13:57;24:10; 26:31; Joh. 16:1; Room. 9: 33; 1 Piet. 2: 8
O.M kirjoitti:lukkari kirjoitti:Tämä oli mielenkiintoinen kohta:
Myös Kristillisen vapauden väärinkäyttö, joka sekoittaa heikkouskoisten siveellisen arvostelun, voi helposti muodostua pahennukseksi.
Tuostahan on kysymys toisilla palstoilla. Sitten vastaargumettina käytetään tätä.
Mutta pahennusta voi syntyä siitäkin, mistä sitä ei pitäisi syntyä
Heikkouskoisia ei kuitenkaan tulisi arvostella. Jumalan voima on heikoissa väkevä.
2. Kor. 12:9
Ja hän sanoi minulle: tyydy minun armooni; sillä minun voimani on heikoissa väkevä. Sentähden minä mielelläni kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima minussa asuis.
Hyviä huomioita. Pitänee muuten hankkia jostain tuo Saarisalon sanakirja. Paavali kehottaa Roomalaiskirjeen 15. luvun alussa:
"1 Mutta meidän, jotka väkevät olemme, tulee heikkoin voimattomuutta kärsiä, eikä itsellemme kelvata.
2 Niin jokainen meistä kelvatkoon lähimmäisellensä siinä, mikä hyvä on, parannukseksi.
3 Sillä ei Kristuskaan itsellensä kelvannut, vaan niinkuin kirjoitettu on: heidän pilkkansa, jotka sinua pilkkasivat, lankesivat minun päälleni.
4 Sillä mitä ennen kirjoitettu on, se on meille opiksi kirjoitettu, että meillä kärsivällisyyden ja Raamattuin lohdutuksen kautta toivo olis.
5 Mutta kärsivällisyyden ja lohdutuksen Jumala antakoon teille, että te keskenänne yksimieliset olisitte Jesuksen Kristuksen perään:
6 Että te yksimielisesti yhdestä suusta kiittäisitte Jumalaa ja meidän Herran Jesuksen Kristuksen Isää.
7 Sentähden korjatkaat toinen toistanne, niinkuin Kristuskin on meitä Jumalan kunniaksi korjannut."
Vaikka lukisin miten monta kertaa Roomalaiskirjeen 14. ja 15. luvun, 1. Korintolaiskirjeen 8. luvun ja koko Galatalaiskirjeen (etenkin luku 5), loppupäätelmä on sama joka kerta: pyrkimys yksimielisyyteen heikkojen ehdoilla. Ei siksi, että heikot vaatisivat, vaan vahvojen omatunto opettaa heitä olemaan pahoittamatta heikkojen mieltä. Vahvoilla on vahvempina vara olla turmelematta Jumalan työtä usein mitättömienkin ajallisten asioiden tähden.
O.M kirjoitti:Lienee syytä määritellä, mitä tarkoittavat 'pahentaa' ja 'pahentua' nykykielessä. Jossain oli ehdotettu, että pahentua olisi nykykielellä 'paheksua', mutta määritelmä on virheellinen. Tarkastin sanat sanakirjasta ja määritelmät hengellisessä (pääasiassa Raamatun) kielessä ovat jokseenkin seuraavia.
- pahentaa
1. vietellä tai yllyttää esimerkillään syntiin (esim. "Katsokaat, ettei tämä teidän vapautenne tulisi heikoille pahennukseksi; Sillä jos joku näkee sinun, jolla tieto on, atrioitsevan epäjumalain huoneissa, eikö siitä omatunto, joka heikko on, yllytetä epäjumalain uhria syömään?" (1.Kor.8:9-10.))
2. pahoittaa käytöksellään toisen mieli (esim. "Älkäämme siis tästedes toinen toistamme tuomitko, vaan tuomitkaat paremmin niin, ettei yksikään veljensä eteen pane loukkausta eli pahennusta" (Room.14:13).)
- pahentua
1. tulla vietellyksi tai yllytetyksi lankeamaan syntiin (esim. "Niin sinun tietos kautta sinun veljes hukkaantuu, joka heikko on, jonka tähden Kristus on kuollut. Mutta kuin te niin syntiä teette veljiänne vastaan ja särjette heidän heikon omantuntonsa, niin te Kristusta vastaan syntiä teette. Sentähden jos ruoka minun veljeni pahentais, niin en minä ikänäni söisi lihaa, etten minä veljeäni pahentaisi." (1.Kor.8:11-13.))
2. pahoittaa mielensä toisen käytöksestä (esim. "Jos sinun veljes sinun ruastas surulliseksi tulee, niin et sinä enään vaella rakkaudessa" (Room.14:15).)
Oman kokemukseni mukaan voin erittäin hyvin kontrolloida sitä, paheksunko jotain. Paljon huonommin voin päättää, pahoitanko mieleni jostain asiasta vai en. Yleensä tunnetilat ovat hyvin rajallisesti oman kontrollin alla.
hepa kirjoitti:Tarkoittaako apostoli tuossa kohden, että "vahva" veli tekee jotain (jae 8), joka ei ole syntiä, mutta joka pahentaa "heikon" veljen niin teke kuitenkin syntiä pahentaessaan heikomman (jae12)
vanamo.n kirjoitti:Itsellä tästä nousee kysymys, että onko tuo heikko veli ns. yliherkän omantunnon omistava?
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa