Ei tietenkään lähellekään samassa mittakaavassa kuin esimnerkiksi keskiajan paavin kirkossa, mutta kuitenkin. 150 vuotta organisoitunutta toimintaa on painanut jälkensä liikkeeseemme ja sen mukaiseen tyypilliseen elämäntapaan.
Saapi muokata. T
teejn kirjoitti:
Voidaan kysyä: eikö ihminen voi sitten tehdä mitään sellaista, joka on hänelle iloksi ja hyödyksi, jos hän ei saa rakastaa maailmaa? Kristillisyydessä on ollut käytössä ajatus, joka on erinomainen tässä yhteydessä: Kun usko säilyy etusijalla, on ihmisellä vapaus toimia myös maailmassa. Kaikki, mikä menee uskon edelle, on maailmasta ja sellaisena hylättävä. Tämä usko synnyttää näet rakkauden seurakuntaan, jonka yhteydessä ihminen haluaa vaeltaa, ja jonka neuvoja hänellä on halu kuunnella. Tullaan kysymykseen, ovatko seurakunnan neuvot sitovia? Jos ihminen haluaa pysyä seurakunnan yhteydessä, jossa Pyhä Henki opettaa Kristuksen mielen mukaista toimintaa, hän haluaa pysyä tässä joukossa. Pääasia ei välttämättä ole se, että hänen mielipiteensä ovat "liberaaleja" tai "konservatiivisia", koska häntä tahdotaan kantaa myös tällaisten mielipiteiden kanssa. Rakkaat veljet! jos ihminen osaa johonkuhun vikaan tulla, niin te, jotka hengelliset olette, ojentakaat senkaltaista siveyden hengessä: ja katso itsiäs, ettes sinä myös kiusattaisi. Kantakaat toinen toisenne kuormaa ja niin Kristuksen lakia täyttäkäät. (Gal. 6:1-2) Toisaalta tällaisella ihmisellä on rakkauden lain vuoksi velvollisuus olla "lyömättä leipäveljiä", jonka vuoksi on kehottamisen asia, että ihminen voisi luopua tällaisista näkemyksistä. Tämä on tietysti konservatiivinen tulkinta, mutta tämän suuntaisesti olen asian ymmärtänyt. Raamattu kuitenkin on enemmän "heikkojen" kuin "vahvojen" puolella.
teepee kirjoitti:nuusku kirjoitti:oma käsitykseni on se, että liberaali-näkemys ei edusta elävää uskoa, vaan voi olla jopa eriseuran siemen, ja ko. näkemys on tekemässä tuhoa Jumalan valtakunnassa. ... ja oma arvioni on, että jos jokin jako tai taistelu joskus tulee, niin se perinteinen näkemys on lähtöisin elävästä Jumalasta, ja liberaali näkemys sielunvihollisen hengestä. Näin olen itse asiaa arvioinut sitä joskus pelätessänikin.
Itse ajattelen, että liberaali-perinteinen -jako EHDONVALLAN asioissa ei jaa uskovaisia oikeammassa tai vääremmässä oleviin. Kumpaakin voi käyttää lyömäaseena ja keskinäistä rakkautta rikkovana. Ja kummankin "koulukunnan" edustaja voi olla vapaa oikein uskova kristitty.
Ajattelen, että uskossaan heikkoja veljiä ja siskoja on sekä perinteisten että liberaalien puolella. Ja rakkauden neuvot neuvovat meitä suureen ymmärtämykseen ja suvaitsevaisuuteen, mutta ehdottomasti myös nöyrään epäitsekkyyteen kanssaveljiämme ja -siskojamme neuvoessamme, hoitaessamme, tukiessamme ja arvioidessamme.
Toisekseen, näen erittäin selvästi, että liberaalisuuteen liittyy hyvin näkyviä vaaroja, kaiken suhteellistaminen ja synninluvallisuus varmasti hyvin selkeinä. Mutta niin liittyy vaaroja perinteiseenkiin näkemykseen. Ne eivät ole yhtä näkyviä, voivatpa olla hyvinkin näkymättömiä, mutta rakkaudettomuus, suvaitsemattomuus ym ovat vaarana sumentaa uskoa, Kristuksen lunastusta ja kristityn vapautta ja iloa.
teejn kirjoitti:Lähimmäisenrakkaus lähtee kuitenkin ihmisestä itsestään. Kukaan ei voi vaatia häntä rakastamaan ja palvelemaan lähimmäistään, paitsi hänen sisälleen asetettu tarve.
Taavetti kirjoitti:1. Millä mielellä luulette yleisökysymyksen esitetyksi, voidaanko sitä pitää tiukkana vai liberaalina?
2. Onko siihen saatu vastaus enemmän tiukka vai liberaali?
nuusku kirjoitti:Itse olen kokenut asian laajempana kuin erimielisyytenä yksittäisissä (muutamissa) asioissa, eli ainakin tähänastisen kokemukseni perusteella tuntuu siltä, että jos liberaaliin henkeen joutuneilta kysyy jotain muuta uskomiseen liittyvää asiaa, niin myös niissä asioissa on erilainen sävy kuin elävässä kristillisyydessä.
Esimerkiksi: Jos tiedustelen liberaali-henkilöltä seurakunnan rajoja, tai että kokeeko tämä että uskovaisia voi olla muissakin seurakunnissa, niin joko vastauksena on että "onhan se mahdollista", tai vähintäänkin kierrellen ja kaarrellen sanottu kommentti että "en tiedä, koska en näe kenenkään sydämeen, ei kai sitä voi poissulkeakaan." Tuntuu, että myös muissa asioissa tulee erilaisia vastauksia.
teepee kirjoitti:Olin O.M. vähän pettynyt tuosta viimeisestä heitostasi. Vaikka se näyttää vain viattomalta huomiolta, niin vain askelen päässä siitä on tilanne, jossa esittämäni tyyppinen kysymys ja keskustelu kielletään tai torjutaan, koska se TUNTUU pahalta, väärältä tai ei-tutulta.
aaoo kirjoitti:Puhutaanko meillä liikaa näistä ehdonvallan asioista. Jääkö kristillisyyden perussanoma taka-alalle sillä tavoin, että kuulemme julistuksessamme päällimmäisenä sen, mitä saamme tehdä ja mitä emme saa tehdä. Jos tällainen julistus vallitsee kristikansaa vuosia, vaikkapa vuosikymmenen tai kaksi, jopa kolme, ei se voi olla vaikuttamatta jo koko sukupolveen. Kysynkin (itseltäni), ovatko nämä "perinnäissäännöt" liian paljon esillä. Saavatko ne liian suuren osan. Jääkö ydinsanoma piiloon: Sanoma uskosta, henkilökohtaisesta sydämen uskosta. YKSIN USKOSTA, KRISTUKSEN ANSION TÄHDEN.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa