Eksklusiivinen seurakuntaoppi

Elävä usko vanhoillislestadiolaisesta näkökulmasta.

Eksklusiivinen seurakuntaoppi

ViestiKirjoittaja sisarmaaria » 05 Maalis 2008, 14:58

Tietääkö kukaan tarkalleen milloin ja mistä vl:en eksklusiivinen seurakuntaoppi on saanut alkunsa?

»Minulle hän sanoi: "Paina mieleesi ne hevoset, jotka lähtivät pohjoista kohti. Ne vievät minun henkeni pohjoiseen maahan, jotta se vaikuttaisi siellä.»Sak. 6:8

Tutkija Miikka Ruokasen mukaan raamatunkohta ei ole eksegeettisesti ongelmaton, koska "Hengen vaikuttaminen" voidaan alkukielestä kääntää myös Jumalan vihan tyydyttämiseksi eli kostoksi pohjoiselle viholliselle.

Ruokasen mukaan vanhoillislestadiolaisten vanhurskauttamisnäkemyksessä Hengen kategoria ja uskonyhteisö nousevat tärkeämmiksi kuin itse evankeliumin sana ja sen välittämä Kristus. Armo sidotaan SRK-laiseen Jumalan lasten joukkoon. Hänen mukaansa tällainen näkemys on teologisesti selkeä lahkon tunnusmerkki.
sisarmaaria

ViestiKirjoittaja nuusku » 05 Maalis 2008, 15:04

Aiheesta on näemmä keskusteltu palstalla aiemminkin - onkohan tarpeellista avata uutta ketjua siitä? Tässä linkki erääseen pitkän ketjuun:

Poistin linkin, se vei entiselle palvelimelle, joka on nykyisin mainoksia täynnä.
nuusku
Ylläpitäjä

Re: Eksklusiivinen seurakuntaoppi

ViestiKirjoittaja Emka » 05 Maalis 2008, 16:35

sisarmaaria kirjoitti:Tietääkö kukaan tarkalleen milloin ja mistä vl:en eksklusiivinen seurakuntaoppi on saanut alkunsa?

»Minulle hän sanoi: "Paina mieleesi ne hevoset, jotka lähtivät pohjoista kohti. Ne vievät minun henkeni pohjoiseen maahan, jotta se vaikuttaisi siellä.»Sak. 6:8

Tutkija Miikka Ruokasen mukaan raamatunkohta ei ole eksegeettisesti ongelmaton, koska "Hengen vaikuttaminen" voidaan alkukielestä kääntää myös Jumalan vihan tyydyttämiseksi eli kostoksi pohjoiselle viholliselle.

Ruokasen mukaan vanhoillislestadiolaisten vanhurskauttamisnäkemyksessä Hengen kategoria ja uskonyhteisö nousevat tärkeämmiksi kuin itse evankeliumin sana ja sen välittämä Kristus. Armo sidotaan SRK-laiseen Jumalan lasten joukkoon. Hänen mukaansa tällainen näkemys on teologisesti selkeä lahkon tunnusmerkki.

Uskoakseni se oppi on Jeesuksen antama omille opetuslapsilleen. Usko siirtyy uskosta uskoon.

Pyhän Hengen pappeus on annettu kaikille saman uskonkäsityksen omaaville, ei "yksin uskosta, yksin armosta yksin Kristuksen ansion tähden.

Jeesus ilmestyy opetuslapsilleen
19 Samana päivänä, viikon ensimmäisenä, opetuslapset olivat illalla koolla lukittujen ovien takana, sillä he pelkäsivät juutalaisia. Yhtäkkiä Jeesus seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille!" [20:19-31: Matt. 28:16-20; Mark. 16:14-20; Luuk. 24:36-53; Ap. t. 1:1-14 : Matt. 18:20+ | 1. Kor. 15:5]
20 Tämän sanottuaan hän näytti heille kätensä ja kylkensä. Ilo valtasi opetuslapset, kun he näkivät Herran.
21 Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät." [Joh. 17:18]
22 Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki.
23 Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi."

Eiköhän raamatun kirjoitukset ja opetukset ole kuitenkin uskottavammat kuin Ruokasen ym spekulaatiot.

4 Jeesus vastasi: "Varokaa, ettei kukaan johda teitä harhaan. [Jer. 29:8,9; Kol. 2:8; 2. Tess. 2:3]
5 Monet tulevat esiintymään minun nimelläni. He sanovat: 'Minä olen Messias', ja eksyttävät monia. [1. Joh. 2:18, 4:1]
6 Te kuulette taistelun ääniä ja sanomia sodista, mutta älkää antako sen pelästyttää itseänne. Niin täytyy käydä, mutta vielä ei loppu ole käsillä.
7 Kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja joka puolella on nälänhätää ja maanjäristyksiä. [Jes. 19:2; Ilm. 6:3-8]
8 Mutta kaikki tämä on vasta synnytystuskien alkua.
9 "Silloin teidät pannaan ahtaalle, monia teistä surmataan ja kaikki kansat vihaavat teitä minun nimeni tähden. [Matt. 10:22+]
10 Monet silloin luopuvat, he kavaltavat toisensa ja vihaavat toinen toistaan.
11 Monta väärää profeettaa ilmaantuu, ja he johtavat useita harhaan. [Room. 16:17; 1. Tim. 4:1; 2. Piet. 2:1; 1. Joh. 4:1]
12 Ja kun laittomuus lisääntyy, monien rakkaus kylmenee. [2. Tim. 3:1-5; Ilm. 2:4]
13 Mutta joka kestää loppuun asti, pelastuu. [Matt. 10:22+]
14 Tämä valtakunnan evankeliumi julistetaan kaikkialle maailmaan, kaikille kansoille todistukseksi, ja sitten tulee loppu.

Tuskin kannattaa enempää asiasta kirjoittaa, koska uskon että tiedät jo kaiken, mutta Jumalanvaltakunnan evankeliumi ei ole sinulle kirkastunut.

Pyhä Henki ei opeta uskosta monella eri tavalla,kuten nykyaikana maailmassa opetetaan. Tämä evankeliumi mitä me saarnaamme on ollut sama alusta asti.
Nimitykset ovat Jumalan lapsista vain olleet erilaisia, usko on Raamatun mukainen ja ollut sama AINA!
Emka
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Nepheg » 05 Maalis 2008, 17:39

Emka kirjoitti:Pyhä Henki ei opeta uskosta monella eri tavalla,kuten nykyaikana maailmassa opetetaan. Tämä evankeliumi mitä me saarnaamme on ollut sama alusta asti.
Nimitykset ovat Jumalan lapsista vain olleet erilaisia, usko on Raamatun mukainen ja ollut sama AINA!

Siinähän se on. 8-)
Nepheg
Aurinkopilvi

ViestiKirjoittaja sisarmaaria » 05 Maalis 2008, 23:25

Tarkoitin kyllä Laestadiuksen aikaa. Sen ajan teksteissä ei tuo seurakuntaoppi ainakaan samanlaisena esiinny kuin tänäpäivänä. Voisiko sitten olettaa käännekohdan olleen vuosi 1911?

Jotenkin myös kävi mielessä, josko se alunperin liittynyt vain omien parissa koettuihin eriseuroihin, eikä samalla tavalla olisi yhdistetty kaikkiin kristtittyihin kuin nykyään?
sisarmaaria

ViestiKirjoittaja Taavetti » 06 Maalis 2008, 02:19

Jos haluaa kirkkohistoriallisesti tutkittuja tietoja vanhoillislestadiolaisten exlussiivisen opetuksen kehittymisestä, kannattaa etsiä käsiinsä ja lukea Seppo Lohen kirjat Sydämen kristillisyys, ja Pohjolan Kristillisyys. Ensin mainittu kertoo Lars Leevi Laestadiuksen ja elämästä, etsimisestä, löytämisestä, parannuksesta ja sen jälkeisistä tapahtumista, kun evankeliumin lähetyksen ensi askeleita otettiin etsikkonne ajan aamussa.
Siinä kerrotaan muutamien Laestadiuksen lähimpien työtovereiden, kuten Juhani Raattamaan elämästä, parannuksen teosta ja toiminnasta. Ensimmäiset exlussiivisuuteen viittaavat muistiin merkityt lauseet näiltä kahdelta mieheltä olivat, kun Laestadius muisteli kohtaamistaan Milla Klemensdotterin kanssa ja kirjoitti, että tällä nuorella Lapin tytöllä oli sellaisia kokemuksia kerrottavana armon järjestyksestä, joita en ollut ennen kuullut. Sopii nyt tietää ja muistaa, ettei Laestadius ollut suinkaan mikään oppimaton kansan mies, vaan monipuolisesti oppia saanut ja luontoa tutkinut tiedemies ja teologisesti oppinut pappi, joka oli pastoraalitutkinnon suoritettuaan lähetetty tarkastusmatkalle, jolla matkalla hän löysi sen, mistä iloitsi lopun elämänsä ajan.

Kansan mies sen sijaan oli Juhani Raattamaa, mutta lahjakas sellainen. Opetti nuorempia lapsia lukemaan, kun kirkkoherra samaan aikaan toisessa osassa kirkkoa piti rippikoulua. Opetustyön ohessa pystyi kuuntelemaan ja oppimaan kirkkoherran opetuksesta. kuvitteli silloin olevansa hyvinkin uskovainen, mutta kun hän myöhemmin Laestadiuksen parannussaarnojen alla sai elävän uskon, kertoi julkisesti, ettei ollutkaan oikein uskomassa. Kertoi sen niin julkisesti, että ne samat ovat päätyneet Lohen kirjoittamaan kirjaan asti.

Enemmän tässä kysytystä aiheesta kerrotaan saman Seppo Lohen väitöskirjassa Pohjolan kristillisyys. Kirja kertoo lestadiolaisuuden leviämisestä Suomeen ja sen eri paikkakunnilla saamasta vastaan otosta erilaisten hengellisyyksien taholta. Kirja on parasta aikaa loppuun myynnissä, jos siis haluaa sen vielä ostaa, on käsillä viimeiset mahdollisuudet. En siis kerro enempää kirjan sisällöstä, vaan neuvon hankkimaan kirjan ja lukemaan sitä.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja O.M » 06 Maalis 2008, 09:58

sisarmaaria kirjoitti:Tietääkö kukaan tarkalleen milloin ja mistä vl:en eksklusiivinen seurakuntaoppi on saanut alkunsa?

Raamatusta.

2. Joh. 1:9 "Jokainen, joka harhailee ja ei pysy Kristuksen opissa, ei hänellä ole Jumalaa: joka pysyy Kristuksen opissa, hänellä on sekä Isä että Poika."
Joh. 10:16 "Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen." --> Muut lampaat tarkoittaa valittuja, jotka eivät vielä usko, mutta jotka ennen kuolemataan saatetaan yhteen lammashuoneeseen yhden paimenen paimennettaviksi.

"Mutta Åselen papit eivät tunteneet Marian sydäntä, ja Maria kyllä tunsi, etteivät he olleet tästä lammashuoneesta."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lapin_Maria

sisarmaaria/Wikipedia kirjoitti:Tutkija Miikka Ruokasen mukaan raamatunkohta ei ole eksegeettisesti ongelmaton, koska "Hengen vaikuttaminen" voidaan alkukielestä kääntää myös Jumalan vihan tyydyttämiseksi eli kostoksi pohjoiselle viholliselle.

Moni muukin raamatunkohta voidaan kääntää usealla tavalla. Herran Hengen lepääminen pohjoisen maan päällä on kristillisyydessä tulkittu Pyhän Hengen vaikuttamiseksi pohjoisessa. Jae 6 kertoo valkeista hevosista, jotka seurasivat mustia pohjoiseen. Paavin mustaa armeijaahan (mustat hevoset) seurasi vähitellen elävä kristillisyys (valkeat hevoset).

sisarmaaria/Wikipedia kirjoitti:Ruokasen mukaan vanhoillislestadiolaisten vanhurskauttamisnäkemyksessä Hengen kategoria ja uskonyhteisö nousevat tärkeämmiksi kuin itse evankeliumin sana ja sen välittämä Kristus. Armo sidotaan SRK-laiseen Jumalan lasten joukkoon. Hänen mukaansa tällainen näkemys on teologisesti selkeä lahkon tunnusmerkki.

Tuo saattaa olla yksi lahkon tuntomerkki, mutta yksin tuollaisen perusteella ei ole ruukattu lahkolaisuuden leimaa antaa millekään liikkeelle, vaan vaaditaan useampia tuntomerkkejä. On myös huomattava, mistä lähtökohdista lahkolaisuus määritellään. 1800-luvun Suomessa lahkolaisuuden mittari oli luterilaisen kirkon hallitseva teologia ja mitä enemmän oppi poikkesi siitä, sitä enemmän oli lahkon tuntomerkkejä. Lestadiolaisuutta syytettiin lahkolaisuudesta silloin paljon nykyistä enemmän, erityisesti kunnostautui Kuopion piispa ja sittemmin arkkipiispa Gustaf Johansson. On myös muistettava, että siinä missä lestadiolaisuuden lahkolaisuudesta keskusteltiin 1800-luvulla, niin uudestikastajaliikkeet julistettiin lahkoiksi ja vasta liberaaliteologian myötä niiden lahkolaisstatusta on alettu lievennellä.

Nykyään hallitsevia kristinuskon suuntauksia ovat ekumeeninen ajattelu ja liberaaliteologia. Nyt lahkolaisuutta pyritään tietysti määrittelemään niin, että kaikki noista tulkinnoista poikkeavat käsitykset haluttaisiin määritellä lahkolaisuudeksi. Liberaaliteologiassa Raamatulla on nähdäkseni vielä vähemmän arvovaltaa kuin katolisessa ja ortodoksisessa kirkossa. Siksi on suorastaan outoa, että liberaaliteologia on saavuttanut suosiota protestanttisissa kirkkokunnissa, joissa alunperin hyökättiin katolisuutta vastaan nimenomaan sillä perusteella, että Raamatun tulee olla ainut auktoriteetti.

Jos Ruokasen määrittelemä lahkolaisuuden tuntomerkki hyväksyttäisiin lahkolaisuuden määritelmäksi, niin silloin Martti Luther oli auttamatta lahkolainen. Hänellä nimittäin oli eksklusiivinen seurakuntaoppi, kun hän kirjoitti:

"Minä uskon, että maan päällä on pieni pyhä joukko ja yhteisö, joka koostuu pelkistä pyhistä ihmisistä. Sillä on yksi pää, Kristus, ja Pyhä Henki on kutsunut sen koolle. Sillä on yksi usko, yksi mieli ja ymmärrys. Sillä on monenlaisia armolahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, puolueita ei siinä ole eikä hajaannusta. Siihen minäkin kuulun, olen sen osa ja jäsen, osallinen sen kaikista aarteista ja keskinäisestä yhteydestä. Pyhä Henki on vetänyt minut siihen ja liittänyt sen jäseneksi antamalla minun kuulla Jumalan sanaa, jota edelleenkin saan kuulla. Sanan kuulemisesta alkaa pääsy pyhien yhteisöön. Ennen kuin siihen pääsimme, olimme kokonaan Perkeleen omia emmekä tienneet Jumalasta ja Kristuksesta yhtään mitään. Mutta Pyhä Henki pysyy viimeiseen päivään asti pyhässä seurakunnassa eli kristikunnassa. Sen välityksellä hän vetää meidät yhteyteensä, sitä hän käyttää sananjulistukseen ja -harjoitukseen, sen välityksellä hän pyhittää meidät ja kasvattaa pyhyydessä. Näin me joka päivä kasvamme ja vahvistumme Pyhän Hengen luomassa uskossa ja uskon hedelmissä."
http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/Us ... us.html#33

Lutherilla oli myös "kirkko kirkossa" -oppi, jota on sittemmin esiintynyt pietismissä ja lestadiolaisuudessa.
O.M
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja O.M » 06 Maalis 2008, 10:20

sisarmaaria kirjoitti:Tarkoitin kyllä Laestadiuksen aikaa. Sen ajan teksteissä ei tuo seurakuntaoppi ainakaan samanlaisena esiinny kuin tänäpäivänä. Voisiko sitten olettaa käännekohdan olleen vuosi 1911?

Jotenkin myös kävi mielessä, josko se alunperin liittynyt vain omien parissa koettuihin eriseuroihin, eikä samalla tavalla olisi yhdistetty kaikkiin kristtittyihin kuin nykyään?

Lestadiolaisuuden alkuperäinen kritiikki suuntautui pääosin maallistunutta kirkkoa ja "maailman juoppopappeja" kohtaan, "jotka humalassa saarnansa kirjoittivat ja kohmelossa ne pöntöstä mörisivät" (vapaasti muistellen Aatu Laitinen).

Herätyksen alkuaikoina esiintyi käsitystä, että Pyhä Henki voisi vaikuttaa muuallakin. Koska kirkon touhut tiedettiin, ajateltiin Hengen esiintyvän muissa uudistamaan pyrkivissä liikkeissä. Niihin haettiinkin kontakteja, mutta kerta toisensa jälkeen jouduttiin toteamaan, ettei ollut yksi usko, yksi henki, yksi kaste, yksi isä, yksi rakkaus jne. Esim. Laestadiuksen välit baptisteihin vaikuttavat huonontuneen selvästi hänen viimeisinä vuosinaan. Jotain 1875 kävi saarnamiehiä Tukholmassa katsastamassa uudestikastajien touhuja, mutta he joutuivat tuomaan mukanaan sellaiset terveiset, ettei henki ollut sama.

Kun hajaannus realisoitui 1900-luvun alussa, niin kahdesta suunnasta, vanhoillisuudesta ja isoesikoisuudesta tuli eksklusiivisia, kun taas uusheräyksestä tuli inklusiivinen.

Täydellisen eksklusiivinen vanhoillislestadiolaisuus ei ole. Kaikki pienet lapset ovat uskovaisia, vaikka eivät olekaan vl:ia. Myös kaikki samoin uskovat kuin vl:t ovat uskovaisia, vaikka eivät nimenomaisesti olisikaan vl:ten joukossa. Koska Pyhä Henki kuitenkin kokoaa ja yhdistää kristityt yhteisöksi, heidän kanssaan on oltava Hengen yhteys, jotta sama usko voidaan todeta. On täysin mahdollista, että maailman kuuden miljardin ihmisen ja kahden miljardin kristinuskoisen joukosta voisi löytyä etenkin pieniä yhteisöjä, joihin Henki olisi kulkeutunut eri reittiä kuin tänne pohjoiseen. Oleellista on se, että Pyhä Henki yhdistää rakkauden siteellä, eikä ota lammashuoneeseen sisälle muualta kuin ovesta.
O.M
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja O.M » 06 Maalis 2008, 11:23

Emka kirjoitti:4 Jeesus vastasi: "Varokaa, ettei kukaan johda teitä harhaan. [Jer. 29:8,9; Kol. 2:8; 2. Tess. 2:3]
5 Monet tulevat esiintymään minun nimelläni. He sanovat: 'Minä olen Messias', ja eksyttävät monia. [1. Joh. 2:18, 4:1]
6 Te kuulette taistelun ääniä ja sanomia sodista, mutta älkää antako sen pelästyttää itseänne. Niin täytyy käydä, mutta vielä ei loppu ole käsillä.
7 Kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja joka puolella on nälänhätää ja maanjäristyksiä. [Jes. 19:2; Ilm. 6:3-8]
8 Mutta kaikki tämä on vasta synnytystuskien alkua.
9 "Silloin teidät pannaan ahtaalle, monia teistä surmataan ja kaikki kansat vihaavat teitä minun nimeni tähden. [Matt. 10:22+]
10 Monet silloin luopuvat, he kavaltavat toisensa ja vihaavat toinen toistaan.
11 Monta väärää profeettaa ilmaantuu, ja he johtavat useita harhaan. [Room. 16:17; 1. Tim. 4:1; 2. Piet. 2:1; 1. Joh. 4:1]
12 Ja kun laittomuus lisääntyy, monien rakkaus kylmenee. [2. Tim. 3:1-5; Ilm. 2:4]
13 Mutta joka kestää loppuun asti, pelastuu. [Matt. 10:22+]
14 Tämä valtakunnan evankeliumi julistetaan kaikkialle maailmaan, kaikille kansoille todistukseksi, ja sitten tulee loppu.

On muuten sinänsä kiinnostavaa katsoa noita Emkan esille ottamia Jeesuksen kertomia lopun ajan merkkejä. Tiedän kyllä, että kristityt kaikkina aikoina Paavalia ja Lutheria myöten ovat odottaneet maailmanlopun olevan "ihan ovella", joten siinä mielessä spekulaatiot saa jättää omaan arvoonsa, mutta ei kait spekulointi kuitenkaan ole kiellettyä.

"4 Jeesus vastasi: "Varokaa, ettei kukaan johda teitä harhaan. [Jer. 29:8,9; Kol. 2:8; 2. Tess. 2:3]
5 Monet tulevat esiintymään minun nimelläni. He sanovat: 'Minä olen Messias', ja eksyttävät monia. [1. Joh. 2:18, 4:1]"

Tuollaista on esiintynyt aina, joten kyse ei sinänsä ole mistään erityisestä lopun ajan merkistä.

"6 Te kuulette taistelun ääniä ja sanomia sodista, mutta älkää antako sen pelästyttää itseänne. Niin täytyy käydä, mutta vielä ei loppu ole käsillä.
7 Kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja joka puolella on nälänhätää ja maanjäristyksiä. [Jes. 19:2; Ilm. 6:3-8]"

Nuo ovat tietysti asioita, joita on aina esiintynyt, mutta tiedonvälityksen kehittymisen myötä nimenomaan meidän aikanamme kuulemme erityisen paljon sanomia sodista, nälänhädistä ja maanjäristyksistä. Se on minusta yhden "ajan merkin" täyttymistä.

"8 Mutta kaikki tämä on vasta synnytystuskien alkua.
9 "Silloin teidät pannaan ahtaalle, monia teistä surmataan ja kaikki kansat vihaavat teitä minun nimeni tähden. [Matt. 10:22+]"

Jos nämä toteutuvat kirjaimellisesti, kuten Raamatun perusteella näyttää, niin tässä vaiheessa ei vielä olla. Päinvastoin useimmissa maissa Jumalan sanaa saa julistaa valtiovallan suojeluksessa.

"10 Monet silloin luopuvat, he kavaltavat toisensa ja vihaavat toinen toistaan.
13 Mutta joka kestää loppuun asti, pelastuu. [Matt. 10:22+]"

Myöskään suurta luopumusta ei ole vielä tullut uskovaisten keskuudessa. Yhteiskunnallisella tasolla luopumus näyttää jatkuvasti vain syvenevän.

"14 Tämä valtakunnan evankeliumi julistetaan kaikkialle maailmaan, kaikille kansoille todistukseksi, ja sitten tulee loppu."

Viime vuosina on useista maista kantautunut tietoja, että niissä on julistettu evankeliumia ja on ollut parannuksen tekijöitä.
O.M
Ylläpitäjä

Paluu Uskonvanhurskaus