Sain s-postiini alla olevan katkelman äsken. Sen kirjoittaja on käsittääkseni Luther-säätiön johtajia. En välittäisi viedä keskustelua Luther-säätiöön sinänsä. Mutta jos joku on perehtynyt tuohon melko seikkaperäiseen selontekoon, niin kuulisin mielelläni näkemyksenne siitä, pidättekö siinä esitettyjä näkemyksiä ja tulkintoja oikeina.
Taavetti, en tunne palstan toimituksellista linjaa enkä tiedä miten suhtaudutte pitkiin lainauksiin. Jos näin pitkät lainaukset eivät ole "palstan politiikan" mukaisia, niin siivonnet tämän avauksen pois.
EDIT: (Ihmeellisiä hymiöitä ilmestyi lainattuun tekstiin. Jotkut jae-merkinnät taitavat olla samalla ohjelmakoodeja... Sorry)
lähde:
http://matti.vaisanen.sekl.fi/kirjat/tekonsa3.html3. EHDONVALLAN ASIATSeuraavassa tarkastelemme kolmea asiaa: ehdonvallan asioiden olemusta, isien perinnäissääntöjä ja maailmanmielisyyttä. Aloitamme ehdonvallan asioista. Kysymme, mitä ne oikein ovat?
3.1 Mitä ehdonvallan asiat ovat?Raamattu, erityisesti Paavali, puhuu ehdonvallan asioista yllättävän paljon, vaikka itse "ehdonvalta"-sanaa ei Raamatussa esiinny lainkaan. Kysymys ehdonvallan asioista on tärkeä siksi, että suhtautuminen niihin aiheuttaa jatkuvasti jännitystä ja erimielisyyttä uskovien keskuudessa.
Ehdonvaltakysymys Raamatussa: Tärkeimmät asiaa käsittelevät Raamatun kohdat ovat Roomalais- ja Korinttolaiskirjeissä (Rm 14:1-15:13 ja 1 Kr 8; 10:23-33), joista mainittuja Roomalaiskirjeen lukuja voitaneen pitää avainkohtana. Ne jäsentyvät selvästi kolmeen osaan: Kehotuksia heikoille ja vahvoille (Rm 14:1-12). Vahvojen tulee kunnioittaa ja ottaa huomioon heikkojen omatunto (Rm 14:13-23). Vahvojen tulee kantaa heikkojen vajavaisuuksia eikä elää itsellensä mieliksi (Rm 15:1-13).
Paavalin aikana oli kiistaa uskovien keskuudessa ainakin kolmesta ehdonvallan asiasta. Nämä olivat kysymys suhtautumisesta epäjumalille uhratun lihan syömiseen (Rm 14:2-3; 1 Kr 8:1,4,7-8; Kl 2:16), viinin nauttimiseen (Rm 14:21; Kl 2:16) ja erilaisiin (juhla)päiviin (Rm 14:5), jotka tarkoittivat ilmeisesti sapattia ja erilaisia juutalaisia juhlia.
Asian lähestymistapa: J u m a l a n l a i n ensimmäinen taulu (I) määrittelee ihmisen suhteet Jumalaan ja lain toinen taulu (II) ihmisen suhteet toisiin ihmisiin. Vanhaa testamenttia seuraten Jeesus kiteytti lain taulujen sisällön rakkauden kaksoiskäskyksi: meidän tulee rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistämme niin kuin itseämme. Lain I taulun kohdalla ihminen rikkoo Jumalaa vastaan. Lain II taulun kohdalla ihminen rikkoo lähimmäistä, mutta myös Jumalaa vastaan, koska kyseiset käskyt ovat Jumalan säätämät. E v a n k e l i u m i puolestaan kertoo, mitä Jumala on tehnyt ja tekee meidän hyväksemme.
Yrittäessämme määritellä, mitä ehdonvallan asiat ovat, meidän on lähestyttävä niitä evankeliumista käsin. A r m o tekee meidät Jumalalle otollisiksi Kristuksen tähden, ei tekojen tähden. Kaikki on täytetty suhteessa Jumalaan. U s k o on Jumalaa varten. Suhteessa Jumalaan otamme aina vastaan uskossa. R a k k a u s on myös lähimmäistä varten. Ehdonvallan asioissa ei ole kysymys Jumala-suhteesta eli ne eivät kuulu uskon piiriin. Ne eivät itsessään koske myöskään lähimmäissuhdetta eli ne eivät niin ollen kuulu suoranaisesti myöskään rakkauden piiriin.
Määrittelyä: Ehdonvallan asiat eivät ole evankeliumia eivätkä lakia, koska niissä ei ole kysymys Jumalan suhtautumisesta meihin (evankeliumi) eikä meidän suhteestamme Jumalaan tai lähimmäiseen (lain I ja II taulu). Jos käytämme sanaa "laki" sen laajassa merkityksessä, silloin ehdonvaltakysymys voidaan lukea lain piiriin, muussa tapauksessa ei, sillä dekalogin eli Jumalan kymmenten käskyjen ja niiden sovellutusten henki on se, että ne käskevät ja kieltävät. Ne vaativat aina ihmiseltä jotakin. Ehdonvallan asioitten olemukseen sen sijaan kuuluu nimenomaan se, että ne eivät vaadi. Niissä on vapaus. V a p a u s on niiden tuntomerkki. Vaatiessaan ehdonvallan asia lakkaisi olemasta ehdonvallan asia.
Ehdonvallan asioissa ei ole kysymys suhteesta persoonaan vaan a s i a a n. Ne koskevat ulkonaisia k ä y t ö s t a p o j a m m e tai suhdettamme eräisiin ulkonaisiin Jumalan l a h j o i h i n ja kuuluvat niin ollen I uskonkappaleen eli luomisen piiriin. Ne ovat asioita, joita Jumalan Sana ei suoraan eikä johdetussa merkityksessä käske eikä kiellä ja joilla ei ole huonoja hedelmiä ja jotka eivät turmele Jumalan luomistekoa (itseä, lähimmäistä tai luontoa) eivätkä ihmisen Jumala-suhdetta. Siksi jokaisella on niissä o m a n t u n n o n v a p a u s. Tämä periaate koskee kaikkia ehdonvallan asioita. Kellään kristityllä ei ole oikeutta tuomita toista sen tähden, että toinen noudattaa tapoja, joita hän ei salli itselleen.
Tavat ovat kulttuurisidonnaisia, ajasta ja paikasta riippuvia. Kerron pari valaisevaa esimerkkiä tästä: Eräässä pappien ja papinemäntien kokouksessa syksyllä v.1964 keskusteltiin siitä, miten voitaisiin saada nuoria ihmisiä käyttämään körttipukua. Eräs kokouksen osanottaja paheksui nuorten tyttöjen punaisia hameita sillä perusteella, että punainen väri herättää irstaita ajatuksia. Henkilökohtaisesti olin asiasta aivan ymmällä. Paluumatkalla osoitin auton ikkunasta pakkasen kirkkaan punaiseksi värjäämää pellon laidassa olevaa pihlajaa ja sanoin - taitamaton kun olin -kyseiselle veljelle: "Katsos, kun tuolla on irstas pihlaja!" - Olin vähällä joutua jalkamieheksi.
Toinen esimerkki: Nuoruudessani naisten kaula- ja rintakorut olivat kotiseudullani yleisesti hyväksyttyjä myös uskovien keskuudessa, mutta korvakorut olivat monien mielestä maailmallisuuden merkki ja syntiä. Pikkutarkkana luonteena minua askarrutti kysymys, millä kohdalla koru rintapielen ja korvan välillä muuttui synniksi. Kukaan ei osannut vastata kyselyyni. -Jokainen meistä tietäisi kertoa omasta kokemusmaailmastaan lukuisia esimerkkejä siitä, kuinka ehdonvallan asiat ovat aika- ja kulttuurisidonnaisia. Lähetyskentät ovat tietenkin tulvillaan sellaisia.
Ehdonvallan asioissa kaikki riippuu siitä, voiko kristitty kiittää Jumalaa valitsemastaan elämäntavasta, sillä Jumalan kiittäminen on merkki hyvästä omastatunnosta Jumalan edessä (Rm 14:8). Kun ehdonvallan asioihin kuuluvat ulkonaiset tavat tehdään lainomaisiksi eli legalisoidaan, niistä tulee "isien perinnäissääntöjä", jotka hämärtävät sekä lain että evankeliumin. Julistus muuttuu samalla sellaiseksi, ettei Pyhä Henki voi sitä enää käyttää enempää synnintunnon herättämiseen kuin armonkaan kirkastamiseen. Pyhä Henki pakenee. Herätys sammuu. Seurakunta alkaa askarrella toisarvoisissa. Perinnäissäännöiksi muuttuneista ehdonvallan asioista tulee ennen pitkää vallankäytön välineitä, joilla legalistit hajottavat seurakuntaa.
Toisinaan ehdonvallan asioita käsitteleviä raamatunkohtia on käytetty verukkeina sille, että kristitty saa tehdä sitäkin, minkä Jumalan Sana kieltää. Mutta kaikki, minkä se kieltää, on syntiä. Toiset taas saattavat pitää syntinä sellaista, mikä Jumalan Sanan mukaan ei syntiä ole, vaan missä on vapaus.
Tässä yhteydessä on kuitenkin syytä muistaa, että syntisen ihmisen käsissä myös ehdonvallan asiat voivat muuntua synniksi. Esim. ruuan ja juoman nauttiminen saattavat muuttua mässäilyksi ja juopotteluksi, jotka eivät Jumalan Sanan mukaan ole enää ehdonvallan asioita, vaan maailmanmielisyyttä ja syntiä (Gl 5:21).
3.2 Heikot ja vahvatEi samanmielisyys, vaan yhteys: Meillä kristityillä on vaarallinen taipumus vaatia, että muilla uskovilla pitäisi olla kaikessa - myös ehdonvallan asioissa - samanlaiset käsitykset kuin meillä itsellämme. Jos näin ei ole, me herkästi joko halveksimme tai tuomitsemme heitä, vaikka ehdonvallan asioissa tulisi vallita kristillinen vapaus. Ehdonvallan asioissa tavoitteena on yhteys eikä samanmielisyys. Niissä voidaan olla eri mieltä yhdessä.
Ongelma tulee vakavaksi silloin, kun kristityt alkavat muodostaa ehdonvallan asioihin eri tavalla suhtautumisen perusteella ryhmiä, jotka vastustavat toisiaan. Paavalin opetuksen mukaan kristittyjen ei tarvitse ajatella samalla tavalla ehdonvallan asioissa, mutta heidän tulee kunnioittaa toistensa näkemyksiä näissä asioissa ja elää keskinäisessä rakkaudessa ja sovussa.
Heikot tuomitsevat ja vahvat halveksivat: Kristittyjen mielipide-erot ehdonvallan asioissa eivät ole ongelma. Ongelmana ovat riidat ja ryhtyminen "väittelemään mielipiteistä". Suhtautumisessa ehdonvallan asioihin uskovien joukko jakaantuu kahtia: vahvoihin ja heikkoihin. Vahvojen taipumuksena on halveksia heikkoja tietämättömyydestä ja ahdasmielisyydestä. Heikot puolestaan tuomitsevat vahvat epähengellisiksi tai jopa synnintekijöiksi (Rm 14:3,10). Kysymyksessä on siis "minun omantuntoni ja toisen vapauden" tai "toisen vapauden ja minun omantuntoni" välinen jännite.
Toistensa kunnioittamisen ja rakastamisen puute: Raamatun mukaan vahvat ovat itse asiaan nähden oikeassa (Rm 14:14; 1 Tm 4:4). Paavali luki itsensäkin vahvoihin kuuluvaksi: "Mutta meidän vahvojen tulee kantaa heikkojen vajavaisuuksia, eikä elää itsellemme mieliksi" (Rm 15:1). Niin ollen Paavalin olisi ollut helppo sanoa: "Olen samaa mieltä vahvojen kanssa; heikot ovat väärässä." Mutta hän ei tehnyt niin, koska se ei olisi ratkaissut itse ongelmaa, joka oli kristittyjen keskuudessa vallitseva r a k k a u d e n p u u t e. Paavalin ratkaisu ei ollut niin yksinkertainen ja halpa.
Ongelman ydin oli a s e n t e i s s a, suhtautumisessa toisiin kristittyihin. Asenteissa sekä vahvat että heikot olivat väärässä. Molemmilla on vastuu toisistaan. Molempia vaivaa rakkauden ja toisen huomioonottamisen puute. Siksi he eivät voi kunnioittaa toisiaan eikä heillä ole yhteyttä keskenään. Molemmilla on syytä parannukseen.
3.2.1 Ongelman ratkaisuPaavalin ratkaisu ongelmaan sisältää ainakin kuusi selvää neuvoa:
Rm 14:3-12: Jokaisen tulisi i t s e r a t k a i s t a, mikä on oikein ja hänelle sopiva menettely kussakin ehdonvallan asiassa ja toimia sen mukaisesti Jumalaa kiittäen. Hänen tulisi kunnioittaa muita uskovia, jotka tekevät oman ratkaisunsa, vaikka heidän näkemyksensä ja valintansa eivät ehkä ole samanlaiset kuin hänen (jt.4-5). Hän ei saa tuomita eikä arvostella toista, koska a) Jumala on ottanut hänet hoivaansa (jt.3b,4), b) kukin joutuu itse vastaamaan Jumalalle - ei kenellekään muulle - omasta elämäntavastaan, ei toisten (jt.4b,10-12).
Rm 14:14a: Paha on i h m i s e s s ä, e i a s i o i s s a, jotka Jumala on luonut ja antanut meille käytettäviksi. Ehkä Paavali tunsi, kuten mekin, Jeesuksen neuvon - joka on hengellinen, ei terveydellinen - tästä asiasta: "Ei saastuta ihmistä se, mikä menee suusta sisään; vaan mikä suusta käy ulos, se saastuttaa ihmisen" (Mt 15:11). Sen tähden vahvat ovat oikeassa, ja Paavali oli yksi heistä. Mutta tämä ei ollut ongelman ydin.
Rm 14:14b: Se, minkä ihminen u s k o o olevan oikein, on tärkeää, vaikka hän olisikin väärässä. Jos kristitty toimii eri tavalla kuin minkä hän todella uskoo olevan oikein, silloin ko toiminta on vastoin hänen omaatuntoansa, eikä hän voi niin ollen tehdä sitä Jumalaa kiittäen (j.6). Silloin se on syntiä myös Jumalaa kohtaan (j.23).
Rm 14:13; 15-23: Vahvat e i v ä t saa kantaa h u o l t a v a i n o m a s t a o i k e a s t a m i e l i p i t e e s t ä ä n. Jos joku joutuu liikenneonnettomuuteen, jossa hänen oman perheensä jäsen kuolee, hän ei tule lohdutetuksi ajatuksesta: "Minä ajoin oikein; syy oli naapuriauton kuljettajan" (vaikka se saattaa auttaa häntä oikeudessa). Vahvojen tulee ajatella toisia ja olla halukkaita auttamaan heitä, vaikka nämä olisivatkin väärässä. Sen tähden meidän ensiksikään ei tule kiistellä eikä väitellä heikkojen kanssa (j.22a). Päinvastoin meidän tulee pyrkiä säilyttämään keskinäinen rauha ja ilo (jt.17-19).
Toiseksi meidän tulee olla valmiita jopa noudattamaan niitä sääntöjä, joita heikot pitävät tärkeinä (j.21; 1 Kr 9:19-23). Muutoin me todennäköisesti saatamme heidät kiusaukseen joko a) tuomita meidät synnin tekijöiksi (j.15a) tai b) jäljitellä meitä, vaikka he uskovat, että on synti tehdä sellaista, mitä me teemme (j.23). c) Esimerkillämme voimme myös saada heikot veljemme ja sisaremme ottamaan itselleen suurempia vapauksia kuin heidän tietämättömyytensä tai vanhat väärät tottumuksensa sallivat (1 Kr 8:7; Rm 14:21; 1 Kr 8:13). Silloin olemme saattaneet heidät suureen vaaraan. Jokaisessa kolmessa tapauksessa olemme johdattaneet heidät syntiin. Olemme käyttäneet väärin kristillistä vapauttamme. - Siksi Paavali käyttää erittäin voimakasta kieltä osoittaakseen, kuinka väärin sellainen on (jt.13,15,20,21).
Paavali antoi nämä ankarat varoitukset v a h v o i l l e eräästä hyvin yksinkertaisesta syystä, nimittäin vahvat voivat helpommin muuttaa käytöstapaansa, koska he e i v ä t pidä kyseisiä sääntöjä tärkeinä. Niiden, joiden mielestä ne ovat tärkeitä, on vaikea joustaa. Sen tähden nimenomaan vahvojen tulee "ottaa huomioon" heikot, "hoivata" (kreik. proslambanoo = ottaa mukaan, hyväksyä yhteyteen) (14:1) heitä ja "kantaa heikkojen vajavaisuuksia" (15:1).
Rm 15:1-6: R a k k a u s toinen toistansa kohtaan on viimekädessä ainoa ratkaisu ongelmaan. Varsin usein ihmiset haluavat osoittaa olevansa oikeassa mielipiteissään ja toiminnoissaan. Mutta oikea kristityn asenne on halu:
- elää oikeassa suhteessa toisiin, eikä vain pitää oikeat mielipiteensä (14:18),
- säilyttää rauha, eikä herättää erimielisyyksiä (14:19),
- rakentaa toisia kristittyjä, eikä turmella heitä (14:19; 15:2) ja
- ottaa huomioon toiset, eikä elää itselleen mieliksi (15:1).
Tuloksena sellaisesta asenteesta tulee olemaan yksimielisyys ja toveruus sekä Jumalan ylistäminen (15:5-6).
Rm 15:7-13: Kuten kaikessa muussa, niin tässäkin asiassa J e e s u s on meille esimerkki. Hän ei yrittänyt osoittaa olevansa oikeassa. Hän teki sen, mikä oli todella oikein luopumalla oikeuksistaan (15:3; Ps 9-10) ollakseen juutalaisten, mutta myös pakanoitten palvelija (15:8-12). Koska Hän rakasti ja otti hoivaansa molemmat ryhmät, Hän on sopiva esikuva. Toimimalla tällä tavalla Jeesus tuotti kunniaa Jumalalle (15:9-12). Myös me voimme auttaa toisiamme ja kunnioittaa Jumalaa, jos menettelemme samalla tavalla toisiamme kohtaan (15:7).
3.2.2 Heikkojen ja vahvojen rajatKäsittelemissämme kahdessa Roomalaiskirjeen luvussa ehdonvallan asioita koskevat Paavalin antamat neuvot oli aikaisemmin mainitsemistamme syistä kohdistettu enimmäkseen ns. vahvoille. Kysymme vielä, saavatko heikot niin ollen vallita toisten omiatuntoja? Vai saavatko vahvat joissakin tapauksissa loukata heikkoja? Tässä mielessä on olemassa kolmenlaisia tapauksia:
a. Heikoille tulee antaa periksi: Ehdonvallan asioissa kaikki on luvallista ja vapaata, mutta rakkaudessa (1 Kr 10:23-24). Niin ollen heikkojen rakastaminen asettaa r a j a t vahvojen vapaudelle. - Mutta jos heikot alkavat hallita ja kahlita toisten omiatuntoja ja vapautta, elämä on silloin vaarassa kaventua ja käydä sietämättömäksi.
Siksi seurakunnassa tarvitaan jatkuvasti oikeata o p e t u s t a laista ja evankeliumista, synnistä ja armosta, tuomiosta ja pelastuksesta - sekä ehdonvallan asioista. Paavali opetti heikkoja, jotta heistä tulisi vahvoja. Hän asettui vahvojen puolelle opetuksessaan, mutta hän ei asettunut heikkoja vastaan asenteissaan, vaan kunnioitti heitä ja antoi heille tilaa ja aikaa kasvaa.
b. Heikoille voi antaa periksi: On olemassa tapauksia, joissa heikoille voi antaa periksi, mutta siihen ei ole velvollisuutta. Esimerkiksi seuraavat kaksi tapausta ovat sellaisia: Ensiksi jos toiminta on r a k k a u d e n mukaista. Esimerkiksi joku uskova saattaa käydä ravintoloissa ja diskoissa, vaikka se on loukkaukseksi jollekin toiselle uskovalle. Uskovalla on oikeus jatkaa "keikkojaan" toisen nuhteista huolimatta, jos hän käy niillä rakkauden tähden, toisin sanoen evankelioimassa ja auttamassa niitä, jotka eivät Kristusta tunne.
Toiseksi jos ihmiset ovat k i i n n i m u o d o i s s a, eivätkä näe sisältöä. Ne ovat tilanteita, joihin sopisi Jeesuksen sana: "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten" (Mk 2:27). Kun 60 -luvun alussa eräs nuorisopappi toi johtamansa kitarakuoron oman seurakuntansa kirkkoon laulamaan, tapaus aiheutti nimilistan keräämisen ja valituksen tuomiokapituliin kirkon häpäisemisestä.
c. Heikoille ei saa antaa periksi: On tapauksia, jolloin heikoille ei saa antaa periksi. Tällöin on kysymys uskon s i s ä l l ö s t ä. Paavali kertoo valaisevan esimerkin: "Noiden pariimme luikertaneiden valheveljien tähden, jotka orjuuttaakseen meitä olivat hiipineet vakoilemaan vapauttamme, mikä meillä on Kristuksessa Jeesuksessa, me emme hetkeksikään alistuneet antamaan heille myöten, että evankeliumin totuus säilyisi teidän keskuudessanne" (Gl 2:4-5). Paavali ei antanut yhtään myöten luikertelijoille, jotta "evankeliumin totuus säilyisi". Luikertelijoilla oli v ä ä r ä o p p i ja näkemys siitä, miten ihminen pelastuu.
Paavalilta löytyy toinenkin esimerkki tapauksesta, jossa ei ole kysymys opista, vaan v a e l l u k s e s t a, joka olisi johtanut samaan lopputulokseen kuin edellinenkin eli pelastusasian hämärtymiseen: "Mutta kun Keefas tuli Antiokiaan, vastustin minä häntä vasten kasvoja, koska hän oli herättänyt suurta paheksumista. ... minä näin, etteivät he vaeltaneet suoraan evankeliumin totuuden mukaan" (Gl 2:11-14). Paavali vastusti Keefasta eli apostoli Pietaria ja eräitä Jerusalemin seurakunnan jäseniä "vasten kasvoja ja kaikkien kuullen", koska hän näki, "etteivät he vaeltaneet suoraan evankeliumin totuuden mukaan". Pietari tunsi evankeliumin varmaan yhtä hyvin kuin Paavalikin. Pietarin lankeemus ei koskenut oppia, vaan vaellusta, joka olisi turmellut Antiokian seurakunnalta evankeliumin ja johtanut sen jäsenet armon alta lain alle.
3.3 Isien perinnäissäännötVuosina 1961-1963 olin stipendiaattina opiskelemassa USA:ssa. Eräänä keväisenä aamuna professorien ja opiskelijoiden saapuessa opinahjoonsa heitä kohtasi outo näky: teologisen korkeakoulun pihamaalla kookkaan Luther-patsaan edessä paloi mahtava rovio. Eräät opiskelijat olivat päättäneet polttaa kaikki teologiset kirjansa. Vain Raamattunsa he olivat jättäneet jäljelle. Kirjarovion vielä palaessa kokoonnuimme kappeliin aamuhartauteen kuuntelemaan rehtorin, professori Jacob Proisin aamuhartautta. Hän puhui hengellisten isien ja teologisen perinnön arvosta pitäen palavaa kirjaroviota tekona, joka lähentelee Pyhän Hengen pilkkaa. "Se on sen halveksimista ja hylkäämistä, mitä Pyhä Henki on ennen meitä avannut isillemme Kristuksen Sanasta", hän jyrisi kappelin saarnatuolista.
Hyvä hengellinen p e r i n n e on todella arvokasta pääomaa. Se on elämäntavaksi muuttunutta Raamattua. Hengellisen perinteen halveksiminen on suurta ymmärtämättömyyttä, suorastaan syntiä. Hyvä hengellinen ja teologinen perinne sen sijaan kantaa ja antaa tukevuutta yksityiselle kristitylle, hengelliselle yhteisölle ja kristilliselle kirkolle niin, ettemme ole kaikkien opintuulten viskeltävissä.
Hengellinen perintö voi kuitenkin muuttua "i s i e n p e r i n n ä i s s ä ä n n ö i k s i". Ihmisen itsekeskeisyys johtaa helposti omien hengellisten kokemusten teologisoimiseen. Usein dogmatisoimme myös ns. ehdonvallan asiat ja omat uskonnolliset ulkonaiset käyttäytymistapamme. Samoin voi hengellinen perinne saada väärän aseman kristillisyydessämme. Se nostetaan huomaamatta Raamatun rinnalle tai jopa sen yläpuolelle, eikä sitä saa Raamatulla arvioida. Siitä tehdään kirjoittamaton "Talmud" (juutalaisten kirjakokoelma jolla he selittävät Vanhaa testamenttia ja johon juutalaisuus uskontona perustuu). Siitä tehdään vähitellen vallankäytön väline, jolla hallitaan toisia ihmisiä, heidän uskoaan ja omiatuntojaan. Vain se on oikea uskova, joka vaeltaa perinnäissääntöjen mukaan. Näin perinne on muuttunut "isien perinnäissäännöksi".
Tällä tavalla seurakunta tai hengellinen liike tekee jostakin hengellisestä isästä ja hänen raamatuntulkinnastaan auktoriteetin, joka syrjäyttää Raamatun Sanan ja niin ollen myös itse Kristuksen. Hengellinen liike formalisoituu, kangistuu muotoihin ja omiin lempifraaseihinsa. Kristuksen Henki, joka on elämän Henki, pakenee. Herätysliikkeestä tulee vähitellen hengellisesti kuollut muistomerkki.
Emme voi kyllin korostaa uskonpuhdistuksen Raamattu-periaatteen merkitystä, jonka mukaan Raamattu on kirkon ylin auktoriteetti, jolla kaikki opettajat - sekä entiset että nykyiset - ja opetus on arvosteltava. Meidän tulee kiittää Jumalaa hengellisistä isistä. Samalla meidän tulee koetella kuitenkin kaikki Raamatulla. Pitäkäämme se, mikä on hyvää. Korjatkaamme se, mikä Raamatun mukaan tarvitsee korjaamista, ja hylätkäämme se, mikä ei koetusta kestä. Iloitkaamme hengellisestä perinnöstä, mutta kavahtakaamme epäraamatullisia "isien perinnäissääntöjä"! Asia on tärkeä. Kysymys ei ole vähemmästä kuin hengellisestä elämästä tai hengellisestä kuolemasta.
3.4 MaailmanmielisyysKun toiset saattavat pitää syntinä sellaista, mikä Jumalan Sanan mukaan ei ole syntiä, vaan missä on vapaus, vastaavasti toiset saattavat käyttää ehdonvallan asioita käsitteleviä Raamatun kohtia verukkeina sille, että kristitty saa tehdä sitäkin, minkä Jumalan Sana kieltää. Mutta kaikki, minkä se kieltää, on syntiä. Paavali kirjoittaa: "Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä" (Rm 12:2).
On syytä muistaa, että syntisen ihmisen käsissä myös ehdonvallan asiat voivat muuntua synniksi. Esim, ruuan ja juoman nauttiminen sattavat muuttua mässäilyksi ja juopotteluksi, jotka eivät Jumalan Sanan mukaan ole enää ehdonvallan asioita, vaan maailmanmielisyyttä ja syntiä (Gl 5:21).
On surullista, että mukautumattomuuden asia on ollut kovin monille kristityille vähemmän tärkeä asia. Monet ovat mukautuneet ja hylänneet sen seurauksena lopulta Kristuksen. Siksi on tärkeää, että me emme mukaudu tämän maailmanajan mukaan. Mutta mitä Raamattu tarkoittaa mukautumattomuudella? Se ei ole itsestään selvä asia, ei edes kaikille "mukautumattomille". Tässä kohdin moni kristitty on mennyt harhaan.
Yksinkertaisin tapa olla mukautumatta on toimia täysin päinvastoin kuin oma kulttuurimme muuten tekee. Jos lyhyt tukka on muotia, mukautumaton pitää tukkansa pitkänä, jne. Äärimmäisyyksiin vietyjä esimerkkejä - mutta ei kovinkaan harvinaisia - tällaisesta mukautumattomuudesta ovat lahkot, jotka eivät käytä ikkunaverhoja, mattoja, sähköä tai nykytekniikan välineitä. Ne ovat heille maailmanmielisyyttä, koska maailman ihmiset käyttävät niitä.
Pinnallinen mukautumattomuus muodostaa klassisen farisealaisen ansan. Kun hurskaus määritellään pelkästään ulkonaisin perustein, Raamatun opetuksen ydintä ei ole ymmärretty oikein. Silloin on jäänyt kuulematta mm. Jeesuksen sana siitä, että ei se saastuta ihmistä, mikä menee suusta sisään, vaan se, mikä tulee sieltä ulos (Mt 15:11) tai "Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te puhdistatte maljan ja vadin ulkopuolen, mutta sisältä ne ovat täynnä ryöstöä ja hillittömyyttä! Sinä sokea fariseus, puhdista ensin maljan sisus, että sen ulkopuolikin tulisi puhtaaksi" (Mt 23: 25-26). Monet yrittävät yhä tehdä Jumalan valtakunnasta juomisen ja syömisen ja yleensä ulkonaisten tapojen asian.
Näin hurskauden merkkimme saattavat tosiasiassa merkitä sen vatakohtaa. Toimimme Jeesuksen ajan fariseusten tavoin. "Emme tartu, emme maista, emmekä koske" (Kl 2:21), mutta samalla olemme rakkaudettomia ja kovia toisia kohtaan; juoruamme, panettelemme ja puhumme pahaa toisista. Emme tiedosta, että niin tehdessämme olemme Raamatun mukaan peräti syöpäsoluja Kristuksen seurakuntaruumiissa (2 Tm 2:15-18). Meistä on tiedostamattamme tullut "veljiemme syyttäjän", diaboloksen työtovereita, olimmepa ammatiltamme mitä tahansa. Jos olemme pappeja, turmelemme seurakuntaamme; jos olemme kauppamatkustajia tai evankelistoja, turmelemme koko valtakuntaa.
Jeesus nuhteli fariseuksia näiden yksipuolisesta kiinnostuksesta ulkonaisiin: "Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te annatte kymmenykset mintuista ja tilleistä ja kuminoista, mutta jätätte sikseen sen, mikä laissa on tärkeintä: oikeuden ja laupeuden ja uskollisuuden! Näitä tulisi noudattaa, eikä noitakaan jättää sikseen. Te sokeat taluttajat, jotka siivilöitte hyttysen, mutta nielette kamelin!" (Mt 23:23-24).
Näin sanoessaan Jeesus nuhteli kirjanoppineita ja fariseuksia tärkeiden asioiden laiminlyömisestä ja vähemmän tärkeiden ylikorostamisesta. Asia ei ollut Hänelle joko - tai -kysymys, vaan sekä - että -kysymys. Kymmenykset piti maksaa, mutta ei oikeudenmukaisuuden, armeliaisuuden eikä uskollisuuden kustannuksella. Fariseukset huolehtivat ulkonaisesta hurskaudesta, mutta eivät kiinnittäneet huomiota syvempiin hengellisiin kysymyksiin.
Kuka tahansa voi olla mukautumaton mukautumattomuuden vuoksi. Se on halpahintaista hurskautta. Meiltä kysytään enemmän kuin mukautumattomuutta; meiltä kysytään "mielenmuutosta". Meistä on tultava ihmisiä, joiden elämä muuttuu, koska meidän mielemme ovat muuttuneet. Todellinen muutos seuraa uudenlaista ymmärrystä Jumalasta, ihmisestä ja maailmasta.
Jokaisella uudestisyntyneellä on Pyhän Hengen tuomana sisimmässään uusi mieli, mutta sen jälkeen jokainen Jumalan lapsi tarvitsee päivittäin uudistumista. Siksi Raamattu kehottaa: "Muuttukaa mielenne uudistuksen kautta..." (Rm 12:2). Ellei uskova suostu päivittäin Pyhän Hengen nuhdeltavaksi ja uudistettavaksi, hänen elämänsä pian eroaa vain vähän - jos lainkaan - kääntymättömän ihmisen elämästä. Hän elää sisäisesti - ennen pitkää myös ulkonaisesti - synnissä, vieraantuu vähitellen Kristuksesta ja lopulta kadottaa Kristuksen ja iankaikkisen elämän, ellei pääse parannuksen paikalle. Raamatun mukaan lopun aikana on paljon penseitä, laodikealaisia kristittyjä, jotka saavat Jeesuksen voimaan pahoin (Ilm 3:14-16). - Jeesus, auta meitä!
3.5 YhteenvetoEhdonvallan asioissa kukin saa pitää linjansa kahdella edellytyksellä: että heikko (jyrkkä) ei tuomitse toisia eikä tee omasta linjastaan muita sitovaa lakia; ja toisaalta, että vahva ymmärtää, etteivät kaikki kykene elämään hänen tavallaan ja ettei hän saa tehdä mitään, mikä johtaa toisen tielle, joka merkitsee tälle tai hänelle itselleen lankeemusta ja väärää suhdetta Kristukseen.
Missä ehdonvallan asiat legalisoidaan, siellä rakennetaan perinnäissääntöjä, jotka hämärtävät Jumalan armon ja uskonvanhurskauden sekä Jumalan lain (Augsburgin Tunnustus, Hki 1980, s. 32-33).
Nimenomaan Galatalaiskirjeestä näemme, miten jyrkästi Paavali suhtautui siihen, että laista yritettiin tehdä pelastuksen tie samalla kun evankeliumi tahdottiin työntää syrjään. Luther sanoi, että "Galatalaiskirje on minun rakkain kirjeeni. Se on minun Katariina von Boorani." Ei ihme, että Luther neuvoo meitä ehdonvallan asioissa näin:
"Älä pidä vähäisenä asiana sitä, että sinulle annetaan käskyjä, joita Jumala ei ole antanut, ja näin murennetaan kristityn vapaus, jonka Kristus on verellään ansainnut, ja omientuntojen kuormaksi pannaan synti siinä, missä ei mitään syntiä ole. Se, joka niin rohkenee tehdä, rohkenee tehdä kaikkea muutakin pahuutta sitä vastaan, mitä Jumala ja Kristus on, opettaa ja tekee" (W.A.18,141 s).
Kysymyksiä ja mietittävää:
1. Mitä ehdonvallan asioilla tarkoitetaan?
2. Millainen on väärä ja oikea suhtautumistapa lähimmäiseen ehdonvallan asioissa?
3. Mikä on hyvän omantunnon ilmenemismerkki?
4. Millainen tulisi vahvojen asenteen olla heikkoihin? Entä heikkojen vahvoihin?
5. Oletko vaivautunut etsimään, puhuuko Raamattu jostain tietystä asiasta vai ei?
6. Mieti, missä asiassa olet heikko, missä vahva.
7. Mieti, uskallatko elää oikeaksi kokemallasi tavalla ehdonvallan asioissa.
8. Oletko loukannut vapaudellasi ketään?
9. Oletko orjuuttanut ahtaudellasi lähimmäistäsi?