Aromi kirjoitti:Paavali kirjoitti Timoteukselle seuraavassa:
1. Tim 5:23 Älä enää juo pelkkää vettä, vaan käytä vatsasi ja toistuvien vaivojesi vuoksi vähän viiniäkin.
Eihän ruoka tai juoma meinannut noina aikoina säilyä, jonka vuoksi saattoi olla riskialtista juoda vettä sekoittamatta siihen alkoholipitoista viiniä. Täysi raittius taisi käydä Timoteuksen terveyden päälle.
Aromi kirjoitti:Miksi minä en ymmärrä tätä? Onko tuossa Johanneksen kohdassa sitten joku käännösvirhe, kun siinä sanotaan, että yleensä ensin tarjottua hyvää viiniä juotuaan vieraat juopuvat? Ja juopuneille vieraille voi tarjota huonompaakin. Ja että edeskäyvän mielestä Jeesuksen vedestä muuttama viini oli myös hyvää, siis sitä, jota yleensä tarjotaan ensin?
Aromi kirjoitti:Jeesus sanoo vanhasta viinistä: "Ei kukaan, joka on juonut vanhaa viiniä, halua uutta. Hänen mielestään vanha on hyvää." Lause on tosin irrotettu asiayhteydestään, mutta vertauksessa Jeesus esittää normaalitilanteena sen, että "vanha viini on hyvää". Tämäkin on linjassa sen kanssa, että edeskäypä Kaanaan häissä sanoi häävieraitten juopuvan hyvästä viinistä.
Aromi kirjoitti:Entä ajatteletteko, että fariseusten puhe Jeesuksesta syömärinä ja juomarina oli pelkkää valetta? Jeesus itse sanoi:
18 Johannes tuli, hän ei syö eikä juo, ja ihmiset sanovat: 'Hänessä on paha henki.'
19 Ihmisen Poika tuli, hän syö ja juo, ja ihmiset sanovat: 'Mikä syömäri ja juomari, publikaanien ja muiden syntisten ystävä!' Mutta Viisauden teoista Viisaus tunnetaan!"
Aromi kirjoitti:Tarkoittaako tämä sitä, että Johannes ei juonut mitään? Eikö ennemmin sitä, että Johannes ei juonut alkoholia?
Aromi kirjoitti:Miksi Jeesus sanoo, että hän juo mutta Johannes ei?
Aromi kirjoitti:Nykyisin tilanne alkoholin kanssa on siinä mielessä erilainen kuin Raamatun aikoihin, että alkoholia ei yleensä tarvita elintarvikkeissa eikä ruokajuomissa.
Aromi kirjoitti:Alkoholijuomat, joissa alkoholi on tavallaan itsensä vuoksi olemassa tuottavat sen takia ainakin minulle omantunnon esteen niiden juomiselle.
Aromi kirjoitti:Lainaan Paavalia Roomalaiskirjeestä:
20 Älä ruoan vuoksi hajota Jumalan työtä. Kaikki tosin on puhdasta, mutta ihmiselle on pahaksi, jos hän syö jotakin, mikä loukkaa omaatuntoa.
21 Sinun on hyvä olla syömättä lihaa ja juomatta viiniä ja välttää muutakin, mikä loukkaa veljeäsi.
22 Säilytä sinä oma uskosi Jumalan edessä. Onnellinen se, joka ei tuomitse itseään siitä minkä uskoo oikeaksi.
23 Mutta se, joka epäröi ja silti syö, on tuomittu, koska hän ei toimi uskon perusteella. Kaikki, mikä ei perustu uskoon, on syntiä.
Sen verran minulla on arkuutta, että takuulla epäröin alkoholin juomista. Jos vaikka kaikki palstalaiset yks kaks ilmoittaisivat minulle, että alkoholi on ihan ok, ja vieläpä asia vahvistettaisiin Päivämiehessä, niin silti en joisi. Muut uskovaiset eivät voi tulla takaamaan minun omaatuntoani, jos se mielestäni estää alkoholin juonnin.
teepee kirjoitti:Enemmänkin uskon oman vl-rippipappini opetukseen. Hän selitti meille, että Jeesuksen aikana viini oli itsestään selvä ruokajuoma ja nautintoaine, jota uskovaiset hyvillä mielin käyttivät. Hyvin tiedettiin sen käyttöön liittyvät vaarat, ja niinpä niistä varoitettiinkin.
teepee kirjoitti:Meidän aikanamme ja meidän maassamme alkoholi ei ole enää sellainen itsestään selvä ruokajuoma ja nautintoaine, kuin Jeesuksen aikaan. Ja siitä johtuva pahuus on todettu suureksi. Niinpä uskovaiset ovat päätyneet suosittelemaan täyttä raittiutta.
teepee kirjoitti:En kuitenkaan malta olla kysäisemättä O.M:ltä, että mitäs arvelet Katarina von Boran opiskelleen luostarissa, käyttäneen keittiössään ja nauttineen miehensä kanssa. Itse olen aina ajatellut sen olleen kunnon saksalaista pintahiivaolutta. Vai meinaatkos että se olikin muumilimsaa tai ehkä tenavista tuttua alkoholitonta inkivääriolutta.
