Taavetti:
Mainittu kohta on yleisesti tulkittu tarkoittavan pakanoiden etsikkoaikaa, kun valtakunnan sanomaa saarnataan Israelin kansan, Jeesuksen tarkoittaman tämän lammashuoneen ulkopuolella.
Hmm... Lukisin mielelläni asiasta enemmän. Tiedättekö löytyykö jostain vaikkapa Lutherin tulkintaa tuosta Raamatun paikasta? Vai tulkitaanko tuota kohtaa jo Raamatussa jossain päin Uutta testamenttia?
Niin, se minkä tulkinnan minä yritin tuolle antaa oli että siinä puhuttiin tästä ajallisesta seurakunnasta, eli että Kristuksen omia on myös tämän meidän joukkomme ulkopuolella ja että meidät kootaan yhteen vasta viimeisenä päivänä. Eli täällä ajassa "meikäläisiä" olisi myös tämän meidän näkyvän joukkomme ulkopuolella. Tulkintani olisi tehnyt tyhjäksi nykyisen vl-seurakuntaopin, joka ymmärtääkseni sotii mm. Laestadiuksen ja Raattamaan seurakuntakäsitystä vastaan. Mutta tuosta Raamatun kohdasta on varmasti paljonkin kirjoitettu, ja perehtyisin mielelläni ainakin Lutherin näkemyksiin siitä ennen kuin alan tehdä tyhmyyksiä.
Jos Jumalan valtakunta on yhtä kuin rauhanyhdistykset, eikö se silloin ole näkyvä ja tästä maailmasta?
weha:
No minua ei ainakaan saa millään kirjoitusteni perusteella rakkauden kaapuun, joten tämä asia tuolta osin ei koske mua
Kyllä me ymmärrämme kirjoituksesi ihan lähimmäisen rakkaudesta kumpuaviksi rakkauden neuvoiksi, weha
O.M:
Yhteen saattamista tapahtuu jatkuvasti: kun Jeesuksen valittu lammas saa parannuksen armon, hänet saatetaan tähän yhteen lammashuoneeseen yhden paimenen alaisuuteen. Vielä on kuitenkin niitäkin, jotka vielä tekevät parannuksen ennen kuolemataan; myös heidät pitää tänne saatettaman.
Hmm.. Eli se Kristuksen tarkoittama lammas joka ei ole tästä lammashuoneesta olisi ihminen, joka tulee vielä tekemään parannuksen. Ja lammashuoneeseen saattaminen olisi yhtä kuin parannuksen teko. ??:
weha:
Weha: Minua kiinnost yxi osa. Raamatun tuntemus olematonta? Kuitenkin nuoret käyvät säännöllisesti Raamattuluokissa ja Jumalan lasten seuroissa ja miestenilloissakin. Minun kukemukseni on vallan erilainen. Lisäksi Raamattua olen useasti kuullut puhujaveljien kehoittavan nuoria lukea ihan kotonakin Raamattua.
Tämä on minun mahdollisesti liiankin pessimistinen tuntemukseni. Eli koska seurakunnassa pelätään nykyään niin kovasti ristiriitojen ja erimielisyyksien tuomista julki yhteisen rakkauden ja yksimielisyyden säröilyn pelossa, esim. seurakuntailloissa ei sallita avointa keskustelua, mikä on johtanut siihen että Raamattuun ei kannata perehtyä, koska se ainoa "sallittu" totuus löytyy kuitenkin vain seurakunnasta ja Raamatun lukeminen aiheuttaa vain ristiriitoja. Tämä taas on johtanut siihen absurdiin tilanteeseen, että huolimatta siitä pyhäkoulu- raamattuluokka- ym. kasvatusjärjestelmästä jota SRK on ajanut sisään 70-luvulta lähtien, tämän päivän uskovaiset nuoret tuntevat Raamattua huonommin kuin aiemmat sukupolvet. Koska varmin tapa olla rikkomatta siionin yhteistä rakkautta on suunnata oma tarmo ja uteliaisuus hengellisten pohdintojen sijasta jonnekin toisaalle, mikä on tietenkin täysin vääränlainen kehityssuunta.
Tämä saattaa olla pelkästään alueellinen tai paikallinen ongelma, mutta joka tapauksessa uskon että jollain tasolla tässä on perää. Huomatkaa, että minä olen tämän päivän nuorisoa toisin kuin kukaan teistä, luulen. Näen tämän omilla silmilläni. Tämä on merkittävin syy miksi minä vastustan yksimielisyyden liian tiukkaa varjelua. Se tappaa keskustelun, ja pitkällä aikavälillä se tappaa hengellisyyden. Haluaako meistä sitä kukaan?
Lainaan Lutherin sanoja teoksesta Sidottu ratkaisuvalta. Luther osoitti ne Erasmukselle 500 vuotta sitten, ja kyse oli roomalaiskatolisen ja syntyvän luterilaisen kirkon skismasta, mutta minusta Lutherin näillä sanoilla voisi olla jotain annettavaa tähänkin asiaan.
Sanasi kuulostavat kuitenkin sellaisilta, kuin sinä Epikuroksen tapaan pitäisit Jumalan sanaa ja tulevaista elämää satuina, opetusvirkasi turvin pyrkiessäsi saamaan aikaan sen, että me paavien ja ruhtinaiden vuoksi ja rauhan tähden luovumme varmaakin varmemmasta Jumalan sanasta ja taivumme. Mutta jos me luovumme siitä, luovumme Jumalasta, uskosta, pelastuksesta ja kaikesta, mitä kristillisyyteen kuuluu.---juuri tämä on Jumalan sanan vääjäämätön luonne; sen vuoksi maailma kuohuu. Sen toteaa avoimesti Kristus: "Minä en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan"----pakanat pauhaavat, kansat riehuvat, kuninkaat nousevat, ruhtinaat yhdessä neuvottelevat Herraa ja hänen Kristustansa vastaan; on kuin sanoisi: Laumat, ylhäisyydet, rikkaudet, valta, viisaus, oikeus ja kaikki muu, mikä on kuuluisaa maailmassa, asettuu Jumalan sanaa vastaan.---Maailma ja sen jumala eivät voi eivätkä tahdokaan sietää oikeaa Jumalan sanaa; oikea Jumala taas ei tahdo eikä voi vaieta. Mitä voi maailmassa syntyä kuin melskettä, kun nämä molemmat jumalat taistelevat keskenään!
Eli se mitä haluan sanoa, on että hiljaisuus siionissa voi merkitä paitsi rauhaa, myös kuolemaa.
En haluaisi lopettaa tätä näin masentavasti, mutta alkaa olla uskovaisen nuorison nukkumaanmenoaika.. Luottakaamme Jumalan johdatukseen.
Tunnumme olevan usein eri mieltä, mutta pidän keskustelujamme silti rakentavina. VL-foorumilla halutaan aidosti käydä keskustelua Jumalan sanan pohjalta.
Hyvää yötä, Jumalan rauhaa.