teepee kirjoitti:P.S. Onko mielestänne meikäläisten alkoholikannan kannalta olennaista se, onko aiemmin uskoneilla ollut täsmälleen sama kanta alkoholiin?
nuusku kirjoitti:Tänään päivämiehessä puhuttiin vahvoista ja heikoista omistatunnoista. Voisiko olla, että jos vahvan omantunnon saanut ymmärtää, että vodkasnapsi ei vielä humalluta eli ei sinänsän vie humaltumisen syntiin, niin tässä kuitenkin ottaa huomioon heikot omattunnot ja jättää snapsin ottamatta? Eli josko synti (jos ei humallu) ei sinänsä ole sen liemen juomisessa, niin se on siinä, että sillä pahentaa heikkoja omiatuntoja ja särkee rakkautta muihin uskovaisiin.
Miten tämän arvioni oikeellisuus lieneekään.
teepee kirjoitti: Se ei silti tarkoita, etteikö vanhoillislestadiolainen seurakunta voisi tehdä siitä keskinäistä rakkaudessa pidettävää elämäntapaohjetta (juuri kuten Nuusku sen ihan keskeltä sanoi).
teepee kirjoitti:myöskin kipuilen sen kanssa, miten suhtautua asioihin, joihin on liikkeessämme hyvin selvä ja tiukka kanta, joka ei kuitenkaan perustu suoraan Raamattuun. Olen pahoillani, jos se sinusta tuntuu sivuseikkoihin takertumiselta ja saivartelulta. Mutta minulle se on ihan oikeasti "issue", kuten britit sanoisivat.
teepee kirjoitti:Sen sijaan hämärät ja subjektiiviset historiallisten tosiasioiden väärentelyt tuntuvat minusta oudoilta, vierailta ja ennen kaikkea tarpeettomilta.
-> Tulee mieleen sama, mitä spekuloin aiemmin jo Johannes Kastajan kohdalla. Jospa Timoteus ei juonut edes käymätöntä viiniä varmuuden varalta, vaan pelkkää vettä, ja se (ei alkoholittomuus, vaan pelkkä vesi) alkoi käydä hänen vatsalleen.
teepee kirjoitti:O.M.Pointsini on, että nuo ETRA_n ja amerikkalaisten fundamentalistikritstittyjen väitteet perustuvat erittäin valikoituun ja subjektiiviseen todistusaineistoon.
teepee kirjoitti:Viinin historia ei ole meikäläisyyden kannalta mitenkään olennainen asia.
teepee kirjoitti:Jos kiihkoilemme siitä epämääräisillä ja epäilyttävillä argumenteilla, herätämme samalla luonnollisen epäilyksen ulkopuolisissa siitä, että argumenttimme ovat yhtä huonoja myös niissä asioissa, jotka ovat oikeasti tärkeitä, ja joissa olemme varmalla pohjalla - eli kristillisessä opissa.
teepee kirjoitti:En lähde kumoamaan noita ETRA-argumentteja. Jos haluat perusteellisemman lähdekritiikin läpäissyttä analyysia aiheesta, niin aiheeseen perehtynyt ystäväni suositteli luettavaksi seuraavaa teosta: McGovern, Patrick E. (2003) Ancient Wine: The Search for the Origins of Viniculture. Princeton University Press, Princeton. Itse en ole sitä lukenut ja tuskin luenkaan, joten mielelläni kuulen referaattisi, jahka olet siihen perehtynyt.
Saunanaama kirjoitti:Siitä olen teepeen kanssa yhtämieltä, ettei alkoholikanta tarvitse tueksensa myöskään minkään tai kenenkään maallisen tahon tekemiä tutkimuksia raamatunajan alkoholin käytöstä. Vähän puolivillaisiltahan nuo tuon linkissä mainitun luennon selitykset vaikuttavat, mutta siinä ei olekaan asian pointti.
Saunanaama kirjoitti:Muistan kuulleeni eräältä asioihin perehtyneeltä kommentin, että alkoholin persoonallisuutta muuttava vaikutus on sen nauttimisen hetkellä jopa suurempi, kuin esim. heroiinin vastaava. Eikö tuokin ole riittävän suuri syy, ettei kannata kokeilla edes vähän?
Saunanaama kirjoitti:Työporukassa olen muutamia kertoja ollut paikassa, jossa muu seurue on hiljalleen päihtynyt ja itse olen juonut pelkästään alkoholittomia juomia. Ja toden totta - kyllä alkoholi muuttaa ihmisen aivan toiseksi! Jo lasillisen jälkeen muutos on suuri, puhumattakaan useamman jälkeen. Olen epäuskoisena kokenut itse saman muutoksen lukemattomia kertoja ja muistan senkin kuinka mielestäni "muutaman lasin" jälkeen olin vielä kuin vesiselvä. Se on juuri sitä alkoholin aiheuttamaa itsepetosta. Kiitän Jumalaa siitä, etten koskaan aiheuttanut vakavaa pahaa kanssaihmisilleni, vaikka erinäistä mielipahaa juomiseni epäilemättä saikin aikaan. Ja minä olin "kohtuukäyttäjä", muistettakoon se.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa